heb niet alles gelezen dus miss val ik in herhaling:P
had het met mijn veulen in het begin ook.. wat je het beste kan doen is vertrouwen opbouwen. gewoon een tijdje het land in gaan (al dan niet met snoepje:P) en naar je toe laten komen (het weer is er niet ideaal voor, maar het kan een tijdje duren voor ze durven dus heb geduld) en als ze komt gewoon laten snuffelen... gaf die van mij een paar keer een snoepje en deed gewoon niks. snoepjes zijn niet ideaal want ze gaan er op den duur van bijten maar goed, soms kan je even niet anders:P
maar eigenlijk gewoon aanleren dat je niet meteen aankomt om m te vangen. heeft mij een week gekost, kon ik m zo pakken (ook zonder snoepje) en sindsdien komt ie aangehobbeld als ie me ziet.
wat ook wel is helpt (als basis) is eerst gewoon een paar keer straaal langs je pony te lopen naar een andere pony. steeds iets dichter langs de jouwe, maar geen aandacht aan schenken. de keer daarna dus lokken met snoepje of nieuwsgierig maken en even laten snuffelen. paar keer herhalen, en als het goed is kan je m dan zo pakken:)
wegjagen had met die van mij geen nut, maakte hij inderdaad een spelletje van:) vertrouwen is echt de beste basis! leren ze dat je eigenlijk best heel lief kan zijn:P
Ok, ik heb een goeie tip > loop naar hem toe, benader hem via de zij-flank. Wanneer hij van je weg wil, zak je direct door je hurken en maakt je zo kleiner. Zo blijf je zitten tot hij naar je toe komt. Lukt het niet, probeer je het nog een keer, maar wend dan je blik van hem af. Ga bijvoorbeeld een beetje aan het gras plukken of zo. Waarschijnlijk is hij gewoon bang van je omdat hij je niet vertrouwd, dus dit ga je hem leren. Neem geen halster of touw mee, dat kan pas als je makkelijk naar hem toe kan gaan of hij naar jou. Weet dat hij nieuwsgierig naar je is, maar waarschijnlijk niet durft. Als je contact kan maken blijf laag zolang je bij zijn hoofd aait, pas wanneer je aan zijn zijkanten mag aaien kom je langzaam omhoog. Bij mij werkte dit bij mijn 4 maanden oude hengstveulen, die zelden in contact was geweest met mensen. Vier man was een ochtend bezig geweest om hem te vangen... mij lukte het zo op deze manier. En ik heb vorige week 2 wilde ezels bekapt en ze ook op deze manier kunnen pakken. Terwijl iedereen mij lachend succes wenste... zo van 'dat kan je wel vergeten..' Toch maar mooi gelukt, veel succes ! Ik hoop dat het voor je werkt.
Silence_
Geplaatst: 29-11-09 18:23
staat die in een kudde? want als dat zo is kan je eerst alle ander paarden er uit halen en dan dat paard laten staan en misschien komt die dan wel? of anders samen met iemand met een groot stuk lijn in sluiten. ik had het probleem ook met paarden binnen zetten
We hebben een manier gevonden! ze krijgt een appel,we laten haar wat hapjes er vanaf eten en pakken heel rustig haar halster vast.En tot nu toe werkt het prima.
Dont_Give_Up
Geplaatst: 01-12-09 19:11
ja heb ik ook vaak gehad ! wij lieten haar toen ook rennen, en op een gegeven moment kwam ze vanzelf.. succes !
maverick
Geplaatst: 02-12-09 18:04
Dat probleem dat ken ik.Mijn hengst dacht ook altijd zo grappig te zijn. Hij stond in de wei,had zn deken al afgedaan en gesloopt en meneer wilde weer niet komen.(voor de zoveelste keer)Ik was al 2 uur vanalles aan het proberen. met voer,snoepjes,wei kleiner gemaakt(sprong over de draad heen) Ik ben toen zo woest op hem geworden dat ik ben aangelopen en naar huis gegaan.Dan maar geen stal,voer en deken.
Het was in november dus snachts lekker koud en regen.
De volgende ochtend heb ik 1 keer geroepen en hij kwam in volle galop naar het hek. Sinds die dag komt hij meteen als het tijd is om naar binnen te gaan.
Barb46
Geplaatst: 02-12-09 18:10
Dit probleem had ik ook met mij verzorg paard. Hij had wel vertrouwen in mij, maar wou niet bij de kudde vandaan. Was soms ook wel een tijdje bezig met vangen. Ik heb een cursus paardentaal gevolgt bij Janet Bos in Engelebert. Heb ik heel veel van geleerd, en handige tips hoe je dit moet aanpakken. Zet in iedereen geval een stukje wei af zodat hij niet veel ruimte heeft om weg te rennen. En oefen het zo vaak je kan.
Ik heb hier met mijn paardje gelukkig geen last van maar heb wel een hond gehad die zich niet liet pakken als hij los was. Ik heb toen de tip gekregen om hem niet altijd direct aan te lijnen als we hem eindelijk te pakken kregen. Da`s best frustrerend in het begin, heb je hem eindelijk na een uur te pakken mag je hem alleen even bij de halsband pakken, vooral niet boos tegen hem doen maar hem helemaal de hemel inprijzen dat hij toch gekomen is en wat lekkers geven en hem vervolgens weer laten gaan. Misschien weet jouw paardje ook dat ze altijd gepakt wordt en van het land gehaald wordt wanneer je hem beetpakt en laat hij zich daardoor niet vangen. Wellicht een idee om ook regelmatig langs te gaan en hem ook te leren dat je hem wel eens vast pakt, alleen een dikke knuffel geeft en een snoepje en dat hij dan gewoon weer lekker los mag. Enige nadeel is natuurlijk wel dat dit veel tijd kost voordat het beter gaat maar mijn hond kon na verloop van tijd goed los en kwam ook weer naar ons toe als we hem riepen. Veel succes, het blijft een lastig probleem.
Nikitaa_
Geplaatst: 03-12-09 12:11
Mijn verzorgpaard heeft dat ook een tijdje gedaan ,wij hebben toen het weiland afgezet in kleinere stukken zodat je minder achter haar aan hoeft te rennen. en toen we haar 3 keer zo te pakken hebben gekregen kwam ze weer vrolijk iedere dag naar ons toe dus misschien werkt het bij jou. In ieeder geval succes!
1979tamara
Geplaatst: 04-12-09 15:14
een vriendin van mij heeft ook dikke ellende gehad om haar merrieveulen uit het land te krijgen waar ze van het zomer in stond. Na 5 uur bezig te zijn geweest stond ze in de trailer. Nu zijn ze bezig om haar vertrouwen te winnen. Iedere dag halster om en af en dit een aantal keer herhalen. Met halster om buiten zetten zodat ze haar makkelijk te pakken krijgen. Er zijn nu twee maanden verder en ze zijn iedere dag met haar bezig geweest met belonen als ze wat goeds deed, maar ook gewoon bestraffen als ze trapte of beet. Nu komt het veulen naar ze toe lopen en kunnen ze haar het halster om en af doen. gaat alleen veel tijd inzitten. Succes ermee!!
Staat je paard alleen of met anderen? Ik heb namelijk ook wel een ander paard gepakt als die van mij niet wilde, en toen liep ze er braaf achteraan. Wat je niet moet vergeten is dat wanneer je haar níet te pakken krijgt dat je dan niet weggaat lopen want dan heeft ze dus gewonnen. Net zolang proberen tot je haar hebt! Dan weet zij ook dat je niet opgeeft! En anders ga je gewoon in het land staan/zitten, paarden zijn nou eenmaal nieuwsgierig en behandel haar lief en dus niet boos worden als ze wegloopt..
Chiron_
Geplaatst: 04-12-09 16:17
je moet er absoluut niet achteraan gaan hobbelen, geef der een peentje en ga dan naar andere paarden, ponys in het land, aai ze even kijk dan of ze naar je toe komt, en probeer dan het halster touw om der nek heen te halen, (ik herken je probleem het is meestal een periode want bij mij komt het elk jaar weer terug)
Wat een onzin hoor ik voorbij komen zeg 5 uur lang in de wei gaan staan, jullie zijn mooi gek... Laat haar maar eens een nachtje buitenstaan zonder voer, wedden dat ze dan wel wil komen...
UvantesV
Geplaatst: 05-12-09 16:23
Met wat meerdere mensen de pony 'insluiten'. Wel rustig aan, zodat de pony niet bang wordt ofzo.
En áls je je paard dan vangt, heel goed belonen.
Maysie
Geplaatst: 06-12-09 12:54
Ik heb veel geduld maar zolang als er soms gezegt wordt ga ik niet in een wei staan .. Dat hebben ze ook gauw door .. Ik weet niet wat je mogelijkheden zijn maar ik zou zeggen verkleinen je wei in de hoek eventueel een vanghokje maken wat ze voor merrie's met veulens ook wel eens gebruiken. Insluiten moet je mee oppassen want daar heb je ook zo ongelukken mee. Alsje zo'n "vang" stukje gebruikt leg je daar eventueel een pluk kuil neer dat ze het niet meteen als iets slechts zien.
Als je haar hebt, grondwerk .. Oefenen oefenen op de grond met volg en komen werk. Jij bent de leider en haal ze niet alleen uit de wei om te werken ook gewoon voor een keer een appel geven of borstelen.
Ik ben altijd zo blij met die van mij, die neemt meteen de hele kudde mee dan als ik fluit .. Die krijgt soms ook een appel of koekje als die komt maar ik lok ze daar nooit mee als ze dat eenmaal doorhebben is het eind vaan zoek
Als het allemaal nou niet lukt.. laat maar mooi staan inderdaad zonder voer.. Dan willen ze vaak rap naar binnen de volgende keer
allemaal heel erg bedankt voor jullie tips, ik heb er hier en daar wat uitgehaald en het is nu gelukt maar dan wel met wat lekkers maar dat is niet erg zolang het maar lukt.
mooi zo zou wel stoppen met de snoepies zodra je je paardje makkelijk kan vangen, anders wordt t vaak een bijtertje :S maar soms is t idd even de enige manier
flicka09
Geplaatst door de TopicStarter: 08-12-09 20:23
ja idd als het niet meer nodig is bouw ik dit uiteraard af.