Steigeren aan de hand.

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-09 18:43

shaatje schreef:
elke keer als hij stijgert
moet je je groot maken
het handigst is als je met lichaamstaal dominanter ben
dan is het als het goed is over
slaan hoeft niej gelijk!
lichaamstaal is belangrijk bij paarden omdat ze dat ook onderling doen.

Ja daaaaaag :z Een ram voor z'n harses kan 'ie krijgen, issie nou helemaal besodemieterd!

TS, zoek hulp met dit paard, zoek iemand met voldoende overwicht en ervaring voordat het gigantisch uit de klauw loopt.

shaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-09 19:59

Waratje schreef:
shaatje schreef:
ik heb zelf een dominante hengst en die stijgerde ook aan de hand en overal
lichaamstaal hielp super goed
hij stijgerd helemaal niet meer!!
SLAAN is geen optie
met lichaamstaal berijk je veel meer!!

Bij een shethengst zal 'je groot maken' misschien wel iets meer indruk maken dan bij een paard. Een paard dat steigert aan de hand krijgt een dreun waar je hem raken kunt (voorkeur een lel met zweep tegen de buik), een rondzwaaiende hoef van een paard kan je vrij gemakkelijk je leven kosten, van een shet is de kans groot dat hij niet verder komt dan een blauwe plek.
Overigens zou ik bij een shet een andere methode gebruiken, want gezien de hoogte van een shet komt een klap meestal niet op de handigste plek terecht. Een shet zou ik opzij omver trekken, net als bij een veulen. Dat maakt gruwelijk veel indruk op ze, maar vergt wel wat handigheid. Bij een paard is het risico voor die methode veel te groot.
Maar sowieso is het nog veel beter om te voorkomen dat het paard gaat steigeren, dat is veiliger voor alle betrokkenen. En dat voorkomen kan inderdaad voor een groot deel door lichaamstaal, daar heb je wel gelijk.

ook met een paard is lichaamstaal net zo belangrijk of je nou een shet of een een super pony heb maakt niet uit
ik heb zelf 4 ponys alle 4 van een andere grote en ze lopen in een kudde
als ik er ben ben ik ook duidelijk de baas!!
maar niet door te SLAAN!
maar puur op LICHAAMSTAAL!
ook als ze een keer stijgeren of wat dan ook!
slaan is echt geen optie
een kind sla je tog ook niet als ze aan het puberen zij of als ze nog klein zijn??
of doe je dat net zo makkelijk?
gewoon aanpakken op lichaamstaal is veel beter voor hun en makkelijker voor jezelf!

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-09 20:05

:z Paarden zijn geen pubers, je moet met een paard communiceren op een manier die een paard begrijpt. Mijn paard heeft sinds hij van mij is 1 keer gesteigerd. Ik heb 'm toen heel goed duidelijk gemaakt dat ik dat NIET duld. Ik zat er toen op, en reken maar dat hij om z'n oren heeft gekregen met alles wat ik in m'n handen kon krijgen. Een paard mag NIET steigeren aan de hand, klaar. Als hij steigert ben je al te laat om nog wat met lichaamshouding te gaan doen.

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-09 20:09

Precies, niets aan toe te voegen ;)

Eulogy

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-09 20:27

Mijn pony begon eerst te steigeren bij het longeren, van dat macho-gedrag, niet echt naar je toe maar toch, dat mocht ze echt niet doen. Eén keer enorm afstraffen werkt wél, want ze heeft het nooit meer gedaan.

Kayleigh27

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-12-09 21:15

Sassol schreef:
Op wat voor manier heeft ie het vorige halster kapotgekregen? Misschien dat ie daardoor weer even de smaak te pakken heeft zeg maar. En is er een verschil tussen het vorige en dit halster? Misschien dat deze zwaarder/scherper aanvoelt achter de oren?

Verder zou ik ook ff checken of het niks fysieks is, als het ineens zo omslaat komt dat niet omdat je geen goeie leider bent. Dan was je dit probleem al veel eerder tegen gekomen. Hoelang heb je hem al?

Loopt ze minder buiten in de wei met dit weer? Daar kunnen paarden ook erg vervelend van worden, hun beweging hebben ze hard nodig! (En dan heb ik het niet over het uurtje rijden of in de stapmolen).

Het halster hing 's ochtends los om z'n hals. Hij loopt 24 op 7 buiten in de wei en kan zich voldoende uitleven. Kan ook zelf in en uit een schuilstal. Het Nieuwe halster is wat dunner. Volgens mij niet scherper(maar ik weet het niet zo zeker). We hebben haar 7 weken. Ze heeft dit nog nooit eerder gedaan, en was altijd al braaf(wel af en toe trekken) bij het lopen. Het is nu net ineens van de laatste week.

Kayleigh27

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-12-09 21:23

_Question schreef:
Ja ik hoop het ook, hou je ons op de hoogte?

De trainer is gister geweest. Het was slecht weer dus we konden niet zo veel doen. Hij heeft een paar rondjes gelopen aan de hand, toen een half uur stil laten staan ong. Hij voelde dat ze vanalles uit wilde proberen. Maar was haar steeds voor. Hij mepte en schelde nogal veel (denk niet dat ze daar beter van wordt :( ) Hij kwam tot een conclussie dat ze te sterk is voor mij |( .Zijn advies was om haar op een manege te stallen, om daar samen les te krijgen. De eigenaar van de manege waar ik lessen volg zei dat we het niet op moesten geven en patparellie moesten proberen.
Ik hou jullie op de hoogte hoor! :D
En zondag gaan we kijken naar een demonstratie van patparelli.

Kayleigh27

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-12-09 21:27

wiske23 schreef:
Heb je al eens een trainings halster geprobeerd ?

Wat is een trainings halster?

Kayleigh27

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-12-09 21:28

PonyPrinses schreef:
Hoe oud is je pony ??
Misschien zit ie wel in de puberteit...??? :Y)
Gwn aanpakken zo'n pony, anders gaat ie een loopje met je nemen.

Ze is 11 jaar. En 1.50

annebora45

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-09 21:29

iemand erbij halen die er niet bang van is

Ebruhan

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-09 21:33

@Ladygiroc

Nee, tuurlijk niet maar als je amateuristisch bent qua omgang van paarden ben je sneller kwetsbaar voor zo'n paard.. Zij zou eerder iemand erbij moeten halen lijkt me..

Kayleigh27

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-12-09 21:39

annebora45 schreef:
iemand erbij halen die er niet bang van is

de trainer die eigenlijk alleen maar komen kijken is heeft gezegd dat ook al zou hij 2 x in de week komen, hij me nog niet alleen zou laten bij haar en dat ze een groot en sterker iemand nodig heeft als baasje |( Bij de vorige eigenaresse was ze blijkbaar heeeel lief. De dochters van haar hebben zelfs bij haar geslapen in de stal, gezwommen in de zee en er alleen mee wezen rijden door de polder. We snappen er echt helemaal niets van. Mijn instructrice van de manege gaat ook ns komen kijken en wil misschien wel les komen geven. Ook ga ik vragen of die pat parelli instructrice eens langs wil komen om te kijken. We willen haar echt niet zomaar weer verkopen ofzo....

Sassiee

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-09 21:42

Heeft die trainer je ook uitgelegd wat je zelf kunt doen als je pony zoiets doet? En heeft ie je ook laten voelen en laten zien wat je pony doet voor hij gaat steigeren?

Eén keer hard aanpakken, is veel beter dan 100x zachtjes aanpakken. Van steeds maar half boos worden, wordt de band tussen jou en je pony niet beter. Eén keer goed boos worden en laten zien wie er de baas is, daar schiet je veel meer mee op. Maar pas wel op, dat je jezelf blijft beheersen. Je boos voelen en boos doen zijn twee verschillende dingen.

En kijk eens als paarden in de wei staan en uit gaan maken wie er de baas is. Dat kan er ook hardhandig aan toe gaan hoor. Dieren zijn anders dan wij mensen. Dieren geven elkaar een paar meppen en er is er dan één die wint.

En soms moet je ook naar mensen luisteren die er meer verstand van hebben, zoals je instructrice of trainer. Het is veel leuker en veiliger om met een pony te beginnen die je aan kan.

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-09 21:42

Kayleigh, hoe lang hebben jullie die merrie nu?

Vie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-09 21:43

shaatje schreef:
ook met een paard is lichaamstaal net zo belangrijk of je nou een shet of een een super pony heb maakt niet uit
maar niet door te SLAAN!
slaan is echt geen optie
een kind sla je tog ook niet als ze aan het puberen zij of als ze nog klein zijn??
gewoon aanpakken op lichaamstaal is veel beter voor hun en makkelijker voor jezelf!
Ja, paarden onderling leggen ook alleen maar hun oren plat als ze het even niet met elkaar eens zijn... Nodig je van harte uit om die twee van mij even te komen bestuderen, daar vallen rake klappen hoor... Staan nog niet heel lang samen en moeten dus nog even uitvechten hoe de verhoudingen liggen.
En ach, mijn ouders zullen me vast mishandeld hebben, maar ik heb wel eens een slof naar m'n kop geslingerd gekregen toen ik vroeger iets uitspookte dat niet mocht. Maar tegenwoordig mag dat niet meer, heet kindermishandeling... Alles wordt tegenwoordig met fluwelen handschoentjes aangepakt en zo worden i.m.o. de rotverwende k*tknollen en irritante kinders gecreëerd. :)

Die van mij krijgen dus een ordinaire trap onder hun hol als ze zoiets flikken.

ayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-09 22:08

Waratje schreef:

Zeven weken stond er, dus het is goed mogelijk dat de pony na een peroide van wennen nu aan het aftasten is hoe ver ze kan gaan.

Een keer goed boos worden of een flinke mep is niet erg, als het maar heel goed getimed is, tijdens of meteen na de actie. Vijf tellen later als ie weer keurig op de grond staat, snapt een paard niet waarom ie gestraft wordt en zal ie nooit zijn steigeren aan de straf koppelen.

shaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-09 23:06

Vie schreef:
shaatje schreef:
maar niet door te SLAAN!
slaan is echt geen optie
Ja, paarden onderling leggen ook alleen maar hun oren plat als ze het even niet met elkaar eens zijn... Nodig je van harte uit om die twee van mij even te komen bestuderen, daar vallen rake klappen hoor... Staan nog niet heel lang samen en moeten dus nog even uitvechten hoe de verhoudingen liggen.
En ach, mijn ouders zullen me vast mishandeld hebben, maar ik heb wel eens een slof naar m'n kop geslingerd gekregen toen ik vroeger iets uitspookte dat niet mocht. Maar tegenwoordig mag dat niet meer, heet kindermishandeling... Alles wordt tegenwoordig met fluwelen handschoentjes aangepakt en zo worden i.m.o. de rotverwende k*tknollen en irritante kinders gecreëerd. :)

Die van mij krijgen dus een ordinaire trap onder hun hol als ze zoiets flikken.

nee tuurlijk moet je ze niet zacht aanpakken
doen ze bij elkaar ook niet altijd
maar gelijk slaan heeft ckr geen nut
als je maar duidelijk en consequent ben
paarden comuniseren ook op lichaamstaal!!

Sassiee

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-09 00:40

shaatje schreef:
nee tuurlijk moet je ze niet zacht aanpakken
doen ze bij elkaar ook niet altijd
maar gelijk slaan heeft ckr geen nut
als je maar duidelijk en consequent ben
paarden comuniseren ook op lichaamstaal!!

Maar uhm.. is een klap in principe ook geen lichaamstaal? (jaja, domme opmerking misschien.. maar 't is toch ook een manier van duidelijk communiceren via het lichaam. Paard begrijpt onmiddellijk dat ie iets verkeerd doet, als je maar op het juiste moment die klap verkoopt. En het hoeft gerust niet zo'n kneiterharde klap te zijn dat ie van angst en pijn in een hoekje gaat zitten. Een duidelijke klap waar 'ie van schrikt en waarmee jij duidelijk maakt dat wat hij nu doet, niet de bedoeling is.)

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-09 01:30

ayo schreef:
Waratje schreef:

Zeven weken stond er, dus het is goed mogelijk dat de pony na een peroide van wennen nu aan het aftasten is hoe ver ze kan gaan.

Heeeeeeeeeeelll goed mogelijk. Eerst sleuren, gaat goed, pony krijgt geen straf... nou, dan kijken we toch wat het nieuwe mensje doet wanneer je leuk een beetje steigert? En dat gaat ook goed, want mensje zegt niet dat het niet mag. Goh, wat zullen we hierna eens gaan bedenken? :Y)

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-09 11:06

Mjah, ondertussen gewend op het nieuwe adres en dan komt de tijd van het grenzen opzoeken. Als die grenzen dan niet duidelijk gesteld worden verschuiven ze steeds verder.....
Kayleigh, ik vrees dat je heel snel heel degelijk omgangsles moet gaan nemen wil dit nog goed komen en dan nog is het de vraag of het lukt. Zie ook de advertentie van die 6-jarige vosmerrie elders op Bokt, ook teveel paard voor een jong meisje..... Soms is het besluit tot verkopen en een gemakkelijker paard zoeken heel verstandig.

lucienne

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-09 11:16

Een paard een keer flink op zijn donder geven (zeker bij steigeren) is naar mijn idee volkomen terecht. Als een paard lager in rang, het in zijn hoofd haalt om naar een hoger in rang staand paard te steigeren wordt waarschijnlijk het licht uit zijn ogen geslagen (om het maar even cru te zeggen).
Mijn paard heeft het ook een periode geprobeerd (tegen 1.75m kun je je heel groot maken maar dit heeft totaal geen zin). Ik heb toen een tijdje met een hengstenketting gewerkt. Als ze omhoog kwam deed ze zichzelf pijn(ik gaf geen ruk of iets). Na drie keer nog een poging te hebben gedaan heeft ze nooit meer aan de hand gesteigert.

MoriMann

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-09 11:29

Ik heb er niet bijzonder veel verstand van, maar ik vroeg me gewoon iets af. Staat de pony nu alleen en hoe was dat bij de vorige eigenaar? Is het mogelijk dat ze gezelschap van soortgenoten ist en daardoor dwars wordt? Of als ze in een nieuwe groep staat, heeft ze misschien moeite daar te wennen? Gewoon een idee hoor.

Verder ben ik het eens met duidelijk afstraffen op een manier die het paard begrijpt en dat komt al snel neer op een flinke tik of schop op het moment dat het paard gevaarlijk gedrag laat zien. Je kan nu eenmaal niet achteraf met je paard in discussie over wat er gebeurd is en waarom ze dat in het vervolg niet meer mag doen (iets wat met kinderen dan weer wel kan, aangezien iemand eerder de vergelijking maakte).

Overigens ben ik geen voorstander van slaan en ben ik van mening dat je nooit moet slaan uit onmacht en zeker niet als je paard simpelweg niet begrijpt wat je bedoelt. Alleen in dit soort situaties, waar je paard zonder aanwijsbare reden omhoog komt, bijt of trapt, heb je weinig andere opties dan, geheel op z'n paards, een tik uitdelen. (En uiteraard hulp zoeken als je zelf neit verder komt, maar daar is TS gelukkig al mee begonnen)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-09 12:29

shaatje schreef:
Waratje schreef:
Bij een shethengst zal 'je groot maken' misschien wel iets meer indruk maken dan bij een paard. Een paard dat steigert aan de hand krijgt een dreun waar je hem raken kunt (voorkeur een lel met zweep tegen de buik), een rondzwaaiende hoef van een paard kan je vrij gemakkelijk je leven kosten, van een shet is de kans groot dat hij niet verder komt dan een blauwe plek.
Overigens zou ik bij een shet een andere methode gebruiken, want gezien de hoogte van een shet komt een klap meestal niet op de handigste plek terecht. Een shet zou ik opzij omver trekken, net als bij een veulen. Dat maakt gruwelijk veel indruk op ze, maar vergt wel wat handigheid. Bij een paard is het risico voor die methode veel te groot.
Maar sowieso is het nog veel beter om te voorkomen dat het paard gaat steigeren, dat is veiliger voor alle betrokkenen. En dat voorkomen kan inderdaad voor een groot deel door lichaamstaal, daar heb je wel gelijk.

maar niet door te SLAAN!
slaan is echt geen optie

Dan heb jij waarschijnlijk hele lieve pony's als je je alleen groot hoeft te maken.
In 'het wild' gaan paarden zachtgezegd ook niet al te rustig met elkaar om. Een klap geven is dus de duidelijkste lichaamstaal die je kan geven als je paard steigert ;)

shaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-09 18:46

maar niet door te SLAAN!
slaan is echt geen optie
gewoon aanpakken op lichaamstaal is veel beter voor hun en makkelijker voor jezelf![/quote]

Dan heb jij waarschijnlijk hele lieve pony's als je je alleen groot hoeft te maken.
In 'het wild' gaan paarden zachtgezegd ook niet al te rustig met elkaar om. Een klap geven is dus de duidelijkste lichaamstaal die je kan geven als je paard steigert ;)[/quote]

heb ik ook
maar niet zomaar
ik geef ze altijd 1 waarschuwing met lichaamstaal
en luisteren ze dan niet geef ik ze een tik
maar slaan niet
een tik is genoeg als ze maar vlink schrikken daar gaat het om!
maar blijkbaar is zijn jullie het niet met me eens
prima hoor ieder zn meenin
maar onthou 1 ding
paarden onthouden alles!

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-09 18:59

shaatje schreef:
heb ik ook
maar niet zomaar
ik geef ze altijd 1 waarschuwing met lichaamstaal
en luisteren ze dan niet geef ik ze een tik
maar slaan niet
een tik is genoeg als ze maar vlink schrikken daar gaat het om!
maar blijkbaar is zijn jullie het niet met me eens
prima hoor ieder zn meenin
maar onthou 1 ding
paarden onthouden alles!

Ah, jij geeft ze dus ook een tik en van die tik moeten ze flink schrikken. Nou, dat is precies wat ik ook doe: het paard krijgt een oplawaai waar het zodanig van schrikt dat het daarna met de voetjes beneden blijft. :D
En geloof me, een goed getimede lel kan zorgen dat ze onthouden dat bepaald gedrag niet gewenst is, zonder dat ze er allerlei trauma's aan overhouden. ;)