Snoepjes als beloning?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

kimendana

Re: Snoepjes als beloning?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-10 13:49

Ook ik heb in de Poll nee ingevuld..En wel om de reden dat ik vind dat "snoep" geen beloning moet zijn maar iets extra's..Iets wat ze niet verwachten en zomaar kunnen krijgen zonder dat ze er naar gaan zoeken en vervelend zijn zonder dat ze het hebben gehad.. Als beloning what Phormicola zegt: Gewoon lange teugel, een aai, een lief woord..

Densil

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-10 14:04

Ik beloon mijn paard ook niet doormiddel van snoepjes. Zie dat ook als een extraatje. Als ze iets goed doet dan krijgt ze een beloning doormiddel van een schouderklopje en stemgeluid. Beetje hetzelfde eigenlijk als de opvoeding van mijn hond ;)

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-10 18:05

phormicola schreef:
Een paard is een grazer en in de vrije natuur heeft een paard bijna altijd genoeg te eten. Ze kunnen hier prima zelf voor zorgen. Zodra jij je paard gaat belonen met een snoepje (=eten) stel je jezelf hiermee op als ondergeschikt.

Hier ben ik het niet mee eens. In de kudde bepaalt de leider maar al te vaak wie er waar aan welk eten mag komen. En met name de lekkere dingen worden niet zonder meer gedeeld.
De strijd om iets lekkers is dus best iets dat met dominantie te maken heeft, maar als jij degene bent die kan zeggen wanneer wel of niet, ben jij degene die zich als leider opstelt.

Zo is onze manegehouder de enige die de paarden voert, maar ik geloof dat je aan de gezagsverhoudingen niet hoeft te twijfelen :D Er is geen paard op stal dat het in z'n hoofd haalt om onbeleefd te zijn.

Citaat:
Een paard kent twee dingen:
Ja
Nee

Er is niets anders voor een paard. In de wei is een klap 'nee', met rust worden gelaten of een kroeltje is 'ja'.

Ik vind dat altijd zo zonde he, om paarden, toch dieren met veel gevoeligheid en zeer uiteenlopende karakters zo te simplificeren. :n
Het is gewoon onzin. Als je veel met paarden omgaat dan kun je toch niet anders dan ervaren dat paarden heel wat meer kennen dan dit? Dat ze, bijvoorbeeld ook kunnen communiceren met een oor, een oogopslag, een zwaaiende staart. Dat een klap (zeker als die niet in de buurt komt) bovendien ook best een uitnodiging kan zijn om rotzooi te trappen (bijvoorbeeld in onze ruinenkudde). En dat er paarden zijn die nevernooit kroelen, of wel met paarden maar niet met mensen, of juist omgekeerd...

En dat voedsel geen motivatie zou zijn... de praktijk wijst gewoon anders uit. Voedsel is voor sommige paarden (en vooral pony's) ONTZETTEND motiverend, en voor andere maar een heel klein beetje of vrijwel niet. Dat motivaties van paarden best uiteenlopend zijn en dat het vooral heel zinvol is om te weten wat je in een bepaald opzicht het beste kunt doen.

Ik geloof in het omgaan met de paarden op de manier die goed werkt. Als bij een paard voedselbeloning goed werkt, zou ik niet weten waarom je een ingewikkelde en tijdrovende manier zou nemen om hetzelfde te bereiken. Als voedselbeloning niet goed werkt, of het heeft nadelige bijeffecten, of een andere manier die net zo eenvoudig of eenvoudiger is werkt ook - mooi, prima, doen we wat anders.

Susanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-10 16:49

Mijn pony's krijgen enkel na het werk een snoepje of stukje brood. Vind ik een prima beloning. Ze weten dat ze alleen dan iets krijgen en worden er niet bijterig van als ze op het land staan oid.

appel_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-10 21:26

Ik geeft mijn paarden bijna nooit snoepjes, wel is een keer een wortel, appel of brood als ik over heb. maar dat is niet vaker dan 1x per week.
Verder is de beloning voor mijn paarden gewoon een aai, knuffel gewoon de aandacht.
Ik moet ook wel want mijn hengst zal ander zeer happerig worden, wat ik niet wil.
Ook de kleine pony is zo'n deugniet dat ik het bijrijdertje er ook voor gewaarschuwd had, want hij houd zeer veel van aandacht maar, als je die gaat verwennen met eten word die erg vervelend en happerig.
Bij die van mij dus niet doen te veel snoepjes, en dan de aandacht vinden ze minstens zo lekker anders zouden ze niet altijd aankomen lopen en begroeten.

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-10 21:27

Ligt eraan. Met VD vind ik het wel handig om wat brokjes te geven in samenwerking met een clicker, maar in de dagelijkse omgang niet. Mijn pony's worden er een beetje hebberig van en ik houd niet van bedelende dieren.

Donanana

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-10 23:26

Ja je kan een paard wel snoepjes als beloning geven maar koppel dat dan wel aan een signaal (geluidje bijv. clicker, maar het kan ook gewoon met je stem. Gebruik dan wel iets wat je normaal niet tegen je paard zegt anders gaan ze na dat woord zoeken naar een snoepje.) Ik beloon mijn paard niet vaak met snoepjes, hij is al tevreden als je heel blij tegen hem praat en een aai geeft.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-10 14:20

Noortje_444 schreef:
ateo schreef:
mijn paard krijgt een snoepje op vaste momenten. Dan heb je verder geen gezeur.
Na het hoeven krabben, als hij fijn stil heeft gestaan met opstappen en kunnen vertrekken en als we helemaal klaar zijn in de stal nog een appeltje.

Heb je dan niet het probleem dat als je een keer na het hoevenkrabben géén snoepje geeft dat hij dan begint te zeuren?

Ja, dat dacht ik dus ook :+. Want als je bijvoorbeeld altijd een snoepje geeft als je aankomt, gaat 'ie het verwachten en dus ook als je een keer niks hebt. Nou ja, maar ik denk dat dat ook aan het paard ligt. Ik geef mijn pony meestal iets voordat ik weg ga, op de poetsplaats of op stal of gewoon na het rijden of zo (:

ElsB

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-10 14:26

Ik heb 'nee' gestemd omdat paardensnoepjes niet zo goed zijn voor de gezonheid van je paard (kijk maar naar al die veel te dikke manegepony's en -paarden, die de hele dag snoepjes krijgen van goedbedoelende kinderen). Belonen met voedsel werkt naar mijn ervaring wel bij paarden, mits je precies op het goede moment beloont (d.w.z. binnen 3 seconden na de goed volbrachte opdracht), anders kunnen ze geen correct verband meer leggen tussen de opdracht en de beloning. Bij onze tinker is voedsel als beloning geen succes; hij is zo dol op eten dat hij erg opdringering wordt als hij regelmatig uit de hand gevoerd wordt. :Y) Er hangt dan ook een bordje op z'n box: "niet uit de hand voeren". :+

loriene

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-10 14:33

Ik heb ja ingevuld.
Na het rijden krijgen onze pony`s altijd 1 snoepje.
Ze wachten er echt op.
Neem ook wel eens een paar mee in mijn zak.
Met halthouden probeer ik ze daarna helemaal naar mijn voet te laten buigen en geef ze daar een snoepje. :D

Narcomil

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-10 14:34

Ik geef altijd een snoepje als ik hem uit de stal haal en na het rijden als ik een wortel ben vergeten. Ik gebruik het ook wel met inladen; als hij op de trailer staat, krijgt hij snoepje en na het invlechten omdat hij dan toch een uur stil heeft gestaan voor mij :o
Verder krijgt hij zij ook niet, gewoon zodat hij niet gaat bedelen. Als hij er net een heeft gekregen, schooit hij wel een beetje maar een keer kreeg hij werkelijk een tweede snoepje (was een klein ding dat ik kwijt wou :P ) en toen keek hij ook heel verbaasd :P

SecretLIN

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-10 17:00

Ja hoor :D mijn merrie krijgt wel af en toe een snoepje als beloning :)

anne1999

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-10 23:02

Ik zou wel opletten je kunt er ook een bijter door krijgen ze hebben het zo door als je altijd snoepjes hebt voor je het weet bijten ze je (wel perongeluk dan)

Indiana79

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-10 19:00

Ik geef mijn paarden ook af en toe een snoepje, wel een gezond snoepje, dus een worteltje of een handje biks. Ik lees hier dat sommige mensen bang zijn dat hun paard er bedelig en brutaal van zal worden. Nu heb ik dus een vrij brutale en eigenwijze 2-jarige ruin die graag overal zijn tanden in zet als hij de kans krijgt. Alhoewel ik bang was dat hij nog brutaler zou worden door snoepjes te geven, is dit niet het geval. Hij weet namelijk dat hij eerst wat voor mij moet doen, bijv. achterwaarts, opzij of een andere oefening op commando voordat hij wat krijgt en dat bedelen niet wordt beloond. Hij wordt door hem consequent te trainen juist gehoorzamer en het voeren lijkt geen negatieve effecten op zijn gedrag te hebben gelukkig.

Ecudes

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-10 13:05

Mijn ene paard kan ik gewoon altijd snoep geven en dan eens opeens niet zonder dat het haar wat doet. Ze kijkt je hooguit van... vergeet jij niet iets??? :))

De ander wordt wel echt een klier als ze voor alles snoep krijgt. Dus die krijgt ook absoluut niet op vaste momenten.

U2andI

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-10 17:02

Ik voer mijn paard nooit snoep, hij kan extravoer krijgen in zijn voerbak na het rijden, maar als je elke keer snoep geeft krijg je last van bedelende paarden...

Equiine

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-10 17:32

Ja,maar niet te veel! Zo af en toe maakt niet uit,maar je moet niet gaan overdrijven! ;)

douglas12

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-10 20:50

ik heb ja gedaan, maar geef ze nietaltijd snoepjes, een knuffle en klopje enz. doe ik ook;)

mf1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-10 21:03

Ik wissel het af. Dan een klopje dan een snoepje een aai enz. Zo verwacht je paard geen snoepje maar kun je hem toch af en toe ook op deze manier belonen. Zo krijg je geen paard dat een snoepje verwacht en kun je hem toch af en toe extra verwennen.

Ginoya

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-10 21:41

je kanvoedsel belonging heel goed gebruiken voor bijv. vrijheidsdressuur. je moet het alleen wel gebuiken in het begin tijdens ;) het aanleren maar op een gegeven moment moet hij het 'kunstje' ook zonder snoepje en alleen op je aanwijzing doen. hij moet er niet afhankelijk van worden.

ik heb ja, ingevuld omdat ik vind dat je snoepjes goed als beloning kan gebruiken om iets aan te leren maar welmoet opletten dat het geen bijter, bedelaar of tonnetje wordt ;)

(ipv snoepjes zijn ze net zo blij met een stukje wortel, en misschien voor de bollere paarden ook iets gezonder ;) )

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-10 21:45

A
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 15-07-23 20:32, in het totaal 1 keer bewerkt

photosmash

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-10 14:09

met mijn paard doe ik het niet
hij heeft een dominant karakter en neemt op een gegeven moment geen genoegen meer met één snoepje
als hij braaf is krijgt hij een klopje op zn hals
en als ik wegga krijgt hij een peentje

Shanelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-10 14:22

Ik ben voor snoepjes / worteltjes / etc. Waarom? Ik merk dat mijn paard dat héél aardig van me vind en hij doet het (onder meer omwille daarvan) goed onder 'de training'.

Heel eventjes ben ik hiermee de mist in gegaan. Ik stak de snoepjes of stukken wortel oid in mijn jaszak en gaf hem er redelijk vaak 1tje (als hij wat ongeduldig begon te worden ofzo). Mijn paard begon hier echter wél van te profiteren!

Om dat af te leren ben ik radicaal van de voedsel-beloningen afgestapt en kreeg hij enkel nog iets lekkers als de werkdag er op zat.

Momenteel gaat het erg goed. Hij krijgt nu een beloning als hij alle 4 zijn voeten netjes gegeven heeft, en na het poetsen als alles gedaan is en hij braaf is geweest en na het opzadelen voor het bit erin gaat. Als hij onder het poetsen door iets goed laat doen ( bv. zijn buik laten poetsen daar heeft hij echt een hekel aan) krijgt hij een ander soort beloning - een klopje op de hals, een streeltje, een hoofd-kriebeltje oid. Zo leert hij ook dat er verschillende soorten beloningen bestaan, en leert hij ze ook waarderen.

En nu doen we het beter dan ooit tevoren!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-10 11:38

Mijn ene paard deed in het begin nixs als ze geen snoepje kreeg! :=
Vorige eigenaar had haar zadelmak gemaakt met snoepjes leek het. Dekje op;snoepje zadel erop;snoepje aansingelen;paar snoepjes.
Zelf tijdens het rijden ging ze soms even stilstaan en hoofd naar mij voor snoepje! :')
Dat was dus iets té, bij gewoon makke paarden die krijgen hier snoepje na het rijden of bv na invlechten/wassen.

Jongere paarden doe ik wel beetje 'omkopen' tijdens borstelen snoepje, hoeven uitkrabben snoepje..maar zo snel ze het gewend zijn ga ik minderen. Dan bv na het poetsen pas snoepje.
Ik doe ook veel met me stem belonen en halsklopjes!

Anders ga je van die paarden krijgen die uit zichzelf al een snoepje gaan pakken :=

TarioJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-10 20:53

paarden vinden voer in het wild zomaar. als je je paard snoepjes geeft ( sta jij het voer af en staat het paard boven jou ) misschien is het niet helemaal duidelijk, maar ik weet niet hoe ik dit even anders kan zeggen.

misschien belonen van kriebelen?