Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

d0nnaa_dan schreef:Nee, ook als ik bij de ene korte zijde rij, en andere paard bij de andere, dus aan twee uiteindes van de bak. Maar het is inderdaad erger wanneer een paard dicht langskomt, of een hoger tempo heeft dan zij zelf.
Ik weet niet zo goed wat ik er aan moet doen, ben wel altijd streng maar stel dat het voortkomt uit angst, dan wil ik haar niet afstraffen. Buiten staan met paarden gaat prima, maar als ik in haar stal aan het poetsen ben en er komt een ander paard langslopen dan valt ze ook uit. Best link, omdat ik er dan bij sta.
En dat doet ze dus niet als ik niet in de stal sta..
laura1987 schreef:Mijn verzorgpaard heeft dit ook een tijd gehad.
Ze stond toen op een manege en schopte naar ieder paard wat in de buurt kwam.
Ik heb toen 1 keer een wedstrijd met haar gereden en moest van de eigenaresse van de manege in de buitenbak losrijden terwijl de rest binnen los reed. Dit omdat ze zo erg schopte naar de rest. Ook viel ze bijna niet los te gooien met andere paarden etc.
Ze is toen verhuisd naar een rustige pensionstal en krijgt brons cure en is heel erg veranderd. Ze kan nu met bepaalde paarden in de wei. Ze heeft een vriendinnetje waarmee ik haar in de paddock los kan gooien, in de gang van de stal kan ze langs andere paarden. Ook met rijden reageert ze nauwelijks nog op de anderen.
Twinklebel schreef:Maar je hebt wel gelijk hoor, in de twee jaar dat ze op weiderust heeft gestaan was haar gedrag veel minder heftig, al bleef ze wel een dominant kreng.....moest als laatste de wei in en als eerste er weer uit, anders kwam de rest het hek niet door, die sloeg ze weg....
Ik ga maar eens rondvragen op stal of er iemand met een merrie wil proberen of we ze samen los kunne gooien in de longeerbak...probleem is dat veel al haar overdreven reactie hebben gezien en het dus niet aandurven, terwijl ze los veel minder reageert dan in "gevangenschap" (aan de hand/onder het zadel).
Ninx schreef:laura1987 schreef:Mijn verzorgpaard heeft dit ook een tijd gehad.
Ze stond toen op een manege en schopte naar ieder paard wat in de buurt kwam.
Ik heb toen 1 keer een wedstrijd met haar gereden en moest van de eigenaresse van de manege in de buitenbak losrijden terwijl de rest binnen los reed. Dit omdat ze zo erg schopte naar de rest. Ook viel ze bijna niet los te gooien met andere paarden etc.
Ze is toen verhuisd naar een rustige pensionstal en krijgt brons cure en is heel erg veranderd. Ze kan nu met bepaalde paarden in de wei. Ze heeft een vriendinnetje waarmee ik haar in de paddock los kan gooien, in de gang van de stal kan ze langs andere paarden. Ook met rijden reageert ze nauwelijks nog op de anderen.
Volgens mij zijn er ook best veel mensen-vrouwen die wel een brons-cure kunnen gebruiken.... als je ziet hoe die elkaar regelmatig in de haren vliegen![]()
![]()
Twinklebel schreef:Dank jullie wel voor de vele reacties. Er zitten wel wat tips bij waar ik wat mee kan, een aantal ook niet door de omgeving waar ik woon (Delft ligt tussen Den Haag en Rotterdam, stalling met weidegang is hier niet te vinden, enige oplossing zou dan zijn mijn baan en alles hier op te zeggen en zelf te verhuizen, gaat me iets te ver). Op stal heeft ze overigens gewoon contact met andere paarden, luikje is gewoon open en ik kan in het gangpad gewoon een ander paard passeren (zolang ik er niet naast stil blijf staan).
Die cystes heb ik inderdaad vaker over gehoord, ga haar na de feestdagen denk ik ook even na laten kijken door de VA of alles schoon is van binnen (ze heeft afgelopen jaar een veulen gehad, daarvoor was ze in elk geval schoon met insemineren).