Dominante hengst

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Cassidy

Re: Dominante hengst

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-09 01:45

Een hengst gaat door waar een merrie of een ruin stoppen.

Dus nogmaals: ballen eraf. Good stallions make great geldings.

Kun je hem zelf niet corrigeren, laat het een ander doen. Maar waak ervoor om iemand in de arm te nemen die te soft met hem omgaat....

maverick

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-09 01:47

Janneke1979 schreef:
Mijn vader heeft een hengst van 8 jaar gered van de slacht.. het arme beest is vreselijk dominant tegen alles en iedereen.

Wat is de juiste manier van behandelen??

Heel snel terug brengen, waar je dat dier van hebt en hem laten slachten.
Excusses,maar zo'n dier staat daar niet voor niets.
Verder als op bokt.nl tips gaat vragen over hoe je dit moet behandelen,heb je waarschijnlijk weinig ervaring,wat hele gevaarlijke situaties op kan leveren.
Soms is de dood voor bepaalde paarden de beste oplossing.
(alsvast sorry voor alle mensen die er anders tegen aan kijken,maar dit is nu eenmaal wat ik er op dit moment met deze info over denk)

Maeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-09 01:50

Zie jij castreren niet als optie, maverick?

sjeik

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-09 01:51

Ik dus eigenlijk niet Palouse, omdat hij al in de wachtkamer van de slager stond als het ware. En een goed paard gaat niet voor niks naar de slacht.
Ik ben stiekem wel benieuwd wat voor een paard dit is kwa ras of type.

maverick

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-09 01:53

Palouse schreef:
Zie jij castreren niet als optie, maverick?

Nope. Zo'n paard z'n dominatie verdwijnt niet meer op die leeftijd.Zeker als het gedrag zo extreem vertoont. Het wordt dan gewoon een extreem dominante ruin.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-09 01:55

Nee Maverick, op het moment is het ivm met de crisis helaas zo dat er veel "minder makkelijke paarden" bij de slager belanden. Omdat een castratie teveel kost of teveel risico's met zich meebrengt. Er belanden legio gezonde dieren bij de slacht omdat het teveel moeite kost om ze te verkopen. Of omdat er - gezien de crisis - toch geen koper voor komt. Veel eigenaren zijn door de crisis in financiele problemen gekomen, en moeten snel van hun dieren af. Waarom zou iemand een paard met een probleem kopen als er legio paarden zonder problemen te koop zijn?

maverick

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-09 01:56

sjeik schreef:
Ik dus eigenlijk niet Palouse, omdat hij al in de wachtkamer van de slager stond als het ware. En een goed paard gaat niet voor niks naar de slacht.

Ik denk best wel een goed een paard. Anders was hij met dit extreme gedrag nooit geen 8 jaar oud geworden. ;)

Maeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-09 01:57

sjeik schreef:

Dus nu ben jij ook van mening dat hij eigenlijk gewoon naar de slager terug moet?

Maeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-09 01:58

Ik vind het toch moeilijk te bepalen hoe dominant dat paard nu eigenlijk is, zo zonder foto's, filmpjes, of antwoorden van de TS (die waarschijnlijk al ligt te slapen ;))

sjeik

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-09 01:59

Je word momenteel doodgegooid met werkelijk waar goeie paarden voor spotprijzen, dat is waar.
Ik heb zelf ondervonden met meerdere paarden dat je dat stuk dominantie er al niet meer uitkrijgt, als ze worden gehakkie takt na hun derde. En dan is het maar net wat voor karakter er verder in zit.
Idd Palouse. Veiligheid voor alles. Helaas spreek ik uit ervaring.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-09 02:00

maverick schreef:
sjeik schreef:

Ik denk best wel een goed een paard. Anders was hij met dit extreme gedrag nooit geen 8 jaar oud geworden. ;)

Niet mee eens. Wat de een als acceptabel of leefbaar ziet, hoeft een ander nog niet te zien. Als een dier met minimaal contact bij een eigenaar zich op een manier heeft gedragen dat hij zo oud heeft kunnen worden, betekend dat niet dat hij bij een andere eigenaar/andere omgeving/meer of minder prikkels dat net zo gaat doen....een achtjarige hengst is de puberteit voorbij...

Maeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-09 02:00

Maar wanneer bepaal je nou wanneer hij echt te dominant is en dus maar dood moet, of het opgelost kan worden door te castreren...

maverick

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-09 02:01

Cassidy schreef:
Nee Maverick, op het moment is het ivm met de crisis helaas zo dat er veel "minder makkelijke paarden" bij de slager belanden. Omdat een castratie teveel kost of teveel risico's met zich meebrengt. Er belanden legio gezonde dieren bij de slacht omdat het teveel moeite kost om ze te verkopen. Of omdat er - gezien de crisis - toch geen koper voor komt. Veel eigenaren zijn door de crisis in financiele problemen gekomen, en moeten snel van hun dieren af. Waarom zou iemand een paard met een probleem kopen als er legio paarden zonder problemen te koop zijn?

Misschien wel, misschien niet. Slacht brengt €350,- dus daar hoef je het ook niet voor te doen.
En omdat het crisis is geweest gaan er hier in NL echt niet meer paarden naar de slacht.Heel veel mensen hebben er niet eens iets van gemerkt. Dus ik vind niet dat de crisis hier mee iets te maken heeft.
Paard is extreem dominant en dus gewoon echt gevaarlijk. Als er geen crisis was geweest dat dit paard daar waarschijnlijk ook gestaan

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-09 02:02

Palouse schreef:
Maar wanneer bepaal je nou wanneer hij echt te dominant is en dus maar dood moet, of het opgelost kan worden door te castreren...

Kwestie van potjes en deksels. En het ego van de eigenaar (die van mening is dat, als hij er niet mee overweg kan, dat niemand anders lukt....
Of er komt na geruime tijd geen geschikte koper, en de eigenaar wil de kosten niet maken om het dier te castreren....

toot

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-09 02:03

ik snap ten eerste niet goed waarom je een paard red bij de slacht
ze gaan er niet zomaar heen, er worden paarden heen gebracht waarbij het lichaam zo
kapot is dat daar het gedrag vandaan komt, zo ken ik iemand die heeft een paard bij de
slacht vandaan gehaald met zware artrose in allebei de achterbenen en weet ik het wat voor leed.
Kijk hem eerst eens na bij de dierenarts als dit paard lichamelijk pijn hebt kan je gaan parellien en knuffelen
wat je wilt je schiet er vaak weinig mee op.

-als ik jou was zou ik daarna het hakmes over zijn edellen delen laten vallen.

als je dat gedaan hebt en lichamelijk letset is uitgesloten idd gaan perellien, opnieuw opvoeden
bij de basis beginnen.

suc6 ik hoop dat het een suc6 verhaal word

sjeik

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-09 02:04

"Niet mee eens. Wat de een als acceptabel of leefbaar ziet, hoeft een ander nog niet te zien. Als een dier met minimaal contact bij een eigenaar zich op een manier heeft gedragen dat hij zo oud heeft kunnen worden, betekend dat niet dat hij bij een andere eigenaar/andere omgeving/meer of minder prikkels dat net zo gaat doen....een achtjarige hengst is de puberteit voorbij...
"
Zo, weer mee eens. Ik wil al die hengsten niet te vreten geven die er een beetje een half wild leven op na houden.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-09 02:04

maverick schreef:
Misschien wel, misschien niet. Slacht brengt €350,- dus daar hoef je het ook niet voor te doen.
En omdat het crisis is geweest gaan er hier in NL echt niet meer paarden naar de slacht.Heel veel mensen hebben er niet eens iets van gemerkt.

Onder welke steen heb jij de afgelopen tijd gezeten? De crisis is in Nederland wel degelijke voelbaar. De paardenhandel ligt op een oor...

maverick

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-09 02:05

sjeik schreef:
Je word momenteel doodgegooid met werkelijk waar goeie paarden voor spotprijzen, dat is waar.
Ik heb zelf ondervonden met meerdere paarden dat je dat stuk dominantie er al niet meer uitkrijgt, als ze worden gehakkie takt na hun derde. En dan is het maar net wat voor karakter er verder in zit.
Idd Palouse. Veiligheid voor alles. Helaas spreek ik uit ervaring.

Inderdaad veiligheid voor alles.
Zeker om de TS ook op een forum om adviezen komt vragen.Een professional komt hier op bokt echt voor advies

Maeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-09 02:06

Ik denk dat we niet veel verder komen zonder te weten waarom het paard überhaupt bij de slager stond en waarin het zich uit dat het paard 'extreem dominant' is. Ik denk dat niemand hier zomaar even kan bepalen wat er met dit paard kan gebeuren. Behalve dat het sowieso gecastreerd moet worden, daar heb ik me zojuist van laten overtuigen ;)
Laatst bijgewerkt door Maeh op 23-12-09 02:07, in het totaal 1 keer bewerkt

maverick

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-09 02:07

Cassidy schreef:
maverick schreef:
En omdat het crisis is geweest gaan er hier in NL echt niet meer paarden naar de slacht.Heel veel mensen hebben er niet eens iets van gemerkt.

Onder welke steen heb jij de afgelopen tijd gezeten? De crisis is in Nederland wel degelijke voelbaar. De paardenhandel ligt op een oor...

Nou sorry. Bij ons loopt de handel anders gewoon door.Iets minder,maar we klagen niet. Ook bij al mijn vrienden en mensen in mijn directe omgeving is de crisis niet merkbaar geweest. En Nederland is alweer uit de crisis aan het trekken

toot

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-09 02:07

je kan makkelijk nagaan of hij idd weg is gebracht naar de slacht vanwege zijn karakter, zitten er goede papieren bij?
zit er veel vermogen in?
etc etc, wat handelaaren dus echt niet doen is een paard met veel vermogen naar de slacht brengen omdat ze niet meewerken, dan gaat hij gewoon van handelaar naar handelaarsvriend tot iemand hem kan breken.

maverick

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-09 02:08

Palouse schreef:
Ik denk dat we niet veel verder komen zonder te weten waarom het paard überhaupt bij de slager stond en waarin het zich uit dat het paard 'extreem dominant' is. Ik denk dat niemand hier zomaar even kan bepalen wat er met dit paard kan gebeuren. Behalve dat het sowieso gecastreerd moet worden, daar heb ik me zojuist van laten overtuigen ;)

Daarom zei ik al in mijn vorige post,dat ik er zo over denk met deze info ;)

toot

Onder welke steen heb jij de afgelopen tijd gezeten? De crisis is in Nederland wel degelijke voelbaar. De paardenhandel ligt op een oor...[/quote]

Nou sorry. Bij ons loopt de handel anders gewoon door.Iets minder,maar we klagen niet. Ook bij al mijn vrienden en mensen in mijn directe omgeving is de crisis niet merkbaar geweest. En Nederland is alweer uit de crisis aan het trekken[/quote]

de crisis is voelbaar bij de normale prijsklasse de hogere prijsklasse draaid gewoon door,
misschien wat meer vertaging.

sorry voor mijn slecht typwerk de kachel is stuk dus ik zit met handschoenen te typen :+
Laatst bijgewerkt door toot op 23-12-09 02:09, in het totaal 1 keer bewerkt

Benfan

Ik vraag me alleen af waarom dat dier word gered en vervolgens er een topic word geopend met de vraag wat nu te doen. Dit is vragen om slachtoffers, dier was beter dood af geweest dan in de handen van mensen die - zo komt het over- niet weten waar ze mee bezig zijn. Dit soort dieren -als ze nog te redden vallen - horen dan in de handen thuis van iemand die puur gevoelsmatig al weet wat hij of zij moet doen met dat dier, en niet iemand die het nog via de boeken moet leren.

Ik vraag me af hoe jullie denken de geschikte mensen te zijn voor een protentieel moordenaar op 4 hoeven en wat je precies verstaat onder dominant gedrag.

maverick

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-09 02:09

wendy_paard schreef:
je kan makkelijk nagaan of hij idd weg is gebracht naar de slacht vanwege zijn karakter, zitten er goede papieren bij?
zit er veel vermogen in?
etc etc, wat handelaaren dus echt niet doen is een paard met veel vermogen naar de slacht brengen omdat ze niet meewerken, dan gaat hij gewoon van handelaar naar handelaarsvriend tot iemand hem kan breken.

idd,helaas weten we dat nog niet