Merrie tolereert geen andere paarden in de buurt

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Ptries

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-09 12:14

Hoewel ik er eigenlijk voor ben dat paarden ook in de winter in koppels buitenkomen, hoeft dit niet de oorzaak van jouw probleem te zijn. Mijn oude merrie deed dit in de winter ook en in de rest van het jaar niet, terwijl zij ook in de winter overdag in groepsverband buitenliep. Het kan ook iets hormonaals zijn. Leg het anders even voor aan je dierenarts en laat dat even checken.

Donna_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-09 12:17

Nee, ook als ik bij de ene korte zijde rij, en andere paard bij de andere, dus aan twee uiteindes van de bak. Maar het is inderdaad erger wanneer een paard dicht langskomt, of een hoger tempo heeft dan zij zelf.
Ik weet niet zo goed wat ik er aan moet doen, ben wel altijd streng maar stel dat het voortkomt uit angst, dan wil ik haar niet afstraffen. Buiten staan met paarden gaat prima, maar als ik in haar stal aan het poetsen ben en er komt een ander paard langslopen dan valt ze ook uit. Best link, omdat ik er dan bij sta.
En dat doet ze dus niet als ik niet in de stal sta..

laura1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-09 12:20

Mijn verzorgpaard heeft dit ook een tijd gehad.
Ze stond toen op een manege en schopte naar ieder paard wat in de buurt kwam.
Ik heb toen 1 keer een wedstrijd met haar gereden en moest van de eigenaresse van de manege in de buitenbak losrijden terwijl de rest binnen los reed. Dit omdat ze zo erg schopte naar de rest. Ook viel ze bijna niet los te gooien met andere paarden etc.

Ze is toen verhuisd naar een rustige pensionstal en krijgt brons cure en is heel erg veranderd. Ze kan nu met bepaalde paarden in de wei. Ze heeft een vriendinnetje waarmee ik haar in de paddock los kan gooien, in de gang van de stal kan ze langs andere paarden. Ook met rijden reageert ze nauwelijks nog op de anderen.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-09 12:29

d0nnaa_dan schreef:
Nee, ook als ik bij de ene korte zijde rij, en andere paard bij de andere, dus aan twee uiteindes van de bak. Maar het is inderdaad erger wanneer een paard dicht langskomt, of een hoger tempo heeft dan zij zelf.
Ik weet niet zo goed wat ik er aan moet doen, ben wel altijd streng maar stel dat het voortkomt uit angst, dan wil ik haar niet afstraffen. Buiten staan met paarden gaat prima, maar als ik in haar stal aan het poetsen ben en er komt een ander paard langslopen dan valt ze ook uit. Best link, omdat ik er dan bij sta.
En dat doet ze dus niet als ik niet in de stal sta..

Waarschijnlijk houdt je er onbewust al rekening mee... je bent zelf ook al alert, zij pikt dat op en reageert zoals jij dat verwacht.
Wel lastig inderdaad...
Hoe gaat het met buitenrijden? En hoe is ze in de wei met andere paarden?
Tijdens het rijden zou ik veel tempowisselingen rijden, volte inzetten wanneer een ander paard in je buurt komt, maar alles nonchalant en gelaten... blijven afleiden, zorgen dat ze op jou let en niet op alle andere zaken.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-09 12:30

laura1987 schreef:
Ik heb toen 1 keer een wedstrijd met haar gereden en moest van de eigenaresse van de manege in de buitenbak losrijden terwijl de rest binnen los reed. Dit omdat ze zo erg schopte naar de rest. Ook viel ze bijna niet los te gooien met andere paarden etc.

Ze is toen verhuisd naar een rustige pensionstal en krijgt brons cure en is heel erg veranderd. Ze kan nu met bepaalde paarden in de wei. Ze heeft een vriendinnetje waarmee ik haar in de paddock los kan gooien, in de gang van de stal kan ze langs andere paarden. Ook met rijden reageert ze nauwelijks nog op de anderen.

Volgens mij zijn er ook best veel mensen-vrouwen die wel een brons-cure kunnen gebruiken.... als je ziet hoe die elkaar regelmatig in de haren vliegen ;) :D :+

amillia

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-09 12:47

Twinklebel schreef:
Maar je hebt wel gelijk hoor, in de twee jaar dat ze op weiderust heeft gestaan was haar gedrag veel minder heftig, al bleef ze wel een dominant kreng.....moest als laatste de wei in en als eerste er weer uit, anders kwam de rest het hek niet door, die sloeg ze weg....

Ik ga maar eens rondvragen op stal of er iemand met een merrie wil proberen of we ze samen los kunne gooien in de longeerbak...probleem is dat veel al haar overdreven reactie hebben gezien en het dus niet aandurven, terwijl ze los veel minder reageert dan in "gevangenschap" (aan de hand/onder het zadel).

ooit eraan gedacht dat ze jou niet als baas accepteert? de alpha bepaalt wie erin en eruit mag en dat ben jij dus duidelijk niet!

Miekemuis_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-09 12:55

Mijn paard vocht ook altijd met anderen.. Hij stond overdag op de wei met 2 andere ruinen en 6 merries (heel grote weide), maar dat ging echt niet meer. Altijd kwetsures bij mij paard of die 1ne ruin.. De andere was geen probleem. We hebben ze dan maar gescheiden, en de kudde in 2 verdeeld. Ik denk nu wel dat dit probleem redelijk veel voor komt. Merries zijn vaak zo. Misschien zijn er paarden waar ze wel mee overeenkomt, en kan je beginnen met ze samen los te laten in de piste?

laura1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-09 13:01

Ninx schreef:
laura1987 schreef:

Volgens mij zijn er ook best veel mensen-vrouwen die wel een brons-cure kunnen gebruiken.... als je ziet hoe die elkaar regelmatig in de haren vliegen ;) :D :+

Haha niet alleen mensen-vrouwen hoor mensen-mannen ook :D

msnowy

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-09 13:05

ik lees even mee, we hebben hier hetzelfde probleem (:)

Twinklebel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-12-09 15:32

Dank jullie wel voor de vele reacties. Er zitten wel wat tips bij waar ik wat mee kan, een aantal ook niet door de omgeving waar ik woon (Delft ligt tussen Den Haag en Rotterdam, stalling met weidegang is hier niet te vinden, enige oplossing zou dan zijn mijn baan en alles hier op te zeggen en zelf te verhuizen, gaat me iets te ver). Op stal heeft ze overigens gewoon contact met andere paarden, luikje is gewoon open en ik kan in het gangpad gewoon een ander paard passeren (zolang ik er niet naast stil blijf staan).
Die cystes heb ik inderdaad vaker over gehoord, ga haar na de feestdagen denk ik ook even na laten kijken door de VA of alles schoon is van binnen (ze heeft afgelopen jaar een veulen gehad, daarvoor was ze in elk geval schoon met insemineren).

notterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-09 22:50

deet ze dit ook voordat voordat ze een veulen kreeg, want mijn verzorgpony was voordat ze eeen veulen kreeg veel aardiger. als dit bij jouw ook het geval is moet er mischien nog eeen veuklen komen

Jackie1298

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-09 12:31

Twinklebel,

Ik heb het zelfde probleem, en probeer zoveel mogelijk met andere paarden samen in de les of vrij te rijden. Als we overigens met een ander paard naar buiten gaan is er geen problem in het bos, naast of achter elkaar. Komt er een te dicht bij in de bak, dan wil ze ook nog wel even trappen. In het land geen probleem, dan heeft ze een vast maatje en laat het kaas niet van haar brood eten.

Sassol

Re: Merrie tolereert geen andere paarden in de buurt

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-09 15:08

Is het dan niet mogelijk om van twee paddocks één grote te maken? Weet niet hoe groot jullie paddocks zijn, maar dan zou het toch te doen moeten zijn?

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-09 15:46

Twinklebel schreef:
Dank jullie wel voor de vele reacties. Er zitten wel wat tips bij waar ik wat mee kan, een aantal ook niet door de omgeving waar ik woon (Delft ligt tussen Den Haag en Rotterdam, stalling met weidegang is hier niet te vinden, enige oplossing zou dan zijn mijn baan en alles hier op te zeggen en zelf te verhuizen, gaat me iets te ver). Op stal heeft ze overigens gewoon contact met andere paarden, luikje is gewoon open en ik kan in het gangpad gewoon een ander paard passeren (zolang ik er niet naast stil blijf staan).
Die cystes heb ik inderdaad vaker over gehoord, ga haar na de feestdagen denk ik ook even na laten kijken door de VA of alles schoon is van binnen (ze heeft afgelopen jaar een veulen gehad, daarvoor was ze in elk geval schoon met insemineren).

verstandig dat je daarnaar laat kijken.
dit soort gedragsprobemen komen toch wel vaak voor bij merries met hormoonproblemen etc.