gapen. ontspanning of spanning?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

funnyhorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-09 15:46

Citaat:
waarom?

Das nu net waar je zelf achter moet komen!
Elk paard is en leeft anders qua huisvesting/voedertijden/trainen.
Maagzweren zijn vaak niet te herkennen en pas als het heel erg is en het paard begint wel tekens van ongenoegen te tonen,dan pas komt de mens in aktie!
Logisch want een paard wat verder gezond oogt,duw je niet zomaar even een endoscoop in zn maag. ;)

Altijd de moeite waard om hier mee(maagzweer)rekening te houden als je rare symptomen ziet bij je paardje.
Ook het oplikken van horzel-eitjes(gele stipjes die vaak aan de benen van paard plakken)kunnen lijden tot een maagzweer omdat de eitjes zich tot larven ontwikkelen en zich in de maagwand vastbijten!

The_Stig

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-09 16:28

funnyhorses schreef:
Maagzweren zijn vaak niet te herkennen en pas als het heel erg is en het paard begint wel tekens van ongenoegen te tonen,dan pas komt de mens in aktie!
Logisch want een paard wat verder gezond oogt,duw je niet zomaar even een endoscoop in zn maag. ;)

Altijd de moeite waard om hier mee(maagzweer)rekening te houden als je rare symptomen ziet bij je paardje.
Ook het oplikken van horzel-eitjes(gele stipjes die vaak aan de benen van paard plakken)kunnen lijden tot een maagzweer omdat de eitjes zich tot larven ontwikkelen en zich in de maagwand vastbijten!

Jij zegt dat er iets niet goed is als het paard gaapt wanneer je met het hoofdstel aankomt en dat er iets niet lekker zit als het paard gaapt. Deze reactie is imo te kort door de bocht. Wanneer je wat meer opzoekt over overspronggedrag en de veroorzakers daarvan, dan kom je waarschijnlijk tot de conclusie dat er niet per definitie iets mis hoeft te zijn.

funnyhorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-09 16:30

The_Stig schreef:
funnyhorses schreef:

Jij zegt dat er iets niet goed is als het paard gaapt wanneer je met het hoofdstel aankomt en dat er iets niet lekker zit als het paard gaapt. Deze reactie is imo te kort door de bocht. Wanneer je wat meer opzoekt over overspronggedrag en de veroorzakers daarvan dan kom je waarschijnlijk tot de conclusie dat er niet per definitie iets mis hoeft te zijn.

dat kan natuurlijk ook,maar het is ook een bewezen feit dat er vaak iets niet in orde is als een paard vaak gaapt!

Miss_Caroo

Re: gapen. ontspanning of spanning?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-09 22:18

Ik heb ooit eens gelezen, deen idee meer waar, dat als paarden gapen, ze dan zuurstof naar hun hersenen brengen ofzoiets.
Dus lijkt mij een teken van ontspanning.

callippo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-09 22:25

Gapen duidt vaak de ontspanning aan NA een periode van spanning. Het is een 'uitgebreide' variant op het likken/kauwen wat je ziet wanneer je paard iets nieuws geleerd hebt en je dat even laat bezinken.

Na een (mentaal) inspannende les kan een paard bijvoorbeeld flink gaan gapen om alle ervaringen te verwerken en de opgebouwde (mentale) spanning te laten afvloeien.

Het is in in dit opzicht een goed teken wanneer je paard gaapt, want je weet dat hij daarna weer ontspannen is.

funnyhorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-09 22:54

toch ben ik het daar niet helemaal mee eens.
mn paardje was laatst spierbevangen en stond toen ook vaak te gapen,dierenarts zag het ook en dacht zelf ook aan een maagzweer!
Als het bij 1x gapen blijft kan ik me best voorstellen dat het een vorm van ontspanning/moeheid is maar vaker achter elkaar gapen duid toch vaker op het feit dat het paard iets mankeerd.

Urko

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-09 23:06

veel gapen kan ook wijzen op maagzweren... :o

gapen kan oversprong gedrag zijn...

gapen kan *vermoeid* zijn (zowel fysiek als mentaal)

gapen kan aangeleerd gedrag zijn (paard word beloont na elke keer dat hij gaapt, dus hij gaat gapen omdat hij weet dat hij daarvoor beloont word)

gapen kan ook een vorm zijn van ontspanning (stress van zich af gooien)

gapen bij honden is vaak een vorm van stress

oversprong gedrag kan overigs ook voorkomen als een dier iets niet snapt of voor elkaar krijgt:
Voorbeeldje: kat zit achter raam in huis, ziet buiten vreemde kat lopen, wil vreemde kat aanvallen maar omdat hij dat niet kan valt hij de kamerplant aan.

missangie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-09 17:21

mijn paard doet ook bijna altijd gapen als ik met het hoofdstel in wil doe... verder absoluut geen verzet tegen het hoofdtel ofzo, hij is super relaxed.

Esgaroth

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-09 12:44

Hihi, de mijne doet het soms ook na het rijden. En dat zijn geen bescheiden gaapjes, nee, de eerste 2 of 3 zijn nog enigszins fastoenlijk, maar daarna is het echt een enorme gaap, waarbij met zijn hoofd geschud wordt, en hij bijna je neus eraf hapt als je net onder zijn hoofd staat.
Hij doet het maar heel af en toe, dus ik denk ook aan overspronggedrag, of vermoeidheid. Denk niet meteen dat het iets ernstigs zal zijn.

Yffiejj

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-09 12:48

Mijn pony gaapt alleen onder het solarium :')
Word die "rozig" van denk ik :P

maureen_85

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-09 15:56

funnyhorses schreef:
maureen_85 schreef:
Mijn vorige paard begon altijd te gapen als ik aankwam met het hoofdstel.. Echt altijd.

toch is dat niet normaal!
gapen duid dan aan dat er iets "niet lekker zit" !

Wat een onzin, het hoeft niet persé in alle gevallen te betekenen dat er iets niet goed is.
Bij honden bijvoorbeeld schijnt het ook iets te kunnen betekenen, maar mijn Jackie gaapt ook altijd luidkeels omdat hij weet dat hij dan aandacht van mij krijgt (aangeleerd gedrag)