Lisanne_vL schreef:maar ik heb het gevoel dat hij zijn vertrouwen in zijn omgeving kwijt is en mij niet voldoende vertrouwd om het los te kunnen laten. Als hij los loopt in de bak loopt hij altijd achter me aan en blijft dicht bij me in de buurt.
En nogmaals, ik ben níet bang voor hem. Er zit geen enkel kwaads in.
Dan zal je dat vertrouwen in zijn omgeving (en zichzelf trouwens) weer moeten opbouwen. Dus overal wandelen, allerlei rare, enge dingen samen onderzoeken en heel voorspelbaar worden. Neem 1 oefening, bv loop door de bak achter een grote bal aan en doe dat een hele week elke dag. Of kies een rondje buiten uit en loop die gewoon een week lang weer elke dag. Het moet een gewoonte worden en zo normaal dat echt alle stress eruit is.
Schriktraining kan je heel goed zelf opzetten. Daar hoef je echt het erf niet voor af. Stuk zeil, paraplu, grote lap, flink stuk plastic van een kuilbaal, een ton, verzin wat.
Neem wel een langer halstertouw, zodat je hem de ruimte kan geven om zijn voetjes te bewegen. Ga niet recht op dingen af, ga bv in zigzag of met kleiner wordende voltes ergens naar toe. Toont paard (meer) spanning neem dan iets meer afstand en begin opnieuw. Hou wel de aandacht van je paard bij het enge ding, hij mag er de hele dag over doen om te besluiten dat het echt niet eng is, maar hij moet wel met het bekijken van dat enge ding bezig blijven. Blind rondjes rennen, over je heenlopen, terug naar stal gaan is verboden. Wil hij gaan rennen laat hem dan omdraaien. In de bak is dat het makkelijkste door je rug tegen de bakwand te zetten en hem ertegenaan te laten lopen, dan neusje naar je toe, zodat hij naar jouw toe afwend. Hij komt dan vanzelf na een half rondje weer de bakwand tegen. Al dat afwenden zorgt ervoor dat hij gaat nadenken. Als dat lampje weer aangaat stopt hij vanzelf om contact met jouw te zoeken.
Gaat dit allemaal echt 100% goed ga dan aan de lange lijnen verder, dat moet hij als eerste langs alle enge en rare dingen. Dan is hij jouw half kwijt en niet als bij een ruiter geheel kwijt.
Verder, dat jij niet bang bent van hem betekent nog niet dat je niet zit te wachten op de volgende schrikreactie.