Buitenritproblemen, ben het nu echt beu

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-09 18:04

justdiesel schreef:
De gouden tip heb ik niet voor je, maar ik vind het niet slim dat je onderweg af bent gestapt...
Dat peukje kan wel wachten tot je weer terug op stal bent lijkt mij.....

Precies!! Jammer, want je was eigenlijk al op de goede weg.
Als je niet was afgestapt en had beloond en terug was gegaan naar stal was de kans groot geweest dat je de volgende keer van stal weg had kunnen rijden.

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-09 18:07

Ik vind het ook niet slim om onderweg af te stappen, zeker met een paard waarvan je weet dat de kans groot is dat ze niet verder wil. Die peuk komt later wel als je terug bent.
„Als je van je paard houd, verkoop je hem niet“… dát vind ik pas een onzinnige opmerking. Als jij juist een buitenrijder bent, en je paard gewoon niet, ben je vriendelijker haar te verkopen aan iemand die geen buitenritten wil maken. En een paardje aan te schaffen waar je wel veilig en leuk mee naar buiten kunt.

Aprils_joke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-12-09 18:07

inderdaad ook dom dom dom
maar ik had zoiezo af moeten stappen
omdat de terug weg gaat langs een snelweg
en sorry maar ik vertrouw haar nog niet genoeg
om daar langste gaan als ik op haar zit
overigensals ik met haar buiten ALLEENwandel is er echt helemaal niks aan de hand
ikdacht ik rij nog een paar rondjes over het veld en ga weer alwandeld terug

jodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-09 18:08

Citaat:
want ik weet gewoon niet meer wat ik moet doen
want het liefste wat ik doe is buitenrijden
ikzelf doe niks liever dan dat

De wens van TS:buitenrijden!Dit paard lijkt mij niet helemaal overeen te komen met die wens.

Citaat:
Waarom is dat nutteloos??
Ik vind die post van jou over meteen verkopen ook niet bepaald advies voor de ts....
En zover ik lees ging de buitenrit prima totdat de ts afstapte voor een peuk.....

En buiten kan je voor andere redenen even van je paard af moeten.Drukke weg oversteken of steentje in de hoef.Dat moet wel kunnen natuurlijk.

Maar als ze haar liever houdt,dan is proffesionele hulp wel een optie! (:)

_Bitje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-09 18:08

GamblersCup schreef:
Ik vind het ook niet slim om onderweg af te stappen, zeker met een paard waarvan je weet dat de kans groot is dat ze niet verder wil. Die peuk komt later wel als je terug bent.
„Als je van je paard houd, verkoop je hem niet“… dát vind ik pas een onzinnige opmerking. Als jij juist een buitenrijder bent, en je paard gewoon niet, ben je vriendelijker haar te verkopen aan iemand die geen buitenritten wil maken. En een paardje aan te schaffen waar je wel veilig en leuk mee naar buiten kunt.

ik bedoel ermee dat als je je paard nog een kans wilt geven, en je stiekem van hem houd.. hem zeker niet moet verkopen ;)

wat kan er gebeuren als je hem verkoopt. het kan in de loop van de tijd naar iemand gaan die er een ongeluk mee kan krijgen

_Bitje_

Re: bem het nu echt beu

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-09 18:09

TS, heb je les?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-09 18:12

Tip: kijk eens op www.balingehof.nl. Dit zijn echt bij uitstek de mensen die je hiermee kunnen helpen.

Aprils_joke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-12-09 18:13

_Bitje_ schreef:
TS, heb je les?

ja ik heb natuurlijk les

owja nog iets vergeten te vertellen
als ik er buiten opzit en iemand houd haar vast doet ze niks
zodra ze haar los laten gaat ze al deze dingen doen
en dan is het te gevaarlijt om haar weer vast te pakken
ivm vliegende hoefjes hihihi
ik heb er over zitten nadenken om haar anders aan een longeerlijn mee te nemen zodat wede afstand tussen degene die haar vast houd en mijzelf steeds een stukje groter maken
is dat een idee ofg niet

_Bitje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-09 18:13

misschien moet er iemand mee op de fiets de eerste paar keren?

Aprils_joke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-12-09 18:16

ja maar dan kunnen ze haar niet vasthouden
en als ze een keertje schrikt en trekt valt degene van zijn fietsje das ook gevaarlijk toch

Aprils_joke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-12-09 18:20

ikkeweer schreef:
Tip: kijk eens op http://www.balingehof.nl. Dit zijn echt bij uitstek de mensen die je hiermee kunnen helpen.

thanks maar ik denk als ik die mensne moet laten komen
dart het dan een heel duur grapje wordt en dat kan ik niet betalen
hier denk ik dus aan meer dan 500 euro

_Bitje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-09 18:22

wopkelover schreef:
ja maar dan kunnen ze haar niet vasthouden
en als ze een keertje schrikt en trekt valt degene van zijn fietsje das ook gevaarlijk toch

Dan gaat diegene lopend

Morrie05

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-09 18:22

Heeft er weleens iemand anders op gezeten langs de weg?

lovemeintje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-09 18:28

ik heb het ook gehad met onze merrie wij kunnen niet anders dan buiten rijden.
het heeft lang geduurd voordat ik af kon stappen en weer normaal kon opstappen onderweg
ik ben er in het begin niet afgegaan
geoefend en beloont
en steigeren achteruitlopen ed genegeerd (ja met gevaar voor eigen leven)
op een geven moment was ik het zo beu dat ik er tig keer op en af ben gestapt onderweg en haar net zo lang heb laten draaien ed tot ook zij het beu raakte
nu kan ik afstappen en opstappen wanneer ik wil (oke ze loopt nog wel eens achteruit de sloot in haar eigen probleem doet ze maar 1 keer.)
maar als je rugproblemen, trauma,s ed uit kan sluiten is het volgens mij gewoon eigenwijs doen
het niet willen stil staan het wel makkelijk vinden als hje er naast loopt ed.

moet overigens wel zeggen dat er niemand andere op en af kan tijdens het rijden
ik begin met de rit en mijn moeder wil halfverwegen dat lukt dus haast niet

succes

lovemeintje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-09 18:35

ja ik heb natuurlijk les

owja nog iets vergeten te vertellen
als ik er buiten opzit en iemand houd haar vast doet ze niks
zodra ze haar los laten gaat ze al deze dingen doen
en dan is het te gevaarlijt om haar weer vast te pakken
ivm vliegende hoefjes hihihi
ik heb er over zitten nadenken om haar anders aan een longeerlijn mee te nemen zodat wede afstand tussen degene die haar vast houd en mijzelf steeds een stukje groter maken
is dat een idee ofg niet[/quote]

lijkt mij een gevalletje ik ben de baas over mijn baas.
sorrie bedoel het niet beledigent heb ik ook meegemaakt
maar goed daar heb je niets aan en weet je waarschijnlijk al
ik zou toch doorzetten
zeker als ze vroeger graag buiten reed.
probeer toch iemand te zoeken die je wilt helpen
en mocht ze gekke dingen doen probeer het te negeren (ik weet dat het moeilijk is als het gevaarlijk word dan moet je ook stoppen maar probeer haar niet haar zin te geven!) loop een stuk verder en priobeer het nog eens
ik ben wel eens 3 uur onderweggeweest ik zou en ik moest op het ;paard terug thuis komen nou ja is gelukt :o

MarcR

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-09 18:44

jodi schreef:
justdiesel schreef:
De gouden tip heb ik niet voor je, maar ik vind het niet slim dat je onderweg af bent gestapt...
Dat peukje kan wel wachten tot je weer terug op stal bent lijkt mij.....

Wat een nutteloze opmerking :(

Persoonlijk zou ik proberen haar te verkopen aan iemand die hier mee om kan gaan(of toch niet naar buiten wil) en een lekker buitenpaard gaan zoeken.

De opmerking over roken is NIET nutteloos voor iemand die zich verdiept in de leefwereld van een paard.
SIGARET geeft ROOK, voor een paard staat rook = VUUR, dit is een GEVAAR voor hem en wat doet een paard bij gevaar ??? het gaat op de VLUCHT!!!! Denk er ook aan dat een paard een veeeeeeeeel beter reukvermogen heeft dan wij.
Zien jullie, niet zo nutteloos.

Ik denk dat je moet gaan werken aan de opvoeding van je paard zodat hij jou als zijn leider ziet en hij de ondergeschikte. Dit help niet alleen voor het handelen van je paard maar ook bij het rijden, vooral buiten.
Als hij dan schrikt of onzeker is zal hij bij je blijven omdat hij weet " mijn ruiter is de leider en bij de leider is het veilig want hij weet wat er moet gedaan worden".

jodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-09 18:53

_O- Denk je niet dat het paard van een roker aan de lucht gewent is? :D

Aprils_joke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-12-09 20:49

ja inderdaad hihi

en ik ben afgestapt
omdat roken op een paard gevaarlijk is
en zodat zij even kon genieen van het gras
bij ons staat er vrijwel niks meer en daar vollop
was dus tegelijk een soort beloningvoorhaar

MarcR

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-09 11:33

jodi schreef:
_O- Denk je niet dat het paard van een roker aan de lucht gewent is? :D

Wat is sterker denk je : eeuwenoud instinkt : "rook = vuur = gevaar = vlucht" of enkele jaren met een rokende ruiter opgescheepd zitten ?

Dit roken is niet de oorzaak van alles maar kan wel een deel van de problemen zijn, goede opvoeding van het paard kan een een oplossing bieden

jodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-09 12:08

Wat is sterker denk je : eeuwenoud instinkt :iemand springt op mijn rug=bokken,steigeren en wegwezen...

goede opvoeding van het paard kan een een oplossing bieden

Ergens zijn we het wel met elkaar eens :D

blue_kim

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-09 13:27

MarcR schreef:
De opmerking over roken is NIET nutteloos voor iemand die zich verdiept in de leefwereld van een paard.
SIGARET geeft ROOK, voor een paard staat rook = VUUR, dit is een GEVAAR voor hem en wat doet een paard bij gevaar ??? het gaat op de VLUCHT!!!! Denk er ook aan dat een paard een veeeeeeeeel beter reukvermogen heeft dan wij.
Zien jullie, niet zo nutteloos.

Ik denk dat je moet gaan werken aan de opvoeding van je paard zodat hij jou als zijn leider ziet en hij de ondergeschikte. Dit help niet alleen voor het handelen van je paard maar ook bij het rijden, vooral buiten.
Als hij dan schrikt of onzeker is zal hij bij je blijven omdat hij weet " mijn ruiter is de leider en bij de leider is het veilig want hij weet wat er moet gedaan worden".

nou ik heb nog nooit een paard zien reageren op de rook van een sigaret, zowel binnen waar de rook meer blijft hangen als buiten waar de rook heel snel vervliegt (wat dus het geval was bij de ts). sterker nog mijn paarden die zijn rustig in staat om mijn sigaret zo uit mijn handen op te eten als ik even niet oplet. en rook afkomstig van een vuurkorf oid daar reageren ze wel op. als de boer een km verderop hout aan het verbranden is reageren ze daarop, als ik een sigaret voor hun neus oprook niet. dus denk dat ze toch wel degelijk het verschil ruiken.

ik zou inderdaad je paard eens aan de longe nemen, en dan met iemand samen gewoon buiten een hele tijd het op en af stappen oefenen net zo lang tot je paard er normaal onder reageert. en dit een paar keer herhalen tot het goed gaat.
je meot onderweg toch gewoon af kunnen stappen, al is het niet om te roken dan wel voor andere dingen, je zweepje is gevallen, er ligt iets over het ruiterpad heen oid.

liljebo

Re: Buitenritproblemen, ben het nu echt beu

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-09 15:09

doet ze het alleen tijdens buitenritten of ook als je in een bak rijdt met haar? Hoe is ze dan?

Aprils_joke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-12-09 15:47

liljebo schreef:
doet ze het alleen tijdens buitenritten of ook als je in een bak rijdt met haar? Hoe is ze dan?

nee alleen tijdens buiten ritten
in de bak kan ze wel eens een bokje maken
maar dan meer van je joligheid zeg maar

goeroe

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-09 16:08

wopkelover schreef:
en ik ben afgestapt
omdat roken op een paard gevaarlijk is
en zodat zij even kon genieen van het gras
bij ons staat er vrijwel niks meer en daar vollop
was dus tegelijk een soort beloningvoorhaar

Als je paard erg van eten houdt wilde ze waarschijnlijk gewoon nog wat langer van het gras genieten. Ik ken er wel meer (niet mijn eigen, die geeft weinig om eten) die in zo'n situatie niet direct zin hebben om weer te vertrekken. Jouw paard betwist je leiderschap en dat uit zich op zo'n moment in niet mee willen komen. Je paard begrijpt trouwens ook niet dat het een beloning is. Eerst neem je haar mee naar een plek waar veel te eten is (iets wat de leider van een kudde zou doen) maar zodra jij je peuk op hebt moet ze weer aan het werk.

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-09 17:16

wopkelover schreef:
liljebo schreef:

nee alleen tijdens buiten ritten
in de bak kan ze wel eens een bokje maken
maar dan meer van je joligheid zeg maar

Ok, dan lijkt een lichamelijk probleem wat minder voor de hand te liggen (tenzij ze thuis/in de bak) onrustig is met opstappen...
Het is een gevaarlijk probleem en ik denk ook erg moeilijk te beoordelen voor de mensen achter de computer.

Aan de hand van je verhaal zou ik denken aan een diep geworteld wantrouwen in jouw als ruiter tijdens een buitenrit.
Dat hoeft niets met jouw te maken te hebben, maar kan zijn oorsprong hebben in de vorige, hardhandige eigenaar.
Als je naast haar loopt, voelt ze zich blijkbaar veilig, maar niet als je op haar zit.

Ik kan er natuurlijk volkomen naast zitten, maar eigenwijsheid lijkt niet te rijmen met het feit dat ze naast je braaf is en ook voor de rest zich prima gedraagt.

Mocht het wantrouwen zijn, dan helpt alleen opnieuw opbouwen. Wandelen, in de bak spelenderwijs oefenen, beginnen met het rijden van slechts een paar meter van de vertrouwde omgeving (oprit op en af?) en dat opbouwen. Eigenlijk zou je elke keer je grens iets verder moeten leggen (maar absoluut niet te ver) en tussendoor veel moeten wandelen buiten, maar dat kost dan wel veel tijd.
Lange teugelwerk tijdens het wandelen kan ook vertrouwen opbouwen bij je paard.
Misschien is het na haar problemen allemaal gewoon te snel gegaan...

Maar goed... zo zou ik het proberen. En vooral proberen om te begrijpen waarom ze het doet. Proberen te bekijken vanuit haar oogpunt.
En anders toch kijken voor hulp?