hulp met (bijtende) hengst opvoeden

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

zilano

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-09 11:49

Ik ga ook voor het terug bijten. Heeft bij mij echt heel goed geholpen! Na drie keer doen wist hij al hoe laat het was. Als hij beet terwijl hij wist dat hij fout was, toch nog een keer terugbijten (desnoods in zijn hals), anders maakte hij er alsnog een 'spelletje' van.
Het was bij hem in ieder geval zo afgelpen.

Succes ermee!!!

blue_kim

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-09 11:52

ik zou inderdaad eens aan de eigenaar vragen wanneer de tandarts voor het laatst is geweest. als zijn gebit in orde is en hij blijft bijten dan moet je inderdaad consequent optreden. ik deed bij mijn e altijd waarschuwen dus nee zeggen en dan een klein tikje of duwtje en als ie het dan nog deed dan zei ik hard nee en dan hield ik de electrische vliegenmepper even tegen zn neus. daar krijgt ie dan een klapje van. scheelt je zelf een zere hand en/of een paar tanden uit je mond. werkte perfect!

evelyne_d81

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-09 19:38

mijn jonge cruzado heeft het ook een tijdje gedaan, puur uit ongeduld (en een dominantie spelletje)
uit ongeduld begon het met schrapen, en als je hem dan strafde door hem op het been te tikken, of met je stem, dan ging hij over op knabbelen (als hij vast stond dan kon hij nog altijd zijn hoofd zo draaien dat hij of mijn mauw pakte, of de touwen waarmee hij vast stond),

een duwtje werkte eerst prima,
maar meneertje ongeduld & dominant zoekt telkens weer de grens op, en geef hem eens ongelijk: hij is heel wat kilo's meer, groterer, sterker, intelligent en volbloed,

daarna ging ik over op touwhalster (werkt net wat scherper in en is heel vriendelijk als er geen druk op staat) en lange geleide lijn (4,5 m) met een leertje eraan, die kon ik dan naar hem zwaaien, en ook dat werkte eerst prima,
vervolgens moest ik dat leertje al tegen zijn borst aan slaan en hem naar achteren duwen, even op zn plek zetten,
maar ook dat leerde hij kennen,

en uiteindelijk zette hij een keertje zo hard zijn tanden in mijn schouder, dat ik de blauw/rood/paarse bebloede tandafdrukken erin had staan,
en toen heb ik hem met de vuist een fikse mep op de wang gegeven, niet altijd de beste methode, maar dit was mijn natuurlijke reactie, en bij zo'n dominant paard kan al gauw iets maken (moet je eens kijken wat voor lellen ze soms van elkaar krijgen in de weide), mijn verzorgmeisje stond erbij en die zei helemaal 'owh' (waarop ik me natuurlijk schuldig voelde), tot hij direct na de klap naar me toe kwam om weer contact te zoeken, eerst met de schouder naar me toe, kauwend, en toen met de neus in mijn neus blazen, kortom: helemaal onderdanig!

probleem opgelost: hij heeft het nooit meer gedaan en als hij weer opnieuw dominantie spelletjes met me doet (hij pubert nu) dan is stem verheffen al genoeg,
maar een mep werkt alleen precies op het goede moment, bij een dominant paard

kamille

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-09 03:27

Ik zou hem met poetsen zo neerzetten en vastbinden dat als hij naar je hapt dat hij er niet bij kan. Dus ga niet naast zijn hoofd staan, dan vraag je er in feite om. Zet hem kort genoeg en weet zelf goed tot waar hij kan komen met zijn hoofd. Dus voorkom voor een groot deel dat hij je kan bijten, NIET door achteruit te stappen maar door de positie waar je staat. Verder ook heel consequent zijn in je hele omgang, niet van alles goedvinden of traag reageren. Altijd hetzelfde zijn in je reactie op hem. Als je hem vraagt een stapje om te gaan dan moet hij dat ook doen. Niet dat je denk: oh, hij wil niet dan loop ik zelf wel een stukje om. Bij veel hengsten is het: geef je ze 1 vinger, dan nemen ze je hele hand. Probeer het bijt- en hapgedrag zoveel mogelijk te negeren, het hoort een beetje bij het hengst zijn. Mocht het toch voorkomen dat hij je echt dreigt te bijten, dan moet je hem even heel erg aan het schrikken maken, maar echt direct, na 2 seconden hoeft het al niet meer dan heeft het geen effect meer omdat hij dan al niet meer de link legt met zijn bijtgedrag. Dus echt pats-boem, heel even, en dan weer normaal verder gaan met waar je mee bezig was. Als je hem elke keer maar gaat bestraffen of gaat lopen reageren op hem, dan doe je na een paar weken niks anders meer dan op hem schelden, terwijl hij zich alleen maar meer gaat misdragen. Superconsequent zijn, altijd en overal, dat werkt het beste. Niet emotioneel reageren met boosheid, dan trek je aan het kortste eind. Het is eigenlijk net als met een paard dat in de rijbak steeds op dezelfde plek schrikkerig reageert; zoveel mogelijk het gedrag negeren en doorgaan met je oefening. Het schrikgedrag negeren, dan is het des te eerder over. Met aan het schrikken maken bedoel ik trouwens niet slaan, maar even heftig met je armen bewegen en een schreeuw geven ofzo. Als het vanaf nu toch nog steeds slechter blijft gaan, dan zou ik kijken of je iemand met heel veel ervaring met hengsten kunt vinden die een keer langs wil komen om je ermee te helpen. Het moet niet gevaarlijk gaan worden, en hoe langer je blijft tobben hoe moeilijker het paard weer goed op de rails is te krijgen qua gedrag.

kamille

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-09 03:37

PetraKioto schreef:
Terug bijten lijkt mij zeer bizar en euhm... neen danku ;)
Bij ons staan de paarden altijd langs 2 kanten vast. maar hij is zo lenig in zijn nek dat hij je toch altijd wel ergens beet weet te hebben.
Duwen staat al zeker op de "to do"-list :)

Als je een paard met zijn hoofd in een hoek kunt vastbinden, dus bv in zijn stal, dan kun je hem langs de muur opstellen. Dan kan hij niet verder naar voren toe en kun je hem heel goed op die plek houden. Als hij van de muur afkomt met zijn kont, dan zet je hem weer terug door stapje opzij te vragen. Om de andere kant te poetsen laat je hem helemaal 'om' gaan tot hij tegen de andere muur staat. Bij ons stonden ze altijd vast met zo'n ketting met rubber eromheen, aan een ring in de hoek van de stal. Door dat rubber is het veilig voor hem en als hij ergens op wil kluiven kan hij het daar prima op doen, dat kan geen kwaad en er gaat niks stuk. Ik zou zelf niet graag in een krappe ruimte tussen een hengst en een muurtje staan op zo'n poetsplek; ik heb liever ruimte om me heen. Duwen is al helemaal 'not done', dan geef je hem al veel teveel ruimte. Als je al gaat lopen duwen dan is de stap naar happen wel erg klein. Hij wil juist graag dat je tegen hem aan gaat duwen, dat vindt ie fijn. Niet doen dus.

KiWiKo

Re: hulp met (bijtende) hengst opvoeden

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-09 08:45

gewoon een jezusklap voor zn harses geven, hoef je maar een keer te doen en dan valt dat kwartje wel hoor :)

Mousmous

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-09 09:24

Kiwiko heeft helemaal gelijk.

Je kan van alles verzinnen, maar dit is puur hengstengedrag. Op zijn plaats zetten door hem zoals kiwiko zegt een flinke knal voor zijn harses te geven. Als hij niet aangepakt wordt , dan wordt dit van kwaad tot erger. Dan gaat hij straks met zijn voorbenen slaan, steigeren, al het voortvloeiende hengstengedrag.
Dit heeft absoluut niets met een aandoening te maken. Niet waarschuwen, meteen afstraffen.
Ook al wil je dit niet horen. Castreren!
Er is geen ervaring om met een hengst om te gaan, dus castreren voordat hij iemand op zijn bast springt.
Veel pensionstallen willen daarom niet eens hengsten op stal.
Begrijp dat jij daar niets over te zeggen hebt, maar dit gaat ook niet goed.

montyjansen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-09 09:52

Als hij bijt per ongeluk je elleboog tegen hen stoten, behoorlijk hard als het kan ,en doorgaan met waar je mee bezig was, niet op zijn reactie letten en doen of er niets is gebeurd, lijkt het of hij zich zelf stote, bij zulke paarden doe ik dan een kep op zodat ik mijn hoofd niet hoef weg te draaien, als hij zijn hoofd naar mij toe draait. Zeker niet slaan met je hand, moet je de volgende keer mee belonen.

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-09 10:27

montyjansen schreef:
Zeker niet slaan met je hand, moet je de volgende keer mee belonen.

Dat is onzin, een paard kan heel goed onderscheid maken in de houding van de hand (en het lichaam waar die hand aan vast zit), gecombineerd met stemhulp en uitstraling. Bij paarden onderling zie je dat ook: dezelfde bek die bijt kan ook kroelen, paarden zijn niet zo dom.
Waar het om gaat is dat de klap die je geeft helder is voor het paard, als hij bijt krijgt hij direct een knal en niet pas een minuut later als de baas bekomen is van de schrik. Te laat straffen maakt paarden kopschuw, precies op het juiste moment straffen niet.
Maarre TS, hoe zit het nou met zijn wisselen? Is zijn gebit gecontroleerd?

Paardentango

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-09 10:28

Waarom zo hard mogelijk?
Wat moet het paard daar van leren? 'Aha, als ik met mensen ben moeten we gaan harder met elkaar omgaan'.
Vrij agressieve aanpak. Vraag is of het werkt?

Ik zou eerder denken aan het zoeken naar de bron van het gedrag en proberen te voorkomen dat het paard in de verleiding komt om te bijten. Zo pak je de bron aan en niet het verschijnsel op zich. Bijten kan een vorm zijn van contact willen maken, is heel normaal paardengedrag. Alleen niet wenselijk met mens/paard. Wij, de wijzen, moeten het paard leren dat we dat niet willen.
Goed voorbeeld doet volgen.
Jonge paarden lossen veel op met hun mond, daar kunnen wij in sturen. Wat ze onderlimng doen, prima, maar tegenover ons mensen kunnen we gedragsregels afspreken.
Er zijn heel veel mogelijkheden te bedenken, slaan en menselijke agressie zijn denk ik de allerlaatste stappen.
Je schrijft ergens al dat je hem wegduwt, als het werkt prima, Zal even tijd nodig hebben vor je jouw manier vindt, en hij de zijne.

(mooi onderschrift montyjansen)

TS als ik je eerste post lees zie ik veel meer dat het paard erg onzeker is, en ik lees geen agressie oid.
Geef hem wat tijd, nieuwe lucht, nieuwe geluiden, nieuwe paarden, mensen die misschien steeds willen 'aaien'. Niet eder paard, en mens, vindt het zo leuk om steeds aangeraakt te worden. Paarden hebben geen handjes, alleen een hoofd waar ze alles mee moeten doen. Als ze wel hun 'handjes' gaan gebruiken hebben wij mensen vaak iets niet handog gedaan en is er groot gevaar voor ons.
Maar zo ver is het nog niet.

Probeer zo min mogelijk zelf aan zijn hoofd te frutselen, alles komt wel.

Tijd en gezond verstand en zijn nieuwe balans vinden.

Ragebol1977

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-09 10:40

Tja...de jonge hengsten waarmee ik gewerkt heb moesten gewoon een meter achter me lopen of staan.
Verder tutte ik er niet zoveel mee.
Gewoon ogen in je rug hebben en voor zijn. Ik waarschuwde 1 keer met een flinke " hey", de tweede keer kregen ze een beuk.
Meestal probeerden ze het onder het poetsen, dan moesten ze stil staan, jong paard, verveelde zich en dan was even bijten wel lollig natuurlijk.

Ik dreunde trouwens nooit op het hoofd. Meestal kregen ze een flinke pets op de schouder of een duw.
Ben nog nooit echt gebeten. Heb het altijd kunnen voorkomen.
Ik denk ook dat voorkomen het sleutelwoord is, als ze eenmaal weten dat ze de kans niet krijgen bij je dan wordt het vanzelf minder.

Edit: Ik was heel consequent, er werd ook niet geknabbeld of geklierd, stilstaan is stilstaan. En braaf is braaf.
Boos worden heeft geen zin, gewoon rustig blijven en hem niet de kans geven om te bijten.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-09 12:25

Duwen begin ik niet aan bij hengsten, die vinden dat alleen maar een grappig spelletje. Achterwaarts zetten of een goeie knal tegen zijn appel en dat weten ze het echt wel.

Emese_Flower

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-09 13:23

sommige mensen bijten terug in het oor... lijkt mij alleen niet zo fris maar als het werkt...

ikke20

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-09 13:31

toen de mijne nog hengst was had hij ook periode dat hij beet. wist dat hij het niet mocht dus vloog ook meteen weg. meestal beet ik hem terug.

wat ik ook nog had. pak een klein flesje met spuitkop. doe daar antibijt in en laat hem in je hand bijten als hij wil bijten op dat moment zit het flesje bij zn mond en dan even goed spuiten. je loopt wel nog 3 weken met antibijtspul op je handen maar dat heeft ook goed gewerkt. omdat hij gaat leren als ik bijt krijg ik smerige smaak in mn mond.

Monster_tos

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-09 14:34

Mag ik vragen wat het paard verder overdag doet ?? Probleem met hengsten op een pensionstal is vaak dat ze alleen buiten staan, als ze uberhaupt buiten komen!
Bijten is natuurlijk nooit toegestaan, en moet je ook zeker afstraffen. Maar zorg er dan wel voor dat je paard verder lekker in zijn vel zit. Dus lekker naar buiten met andere paarden.
Voor dominante hengsten ( ook merrie's en ruinen) is het van belang dat je heel goed je eigen ruimte bewaakt. Waar hij nooit of te nimmer in mag komen zonder dat jij hem hebt uitgenodigd. Waar je een paard echt mee naar onderen kan halen is achterwaartst zetten. Bijt hij, geef hem een flinke mep en dan daarna nog een aantal meter achteruit. En doe dit altijd!! Tijdens het poetsen, maar ook als je met hem loopt. Laat hem achter je lopen, komt hij te dichtbij, achteruit!! En laat hem nooit voor je lopen!!!!

Hij moet niet leren dat bijten vies is, of dat na bijten een pijnprikkel komt, nee hij moet leren dat jij hoger in rang staat. En geen enkel paard zal op het idee komen iemand die hoger in rang staat te gaan bijten!!

Mousmous

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-09 03:17

Een hengst laat je niet achter je lopen. Je moet een hengst in de gaten kunnen houden, ten alle tijden.
Mijn zus heeft met verschoven rugwervels gelopen doordat de hengst die ze achter haar liet lopen wat jolig werd en boven op haar sprong.
Naast je houden en niet voor je laten komen. Heel consequent zijn in de opvoeding.
De oorzaak van dit gedrag is puur de hormonen, heel typerend hengstengedrag.
Als jullie wel eens bij het voorbrengen van hengsten zijn geweest dan is duidelijk te zien dat deze hengsten niet achter je lopen en dat het gedrag ook zodanig is dat dat niet verantwoordelijk zou zijn. Je ziet ze dan ook regelmatig met de voorbenen naar voren slaan.
Als dit paard dit zou doen naar een dominantere hengst dan hij, word ie meteen gruwelijk in zijn bast gebeten of getrapt.
Het kan goed dat hij binnenkort (als het al niet zo ver is) niet eens met andere paarden naar buiten kan. Die zijn dan ook niet veilig meer voor hem. Daarom lopen veel hengsten ook niet met andere paarden samen, sommige kunnen het wel, de minder dominante, maar vaak gaat het gewoon niet.
daarbij heeft het niets met stress te maken dat hij dit doet, een dominante hengst die erg goed in zijn vel zit en erg vrolijk is wil juist dit gedrag, speels op zijn manier (maar niet geschikt tegenover een mens) vaak juist hebben.
Als het zo makkelijk zou zijn om met hengsten om te gaan zouden er niet zoveel ruinen zijn.
De eigenaren zouden dit paard gewoon moeten castreren, tenzij ze er zelf heel goed mee om kunnen gaan.
Het feit dat er advies hier op bokt wordt gevraagd geeft al aan dat er te weinig ervaring met hengsten is. Dat kan ten koste van de veiligheid gaan.

montyjansen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-09 09:07

Waratje schreef:
montyjansen schreef:
Zeker niet slaan met je hand, moet je de volgende keer mee belonen.

Dat is onzin, een paard kan heel goed onderscheid maken in de houding van de hand (en het lichaam waar die hand aan vast zit), gecombineerd met stemhulp en uitstraling. Bij paarden onderling zie je dat ook: dezelfde bek die bijt kan ook kroelen, paarden zijn niet zo dom.
Waar het om gaat is dat de klap die je geeft helder is voor het paard, als hij bijt krijgt hij direct een knal en niet pas een minuut later als de baas bekomen is van de schrik. Te laat straffen maakt paarden kopschuw, precies op het juiste moment straffen niet.

Slaan van een hand is heel anders dan bijten van een paarde mond, wand aan een hoofd zitten oren die tonen of hij wil bijten of gezellig spelen, aan jou hand kan hij minder makkelijk zien of hij slaat of gaat aaien.
Hij weet op een keer wel als hij bijt dat er een klap volgt en draait hij zijn hoofd echt wel weg voor je hem raakt, een elleboog kan je overal waar je staat met bofstelen of aaien hem raken voor hij gebeten heef soms,doen andere paarden ook eerder terug aanvallen.

montyjansen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-09 09:13

Mousmous schreef:
Een hengst laat je niet achter je lopen. Je moet een hengst in de gaten kunnen houden, ten alle tijden.
Mijn zus heeft met verschoven rugwervels gelopen doordat de hengst die ze achter haar liet lopen wat jolig werd en boven op haar sprong.
Naast je houden en niet voor je laten komen. Heel consequent zijn in de opvoeding.
De oorzaak van dit gedrag is puur de hormonen, heel typerend hengstengedrag.
Als jullie wel eens bij het voorbrengen van hengsten zijn geweest dan is duidelijk te zien dat deze hengsten niet achter je lopen en dat het gedrag ook zodanig is dat dat niet verantwoordelijk zou zijn. Je ziet ze dan ook regelmatig met de voorbenen naar voren slaan.
Als dit paard dit zou doen naar een dominantere hengst dan hij, word ie meteen gruwelijk in zijn bast gebeten of getrapt.
Het kan goed dat hij binnenkort (als het al niet zo ver is) niet eens met andere paarden naar buiten kan. Die zijn dan ook niet veilig meer voor hem. Daarom lopen veel hengsten ook niet met andere paarden samen, sommige kunnen het wel, de minder dominante, maar vaak gaat het gewoon niet.
daarbij heeft het niets met stress te maken dat hij dit doet, een dominante hengst die erg goed in zijn vel zit en erg vrolijk is wil juist dit gedrag, speels op zijn manier (maar niet geschikt tegenover een mens) vaak juist hebben.
Als het zo makkelijk zou zijn om met hengsten om te gaan zouden er niet zoveel ruinen zijn.
De eigenaren zouden dit paard gewoon moeten castreren, tenzij ze er zelf heel goed mee om kunnen gaan.
Het feit dat er advies hier op bokt wordt gevraagd geeft al aan dat er te weinig ervaring met hengsten is. Dat kan ten koste van de veiligheid gaan.

Hier sluit ik me helemaal bij aan, wij hebben liever een goed opgevoede hengst, dan een slecht opgevoede ruin of merrie.

Dank je voor compliment Paardentango. ;)

friesiszwart

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-09 09:34

Vastzetten tussen twee touwen zodat hij je niet kan bijten. En tevens als je met hem loopt het halster vasthouden ipv het touw.
Slaan heeft geen zin en eerder nadelig voorkomen is beter.

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-09 10:14

montyjansen schreef:
Waratje schreef:

Slaan van een hand is heel anders dan bijten van een paarde mond, wand aan een hoofd zitten oren die tonen of hij wil bijten of gezellig spelen, aan jou hand kan hij minder makkelijk zien of hij slaat of gaat aaien.
Hij weet op een keer wel als hij bijt dat er een klap volgt en draait hij zijn hoofd echt wel weg voor je hem raakt, een elleboog kan je overal waar je staat met bofstelen of aaien hem raken voor hij gebeten heef soms,doen andere paarden ook eerder terug aanvallen.

Een paard weet drommels goed dat bijten naar iemand die hoger in rang is problemen kan opleveren. Als jouw reactie snel genoeg is en duidelijk genoeg, heeft het paard daar geen probleem mee. En geloof me, als een paard bijterig is, dan bijten ze me hoogstens 1x, daarna zal ik zorgen dat ik sneller ben en daarmee ook punten scoren bij het paard. Daar gaat het uiteindelijk om bij dominantiespelletjes, wees hem voor!
Als je slaat om te bestraffen heb je meestal niet een vriendelijke uitstraling, er zijn bijzonder weinig mensen die dat voor elkaar krijgen en een paard kan heel goed de uitstraling van een mens inschatten. Dat wij geen oren plat kunnen leggen betekent niet dat we niet heel leesbaar zijn. Paarden worden alleen bang voor handen die slechte timing hebben, als niet duidelijk is waarvoor de klap is.

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-09 10:20

friesiszwart schreef:
Vastzetten tussen twee touwen zodat hij je niet kan bijten. En tevens als je met hem loopt het halster vasthouden ipv het touw.
Slaan heeft geen zin en eerder nadelig voorkomen is beter.

Niet het halster vasthouden bij het lopen, maar zorgen dat hij op correcte afstand van je loopt en zorg dat je hem kunt zien. Alleen een paard dat schaapmak is mag achter je lopen, de rest loopt met het hoofd naast je zodat je heel snel kunt zien wat hij doet en ook heel snel kunt ingrijpen. En bij een paard als deze zorg je dat je je concentreert op het paard en je niet laat afleiden, niet door een kletspraatje, niet door wat andere paarden doen, niet door dat vliegtuig dat op je stal stort.
Vastzetten tussen twee touwen is symptoombestrijding, kan handig zijn als je eenmalig iets met dat paard moet, maar het doet niets voor zijn opvoeding.

montyjansen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-09 09:01

Hoeveel personen kunnen reageren zonder onzekerheid, lef zonder angst gevoel, ergens op reageren kunnen we allemaal, maar is het gevoel dat je dan hebt ook het goede gevoel, hoe veel hartslagen hebben deze personen soms wel niet, dat is het moeilijks van alle handelingen die je doet, het onbevreesd zijn met het goede gevoel hem te corrigeren.
Er over na denken wat er na jou reactie kan gebeuren is al niet sterk genoeg om het te doen, is al een twijfelende reactie, is dus best wel moeilijk voor de meeste mensen, heb je wel hulp bij nodig van iemand die er verstand en kennis van heeft, is niet zomaar te leren.

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-09 11:21

montyjansen schreef:
Hoeveel personen kunnen reageren zonder onzekerheid, lef zonder angst gevoel, ergens op reageren kunnen we allemaal, maar is het gevoel dat je dan hebt ook het goede gevoel, hoe veel hartslagen hebben deze personen soms wel niet, dat is het moeilijks van alle handelingen die je doet, het onbevreesd zijn met het goede gevoel hem te corrigeren.
Er over na denken wat er na jou reactie kan gebeuren is al niet sterk genoeg om het te doen, is al een twijfelende reactie, is dus best wel moeilijk voor de meeste mensen, heb je wel hulp bij nodig van iemand die er verstand en kennis van heeft, is niet zomaar te leren.

En daarom moeten mensen iets meer nadenken voordat ze aan een bepaald paard (en zeker een hengst) beginnen. Een hengst, en zeker een hengst bij de slager vandaan, kun je alleen maar aan beginnen als je nooit twijfelt over je eigen optreden naar paarden toe. En dan moet dat zelfvertrouwen ook nog ergens op gebaseerd zijn :D

Manon262

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-09 11:40

Ik werk al bijna bijna 15jaar met bijna uitsluitend hengsten en heb eigenlijk nog niet veel klappen uitgedeeld, wat heus niet wil zeggen dat ik alleen maar 'watjes' heb.
Integendeel, het zijn,merendeels, altijd Trakehners en paarden met veel 'bloed' geweest al en ik geef heus wel eens een tik maar niet zo hard dat het paard er kopschuw zelfs kan van worden.
Wat ik doe : laten opgroeien in de groep, zo lang mogelijk, gemengde kudde is het beste, paarden, en dat zeker met name hengsten, voeden onderling mekaar namelijk echt het beste op en elke dag, indien mogelijk en anders zoveel als mogelijk is 'in de hand' en mee bezig zijn, verder in de omgang met bijten helpt wegduwen ook heel goed, maar afstraffen (lees : afslaan , brutaliteiten) en dan bedoel ik echt gemeen, draagt niks bij tot opvoeding en zal eerder (en al zeker bij een dominanter type) bijdragen tot het paard leren dat een mens vr geweld staat en mogelijk zelfs het paard 'vals' naar mensen toe maken.

Paardentango

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-09 22:06

Dat is een posting naar mijn hart.

Met verstand en beleid.