Paard wordt boos als ik weg ga?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Ernie061111

Re: Paard wordt boos als ik weg ga?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-09 22:43

Heb even weer alles bij gelezen. Het idee snoepzak tja wel grappig beschreven en misschien wat kort door de bocht maar helaas toch de waarheid. Was die van mij vandaag eens lekker uitgebreid van de modder aan het ontdoen en loop weg staat super braaf. Komt een of andere mama aanlopen met haar kleine kinder en ja hoor veel te kort erachter natuurlijk. Gelukkig deed ze niks omdat ik vanuit de zadel kamer een gil gaf dat ze zich moest gedragen. Ben nou al een tijdje bezig met een vriendin haar wat meer in handen te geven zodat dat eenkennige eraf gaat. Kan niet zeggen dat er veel vooruitgang is. Als ik in de buurt ben (zichtveld) gedraagt ze zich prima en o wee al ze me niet meer ziet. Drama drama lostrekken en direct naar haar box en door een vreemde geen stap meer vooruit of achteruit te krijgen. Ben ik erbij doet ze weer alles. Heb het hier al meerdere keren over gehad ook met mijn trainster die wel de nodige kennis in huis heeft. Hebben hier geen verklaring voor. Wat ik dus eigenlijk wil zeggen is dat niet iedere reactie of gedrag van een paard perse een dominatie of macht vertoning moet zijn. Die van mij vertrouwd geen vreemden. Zo kan dat springen in de bak ook weer een vorm van spelen zijn. En aandacht trekken als je weggaat kan ook een spelletje zijn hoever kan ik gaan.

natas_joyJarig

Re: Paard wordt boos als ik weg ga?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-09 22:46

ik herken dit ook wel,
als ik mijn merrie eten geef en weg ga is er niks aan de hand.
Maar als ik voorbij fiets/wandel langs het land en ik stop niet bij dr, rent ze naar het hek en blijft ze even staan en dan heel teleurgesteld? loopt ze weg.
Als ik het op stal doe, word ze ook boos!

lonnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-09 00:30

gohya schreef:
Vind het wel grappig dat je paard dat doet.
Is ook een teken dat ze jou helemaal vertrouwd en als "vriend"/leider ziet.

ja tuurlijk :z

misschien eerder dat het paard gewoon aandacht/snoep wil en dat op deze manier probeert af te dwingen?

streetgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-09 19:29

ik herken het,
mijn ponytje deed het eerst ook :P

maar ik zou niet elke keer teruglopen,
zo krijgt je pony inderdaag haar zin :o
en zal ze ermee doorblijven gaan
maar wel lief van haar, ze kan blijkbaar echt niet zonder je :)

RickenDennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-09 23:33

cissy schreef:
waarom denk je dat hij daar vervelend van wordt (dat is geen vraag maar een vaststelling)... omdat hij jou dus dan ook als een snoepzak ziet. Het gaat niet speciaal om 'het snoep' maar om de verhouding waarin jouw paard jou ziet en de manier waarop jij dénkt dat ie het ziet.
Ik maak zo vaak mee dat mensen denken dat hun paard vervelend is maar het niet is als ik m overpak en heel consequent ga zijn. Ik doe trailerladen van moeilijke paarden die dus in de praktijk helemaaaaaaaal niet zo moeilijk blijken te zijn als de baas denkt. Het paard is vaker de baas dan de baasjes denken. En die snoepzak hoort daar dus bij. Een leider eet eerst en wat denk je dat er gebeurt in de psyche van het paard als jij je eten afstaat aan hem? Wie is dan de leider?

Ik zeg daarmee niet dat dat bij elk paard zo is, er zijn uiteraard uitzonderingen, maar over de bank genomen is het zoals ik hierboven zeg. er is ook nog zoiets als toestaan van de leider dat de ondergeschikte eet, schuurt, kriebelt etc aan 'zijn leider' en ze weten heel goed het verschil hoor.

Persoonlijk denk ik niet dat het met het snoep te maken heeft gehad (ik geloof ook niet dat paarden ons zien als snoepzakken mits je op het juiste moment beloond voor het juiste gedrag => pavlov principe = als ik dit doe, krijg ik dat). Als zij altijd dat snoepje geeft voor het weggaan zou hij dus hooguit grenzen aan het testen geweest kunnen zijn (kijken of hij nog een keer een snoepje krijgt of aandacht). Dat een leider eerst eet, wil overigens ook niet zeggen dat je ze daardoor ook nooit meer kunt belonen met lekkers zolang je ze er voor 95% van de tijd maar wat voor laat doen. Pure beloning dus. Iets dat wij mensen ook willen voor gedane arbeid. Wanneer bepaald gewenst of ongewenst gedrag niet meer wordt beloond (in dit geval is het dus van belang dat je het ongewenste gedrag van het schoppen niet meer beloond waarvan ik begrijp dat je dat al niet meer doet) zal het uitdoven. Bij mensen werkt dit overigens ook hetzelfde net als met de rest van de zoogdieren: gedrag dat beloond wordt, wordt herhaald en hetgeen niet beloond wordt (let wel: aandacht, negatieve aandacht etc is ook belonen) dooft uit. Grenzen stellen (zonder daarbij lijfelijk te hoeven straffen dus b.v. door het ontnemen van aandacht), consequent zijn is een eerste verreiste bij iedere training ongeacht het dier.

Wanneer je een duidelijke hierarchie hebt tussen paard en ruiter kun je de teugels best wat laten vieren (binnen de perken uiteraard!) want dan staat het geheel al vast al zul je het niet te vaak moeten doen want dan creeer je een situatie waarin het onduidelijk gaat worden. Je moet het ook allemaal niet te streng doen maar veelal op je gevoel in combinatie met een flinke dosis gezond verstand.

_xmichelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-09 17:59

Ach,mijn pony kijkt me na en hinnikt een beetje.
Het beste wat je kunt doen is gewoon negeren.
teruglopen, dan krijgt ze wat ze wilt, en zal ze het weer doen, omdat ze weet dat jij weer terugkomt.
zo leer je het haar aan..

Dani_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-09 19:09

Volgens mij kun je dit het beste vertalen als: 'baasje, baasje, alsjebliiieeeft, laat me niet achter in deze vieze, benauwde kooi waar ik mijn kont nauwelijks kan keren en helemaal NIETS te doen heb de aankomende 12 (ofzo) uur...'

Zoiets ;).

Ibelia14

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-11-09 19:36

:) Ze heeft het de afgelopen dagen niet meer gedaan.
Haar stal is ook een ware kinderkamer vol speelgoed ed dus ze hoeft niet alleen maar te staan (zoals zoveel paarden, helaas)!
Ik zorg dat ze haar energie lekker kwijt kan iedere dag. Denk inderdaad dat ze die dag gewoon niet wilde dat ik weg ging (ze is nogal aanhankelijk).
Als het kon, zou ik haar zo meenemen :D

Fiebie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-09 19:44

Ach, Sil doet het ook... Die breekt de stal af.
Maar dat doet hij ook als één van de dames ( 2 merries) bij hem weg gaan uit het stalgebouw naar het land toe.
Sil is verder wel erg verwend, maar ja. Moet ik mijn paard dan zo africhten dat hij braaf in zijn stalletje staat niks te doen, niet zeurt en nooit dramt?
Voor mij zijn het net kinderen, zeuren en drammen hoort daar ook bij. Je hoeft het niet goed te keuren, maar africhten en '' niet tolereren''..? Nee hoor, een paard heeft ook karakter...