Lauwyyy schreef:Ze is niet scheef, dat is zeker.
Een paard heeft bij het leren van longeren en daarbij ook bij het inrijden altijd een goede en een slechte kant. Dat is bij ieder paard zo.
Bij haar slechte kant verzint ze vanalles om er onderuit te komen. Want ze kan prima in een rondje draven en galloperen als er geen lijn aan vast zit.
Die goede of slechte kant komt omdat een paard van nature scheef is. En de ene kant dus soepeler loopt dan de andere kant. Als het paard los rondjes loopt, kan het z'n eigen houding aannemen die voor het paard fijn is, als wij er op zitten of met longeren kan dit al niet meer.
Hoe weet jij zo zeker dat jouw paard niet scheef is? Heb je hem daar al eens op laten checken?
Ik krijg steeds en steeds meer het idee dat het paard niet brutaal of ongehoorzaam is, maar het niet snapt en op de verkeerde moment bestraft wordt. Ze is namelijk overal lief, gehoorzaam, laat zich goed corrigeren, behalve bij het longeren. Waar ze vaak omdraait en in protest komt als ze daarin gecorrigeerd wordt.
Als het paard niet snapt wat de bedoeling is, kun je nog zo slaan en doen, zij snapt gewoon niet wat je wilt.
Mijn advies is dus teruggaan naar wat wel goed gaat, het longeren even laten zitten. En over een maandje opnieuw beginnen. Iemand er achter laten draven (de leiderhengst) en iemand ervoor (de leidermerrie), zodat ze weet waar ze heen moet en in welke snelheid. Ook de reacties op de klappen van de zweep duiden hier op, een paard wat snapt wat je wilt zou vooruit schieten, een paard wat het niet snapt, toont verzet.
Denk echt dat je paardje je wat duidelijk wil maken, probeer te luisteren.
Ik heb het idee dat je instructrice ook niet zo goed weet waar ze mee bezig is, wat je zelf al zei: zoiets is ze nog nooit tegengekomen. Ik vind dan dus ook dat ze zo eerlijk moet zijn om te zeggen, ik weet het niet meer, ik kan je niet verder helpen. Het feit dat ze zomaar het idee van een bokker probeert (als ik het goed begrepen heb), geeft aan dat haar ideeën al op zijn.