Paard niet meer rijden en dan?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Abeltje77

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-09 15:36

R0oszs schreef:
katinka96 schreef:
ik zit nu met een groot probleem...
mijn paardje is oudachtig en is kreupel en hij lijkt steeds meer pijn te krijgen maar ik kan geen afscheid van um nemen!!! ;(
en naar de slager zou ik echt nooit doen!!!
k wil niet dat iemand anders zijn tanden zet in mijn beste vriend!!!
en mensen die denken dat ej een paard zo maar naar de slager kan doen als ie kreupel is die hebben geen hart maar een steen!!! :(

nou als ik het zo hoor heb jij een hart van steen, jij laat je paard lekker met pijn leven omdat JIJ geen afstand van het paard kan doen

Daar ben ik het dan weer volledig mee eens.

Bij het aanschaffen en houden van een dier komt heel wat meer kijken dan alleen leuke dingen. Ook het dier een afscheid gunnen als de tijd daar is hoort daarbij.

Ik vind het zeer egoistisch om een dier pijn te laten lijden omdat JIJ wel eens verdrietig zou kunnen worden.

Jasterina

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-09 15:50

@katinka96

Inslapen dan misschien? zou mijn paarden ook nooit naar de slacht kunnen doen.. het is heel zwaar om afscheid te nemen, dat weet iedereen. Maar je moet je paard niet met pijn verder laten lopen omdat jij hem niet kan missen..

magriet

Re: Paard niet meer rijden en dan?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-12-09 16:17

Om eerlijk te zijn weet ik ook niet of ik kan aanzien dat ze in de wei haar spuitje zou krijgen. \het gesleep naar de weg en de rendac auto zijn ook niet een fijne optie. Ik moet er nog maar niet aandenken

Hanneke84

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-09 16:31

Het hangt er helemaal vanaf wat er aan de hand zou zijn.
Mijn pony heeft hoefkatrol fase 4 en 3 en ik dacht dat hij niet meer kon worden bereden. In de tussentijd hebben we toen veel gewandeld, grondwerk (parelli/vrijheidsdressuur/clickeren) en vooral veel genoten van elkaar. Op het moment loopt mijn pony weer oke en ik heb er nu 2x 20 minuten opgezeten. Hij moet nu juist bezig ( al doe ik dat liever vanaf de grond om hem nog niet te veel belasten) om weer recht en soepel te worden. Mocht hij ooit zo slecht worden dat hij niet meer pijnvrij op de wei kan lopen dan laat ik hem gaan. Anders gaat hij voor geen goud weg! :n

alovej

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-09 16:37

Paarden naar de slager?
Doe dan maar inslapen, slager is echt zielig!
Als jullie niet meer te gebruiken zijn voor werk of whatever doe ik je toch ook niet naar de slager!
Sorry hoor maar het is zielig

jasmijn78

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-09 16:38

magriet schreef:
Om eerlijk te zijn weet ik ook niet of ik kan aanzien dat ze in de wei haar spuitje zou krijgen. \het gesleep naar de weg en de rendac auto zijn ook niet een fijne optie. Ik moet er nog maar niet aandenken

Dan kijk je toch gewoon even niet? Paard is dan toch dood, die heeft daar echt geen erg meer in, hij heeft er ook geen erg meer in als hij in biefstukreepjes wordt gehakt na het slachten, dus wat maakt het dan uit als een paard na de dood wordt opgegeten? Ik snap dat emotionele gezemel eromheen nooit zo. Kijk, dat afscheid nemen niet leuk is, en erg verdrietig kan zijn, logisch. Maar die beslissing moet altijd in het belang van het paard genomen worden (een dier geen dag langer dan noodzakelijk laten leven met pijn die niet meer overgaat). Voor een paard moet je goed zorgen als hij leeft. Wat er met hem gebeurd nadat hij (humaan) gedood is, is ondergeschikt, en voor het welzijn van het dier zelf totaal niet meer van belang.

alovej schreef:
Als jullie niet meer te gebruiken zijn voor werk of whatever doe ik je toch ook niet naar de slager!

Valt wel mee hoor, het is zo gepiept.

E_Nalanta

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-09 16:41

Zolang hij pijnvrij is zou ik lekker een beetje VD'en, misschien wat wandelen en hem lekker laten genieten van de wei :j

magriet

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-12-09 16:42

Jasmijn dat ben ik wel met je eens. Maar ik zie mezelf echt niet een nog of trekker of auto voor het paard zetten om haar naar de weg te slepen maar ja wat moet dat moet. ik zal haar echt niet langer laten lopen dan nodig is. Pijn die niet weer overgaat door behandelingen moet je niet willen.
Ook een schaap of koe in een grijper zien liggen vind ik niet fijn

Abeltje77

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-09 16:50

alovej schreef:
Paarden naar de slager?

Jahoor :Z

Tuurlijk. Paard is dood voor ie de grond raakt met vaak nog een stuk appel in zijn mond ook, dat is vooral heul zielig.

lovehannah

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-09 16:51

Cynthiaaapje schreef:
Grondwerk, op de wei, lekker knuffelen..

Ja idd, maar als het van mijn kant komt zou ik een bijrijdster regelen (dus als ik zelf geen tijd heb etc)

KarinvdM

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-09 16:52

jasmijn78 schreef:
alovej schreef:

Valt wel mee hoor, het is zo gepiept.

Daar merken ze inderdaad helemaal niets van.
Liever de slacht dan een spuitje. :)

Mayflower_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-09 16:56

Als het een blijvende blessure is, dan is de keuze gauw gemaakt. Dan wordt het de slager. Maar een blessure met uitzicht op herstel dan blijft hij zeker bij mij. :)

MoriMann

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-09 17:29

alovej schreef:
Paarden naar de slager?

Als ik oud en ziek ben en/of in constante pijn moet leven, zou ik daar voor tekenen. Breng mij maar naar de slager, het is in een seconde over!

Sorry als dit bot overkomt, maar soms kan de dood een opluchting zijn. Verdrietig voor de nabestaanden, dat altijd, maar hoeveel dieren (en mensen) moeten er niet dagelijks lijden, omdat anderen ze niet willen laten gaan?

EDIT: Uiteraard zou mijn keuze in geval van pijnloos, gewoon lekker oud laten worden op de wei.

Letsdunit

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-09 18:22

Mijn ruin had ik zelf gefokt, ik vond dus dat ik verantwoordelijk was voor een goed leven. Hij is 13 jaar bij me geweest, ik heb daarvan maar 4 jaar op hem gereden. Door zijn dominante karakter was het gewoon geen pretje hem te rijden. Heb er nooit aan gedacht hem weg te doen, hij heeft overal gestaan van pensionstal tot mijn eigen stallen thuis. Het afgelopen jaar wist ik dat hij wat mankeerde, in september toch maar de moed bij elkaar geraapt om fotos van zijn benen te laten maken. Hij had hoefkatrol 4, toen hij ook nog eens de verdenking kreeg van lymfeklierkanker en ik hem heel snel zag aftakelen heb ik met heel veel verdriet in laten slapen. Ik heb er zelf voor gekozen hem te fokken, heb hem altijd ene goed leven gegeven en heb hem nu uit zijn lijden kunnen verlossen....

LecyTinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-09 19:35

R0oszs schreef:
moet mijn paard dan op de wei blijven met pijn :?

er zit verschil tussen pijn en pijn. Pijntjes horen bij het ouder worden, maar er zijn genoeg paarden die gelukkig ergens als grasmaaier kunnen dienen en toch gewoon naar de slacht gaan omdat dat makkelijker is.
Ik zeg niet dat je een paard met verschrikkelijke pijn maar moet laten lopen, maar ik heb het over paarden die prima gelukkig in de weide kunnen en gewoon voor het gemak of het geld maar naar de slager gaan.
Maar het is iedereen zijn eigen keuze en ik oordeel over niemand, dus mijn mening is zeker niet beledegend bedoeld!

Wegbenik

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-09 19:37

Nou lekker poetsen, wandelen en vooral laten genieten, maar alleen als het pijnvrij is natuurlijk!

Nell_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-09 00:08

Het ligt aan de situatie.

Als een paard met pensioen is kan je nog zat leuke dingen doen! Lekker poetsen, wandelen, tutten!
Als mijn paard wat zou hebben, zou ik hem op de wei zetten. Mits hij pijn heeft! Bij pijn, of erge 'klachten' zal ik hem laten inslapen.

Ik geef mijn paard nu een aantal weken rust ivm heel erg gespannen zijn. Ik ga dan gewoon wandelen, tutten, en grondwerk/VD doen!

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-09 01:06

Zolang ze pijnvrij en een paardwaardig leven kunnen leiden. Lekker op de wei zetten. En z'n welverdiende rust geven. Met natuurlijk wel aandacht op z'n tijd. Als ik het geld niet heb voor een 2de paard. Dan zoek ik wel een leuk verzorgpaard waar ik mee verder kan. Wat rijden betreft dan.
Maar ik zou er een paard niet zomaar weg voor doen. Tenzij ik toevallig een plek of persoon tegen kom die mijn paard een beter leven zou kunnen geven als dat ik dat kan.

Maar houden van is ook kunnen loslaten. En een paard met pijn rond laten lopen omdat je zelf geen afscheid van hem kunt nemen vind ik gewoon weg egoïstisch.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-09 01:12

Debora is bijna 25 jaar en staat op een volpension stal van haar oude dag te genieten. Ze heeft artrose in haar voorbeen, waar ze alleen met erge vorst last van heeft, verder niet. Zo lang ze nog met een levenslust in de wei kan lopen, mag ze lekker blijven. Wordt het leven lijden, dan mag ze gaan.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-09 01:23

Het ligt ook aan de leeftijd.
Mijn opa heeft een keer een veulen gehad met een misvormde schouder.
Hij heeft besloten deze na 6 maanden toch in te laten slapen.

pluklief

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-09 10:35

Pijn vrij dan zou ik hem lekker op de wei laten lopen, lekker wandelen enz. Misschien is er wel een klein penny meisje dat je heel erg blij maakt door haar af en toe lekker te laten borstelen en knuffelen.
Laatst bijgewerkt door pluklief op 12-12-09 10:41, in het totaal 1 keer bewerkt

mazzeltje

Woonplaats: Leersum; Latoy in Amerongen, Jip aan het Leersumse Veld en Door in de opfok in Doornspijk!

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-09 10:38

MysticTinker schreef:
Er is altijd wel een oplossing te vinden, je kan een oud paard altijd wel ergens kwijt in een wei bij de boer om de hoek of in een uitloopstalletje in het dorp, voor een 50 euro per maand.. Maar veel mensen vinden het gewoon te veel werk om een keer per dag hun paard te moeten gaan verzorgen waar ze verder toch niets meer mee kunnen doen.. Tis maar net hoeveel je er voor over hebt.

Ik betaal voor mijn pensioenpaard die 24/7 buiten staat met schuilstal, paddock en wei al 160 euro!

Zilvermoon

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-09 10:42

Als het pijnvrij is mag ze hier heerlijk genieten van dr oude dag met wandelingen heel veel poetsbeurten. Zilver gaat niet weg

Xantaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-09 10:51

Zolang ze geen pijn heeft dan heerlijk laten genieten van haar oude dag, ook dan blijft ze nog steeds me lieve meisje

Heeft ze veel pijn dan zal ik helaas die beslissing voor haar moeten nemen hoe moeilijk ook. Ze gaat alleen absoluut niet naar de slager maar zal netjes gecremeerd worden :o

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-09 13:53

magriet schreef:
nav een paar andere toppic vroeg ik me af wat jullie zouden doen als je door omstandigheden je paard niet meer kunt rijden of als je paard niet meer gereden zou kunnen worden door bv ouderdom of blessure.

Als ik niet meer zou kunnen rijden zou ik een bijrijdster zoeken voor de paarden. Afhankelijk van mijn fysieke probleem zou ik ze misschien wel beleren voor de wagen, hangt van de omstandigheden.
Als mijn merrie (op leeftijd) een blessure krijgt waardoor ze niet meer gereden kan worden zal ik me ernstig afvragen waar ik haar een plezier mee doe, want niets doen is niet haar ding :P

Wat bedoel je met "ouderdom"? Leeftijd is maar een getal, dat heeft niets te maken met wel of niet kunnen rijden.