Wat hebben grote paarden toch met (tegen) mini's?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Dammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-09 14:10

Op een buitenritje met 8 manegepaarden was een tweetal shetjes voor een karretje ook reden om er heel hard in galop langs te gaan (de bedoeling was stap). Volgens de instructrice was dat omdat kleine paarden de grote in hun kwetsbare buik kunnen bijten. Dat zou best kunnen, want op weg naar de hei komen we langs een weitje met shetlanders veilig achter een hek, en daar schrikken ze niet van.

Rienn

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-09 14:13

Een van mijn paarden had een vriendinnetje dat was een shet, en ze konden het echt heel goed met elkaar vinden. Als ik buiten ging rijden, dan nam ik die kleine mee aan het halster met touw. Ging altijd goed. In de longeerbak deed ik ze ook wel eens samen los. En soms dacht mijn paard wel eens dat die shet een bal was ofzo, dan werd ze opeens echt heel ruig.

sam_antha

Re: Wat hebben grote paarden toch met (tegen) mini's?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-09 16:23

Mijne (1.71m hoog) is juist verliefd op de shet en de mini die op de manege staan. Dan moet ik hem altijd even duidelijk maken dat ik nog aan zijn halstertouw vastzit haha :)

Barvrouwke

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-09 16:27

joyce83 schreef:
Paard is een vluchtdier, gevoelige plekken zijn benen en buik. Paard zal altijd zijn benen en buik proberen te beschermen. (geen flauw idee meer waar ik dat een keer gehoord heb).

Kleine shettemonsters zijn op de hoogte van benen en buik... conclusie als ze happen dan happen ze op de zwakke plekken dus zijn ze zeeeeeer gevaarlijk :+

Dat is wat ik ook vroegah eens gehoord heb en als waar had aangenomen.

Melia

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-09 16:44

Dat is 'hetzelfde' als je van die ombenullige grote (harige) honden in het bos tegen komt. Dan zouden sommige paarden het liefst hard weer terug lopen ofzo.
Net wat Joyce83 zegt, daar 'geloof ik best in' :j.
Ze zijn natuurlijk een stuk kleiner en dat is toch wel heeeel apart :)).

stoer

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-09 10:57

whihi mijn trekpaard was ook als de dood voor shetties, en ook voor haflingers want die hebben vaak net zo'n bos manen als een shetlander :=

Pluizebolpum

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-09 11:10

joyce83 schreef:
Paard is een vluchtdier, gevoelige plekken zijn benen en buik. Paard zal altijd zijn benen en buik proberen te beschermen. (geen flauw idee meer waar ik dat een keer gehoord heb).

Kleine shettemonsters zijn op de hoogte van benen en buik... conclusie als ze happen dan happen ze op de zwakke plekken dus zijn ze zeeeeeer gevaarlijk :+

Goeie verklaring! Ik rij er ook eentje die als de dood is voor Shetjes en ander Minipaardachtig gespuis. Ze staat dan echt te trillen als een rietje als we in de buurt van Shetlanders komen. (is overigens een frequent buitengereden western Quarter Horse - discipline of aldanniet bakbeest maakt dus niet uit)
Grote honden zijn niet eng, maar dan is natuurlijk omdat ze die wel goed kent, die lopen namelijk regelmatig over het erf rond en hebben tot op de dag van vandaag nooit geprobeerd haar in de buik te bijten. Raar eigenlijk, Shetjes hebben ook nooit iets geprobeerd en die heeft ze, sinds ik door heb dat ze daar bang voor is, toch ook al vaak gezien. Ik weet er een stel te staan en als we gaan rijden rij ik ze expres altijd langs de Shetjes. Evengoed blijft ze denken dat het monsters zijn...Net als paarden met vlekken trouwens... :')
De moeder van dat paardje vind ze niet eng, maar moet, sinds ze ooit eens een Shet voor een grote harige hond aanzag die tot haar schrik ineens toch een Paard was, altijd wel effe goed kijken naar grote honden en minipaardjes. Als ze ze dan geidentificeerd heeft als zijnde Paard of Hond is het goed...

Suzzy_3

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-09 11:15

Mijn paard is juist totaal niet bang van dat klein grut. Die zal eerder zorgen dat ze die zo goed mogelijk raakt (stapen, bijten, klauwen, ...)
Dat doet ze bij elke pony / veulen dat kleiner is dan haar. Een geluk dat ze maar 1m50 is, en er dus ook grotere paarden zijn :+ .

driebergen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-09 11:21

Mijn paard stond ook raar te kijken toen er opeens een shetlander in de wei stond bij ons op stal! Hij doet dan echt anders dan als hij een groter paard ziet.

Overigens met die sneeuw wat het helemaal lachen, gieren, brullen: paarden stonden in de paddocks en de shetlander was in de bak aan het sleeen.... hele paarden kudde op tilt! :D

Kwanyin

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-09 12:48

Haha ik heb er ook al eens raar van staan kijken. Ik reed eens een bosrit met iemand met een grote brede gespierde ruin (zeker over 1.70 heen), Z dressuur. Plots verschrikt hij zich een ongeluk en begint hij te dansen...komt er een shetlander in de aangrezende wei aangecrost. Dat was reuze-eng om langsdoor te wandelen :D .

Jeanneee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-09 17:30

Mijn paard (1.76m) kan ook enorm knorren en snuiven als er iets de baan in komt dat kleiner is of bont.
Sinds we thuis een shet hebben gaat het al een stuk beter, en sinds kort heeft hij zelfs vriendschap gesloten met de shet :+:

crosmuller

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-09 17:34

Mijn paard (brave gelder) is ook bang voor shetlanders. Maar kom op, hoe zouden jullie reageren als je opeens een kabouter zag ;)?

Kaisa

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-09 17:36

Maar waarom is het dan niet andersom ;) Voor die kleintjes zijn de grote paarden reuzen :P

JuliaMaria

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-09 17:36

Mijn mini kan juist heel goed met grote paarden, heb nog nooit meegemaakt dat een groot paard bang voor haar was. Moet er wel bij zeggen dat ze erg sociaal is, heeft er misschien ook mee te maken.

Kallandso

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-09 17:37

Grappig om die verklaringen zo eens te lezen. Mijn verzorgpony wordt ook heel bang en schrikkerig van shetjes terwijl hij anders echt nergens bang van is...

maverick

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-09 19:21

Onze mini is ook regelmatig de klos.Hij heeft nog al moeite om in zn eigen wei te blijven en soms komt hij wel eens een verkeerde tegen.Dan kan die echt hollen voor zn leven. :(:) Daarin tegen vinden de drachtige merries hem wel leuk.Daar mag hij dan ook gewoon bij komen staan. :D

Wyah_Rona

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-09 19:26

Haha. Heel herkenbaar. Mijn paard, een kwpn-achtige vindt mini's echt vreselijk eng. Blaffende honden, vlaggen, tractoren, alles went op den duur maar die mini pony's??

Grapjasjes12

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-10 00:26

Nou mijn man heeft wel een lilliputter fobie :))

Haha, sorry, kon 't niet laten.
Ik weet 't, mijn paarden waren ook als de dood, geen flauw idee hoe het komt, misschien toch omdat het wel naar paard ruikt, maar er niet als paard uitziet. Erg freaky die mini's ;)

Ecudes

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-10 16:34

Ik weet wel dat mijn veulen, toen ongeveer 1.00 tot 1.10 hoog, het is een merensveulen, voor het eerst een Shet zag van 80 cm.. En ze had echt ogen op steeltjes!
Ze vond het geweldig geloof ik, eindelijk een paard gezien die kleiner was dan zij!

Verder is haar moeder juist dol op Shetlanders, die neemt ze vaak in bescherming. :? (Niet dat die kleine krengen het nodig hebben, want die weten meestal juist hun mannetje wel te staan!).

love_nadesh

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-10 16:35

Haha mijn andalusier is ook bang voor kleinetjes we reden door het park kwam er zon kleinding aan met eigenaar, hij begon helemaal te knorren en opeens kon hij de piaffe ahah :z

Grobegni

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-10 16:40

Mijn trekpaard heeft ook een hekel aan shetten, maar dan ook echt een grote hekel! Komt omdat hij een tijdje bij een shet gestaan heeft die hem terroriseerde :D Schopte hem tegen zn schenen en onder zn buik. Dus als de shetten van de buren soms met ons meewandelen, zie ik de oren al meteen naar achteren gaan. Bang is hij er niet voor, hij wordt er wel boos op :D

Eponastable

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-10 16:43

Ik heb héél in het begin eens 2 merrie's samen willen zetten, één mini en één grote...

Fiasco!
De grote merrie stampte naar de kleine, ik snap eigenlijk ook niet goed waarom.

Def

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-10 17:42

Mijn pony (ja, das zelf ook nog pony, maar wel arrogant hihi) die vindt shetten ook niets... moet er helemaalniets van hebben. Ze is er niet bang voor, maar ze moeten niet bij dr in de buurt komen want dan krijgen ze n schop.
Muildiertje wat we hadden was daarentegen haar grootste vriend, terwijl die evengroot was als de shetten.
Het ligt dus echt aan de shetten :P

xAlice

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-10 21:57

Kaisa schreef:
Maar waarom is het dan niet andersom ;) Voor die kleintjes zijn de grote paarden reuzen :P

miss om dezelfde reden: dat ze weten dat ze die paarden in hun gevoelige delen kunnen bijten/schoppen..

ikke20

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-10 22:06

mijn fries is in luve op kleine pony's en veulens hij knuffelt ze het liefste dood onderhand vergeet dat ik em vaak vastheb