Hongerig paard dat ineens volledig van karakter verandert.

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Morrie05

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-10 14:17

Als je paard 24 uur per dag buiten staat vind ik 2 keer eten echt veel te weinig, er ligt misschien nog gras onder het sneeuw maar daar zit weinig tot geen voeding meer in. En natuurlijk word je paard sjaggie, hij heeft de hele tijd moeten wachten op zijn eten en dan moet hij ook nog werken. Paarden houden heel erg van regelmaat.

Neskolay

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-10 16:40

Dani62 schreef:
In de titel staat anders toch echt 'hongerig paard', Orlando_.

Ik heb dat niet letterlijk opgevat, neem toch aan dat een paardenmens zijn/haar paard voldoende voeding geeft, helemaal nu.

Mijn paard heeft op zijn manier ook altijd honger, zo vatte ik dit dus op.

Mijn 24/7 buitenpaard krijgt 2x daags een kruiwagen voordroog, bij elke voerbeurt is het óf net op, óf ligt nog een beetje.
Het geeft echt niks als ze een paar uurtjes zonder staan hoor, idem als water met dit weer..
Ik zorg ervoor dat 2x daags de waterbakken ijsvrij zijn en voldoende aangevuld, ze houden het zelf eerst nog wel even open.

Overigens heb ik dinsdags om 18.00 les en moet ik paardlief ook bij zijn eten weghalen.
Wat de mijne trouwens niet uitmaakt gelukkig.
(mijn rijpaard staat snachts binnen en heeft bijna constant beschikking over ruwvoer)

bosmonster

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-10 21:07

stijnDC schreef:
Ik wou hem twee keer nu al berijden, voordat hij zijn ochtendhooi had gehad en twee keer ging het mis.
Eerste keer kon ik hem niet aansingelen, tweede keer beet hij in mijn arm.

ik dacht dat het probleem alleen bij het opzadelen was, dus vandaar dat ik adviseerde eerst het zadel en de singel na te kijken. kan natuurlijk altijd gebeuren dat er wel iets mis was met een of het ander.

als je echt denkt dat hij hongerig is, voordat je gaat rijden ofzo, kan je anders mss een hooinet voor z'n neus hangen met poetsen.

stijnDC

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-10 17:52

Ik probeer nu als volgt: Ik geef hem meer hooi dan dat hij eigenlijk op krijgt en doe er steeds wat bij. zo blijft hij altijd hooi hebben en kan hij dus 24/24 knabbelen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-10 10:46

Goed idee. Met eten moet een paard kunnen blijven drinken, dus ook meer water.

Zo kan je rijden wanneer je wilt omdat hij zelf kan bepalen wanneer hij eet, dan heeft hij altijd wat in zijn buik.

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-10 11:28

Is ook beter voor een paard als ie 24/7 wat te knabbelen heeft ipv een paar keer per dag. Als je dan toch bezig bent, kun je het hooi misschien wat over de weide verspreiden (op verschillende plekken wat hoopjes leggen), zo stimuleer je het lopen een beetje, wat ook weer beter is voor je paard;)

Pukkk

Re: Hongerig paard dat ineens volledig van karakter verandert.

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-10 11:35

mijn paardje word er ook beledigd van als ik zijn ochtend schema omgooi want die ziet er altijd voor meneer het zelfde uit, hij kan dan ook kribbig doen, naar je happen of dat ook, ik straf dit dan zeker ook flink af en laat me dan echt niet uit de weg slaan soms komt het nou eenmaal zo uit en het kan niet altijd zo gaan zoals meneer het wil ;) soms zijn het net kleine kinderen die als ze hun zin niet krijgen gewoon even dwars gaan doen,

stijnDC

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-01-10 19:57

hoi allemaal,

Daarstraks vond ik dat mijn paard weer raar deed.
hoewel hij nog hooi had liggen van vanochtend (dus gebrek aan eten was er niet) leek hij toch wat kribbig en nijdig te zijn als ik hem streelde over zijn nek.
hij maakte een zijwaartse beweging met het hoofd ( leek net alsof hij me wou waarschuwen van: Laat me gerust)
Zijn er nog andere factoren die paarden ineens dit gedrag doen vertonen?
Vroeger was hij zo helemaal niet, dan was hij de rustigheid zelve...

Mijn vertrouwen in hem is zo wel weg aan het gaan...

Morrie05

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-10 20:22

Heeft hij geen pijn aan iets ofzo? Misschien is het wel voedselnijd ofzo?

stijnDC

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-01-10 20:31

wat is voedselnijd dan precies? want er stond nog hooi klaar voor hem.

Morrie05

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-10 20:32

stijnDC schreef:
wat is voedselnijd dan precies? want er stond nog hooi klaar voor hem.

Nou dat is eigenlijk gewoon dat hij al het eten voor zichzelf wil hebben en dus wilt dat je wegblijft daar vandaan!

Equidea

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-10 20:34

Ohja absoluut, mijn pony is ook niet te genieten als ik wil rijden voor het eten...
Ook op de manege 'vroeger', waren ze vaak een stuk vervelender dan normaal.

zwelgje27

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-10 20:41

Dit paard heeft duidelijk ergens last van, StijnDC!!!
En hij probeert het je nog duidelijk te maken ook!
Pobeer er achter te komen waar de pijn/last vandaan komt! Zeker om dat je zegt dat hij dit gedrag nooit vertoont, denk ik dat het niks met voernijd of iets te maken heeft.

Ik voer overigens ook 2x per dag flink hooi (en 1x krachtvoer) voor pony's die 24/7 buioten staan, niks mis mee.

stijnDC

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-01-10 20:43

Maar hij lijkt me zo normaal te doen in de wei.
Staat op rust, loopt rond, ...
Ik streel hem ook alleen op zijn nek en wangen.
Hoe kan ik er dan achter komen vanwaar die pijn komt?

Morrie05

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-10 20:45

stijnDC schreef:
Maar hij lijkt me zo normaal te doen in de wei.
Staat op rust, loopt rond, ...
Ik streel hem ook alleen op zijn nek en wangen.
Hoe kan ik er dan achter komen vanwaar die pijn komt?

Nou misschien weet hij als je bij hem kom en hem wil pakken dan gaan jullie misschien altijd wel rijden en dan denkt hij ja doei weer die pijn. Ik zeg maar wat he, het hoeft niet zo te zijn maar het zou goed kunnen.

xcomplientx

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-10 20:50

Ik vind het goed van je dat je het extra hooi hebt geprobeerd.
Dan weet je dat het daar niet aan ligt. Mits het natuurlijk inmiddels aangeleerd gedrag is. Probeer te luisteren naar je paard, hij probeert je duidelijk te vertellen dat er iets mis is. Dat kan van alles zijn. Hij kan ergens last van hebben, of gewoon niet blij zijn. Doet hij dit ook bij een ander? Merk je verder nog afwijkend gedrag?
Wat Morrie zegt kan ook wel eens zo zijn. Het lijkt op gedrag, van laat mij met rust, waarom zal je moeten uitzoeken.

stijnDC

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-01-10 20:55

wat wel veranderd is tegenover vorige eigenaar: hij staat nu alleen in de wei, en daar stond hij met drie.
Hij heeft wel contact met andere paarden, maar er zit een draad tussen...

zwelgje27

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-10 20:56

Wat morrie05 zegt, daar zit wel wat in.
Hij vertoont het gedrag eigenlijk alleen als je hem wilt opzadelen?
Dan zou je misschien moeten zoeken op plekken waar hij druk kan ervaren dat veranderd kan zijn, tuig(vies shabrak, of miscchien zit er iets onder wat prikt of dubbel zit?)
Misschien is het een spieren of gewrichtenkwestie of zijn/haar rug? (Loopt ie wel goed, niet kreupel of stijf?) De laatste tijd gekke dingen met em gedaan waar hij spierpijn van kan hebben of iets verzwikt,verdraaid..?
Maar het kan ook pijn ergens anders vanbinnen zijn, hij is niet voor niks nu ook shagrijnig als je em gewoon komt aaien.. Duid mij toch echt op niet lekker in zijn vel zitten en/of pijn!

Als je het echt niet vertrouwd zou ik toch DA voor advies bellen..
Eet en drinkt ie verder wel normaal?
Is het een merrie ? (zo ja hoe is ze in hengstigheidperiodes)
Is er verder afgelopen tijd verandering geweest in omgeving, paarden, mensen in om de wei, voerveranderingen of ander dingen..?
Is ie ontwormd?
Heeft ie het koud? draagt ie een deken?

Jeetje, het kan zoveel zijn waarom je paard zijn gedrag veranderd! Maar hij wil je wel iets duidelijk maken denk ik!
Ik zou em even goed in de gaten houden

zwelgje27

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-10 20:57

Is zijn gedrag veranderd vanaf het moment dat hij alleen staat of eerder/later? Anders heb je de reden al gevonden denk ik..!
Laatst bijgewerkt door zwelgje27 op 11-01-10 21:00, in het totaal 2 keer bewerkt

Mers

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-10 20:59

Een paard hoort niet alleen te staan, kan dus best zijn dat hij zich eenzaam voelt en zich dood verveelt zo alleen. Paarden zijn kudde dieren. Ik zou hem absoluut niet nog langer alleen laten staan.

Morrie05

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-10 20:59

stijnDC schreef:
wat wel veranderd is tegenover vorige eigenaar: hij staat nu alleen in de wei, en daar stond hij met drie.
Hij heeft wel contact met andere paarden, maar er zit een draad tussen...

Het is zoiezo altijd beter om je paard lekker met een maatje neer te zetten. Maar ik zelf denk niet dat het daar aan zou kunnen liggen, heb meer het idee dat hij het juist leuker zou moeten vinden.

zwelgje27

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-10 21:00

Waarom zou hij het leuker moeten vinden alleen?

xcomplientx

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-10 21:02

Ik heb even je vorige berichten gelezen. Hij is gewoon van slag als je het mij vraagt. Je hebt het paard nog maar pas. Er gaat een tijd over heen dat jullie band gaat groeien en hij gewend zal raken aan zijn nieuwe thuis. Dat er geen andere paarden direct bij hem in staat kan wat extra frustratie opleveren. Ga lekker veel met hem doen, geef de moed niet op, want ieder paard heeft toch moeite met verhuizen. De ene laat het meer merken dan de ander.
Neem de andere tips ook even mee. Doe veel leuke dingen met je paard, en de band zal alleen maar groeien. Je moet elkaar leren kennen en weten waar je beiden aan toe bent. Beetje grenzen aangeven enzo.

Morrie05

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-10 21:02

Nee hij zou het dan juist leuker moeten vinden als je er wel bent, dat bedoel ik.
Vind dat een paard NOOIT alleen moet staan! Als je onze paarden ziet, dat hebben ze zoveel contact ondertussen, staan bij elkaar te grazen af en toe rennen ze keihard weg ze hebben elkaar gewoon nodig om gelukkig te zijn!
Laatst bijgewerkt door Morrie05 op 11-01-10 21:03, in het totaal 1 keer bewerkt

stijnDC

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-01-10 21:03

In het begin stond hij ook alleen (2 maanden geleden) en toen was hij zo nog niet.
Nu met de sneeuw zijn we al een lange tijd niet kunnen gaan rijden... Veel te glad en dus gevaarlijk imo.