Bewaren jullie altijd je geduld?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

isabelleke

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-09 18:00

ZusJacobs schreef:
Judith_ schreef:
Voorheen kon ik bij mijn paard nog wel eens ontploffen. Vooral omdat hij mijn toevluchtsoord was vanuit huis. Dan kan je behoorlijk teleurgesteld worden als dat gene waar je naar uit keek en wat je op moet fleuren tegenvalt door een druk paard wat lastig wordt van een blaadje.

Het is vrij lastig om uit te leggen hoe mijn paard precies reageert. Maar het komt zo op mij over dat hij vriendelijk verzoekt om af te stappen. Hij weigert nog een stap te zetten met mij op zijn rug. Hij wordt niet kwaad, hij draaid niet door. Maar vind dat hij zo niet met mij op pad gaat. Als ik dan af gestapt ben kan ik schreeuwen en stampen zonder dat hij een kik geeft. Als ik klaar ben wil hij wel even komen knuffelen en is het over.

Waarschijnlijk is het gewoon projectie van mijn gevoelens en ideeën op mijn paard maar het werkt wel. Voor ik echt onredelijk wordt, helpt mijn paard mij herrinneren aan het af stappen.

Ik verlies niet mijn geduld door een actie van mijn paarden, maar omdat ik vol frustratie naar ze toe ga en vervolgens bij elk pasje verkeerd kan ontploffen. Tegenwoordig kan ik eerst 5 km mijn stress er uit fietsen. En mocht ik dan nog chagerijnig bij ze komen kan ik naar ze fluiten. Dan komen ze echt niet voor ik gekalmeerd ben.

Ideale therapeuten, die paarden. :+:

Haha, geweldig voorbeeld!
Prachtig hoe ze inspelen op jouw gedrag, echt heerlijk!
Mooi hè paarden :D We moeten er trots op zijn!

mijn paard doet dit ook, soms staat hij stil, soms denkt hij wat een leuk spelletje, zal ik haar nog wat op stang jagen }>
iniedergeval helpt het bij de mijne niet om je druk te maken

Pikeur

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-09 18:04

Ik wordt ook echt wel een keer boos, ik laat niet met me kloten maar als ik hem aanpak doe ik dat eigenlijk niet omdat ik mijzelf niet kan beheersen.
Zodra ik me niet meer kan beheersen weet ik dat ik altijd degene ben die fout zit

Dus mijn geduld bewaar ik altijd wel, maar dat zegt niet dat ik mn knol nooit iets steviger aanpak..

streetgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-09 12:06

ik ben het 1 keer verloren,
maar dat nu ook nooit meer. ;)

ben toen flink boos geworden op mijn pony uit woede,
en dat was verkeerd,
was wel in een situatie dat ik flink gestresst was, en zowiezo al boos en toen mijn pony ook nog eens begon te zieken
viel toen de druppel.

maar ik probeer altijd consequent te zijn en geduld te blijven houden. ;)

Poiuytrewq

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-09 19:44

Heb zelf over het algemeen heel veel geduld maar mijn paard heeft een irritante tic om steeds stil te gaan staan en uitgebreid ergens naar te gaan kijken.
9 van de 10 keer loopt ze braaf mee als je der mee vraagt of gewoon doorloopt, maar als ze dat een paar keer niet doet (met 4 benen aan de grond genageld blijven staan) raak ik wel geïrriteerd :+

Maar ik sla haar niet ofzo hoor, mep alleen uiteinde van mn touw ofzo tegen dr kont. Wat dat betreft kan ik me goed beheersen haha..

happy2014

Re: Bewaren jullie altijd je geduld?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-09 19:46

ja, ik verlies wel eens mijn geduld, gelukkig niet vaak, maar het is wel eens gebeurd dat ik achteraf dacht, had beter even af kunnen stappen en tot 10 tellen, ipv oneerlijk naar paard reageren..

emil01

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-09 20:44

Volgens mij is het "menselijk" om wel eens je geduld te verliezen en zodra je dit van jezelf kunt accepteren, verlies je al meteen veel minder vaak je geduld. Niemand is perfect en het is geen ramp om eens je geduld te verliezen, zolang je wel nog een gecontroleerde reactie geeft naar je paard toe. (en hem dus niet echt mishandelt).

mick75

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-09 02:42

Ik denk dat iedereen wel eens zijn/ haar geduld verliest, daarvoor zijn we mens. Niemand is perfect, niemand doet alles perfect. Zolang als je je bewust bent van het feit dat je af en toe gewoon, terecht of niet, uit je stekker gaat en beseft dat jij daarin gewoon fout bent, is daar ook niet echt iets verkeerds aan. Je bent een mens, geen robot!

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-09 16:08

Als ik chaggerijnig ben ga ik of niet naar m'n paard, of alleen een beetje poetsen. Alles wat op dat moment namelijk niet goed verloopt, irriteer ik me mateloos aan.

Voor de rest, ja natuurlijk verliest iedereen z'n geduld wel eens, als ik merk dat ik bijna zover ben zet ik haar inderdaad stil (iets minder lief dan normaal gesproken idd) blaas een paar keer uit. Doe 1 of 2 rondjes in stap met hele simpele figuren en hou het dan voor gezien.

Maar meestal is het toch zo dat er ergens die dag, of week of zelfs maand iets niet goed gegaan is, waardoor ik m'n geduld verlies. Het is eigenlijk nooit voorgekomen dat ik supervrolijk naar m'n paard gegaan ben en dan m'n geduld verlies.

Dan sluimert er toch ergens nog iets.

NILO

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-09 16:37

Ik heb ook een Andalusier en ik kan je verzekeren dat het ook niet de simpeste paarden zijn om mee om te gaan! Die van mij is over t algemeen helemaal niet onder de indruk als ik of iemand anders kwaad wordt. Als ie door zen vervelend gedrag van een ander paard een serieuze trap krijgt doet ie gewoon voort! Even maar om te zeggen dat het ook niet goed is als zo 'n slimme dieren door hebben dat ze nooit teruggefoten worden. Ik ben voorstander van een zachte en eerlijke omgang en opvoeding voor paarden maar sinds ik dit paard heb, heb ik toch a een paar keer feller moeten reageren dan ik gewoon ben (tis wel een hengst) en van een rukje aan de teugel gaan ze nie dood. Ik denk dat dat zeeeer veel gebeurt tot op de hoogste trainingsniveau's maar niemand zal da zeggen.

Boterfliegje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-09 02:11

Ik ben m'n paard soms zo beu omdat het me niet lukt tijdens het rijden (hier kan het paard niets aan doen) dat ik echt een uurtje moet afstappen en afkoelen.. Anders gaat het arme paard een heel trauma overhouden!

Maysie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-09 12:30

Ik heb nu ook wel geleerd dat ik neit mijn geduld moet verliezen.. Ik ben wel enorm consequent anders walst hij zo over je heen.. Maar nu weet ik dat ik ook soms gewoon moet afstappen en het de volgende dag weer probeer.. Ik rij hem ook maar om de dag, echt dressuurmatig in bak. Want als ik hem elke dag rij dan is er geen land mee te bezeilen :Y)...

Waar ik wel zo'n hekel aan heb is bij buitenrijden. Die van mij kan zo in 1x omslaan van de 1 op andere dag dat hij denkt ik ga het terrein niet meer af of ik ga niet naar de buitenbak (als ik er al opzit dan :Y)).. Dan moet ik altijd wel erg tot 10 tellen..

beantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-09 12:33

dirkus schreef:
Daarom mijn vraag: blijven jullie altijd vriendelijk en beleefd tegen je paard? Of ben ik niet de enige die wel eens zijn geduld verliest?

Nee, ik blijf niet altijd vriendelijk en beleefd; ik kan boos doen en hem een schop verkopen - maar dat doe ik vóórdat ik mijn geduld verlies. Dus niet uit boosheid, maar meteen als corrigerende maatregelen waar ik toe besluit, terwijl ik (nog) niet boos ben.
Zo heb ik het trouwens ook altijd met mijn kinderen gedaan. Ik bedoel niet schoppen natuurlijk, maar wel straffen/corrigeren vóórdat ik echt boos werd

Nu heb ik gelukkig een paard waar je ook niet boos op kan worden. Ze is eenvoudigweg te braaf. Maar mijn vorige paard heeft me weleens frustraties opgeleverd. Wat ik wel altijd gedaan heb, is mijn doelen voor die dag onmiddelijk bijstellen naar iets haalbaars, als mijn oorspronkelijke doel niet haalbaar bleek.

Mers

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-09 19:57

Ik blijf altijd vriendelijk. Dat is zeker niet altijd goed, maar ik heb dan het geluk dat ik een gemakkelijk paard heb. Ik heb ook eigenlijk nooit problemen met mijn paard. Ik kom niet in zijn persoonlijke cirkel (behalve tijdens het rijden dan :P ) en hij niet in het mijne. Als mijn paard niet doet wat ik zou willen, dan begin ik opnieuw, en opnieuw, en opnieuw..tot hij het zat wordt en toch maar toegeeft. En nu moet ik zeggen, dit komt bij ons zeer weinig voor en vaak is dat als hij geen zin heeft om uit de kudde te komen. Met wandelen aan de hand wil hij nog wel eens vervelend zijn, maar ik negeer dat en loop gewoon verder. Gaat het tever zet ik hem wat stappen terug en vaak is dat genoeg voor hem. Mag dan ook best van geluk spreken als ik dit zo lees.

Ik ben trouwens wel tegen het verliezen van geduld. Dat je wat strenger optreed is meer dan normaal, je moet immers consequent blijven, maar geduld verliezen is niet handig.. dan lukt het nooit.

2005

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-09 20:01

Nee met paarden niet... Hoor ook vaak van mensen dat ik zo'n geduld met paarden heb.
Ben trouwens wel heel consequent en streng als het nodig is. Niet dat paarden alles bij me mogen doen.

Amaretto27

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-09 15:45

Ik heb een Andalusier x KWPN, het ene moment is hij KWPN, het andere moment Andalusier en soms wil hij ook wel beide tegelijk zijn :D
Soms best lastig ja, hij heeft gauw het nerveuze van de Andalusier, is ook wel onzeker, maar van zulke paarden leer je wel je geduld te bewaren hoor. Je moet zeker wel consequent zijn, maar zodra je teveel doet werkt het niet, bij mijn paard dan. Hele subtiele aanwijzingen zijn vaak wel genoeg.
Mijn paard word alleen maar gestresst als ik boos word, dan snapt hij het niet en word hij panisch. Gewoon dus rustig blijven en het nog een keer opnieuw proberen of voordoen.
Laatst werd ik wel kwaad (ja ben ook een mens :P), en kon ik eigenlijk wel stoppen omdat hij dan meteen in de stress is. En dat doe ik dan niet omdat hij daar ook wel mee om moet leren gaan.
Maar ik ben het zeker wel eens met wat hier al gezegd word, als je vaak gefrustreerd word van je paard of altijd kwaad word als je bij je paard bent of geirriteerd, dan moet je eerst nagaan of dit het juiste paard voor je is. Ik heb lang een fries gereden, waar ik eigenlijk vaak wel even mot mee had. Ik ben er nu dus achter dat het geen type paarden voor mij zijn. Ik hou van vlotte lopers (en er zullen ook wel friezen zijn die dat zijn) en dat was die fries dus niet. Elke keer ergerde ik me daar aan.
Maar ik ben blij dat ik dat zelf in zie, pas dan kun je er bij jezelf aan gaan werken. Mijn eigen paardje heeft mijn ogen wel geopend op bepaalde gebieden, dus ben erg blij dat ik hem ben tegen gekomen :D

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-09 15:56

Verlies ik wel eens mijn geduld? Ja hoor :)
Verder ben ik wel heel consequent en duidelijk, omdat ik een zeer dominante pony heb waarbij je het niet kan verloorloven om hem 1 vinger te geven ;) 9 vd 10 keer gedraagt hij zich voorbeeldig in de zomer op de wei... de 10e keer probeert hij je onwijs uit en ettert hij enorm. En sja... als het dan ook nog eens flink gaat regenen en je hebt geen regenkleding aan? Dan is het na een half uur wel gedaan met mijn humeur hahaha :D
Maar goed, dat is dit jaar maar 1 keer voorgekomen.

Als ik al van te voren chagie ben, doe ik niets met mijn pony :) Want dan reageert hij er teveel op. Scheelt dat ik zelden chagie ben :D en dat ik eigenlijk ook heel moeilijk chagerijnig te krijgen ben :P

anne_bento

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-09 16:06

Jahoor ik ook... gelukkig nu niet meer maar mijn vorige pony kon werkelijk het bloed onder mn nagels vandaan halen.. wil altijd zo eerlijk mogelijk tegenover mijn ponys zijn maar kon bij haar nog weleens uit mn slof schieten. Gelukkig is het bij mijn huidige pony en bijrijpony nooit nodig.

luna3

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-09 16:11

Het enige waar ik mijn geduld nooit mee verlies is met dieren, daar heb ik engelengeduld mee. (:) Met computers of andere toestellen duurt het helaas niet lang of mijn geduld zit erop