Help!! 1,5 jarige Houdini!! Dreigend bewegingstekort!!

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-09 23:23

Ha, een lotgenoot!!!

Met ware uitbreker! Geloof me dat uitbreken is niet leeftijds afhankelijk..
(hoewel die van mij het vroeger al geleerd heeft)

Geloof me die van mij is 12, doet helemaal niet gek, alleen indien er ergens een gaatje zit, is ze foetsie..
Dat heet staat ze gewoon landje verder te eten.

Van narigheid overal dubbel draad gespannen en tikapparaat extra ertussen gezet.
(is in bezit van bontvacht en uitbreek radar)
(boer spant hier 1 draad, werkt bij alle paarden, behalve de mijne... want zijn schapen, kunnen dan
gewoon overal komen.)

1 buis als afsluiting :D , lachertje, dat is geen enkele barriere.. zou ook mijn fjord geen uitdaging vinden...

De tactiek van de mijne.. Je kunt overal onderdoor....
kan je er niet onderdoor, dan kan je gewoon door de sloot...
kan je niet door de sloot, dan kruip je soort van door het hek...

(staat gelukkig op een eiland en eindigd met al die fratsen altijd in een buurlandje of op het erf,
staat vervolgens verontwaardigd bij haar wei om er weer in te kunnen, wat ze dan weer niet snapt..
Hoe dat moet, maar je moet er eigenlijk wel weer in, want je vriend staat daar _O- )

Maar snap best dat je hier een punthoofd van krijgt..
(zie het breekt uit en het knort.. laatste keer dit jaar, weiland zit sinds gisteren helaas dicht..)

Suzanne_18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-11-09 23:25

tessie1985: Als je goed gelezen hebt, heb je gelezen dat als het weer het toelaat, de paarden hier naar buiten gaan (dat geld ook voor de winter) maar er zijn nu eenmaal ook dagen dat dat niet gaat als we volgend jaar ook nog een beetje gras willen hebben. De landerijen liggen hier erg laag en bij heel erg nat weer zoals de afgelopen weken word het land volledig stuk gelopen.

Als het land niet begaanbaar is mogen de paarden in de bak/padock/op het pad.

Het probleem zat 'm niet in de tijd dat ze naar buiten kunnen, maar in een klein mannetje wat weigert achter de omheinig te blijven.

Als hij in de groep met leeftijdsgenootjes in de opfok zou komen te staan zou hij gewoon binnen blijven tot het nietwe weideseizoen begint. Vandaar dat hij 's nachts een individueel stalletje heeft. Daarnaast vind ik het niet verkeert dat hij ook weet wat dat is. Hij is trouwens graag p stal. 9 van de 10 keer staat hij in zijn stal als hij ontsnapt is.

Suzanne_18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-11-09 23:45

Ow, ik heb voor de bezorgde onder ons even wat nieuwe foto's op Satriani zijn site gezet. Dit zijn foto's van een maand na aankomst op de nieuwe stal als ik het goed heb (recentere heb ik even niet bij de hand). De foto's waarop hij er zo slecht uit ziet zijn van mei, dus dat is al een tijd geleden.

Katja

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-09 00:15

Verplaatst van BEH naar OPG.

DendroFleur

Re: Help!! 1,5 jarige Houdini!! Dreigend bewegingstekort!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-09 00:27

Ik zou er inderdaad ook flink stroom opzetten. Laat hem maar een paar keer zijn neus stoten. Het liefst geen stroom erop en dan snel de stekker erin stoppen als hij het draad aanraakt. Liever te bang voor stroom dan geen respect.
Mijn tweejarige gaat als hij het spannend vind door het draad ipv terug. Hem kan ik in de kleine bak dus niet met een ander paard zetten omdat hij zich dan soms in de hoek gezet voelt. Ook kroop hij in het begin onder het draad door. We hebben dus snel een derde draar eronder gespannen.
Ik vind fietsen of longeren geen oplossing. Hij krijgt beweging maar een veulen moet kunnen dollen. Dus het liefst met een leeftijdsgenootje of een ander paard dat nog stoeit. Die kan hem dan ook soms lekker handig op zijn nr zetten. Ik denk dat een overdekte opfokgroep toch ook niet slecht is. Ze lopen de hele dag rond, kunnen spelen alleen niet echt rennen. Het mooiste vind ik een gemengde groep, de merries leren ze gelijk normen en waarden.

diessel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-09 12:43

Voelt je paard zich niet bedreigd door de oudere paarden want dat kan ook een reden zijn om uit te breken :wave:

JustMe89

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-09 12:56

Meer stroom... of evt andere draden hangen. Onze 1jaar, nu ook alweer wat ouder ontsnapte ook constant, was echt gevaarlijk! Hadden dikke 'linten' en die liep er gewoon door, linten rokken dan wat uit... hij is er gelukkig nooit in vastgeraakt. Hebben stroom toen flink verhoogt en zetten hem niet af bij het van de wei nemen en op de wei zetten. Ook staat zijn broertje er nu naast, heeft ook heel wat geholpen! Vind dat jonge paarden veel op de wei moeten, zoveel mogelijk zelfs! Die van ons blijven normaal gezien hele winter buiten met een schuilstal. Worden ze rustiger van...

peach2001

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-09 14:34

Wij hebben er ook 1. Inmiddels 4 jaar oud, houdini sinds het moment dat ze voor het eerst los met moeder in de paddock stond. Gaat dwars door hout en stroomdraad heen vanaf dag 1 (gladde draad op netstroom, flinke klap erop om ook koeien en zelfs stieren binnen te houden, niet met een rotgang, nee, netjes stoppen voor ieder draadje, even moed en kracht verzamelen en dan er doorheen). Springt/sprong 1.50 (als jaarling sprong ze dat, daarna altijd zo hoog de omheining gehad dat ze het niet meer geprobeert heeft). Hier word alles houdini-proof omheind met minimaal 2 meter hoog gaashekwerk, verankerd aan de onderzijde, stroomdraad op afstandshouders er langs. Tis bijna alsof je herten houdt....

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-09 14:41

Het probleem lijkt me duidelijk: sinds hij niet meer met leeftijdsgenootjes samen op het land staat, breekt hij uit. Dan kun je zoveel oplossingen bedenken aan extra stroom, hekwerk etc., maar dat gaat echt niet werken. De tijd dat hij bij jullie buiten staat is veels te weinig voor een 1,5 jarige (ook voor volwassen paarden trouwens) en hij heeft duidelijk liever leeftijdsgenootjes om hem hen als een paar oudere ruinen. Wees paardvriendelijk en breng hem naar een opfok, tussen leeftijdsgenootjes, op het land, waar hij hoort op die leeftijd. Probleem opgelost.

kimberleyhof

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-09 14:46

ehm hij is 1.5 jaar, waarom breng je hem niet naar een opfok waar hij met enorm veel leeftijdgenootjes kan samen staan in het land, of loopstal?

Suzanne_18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-12-09 00:55

De wei waar hij van de zomer op heeft gelopen was hengst-proof en dat hielt hem wel binnen. Ik heb hem toen ook regelmatig op ''oorlogspad'' zien gaan, maar dat leverde hem niets op omdat het daar een soort van hermetisch dicht dichtgetimmerd zat bij wijze van spreken. Het heeft dus niets te maken met zijn leeftijdsgenootjes.

Zoals ik al eerder in dit topic schreef, opfok vind ik geen optie voor Satriani. Het is echt een doetje en zie het niet zitten om hem in een loopstal te zetten met een stel andere jonge paarden waar hij niet de ruimte heeft om weg te kunnen komen. Bin there done that... en heb er alleen maar ellende van zien komen. Perfect voor een broekkie dat zijn mannetje wel staat, maar niet voor die van mij.

Als je terug leest kan je zien dat hij graag op stal is, want als hij ontsnapt loopt hij eigenlijk altijd naar zijn stalletje omdat hij daar schijnbaar graag is.

GamblersCup: Ik krijg een beetje het gevoel (en als ik je vereerd begrepen heb dan spijt me dat) dat je me verwijt dat mijn paarden te weinig buiten komen. Ik kan je vertellen dat ze hier zo veel buiten komen als mogelijk is. Dus niet maar even gauw om een frisse neus te halen, maar van 's morgens tot 's avonds. Iets waar menig pensionhouder een voorbeeld aan kan nemen denk ik. Als ik zelf groot-grond-bezitter was geweest hadden ze van mij het hele jaar door dag en nacht buiten mogen zijn, maar aangezien mijn geldboom-stekje maar geen wortel wil schieten moet ik roeien met de riemen die ik heb.

diessel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-09 12:20

Biedt je ze ruwvoer aan overdag?

butengeweun

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-09 16:50

klinkt misschien heel ruw maar verberg je ergens en als je dan ziet dat hij eruit komt hem zo erg laten schrikken dat ze wel terug deinsen en dan snel weer achter het hekje gaan staan.

wij hadden een veulen dat er heel goed in was en van haar mama een koppig karakter doorgerft kreeg deze heeft op dag 1 geleerd respect te hebben voor de touwtjes en op dag 1 ging de stroom erop door deze actie's van haar anders krijgen ze eerst even de gelegenheid om wat stabieler op de beentjes te staan voordat er stroom op komt

Afbeelding
Afbeelding

mijn advies luidt gewoon kijk eerst heo ze ontsnappen deze maakte gewoon een sprong toen ze een maand was tussen de draaden door en we hebben toen nog maar een draad gespannen terwijl mama achter een draadje van 20 cm hoog blijft wachten

ArabicQueen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-09 16:56

HMM nog zn draak!!

Wij hebben ook zo eentje gehad.. enige oplossing wat bij ons werkte was een heeeel lang longeer touw met een paal in het weiland en daar aan vast zetten.. daarna is hij nooit meer ontsnapt.. thja het is niet de eerste de beste oplossing maja als je niet anders kan

Suzanne_18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-12-09 11:09

Diessel: Ja overdag krijgen ze voldoende ruwvoer.

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-09 13:04

Zoals al is gezegd extra stroom is echt enige oplossing. Flink hoog én laag die draden en dan stoot hij zichzelf maar. Maar dan ook flink wat stroom. Als je ergens staat waar dat niet geregeld kanworden zou ik desnoods zelf een klok kopen en zelf de draden spannen. Het vervelende of juist het mooie is dat als ze het een keer goed gevoeld hebben ze echt waar het de komende tijd niet meer proberen.
Mijn haflinger was ook een kampioen uitbreken, die kroop werkelijk overal onderdoor :+ of ging er gewoon tegenaan hangen.
Mijn jaarling hengstje is ook zo'n soort monster, die gaat zo nerveus lopen doen achter de planken van de paddock en met zijn benen er door, hoofd er door dat je denkt straks gaat hij er helemaal door :+ }> Maar met een extra stroomdraad doet hij dat dus niet meer. Hij staat nu zeer beteuterd te kijken vlak achter het draadje (echt met zijn neus er 3 mm vandaan, monster).
Ik denk dat stroomdraad juist zeer vriendelijk is, ze hebben er maar een keer echt schrik van en het voorkomt ongelukken met door planken / draden / whatever heen gaan.
En voor de rest natuurlijk zoveel mogelijk eruit en goed inhet voer. Scheelt ook veel stresssss.