Paard vals in stal.

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

amberlima

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-10 19:37

Silence schreef:
Dat knuffelen kan gerust nog komen hoor, maar je moet je paard wel de tijd geven.

Silence was ook een manegepony toen ik hem kocht en hield ook niet van knuffelen. Aan zijn hoofd mocht je ook niet komen enz. Nu mag ik helemaal tegen zijn hoofd gaan hangen, hij zoekt het zelfs op. En ik kan erbij gaan liggen als hij ligt.

Hij heeft ook tijd nodig gehad.

ja precies, het is bij haar ook haar hoorfd.. lichaam gaat wel.
maar ze doet gewoon een beetje afstandelijk op een gemene manier.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-10 19:40

amberlima schreef:
ja de eerste week vond ik haar wel vriendelijker..
mischien dat ze me nu gaan uit proberen?
nee het is juist heel rustig klein pensioentje met een ander paardje naast haar, waar ze nu al heel erg aan hangt!

rustige stal is top.

Ik geloof niet dat stalgedrag te maken heeft met uitproberen.

Kan het zijn dat ze langer in haar stal staat vergeleken "vroegah".
Of dat ze minder "rij-uren" maakt en dus misschien teveel energie heeft?

amberlima

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-10 19:41

stoer schreef:
in wat voor stal staat ze nu, en in wat voor stal stond ze?
als ze altijd een open stal heeft gehad kan het ook welleens zo zijn dat ze nijdig is nu omdat ze in een dichte stal staat?

ze stond eerst in een grote loods in een grote vierkante stal.
nu staat ze in een klein ouderwets schuurtje met een kleinere stal..
maar wel met raam en andere paardjes.

amberlima

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-10 19:44

blue_kim schreef:
over dat aansingelen, weet je zeker dat het zadel helemaal goed ligt? dit kan een oorzaak zijn.
ook zou het kunnen dat er inderdaad vaak ruw aangesingelt is. kinderen zijn vaak van het in 1 keer strak trekken van de singel, en dit is niet echt prettig voor het paard. dus als je zeker weet dat het zadel goed past, zou ik een gaan kijken hoe ze reageert als je heel rustig aan singelt. eerst op het eerste gaatje, even laten rusten dan het tweede gaatje etc etc.

en het knuffellen als ze in stal staat zou ik gewoon laten. die van mij vind het ook niet prettig, het is haar plekje en zodra ze daarin staat laat ik haar met rust, haar domein, verder kan ik overal met dr knuffellen maar dit is haar rust puntje.

en drie weken is ook nog kort, ze zal ook moeten wennen aan de omgeving, de stal, de rust die er nu is doordat de kinderen weg zijn, of juist de drukte mocht ze in een stal staan waar iedereen langs loopt?
zou haar gewoon lekker met rust laten in stal en lekker ergens buiten op de poetsplaats knuffellen en poetsen, dat schrapen zou ik wel consequent in zijn door te laten merken dat dat niet mag, anders heb je nog kans dat het een hele nare gewoonte gaat worden.

ja maar de eerste keer toen ik het zadel erop legde, begon ze al te draaien terwijl de singel niet eens onder der buik door was..
dus ik denk dat het daar niet aan ligt.

bello2005

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-10 19:48

Komt ze veel buiten ? Hoelang staat ze in de weide ?
Dit kan ook veroorzaken dat een pony chagarijnig word.
Ik heb dit ook met mn eigen pony gehad, die stond te lang binnen.
Heb hem toen van van smorgens tot vroeg in de avond buiten gezet, en was van het probleem af.
Ik heb mijn pony op dit moment 24/7 buiten staan al 4 maanden en hij is de braafste pony die ik ken.
Nooit meer chagrijnig of nix..

Hiermee wil ik duidelijk maken dat je ( als je pony niet veel buiten staat ) je dr echt na buiten moet gooien.
Een paard houdt er niet van om opgesloten te worden.

Tatiane

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-10 19:54

bello2005 schreef:
Komt ze veel buiten ? Hoelang staat ze in de weide ?
Dit kan ook veroorzaken dat een pony chagarijnig word.
Ik heb dit ook met mn eigen pony gehad, die stond te lang binnen.
Heb hem toen van van smorgens tot vroeg in de avond buiten gezet, en was van het probleem af.
Ik heb mijn pony op dit moment 24/7 buiten staan al 4 maanden en hij is de braafste pony die ik ken.
Nooit meer chagrijnig of nix..

Hiermee wil ik duidelijk maken dat je ( als je pony niet veel buiten staat ) je dr echt na buiten moet gooien.
Een paard houdt er niet van om opgesloten te worden.

Inderdaad. Mijn paard is een keer op proef verkocht geweest. Paard was bij mij altijd superbraaf, kon je alles mee doen. Nadat ze vier dagen op proef was belde de mensen me, dat ik haar maar snel terug moest komen halen. Oren in de nek, van je wegdraaien in de stal, ongeduldig staan schrappen als ze aan het borstelen waren, bokken en stampen tijdens het rijden,... Nja, hier stond ze hele dagen buiten. Daar stond ze 24/24 binnen.

Dus: is er verschil in weidegang/beweging tussen de vorige eigenaar en nu?

amberlima

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-10 20:03

superwoman schreef:
amberlima schreef:
ja de eerste week vond ik haar wel vriendelijker..
mischien dat ze me nu gaan uit proberen?
nee het is juist heel rustig klein pensioentje met een ander paardje naast haar, waar ze nu al heel erg aan hangt!

rustige stal is top.

Ik geloof niet dat stalgedrag te maken heeft met uitproberen.

Kan het zijn dat ze langer in haar stal staat vergeleken "vroegah".
Of dat ze minder "rij-uren" maakt en dus misschien teveel energie heeft?

ja dat weet ik dus niet..
ik kan die vorige eigenaren moeilijk bereiken heel de tijd.. zijn niet echt hulpzaam!

amberlima

Re: Paard vals in stal.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-10 20:06

wat ik wel begreep dat ze ook gewoon in stal stond en dat er te weinig met haar gedaan werd.. ze had ook nog nooit buiten gereden ofzo.

bij mij staat ze wel heel de dag op stal en gooi ik haar elke dag een paar uurtjes naar buiten. 3 ofzo.
we hebben geen bak ofzo dus ik moet met haar de straat op wat ze nog helemaal niet gewend was, maar dat doet ze heel erg goed! zolang er maar een andere pony bij is ... en dat is zo 2x per week a 3.. ben het aan het opbouwen.

budje1

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-10 22:12

arm paard arme jij..

wie weet heeft het paard je heel veel te zeggen, kijk alleen eens goed van een afstand/
als je wil kan ik je leren wat je paard je aangeeft, en hoe daar mee om te gaan.

www.jannekebuddendijk.com

Esther_50

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-10 18:53

Gracia schreef:
Mijn paard doet precies hetzelfde, alleen in haar stal. Ik heb haar nu zeven jaar. Stal is echt van haar, buiten de stal is het een schat. Dus misschien is het idd niet zo'n knuffelpaard.

Bij die van mij precies hetzelfde. Vooral dreigen op stal of als er iemand langs komt maar als ze buiten haar stal staat is het een heel lief paard. Ik negeer het gewoon.

xAlice

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-10 21:49

amberlima schreef:
wat ik wel begreep dat ze ook gewoon in stal stond en dat er te weinig met haar gedaan werd.. ze had ook nog nooit buiten gereden ofzo.

bij mij staat ze wel heel de dag op stal en gooi ik haar elke dag een paar uurtjes naar buiten. 3 ofzo.
we hebben geen bak ofzo dus ik moet met haar de straat op wat ze nog helemaal niet gewend was, maar dat doet ze heel erg goed! zolang er maar een andere pony bij is ... en dat is zo 2x per week a 3.. ben het aan het opbouwen.

genoeg weidegang kan heel belangrijk zijn !
miss wil ze gewoon wat meer naar buiten en word ze daarom chagrijnig !

Vajari

Re: Paard vals in stal.

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-10 23:24

Mijn paard doet ook allerlei 'aanvallen' naar mij in de stal. Nu weet ik dat ze niks doet, maar ze probeert het toch. Soms bijt ze me, niet hard, maar dan net een stukje van mijn jas. Ik los dit op door haar op haar plek te zetten. Voorheen deed ik altijd een halster om, tegenwoordig leg ik alleen nog het halstertouw om haar nek. Ik zeg haar alleen waar ik wil dat ze gaat staan in de stal. Ze doet dan nog 1-2 keer een aanval, ik reageer daar niet op, maar doe gewoon alsof het gaat om het op haar plek blijven staan. Ze blijft uiteraard niet altijd in 1 keer staan ( ze is 3), maar ik zet haar wel weer terug.
Dan draait ze bij, wil met me knuffelen, en dan knuffel ik terug, belonen dus. Vervolgens is er niks meer aan de hand. Ik heb dit dus elke keer weer als ik de stal in ga..