Puberteit Paard.

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Moontje1991

Re: Puberteit Paard.

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-09 14:33

Ik zie alleen maar advies en geen beledigende dingen.
Is het paard wel helemaal gezond?
Is hij wel goed gehuisvest?
Past zijn zadel wel?

Laat een tandarts, zadelmaker, osteophaat en dierenarts komen om je paard te controleren.

En daarnaast heb je wel ervaring dat je 12 bent maakt opzich niet uit maar heb je wel ervaring met jonge paarden?
EN dan bedoel ik niet met veulentje knuffelen in de wei.
Maar heb je stage gelopen op stallen en fokkerijen heb je daar met begeleiding jonge paarden opgeleidt?

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-09 14:35

Ik negeer het geharrewar maar even, als je bak te glad is om te gaan grondwerken is het vakantie voor je paard. Laat hem even lekker paard zijn en neem je voor de komende 3/4 maanden (ja je leest het goed 'maanden'..) niet te rijden maar zodra het kan ,qua weer, te gaan grondwerken. Dan heb je nu de tijd om een goede begeleider te zoeken (met diploma's en goed CV dus niet een aardig iemand van stal..) die je daarmee gaat begeleiden. Desnoods kun je een oproepje zetten op bokt. Heb je je paard dan weer op de grond in orde dan pas stap je er weer op (na dus die 3/4 maanden..). Het probleem los je namelijk niet op door een ander er op te zetten, het probleem zit hem namelijk in de communicatie tussen jou en het paard (want je schreef dat hij zich op stal ook misdraagt dus enkel aan het werk onder het zadel lost niks op). Als een ander straks de sterren van de hemel rijdt met hem zit jij nog steeds met dezelfde problemen (omdat je daar niks aan hebt gedaan), daar zit je vast niet op te wachten gok ik zo.

En als je geen zin hebt om zoveel moeite te doen voor dit dier wees dan sociaal en zet hem te koop zodat een ander (die wel de moeite wil doen) met hem aan de slag kan.

cam

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-09 15:24

ik heb ook een jong paard bijna 5 jaar en ik krijg 2 keer per week les van iemand die een proff opleiding heeft gevolgt in Deurne
daar naast ben ik al twee keer op cursus geweest naar Emiel Voest voor los- en grondwerk en longeren met dubbelen lijnen
ik denk dat al deze mensen het goed bedoelen en ik denk dat jij het niet snapt
als je aan een jong paard begint moet je weten waar je aan begint dus niet er eerst op klimmen en als het mis gaat de schuld bij het paard leggen
een paard doet niets fout hij reageerd op wat hem overkomt
dus jij bent de storende factor helaas en daar moet je hulp voor zoeken
bij iemand die weet wat hij doet en verder moet jij leren wat je fout doet
daarnaast ben ik moeder van volwassen kinderen en vind ik het onverantwoord dat jij van je ouders zo mag aanmodderen zonder proff hulp
dat is levensgevaarlijk mijn dochter is nu 21 jaar maar op jouw leeftijd ging ze nooit alleen met paarden aan de slag

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-09 17:00

Kleine tip: paarden hebben geen puberteit. De problemen die je opnoemt komen door inconsequent gedrag van jezelf en gewoon slecht rijden. Het is belangrijk dat je de fout bij jezelf zoekt, want daarom doet je paard zo en niet andersom.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-09 17:08

Als ik het goed begrijp is dit paard dus TE jong TEVEEL onder druk gezet?
Het dier zal dan inmiddels muurvast in zijn lichaam zitten, en de overmaat aan energie van het binnen staan in combinatie met een pijnlijk lijf (wat in een beperkte ruimte waar het paard veel moet buigen nog meer tot uiting komt) maakt dat hij waarschijnlijk alles probeert om je duidelijk te maken dat het voor hem echt niet fijn is zo.
Dat geeft hij zelfs al aan door het rijden uit alle macht te voorkomen en lelijk te doen.
Laat iemand komen die hem doorkijkt, iemand van Happy Athlete kan kijken of hij qua bespiering in orde is en niet gruwelijk vast zit. Een osteopaat kan vervolgens dieper kijken of er evt een wervel scheef zit o.i.d.
Een jong dier dat in de leerfase zit moet regelmatig doorgelicht worden. Veel van die zgn onhandelbare paarden hebben gewoon pijn, en zouden na een goede behandeling volstrekt andere paarden zijn.
Laat die mensen dan direct naar je zadel kijken trouwens.
Wanneer zij iets hebben kunnen vinden, kun je daarna middels les kijken of er iets is dat jullie kunnen doen om de onderlinge verhoudingen wat te verbeteren!
Zet em op hoor, en zet er niet iemand op 'die het er wel even uit slaat'.... dikke kans dat het dan echt niet meer goed komt.
Je houdt van hem, dus wees goed voor hem.

kirstenzilpa

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-09 20:51

Hey dit heb ik ook met mijn pony
mijn pony is ook 5 jaar en ik heb precies het zelfde!

DON__RUBIN

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-09 20:54

Ik zou bij zn jong paard, en jij hebt nog weinig ervaring je bent tenslotte pas 12 zolang zul je nog niet rijden
begeleiding bij nemen, want paarden weten zo wat ze wel en niet kunnen permiteren.. je zult er toch echt
hulp bij moeten gaan zoeken

kirstenzilpa

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-09 20:57

Ik heb hier wel hele goede begeleiding bij hoor
dus het gaat al veel beter maar idd ik zou er wel goede begeleiding mee nemen want anders komt het volgens mijn begeleiders niet goed!

mriaam

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-09 20:57

meestal ligt het niet aan het paard maar aan jezelf?
Je ben zelf nog vrij jong en iemand denkt makelijk een jong paard te kopen terwijl daar veel problemen bij komen kijken.
Allereerst een goede instructie zoeken/krijgen. En laat desnoods iemand anders er een tijdje op rijden.
Je moet elkaar vertrouwen geven. En als je zelf onzeker bent word dat paard dat van jou.
Veel succes ermee dat komt zeker wel goed :D

TangoMeisje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-12-09 21:06

mag ik even melden dat ik niet zonder begeleiding rijd?
want me zus is wel er altijd bij.
ik zal wel even hem laten nakijken .
maar vind het wel raar want de zadelmaker is 2 weken geleden nog geweest?
en ik weet dat jullie het allemaal goed bedoelen maar doen het dan positief dan negatief lijk me logisch dat ik dan zo reageer.

mag ik wel even duidelijk zijn dat ik wel voor dit paard wil gaan?
maar hem stilzetten is ook echt geen optie want dan wordt die helemaak gek.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-09 21:09

Ik zeg ook, zoek proffecionele hulp, want dit zal eerder verslechteren dan verbeteren als je zo door blijft gaan.

- je kunt kiezen om het paard op een andere lokatie te laten corrigeren en daarna "thuis" weer aan de slag gaan met goede begeleiding.
- of je zoekt iemand die naar het paard toe komt en deze eerst corrigeerd en daarna jullie begeleid.

Dit kost geld ja, maar als je nu niet in grijpt zal het hoogst waarschijnlijk erger worden en hoe langer dit fout gaat hoe erger het wordt en hoe langer het duurt voor je dit paard weer "braaf" krijgt.Daarbij zal je hobby steeds minder leuk worden en ook nog eens gevaarlijk.
Bedenk trouwens ook dat dit paard het ook niet leuk vind. Hij wordt dominant, omdat hij zijn leider (eigenaar) niet vertrouwd doordat deze geen duidelijke paardentaal gebruikt en toch wil die zogenaamde leider steeds leiding nemen (door te paardrijden).

Een goede band heeft trouwens niks te maken met de leeftijd van het paard.

succes

mriaam

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-09 21:13

ik bedoel het absoluut niet negatief, ik zeg alleen dat mensen zo makkelijk over jonge paarden denken terwijl je ze alles moet leren. En zonder goede begeleiding maakt dat het alleen maar moeilijker. Je zus is misschien wel goed maar waarschijnlijk niet iemand die veel van jonge paarden afweet. Zoek gewoon iemand die dat wel weet ( en helaas kost dat wat geld) en dan kan je een super combinatie worden!

Sabinee__

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-09 21:13

Je zus is inderdaad geen proffesionele begeleiding, anders waren deze problemen nooit ontstaan hé :) .

Moontje1991

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-09 22:01

Dat de zadelmaker 2 weken geleden nog is geweest betekend niet dat er niks aan de hand kan zijn de zadelmaker kijkt of het zadel past en niet naar bv zijn gebit.
Dus gewoon even tandarts, osteophaat en dierenarts laten komen om hem te controleren.
Eerst zorgen dat je lichamelijken problemen kan uitsluiten.

cam

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-09 20:30

misschien moet je ook eens naar zijn voeding kijken
krijgt hij niet te veel krachtvoer
een jong paard dat te veel energie heeft is ook veel onhandelbaarder
dus weinig krachtvoer veel ruwvoer krijg je ook rust van in het lijf

TangoMeisje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-12-09 13:29

we hebben vandaag nog is goed naar hem gekeken en mischien weten we het.
hij heb een speciale aandoening 8 tanden voor en beneden in plaats van 6. en hij heb daar heel veel last van want ze duwen die tanden naar achter die 2 en dus gaan we de tandarts er maar even bij halen.

Lott__

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-09 22:27

TangoMeisje schreef:
troi schreef:
Ik zou eerst naast hem aan de gang, hij moet eerst op de grond weten dat jij de baas bent, dmv grondwerk (en zoek daarbij goede begeleiding!), als je dat in orde hebt (geen gebijt/getrap, hij gaat opzij als jij er aan komt dat soort tekenen) en je paard je respecteert zou ik er pas weer op stappen. Als de basis goed is kun je daaruit weer verder werken. Anders blijft het een halfzachte oplossing en blijf je tegen bepaalde problemen aanlopen. Hij accepteert je nu alleen als hem uitkomt (op buitenrit want dat is veel leuker dan in de bak), als hij weet dat hij zich koest heeft te houden (want immers, jij bent de baas), zullen dit soort dingen ook een stuk minder spelen. Dan ben je er natuurlijk nog niet en er zullen rij-technisch dingen blijven waar je aan moet werken maar dat is dan stap 2. Dit is echt een gevalletje haastige spoed is zelden goed!

maar het slechte juist is dat onze bakken echt super bevroren zijn en we moerten best een stuk lopen naar de longeercirkel maar daar naar toe lopen is juist super glad! dus dat gaat niet echt werken. we hebben geluk dat we nog een binnenbak hebben! maar daar mag niet in gelongeerd worden.. dus mischien ander plan?

Bij ons op de manege leggen ze buiten als het glad is een pad neer van stro/mest (nouja, niet alleen meest maar 't begruikte stro uit de mesthoop) Dat werkt wel iets. Zo kan je wel naar de bak toe lopen, maar als de bak bevroren is, heeft dat geen nut natuurlijk.

TangoMeisje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-12-09 17:52

XxFristixX schreef:
Fijn dat jullie weten wat het is. :)
Succes.

Edit; Houd ons op de hoogte. ;)

zal ik zeker doen. ik hou ook deze topic wel even open als dat toch niet het gene is wat het probleem juist maakt.
ik heb ook op me zus der paard gereden en ja daar ging het best goed op terwijl die juist heel moelijk is en echt alle puntjes bij je goedm oet hebben ... dus mischien ligt het niet aan mij ik zou het niet weten !! we zullen wel zien wat er van kom en mischie nhaal ik wel ff de paardenfluisteraar erbij want hij heb vroeger best veel meegemaakt ..
mischien kan hij het wel aan haar/hem vertellen?!

Revanches

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-09 14:25

Moderatoropmerking:
Ik heb diverse reacties verwijderd, waaronder diverse onliners maar ook een aantal flauwe reacties. Het is niet de bedoeling om elkaar af te kraken of offtopic te gaan. De TS vraagt om hulp. Graag normaal op elkaar reageren, dat houdt de sfeer ook prettiger.