Paard verdedigt "zijn" mens?

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

PoelieWoelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-09 16:28

Liefde gaat door de maag > mens = voedselbron/bron van aandacht > paard wil mens voor zichzelf hebben en wil geen concurentie van andere paarden.

Dat is mijn verklaring.
Laatst bijgewerkt door PoelieWoelie op 03-12-09 16:42, in het totaal 2 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-09 16:29

Evelli: Heb ik ook voorbeelden van :j

Afbeelding

Afbeelding

(even de recentste genomen, jammer genoeg heb ik er nog wel :+)

Nu, bij deze stond ik aan de andere kant van de draad en was niet meteen met de pony bezig, dus of ik dan moet ingrijpen? De andere kwam gewoon eens een kijkje nemen ... Is moeilijk grenzen trekken vind ik :=

Splash_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-09 16:30

Die van mij beschermd mij ook tegen de opdringerige naarling, en dat is een ruin :)
Laatst bijgewerkt door Splash_ op 03-12-09 16:32, in het totaal 1 keer bewerkt

Keet

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-09 16:31

Puchje schreef:
Lotje toch :oo

Heerlijk bezitterig en Uitermate Lomp :+ Ze zal het wel lief bedoelen roepen we dan maar he ;)

Puchje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-09 16:33

Afbeelding

Of je ff oprot :(
:=
Zou t in de familie zitten, Evelli := ?

Bijke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-12-09 16:39

LauraMc schreef:
Liefde gaat door de maag > mens = voeselbron > paard wil mens voor zichzelf hebben.

Dat is mijn verklaring.

En wat dan als je paard het zonder dat er voedsel in het spel is doet?
Hij doet het ook alleen bij mij, als iemand van mijn stalgenootjes bvb worteltjes uitdeelt in de weide (aan alle paarden), doet hij het niet...

De mijne let er ook op dat ik niet in gevaar kom. Als hij dicht bij mij staat en er komt een paard rustig 'vragen' of hij erbij mag, laat hij alles toe, pas als ik een paar passen achteruit ga (niet uit onderdanigheid en dat weet hij goed genoeg, maar om hem de ruimte te geven om zijn ding te doen), gaat hij pas het paard wegjagen, zolang ik niet achteruit ga, mag een paard dat rustig nadert altijd bij ons komen staan.
Ik doe zelf geregeld grondwerk met hem en naar mij luistert hij perfect, dus zie het nut er niet van in om hem zijn pleziertje af te nemen, zolang hij het enkel in de weide doet en als ik het hem toelaat (of als hij mij verdedigt als ik met een ander paard bezig ben en de situatie gevaarlijk wordt).

Langs de andere kant, is hij gisteren door twee beginnertjes van 9 en 10 jaar gelongeerd, geen stap zette hij verkeerd. Ok, ik was er wel bij, maar toch, sommige paarden weten dan echt hun voordeel uit de situatie te halen, dus ik denk echt dat het in onze situatie tot nu toe echt niets is om je zorgen over te maken... Moest het uit de hand lopen, zou ik natuurlijk stappen ondernemen en duidelijk grenzen stellen...

Bijke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-12-09 16:43

Bij de mijne ziet het er soms zo uit:
Afbeelding

Maar evengoed kan het er bij de mijne zo uitzien:
Afbeelding

Afbeelding
Is trouwens dezelfde zwarte ;)

Afbeelding

En dat evengoed als ik in de buurt ben!

Olga88

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-09 16:45

Zondebokje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-09 16:47

Ik heb het vroeger toen ik klein was wel eens gehad .. toen liep ik in de wei bij de manege paarden .. en op een gegeven moment kwamen alle paarden op me af gerend .. en toen kwam blacky heette ze .. voor me staan en ging alle paarden weg schoppen :D echt heel penny maar echt gebeurt was zo lief :D !! ik kon het beestje wel goed maar was toen geen verzorg pony ofzo .. maar kwam wel voor me op vergeet ik echt nooit meer zo lief :D !

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-09 16:48

_O- en bood 'ie daarna aan om je op z'n rug naar huis te brengen? :')

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-09 16:48

Oooh, filmpje, daar zeg je wat!
Ik heb ergens ook nog een héél mooi voorbeeld van hoe mijn pony in elkaar zit (en hoe ik hem soms niet onder controle heb :=). Even zoeken...

Zondebokje

Re: Paard verdedigd "zijn" mens?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-09 16:50

:D

manutjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-09 16:51

Mijn paard probeert het in de wei wel, andere paarden wegsturen, maar dat mag hij van mij niet, want hij bepaalt dat niet.

Ik vind het geen verdedigen, hij wil gewoon de enige zijn die geaaid wordt. Hij jaagt de andere paarden weg omdat ik anders die ook ga aaien en dat pikt hij niet, gewoon jaloers dus. Als het er echt op aan komt en het word eng, dan ben ik degene die het verdedigen doet vrees is, de angsthaas is dan als eerste weg :P

Abeltje77

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-09 16:52

Sonja schreef:
_O- en bood 'ie daarna aan om je op z'n rug naar huis te brengen? :')

Toen ging ie vast door z'n knietjes van 'klim er maar op meid!'

Flauw... maar ik zag het even helemaal voor me :D

Zondebokje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-09 16:53

het was echt heel mooi whahaaha :D

Zondebokje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-09 16:59

is denk al 19 jaar geleden :')

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-09 17:00

Filmpje gevonden :Y)
Weet niet of de kwaliteit denderend gaat zijn (heb het verkleint) maar het geeft vast een idee .. Merrie had die bok niet moeten geven :n

En ja, ik wist wat er ging gebeuren .. erg hé :=

Puchje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-09 17:10

Mooi rondje draait ze :=

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-09 17:11

hier ook meegemaakt
niet met mezelf maar met mijn toen zoontje
het was een grote lange wei en we waren aan het eind de draad aan het verbeteren
mijn zoon van een jaar oud kroop door de wei bij ons in de buurt
mijn welsh cob kwam hem voorzichtig bekijken en vervolgens nam hij afstand tot een meter of 15 en geen enkel ander paard of pony mocht voorbij hem komen
hij hield de boel dicht zodat mijn zoon veilig kon kruipen

rakker was ook heel beschermend voor veulens of andere kinderen, hij was een zorgzame vader :+:

Puchje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-09 17:14

Wow, speciaal zeg, Spatter :oo

Maeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-09 17:17

Best wel lief van je paard om zijn baasje te beschermen := maar bij veel van de voorbeelden vind ik het meer lijken op 'weg jij, ík wil alle aandacht!', iets dat volgens mij nogal vaak voorkomt bij paarden onderling.

edit: wat LauraMC zegt inderdaad dus :j

noekje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-09 17:19

LauraMc schreef:
Liefde gaat door de maag > mens = voedselbron/bron van aandacht > paard wil mens voor zichzelf hebben en wil geen concurentie van andere paarden.

Dat is mijn verklaring.

Maar het is natuurlijk een veel leukere gedachte dat je paard gewoon zoveel van je houdt :D

Als ik aan het rijden ben en mn moeder is mee, gaat ze vaak andere paarden aaien. Als Zimbad dat ziet is zn concentratie totaal weg en wil hij er naar toe rennen :Y)

Maeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-09 17:20

Haha, ja precies. Maar in zo'n geval is het andere paard dus niet 'gevaarlijk' en is het toch duidelijk een voorbeeld van aandachtopeising.

Puchje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-09 17:24

noekje schreef:
en veel leukere gedachte dat je paard gewoon zoveel van je houdt :D

Als ik aan het rijden ben en mn moeder is mee, gaat ze vaak andere paarden aaien. Als Zimbad dat ziet is zn concentratie totaal weg en wil hij er naar toe rennen :Y)

Jep, hier ook :+
Concentratie is volledig weg als Bazooka wordt vertroeteld door mijn vriend :+

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-09 17:39

Puchje schreef:
Mooi rondje draait ze :=

Waarom denkt iedereen altijd dat het een "ze" is? :=
Maar ja .. hij doet het op z'n eigen manier, duidelijk :+ :Y)

(ik persoonlijk denk als de grote niet dat bokje richting hem zou gegeven hebben dat hij er niet achteraan zou gegaan zijn ..)