Vervelende Shetlander ! help me aub...

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

daphne_11

Re: Vervelende Shetlander ! help me aub...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-10 22:46

als je hem geen tik geeft gaat hij nog harder door. en als je hem een tik geeft houd hij 2 minuten op

Equidea

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-10 22:46

waarom zou jij je nek willen breken, zonder er geld voor te krijgen, omdat het iemand anders zijn probleem is?
Ik zou het wel weten en een andere pony zoeken om te rijden.

daphne_11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-10 22:49

ik doe het vrijwillig om hun te helpen....
want ze zouden niet ander kunnen. en ze hebben geen geld meer voor een nieuwe pony want binnenkort beginnen ze met de bouw van de nieuwe stallen & binnenbak ...

en ze hebben me wel gevraagd of ik geld wou maar dat wees ik af.

Lotus83

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-10 22:51

Het gaat hier om een manege?

jij hoeft als 12 jarige toch niet hun problemen op te lossen?

misschien is deze pony enkel geschikt voor een particulier en niet als manege pony waar er zonder zadel op zijn rug word gestuitert.....

is mijn mening :o

Pitt25

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-10 22:51

misschien vindt ze het gewoon een leuke uitdaging???

Lotus83

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-10 22:52

Dat kan natuurlijk altijd!

alleen wat Equidea ook zegt; waarom zou zij haar nek ervoor breken?

maar nogmaals, ik geef alleen mijn mening

Equidea

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-10 22:52

daphne_11 schreef:
ik doe het vrijwillig om hun te helpen....
want ze zouden niet ander kunnen. en ze hebben geen geld meer voor een nieuwe pony want binnenkort beginnen ze met de bouw van de nieuwe stallen & binnenbak ...

Ja tot je erachter komt dat jij al die moeite voor niks gedaan hebt. En dat je zo vervangen bent als je even een tijdje niet meer kunt komen.
Laat je niet teveel meeslepen meisje, dit is niet jouw probleem.
Maar breek je je nek, dan maak je je er je probleem van. Vind jij het het waard, om voor deze pony misschien nooit meer te kunnen rijden als je een keer verkeerd valt?
En ik vraag me sirieus af, als deze mensen geen nieuwe shetlander kunnen kopen, of ze wel geschikt zijn als manege... Een shetlander kost bijna niks (zeker voor een volwassene of bedrijf niet).

WhySoWhite

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-10 22:55

goed aanpakken dan, als je een tik geeft en die 2 min ophoud, geef je hem gewoon elke 2 minuten een tik houd die vanzelf op zijn maar 30 tikken in een uur,

nee even serieus,
is er wel eens na de pony zijn rug gekeken zitten er geen spieren vast of iets dat hem in de weg zit?
past het zadel wel, zijn jullie niet te groot/zwaar ga eerst een de fouten bij jezelf zoeken en kijk dan na de pony en ga dan samen een oplossing zoeken hoe het opgelost kan worden. ;)

daphne_11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-10 22:57

ja ze kunnen het wel betalen dat heb ik verkeerd gezegd sorry,
Maar ze hebben geen plaats meer. En je zou alle pony's pijn doen als je die shetlander zou verkopen want die shetlander was er als allereerste.
en trouwens als iemand anders mijn plaats ineemt omdat ik een tijd niet kan komen,
geef ik deze informatie toch door zodat hij/zij zich daaraan kan aanpassen? of zie ik dat verkeerd? :o

@ equidea

dat is bij alle pony's dan zo bij elke val van een paard kun je je nek breken dus ik snap jou reactie niet..... ;)

WhySoWhite

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-10 22:59

daphne_11 schreef:
ja ze kunnen het wel betalen dat heb ik verkeerd gezegd sorry,
Maar ze hebben geen plaats meer. En je zou alle pony's pijn doen als je die shetlander zou verkopen want die shetlander was er als allereerste.
en trouwens als iemand anders mijn plaats ineemt omdat ik een tijd niet kan komen,
geef ik deze informatie toch door zodat hij/zij zich daaraan kan aanpassen? of zie ik dat verkeerd? :o

ja je kiest voor de pony of voor jezelf, een hele manege gaat echt niet aan 1 pony kleven, als die dood gaat zou je ok de hele manege pijn doen, tjha soms is het beter voor de pony om verkocht te worden.

Equidea

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-10 23:01

Pitt25 schreef:
misschien vindt ze het gewoon een leuke uitdaging???

Ik ben eigenlijk van mening dat een 12 jarige behoed moet worden voor ditsoort dingen. Blijkbaar kan ze zelf nog niet inzien dat dit gewoon niet goed is.
Heb het idee dat dit meisje gebruikt word. Een manege pony die vele verschillende ruiters ziet, kan niet goed gereden worden... (dan heb je hem voor jezelf nodig)
En eigenlijk al helemaal niet door een 12 jarig meisje dat geen volwassene constant achter zich heeft staan die haar hiermee helpt.

Ik vraag me ook af of deze pony op de wei komt?

Daphne, dit gaat om een relatief gevaarlijke pony, dan is je kans gewoon veel groter dat het fout gaat :) Zeker als beestje je na trapt als je valt. Ik had er ook ooit zo een, heb er 2 keer een zware hersenschudding aan over gehouden en heel veel pijn aan mijn rug.

En bovendien zielig voor de andere pony's? Die zijn daar wel aan gewend op een manege, dat het paardenbestand vaak veranderd.

daphne_11

Re: Vervelende Shetlander ! help me aub...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-10 23:05

hij is niet gevaarlijk maar je moet hem de baas zijn maar dat is bij hem noujuist het probleem. dat lukt niet makkelijk bij hem... en ja deze pony komt heel vaak op de wei. en de eigenaar van de manege helpt mij er altijd mee......
maar ik wil het ook een keertje alleen proberen. maar ik denk dat ik gwoon helemaal opnieuw ga beginnen met hem, hem gaat longeren en grondwerk doen.

Liannevh

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-10 23:05

.
Laatst bijgewerkt door Liannevh op 17-11-22 17:44, in het totaal 1 keer bewerkt

Esther43

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-10 23:07

Ik reed vroeger veel shetlanders, en heb nu eigen shetlanders.
Ben bang dat dit een gevalletje van "eigenwijsheid" is ;) .
Je moet duidelijk zijn in wat je grezen zijn, maar als je oneerlijk handelt (Tik geven terwel hij niets verkeerd doet, hem ruig behandelen enzo (dit zal dan gok ik door anderen gebeuren)) dan zal hij je ook zeker trug pakken.

Denk dat het het beste is dat je wel met zadel rijd. Zo houd je meer evenwicht en schommel je niet op zijn rug heen en weer. Ook kan je hierdoor lichtrijden wat ook wel fijner is voor de pony. Als hij wel bokt (probeer het niet zover te laten komen!!! maak lekker overgangen, gaat hij toch langzaam (wat duit op bokken) spoor hem dan aan en verhef je stem even) dan geef je hem natuurlijk een enorme tik op zijn achterste ( :+ ), maar vergeet niet dat zodra hij braaf is je hem ook goed beloont door hem even lekker te kriebbelen en lief toe te spreken. Dat bokken als je hem uit de wei haalt komt doordat hij (waarschijnlijk?) alleen uit de wei word gehaalt om te rijden of op stal te gaan, niet iets waar hij zich op verheugt. Pak hem ook eens een keer om te wandelen. Ga hem niet onnodig knuffelen, want volgens mij houd hij daar niet zo van. Maar heelijk wandelen vinden de shetten waar ik tot nu toe mee heb gewerkt echt super lekker, en daar knappen ze goed van op. Je kan dan ook een band op bouwen en je grenzen laten weten.

Als je vragen hebt mag je gerust me PB en :D

Ik hoop dat ik je heb geholpen ;)

Equidea

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-10 23:08

Jammer dat je eerst wilt pijn lijden, voordat je door hebt dat dit geen slim idee is.
Grondwerk gaan doen met een dominante pony waar jij de baas niet over bent, kan jou heel erg pijnlijk komen te staan.

Wat zeggen je ouders hiervan?

daphne_11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-10 23:11

nee. ik klem niet met mijn benen en hou ze stil genoeg. dat zegt de eigenaresse van de manege ook. en hij heeft echt niks aan zijn rug... Want de DA heeft zijn rug ook nog nagekeken.....

mijn ouders zeggen dat het mijn eigen risico is..
maar ze kunnen mij toch niet tegen houden ;)

Esther43

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-10 23:14

Ik geloof wel dat jij stil genoeg zit hoor, en dat de shet geen last van zijn rug heeft maar met zadel kan je de eventuele bokken ook beter uitzitten ;)

Kijk anders even op dit forum

www.shetlanderforum.nl

Zie je ook allemaal mensjes die langel teugelen (grondwerk) ;)

nine1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-10 23:19

Wat denk je zelf?
Het paardje is te dik.. Dus de extra druk die hij op zijn gewrichten krijgt met het rijden, is heel erg pijnlijk.. Dus wat gaat hij doen? Juist: Bokken..
Dus veel grondwerk.. Longeren.. Vrijheidsdressuur.. En rustig met de snoepjes :P
En langzaam opbouwen.. Als hij geen conditie heeft probeer je de eerste week 10 minuutjes de 2e week 15 enz enz enz..
Succes!!

rodoldeetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-10 21:04

Ik zou eerst de pony eerst proberen vooruit te krijgen d.m.v drijven.. Lukt dat niet Tikje, en dan weer drijven drijven drijven..

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-10 21:07

Hoe groot en zwaar ben je eigenlijk?

daphne_11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-10 21:57

rodoldeetje schreef:
Ik zou eerst de pony eerst proberen vooruit te krijgen d.m.v drijven.. Lukt dat niet Tikje, en dan weer drijven drijven drijven..

dat doe ik zeker well.... zo dom ben ik nou eenmaal ook niet :+

Ninx schreef:
Hoe groot en zwaar ben je eigenlijk?

ik ben 1.40 lang en ik weeg 30 kg ong.

Lotus83

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-10 22:51

En wat is schofthoogte pony?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-10 22:54

ik denk dat hij regelmaat nodig heeft. en je moet je gewoon vastlijmen met je kont aan het zadel. hihi

daphne_11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-10 22:58

Lotus83 schreef:
En wat is schofthoogte pony?

ik weet niet precies...
ik schat hem ong. 1.05

SamanthaaaLY

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-10 22:19

Kan je hem niet elke keer even longeren?
Als je er met rijden vaak af valt, en er geen raad meer mee weet...
Longeren is wel goed voor hun conditie,
en als ze dan bokken, maakt het niks uit, dan kan je hem even een ruk geven aan de longeer lijn, zodat die weet dat ie iets doet wat niet mag.
En gewoon, vaak oefenen met alles, dan went hij meestal vanzelf.