Een valse shet, Speelsheid, Of gewoon een puber?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Cassidy

Re: Een valse shet, Speelsheid, Of gewoon een puber?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-09 21:52

Jij moet wat strenger worden tegen de shet waar je op rijdt. Dat zal iig haar ongepaste gedrag tegen jou een stuk minder maken. Dat ze zo lelijk doet tegen haar stalgenootje kun jij niet veranderen. Dat moeten ze onderling uitvechten...

girly_1

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-09 01:21

Een grote maat shet kan makkelijk 50 kilo dragen en kan ong. 2,5 keer zijn eigen gewicht trekken.

Goed opvoeden is wel heel belangrijk bij shetjes, grondwerk of vd is ook leuk met shets !!! ze zijn super slim

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-09 08:52

kimxbabbel schreef:
ik ben 1.55 denk ik ongeveer.
rond de 46/47 kilo.
zij is 1,05.
de eigenaar zegt dat ze me nog makkenlyk kan houden.

Natuurlijk zakt de pony niet door de pootjes...
Maar de gemiddelde draagkracht van een paard is 20% van zijn eigen (normale) gewicht.
Stel dat ie rond de 200 kilo is (en dat is voor een echte forsgebouwde) dan is de draagkracht dus max 40 kilo en dat is dan van toepassing op een getrainde shet.
Voor zover ik begrijp is je shet niet echt getraind.

Is het niet een leuk idee om met grondwerk aan de slag te gaan? je krijgt dan veel meer duidelijkheid onderling en het is leuk om te doen. Vandaar uit kun je gaan werken aan de lange teugel. Dat is in feite hetzelfde als rijden, alleen zit je er niet op. Maar het is erg leuk om te doen en je kunt er zo mee de bossen in.
En wat dacht je van een sleetje erachter in de winter, als ze het lange teugelwerk kan?
Keileuk en de trekkracht van een shet ligt heel wat hoger dan de draagkracht.

Gewoon spelen en vrijheidsdressuur is ook super en de pony krijgt er behoorlijk beweging mee en je bouwt een leuke band op, die duizend keer gaver is dan het rijden.
Kortom... kijk even wat verder en dan kun je nog jaren en jaren met deze pony plezier hebben

Poekie13

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-09 15:39

ietsjes strenger, je pony moet wel weten wie de baas is :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-09 15:48

Pas je wel op als je alleen weggaat met je sjet? Als ze bij haar vriendje wil blijven, kan ze je er af bokken en terug rennen..

Wel een heel mooie sjet heb je hoor.

_xmichelle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-11-09 17:02

Jaa ik zal zeker oppassen ^^
Is net iets voor haar om me er inderdaad af te bokken.
Ik vraag de eerste keer de eigenaar ook wel even mee :)

& ik mag van de eigenaar op haar rijden zolang ik onder de 60 kilo ben.

amyz

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-09 18:57

dat bokken en scherpe bochtjes kan inderdaad gewoon dwarsigheid zijn, zou wel even gaan opletten of ze het op een bepaald moment/plaats in de bak doet, gewoon om uit te sluiten dat het niet iets anders is dan dwarsigheid.

verder inderdaad lekker grondwerk doen, leer je je paardje goed kennen en het is vaak makkelijker om van daaruit te gaan opvoeden.

gedrag in de wei, niet druk over maken:) zoeken ze zelf wel uit:P

om ze te leren zonder elkaar te kunnen zou ik gewoon rustig aan beginnen en steeds je grens wat verleggen. meteen op een buitenrit in je eentje (bij wijze van spreken dan:P) is wel heel drastisch, gewoon rustig aan de afstand tussen beiden vergroten en in het begin zorgen dat ze elkaar nog kunnen zien. weet niet of ze echt helemaal niet zonder elkaar kunnen, maar wat je heel goed kan doen is jouw shet gewoon een keer uit de wei halen, een rondje over het erf lopen (van een paar minuten) en ze daarna weer bij elkaar zetten. zo leer je ze dat als de een er uit wordt gehaald, die ook weer een keer terugkomt:) dat kan je dan uitbouwen tot steeds grotere rondjes of je maakt er gewoon je dagelijkse routine van om ze heel even uit elkaar te halen en ze vervolgens weer te herenigen. paarden leren snel, die van mij had met een week door dat ie niet meteen voor eeuwig de kudde moest verlaten:P

succes!

wendyP

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-09 12:30

je shet probeerd je gewwoon uit, had ik ook met me verzorg shet

power1997

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-09 20:47

Puberachtig gedrag denk ik!

Dat is tussen de leeftijd van 4 tot 8.

In wens je succes!

gaby12

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-09 09:11

power1997 schreef:
Puberachtig gedrag denk ik!

Dat is tussen de leeftijd van 4 tot 8.

In wens je succes!

Hihi wij hebben een shet van 27 op stal staan en die heeft nog steeds dat puberachtige gedrag als het ruitertje hem zijn gang laat gaan,alles proberen om onder werk uittekomen want dat gras is veel interesanter.
Een shet blijft tot op hoge leeftijd puberaal en zeer ondeugend daarom ben ik zou gek op ze :D ze zijn ook werklustig hoor tot op hoge leeftijd :P

girly_1

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-09 17:40

60 kilo voor een grote maat shet is wel echt te veel !!
50 kilo is echt het max. aan gewicht.

sas72

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-09 14:42

Bij een shet moet je inderdaad heel consequent zijn, want ze nemen je zo in de maling en zijn super slim.
Ik persoonlijk denk ook dat je wat te groot voor haar aan het worden bent. Misschien een idee om met haar te gaan mennen of inderdaad iets van grondwerk te gaan doen.