Slaan met de voorbenen.

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Anomien

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-09 16:19

Caira schreef:
Nou ja dat vind ik ook, maar dat mag je niet te hard zeggen met al die penny's hier. Ik ben blij dat ik met mijn hengst daar nooit last van heb.

_O- _O-

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-09 16:21

Volgens mij heb je helemaal geen advies nodig :D

Sieppus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-11-09 16:22

NatasjavE schreef:
Volgens mij heb je helemaal geen advies nodig :D

Ik wil aldtijd graag de mening van andere mensen weten, mensen die al vaker in dit schuitje hebben gezeten. mensen van wie ik wat kan leren...

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-09 16:25

Sieppus schreef:
ellepel schreef:
wat is er mis mee dan?

Dat je met een hengst van 2,5 jaar niet lief kan blijven wachten. Hij moet gewoon luisteren en zich gedragen. Slaan met de voorbenen is nietnetjes en wordt niet getollereerd.
De zweep is er op dit moment om te corrigeren, en als ik die mee neem op de wandeling richting wei is er niks aan de hand. En als hij in de wei staat is hij BRAAAAAAAAAFFFFFF. Klopje op de hals.
Wordt ie weer vervelend krijgt ie op zijn donder, net zolang tot hij het leert zich te gedragen!

volgens mij kan ik niet duidelijk typen of jullie kunnen niet lezen?
wie zegt dat ik ergens lief blijf wachten??
en volgens mij heb ik toch echt getypt dat ik 1x waarschuw en dat ze dan een trap terug krijgen.
maar ik zal nooit met een zweep straffen,niks penny,maar is gewoon niet nodig.

maar idd.volgens mij had je al bedacht hoe je moet straffen.
dus is er geen advies nodig :D

Sabinee__

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-09 16:29

ellepel schreef:
volgens mij kan ik niet duidelijk typen of jullie kunnen niet lezen?
wie zegt dat ik ergens lief blijf wachten??
en volgens mij heb ik toch echt getypt dat ik 1x waarschuw en dat ze dan een trap terug krijgen.
maar ik zal nooit met een zweep straffen,niks penny,maar is gewoon niet nodig.

maar idd.volgens mij had je al bedacht hoe je moet straffen.
dus is er geen advies nodig :D

:roll: :roll: :roll:

doei

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-09 16:36

Met het paard zelf trappen ben ik bang dat ik hem verkeerd raak. En ik blijf graag met beide benen op de grond staan als zoiets gebeurt. Hihi ik ben nogal lomp en zie mezelf al languit op de grond liggen wanneer ik dit doe...

Mijn paard heeft wel een opdonder met de zweep gekregen en is niet bang voor zweepjes... Ik heb het zo snel gedaan dat hij niet eens doorhad dat het een zweep was! Je hoeft ook niet mega hard te slaan, als hij er maar van schrikt... Ik doe ook VD en grondwerk met de zweep...

@Sieppus
Heb je al wat geprobeert?
Hoe gaat het nu?

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-09 16:38

Een paard ziet de zweep als een verlengde van je arm dus een schop of mep met de zweep (of stick, ik heb geen zwepen) zijn voor hem gelijk.

Vandaag nog een eind gelopen langs andere paarden (lees merries) met mijn hengst aan een los touwhalstertje, it's all about the attitude.

Sieppus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-11-09 16:38

Alves schreef:
Met het paard zelf trappen ben ik bang dat ik hem verkeerd raak. En ik blijf graag met beide benen op de grond staan als zoiets gebeurt. Hihi ik ben nogal lomp en zie mezelf al languit op de grond liggen wanneer ik dit doe...

Mijn paard heeft wel een opdonder met de zweep gekregen en is niet bang voor zweepjes... Ik heb het zo snel gedaan dat hij niet eens doorhad dat het een zweep was! Je hoeft ook niet mega hard te slaan, als hij er maar van schrikt... Ik doe ook VD en grondwerk met de zweep...

@Sieppus
Heb je al wat geprobeert?
Hoe gaat het nu?

Ik heb hem op het moment dat hij stil ging staan voor de wei mee getrokken richting wei en Foei gezegd. Meneer dacht met zijn been te gaan slaan en zodra hij zijn voorbeen naar voren sloeg heb ik hem er met de zweep een goeie tik op verkocht! Hij was niet blij, maar is nu keurig braaf als ik hem in de wei zet!

doei

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-09 17:30

@Sieppus
Hey dat is toppie!
Zorg dat je wel een zweepje bij je blijft houden, voor het geval dat! Hij kan het nog is gaan proberen...
Voor mijn paard was 1 tik genoeg, maar ik neem voor de zekerheid met op het land zetten toch een zweepje mee...
Nu vertrouwen we elkaar goed en weet hij wat hij aan me heeft, maar you''ll never know! Zo sta je nooit met lege handen en kan je goed consequent blijven!

@Caira
"it's all about the attitude"
Mee eens!
Mijn hengst is bij mij een mak lammetje (en super relaxed) aan de hand, hij doet alles voor me.
Naar de paddock lopen? Ik hoef hem bijwijze van spreken niet eens vast te houden, hij loopt toch wel achter me aan! Van de week zette iemand anders hem in de paddock (dit doe ik normaal ALTIJD zelf), hij heeft haar mooi over het hele erf gesleurd! Toen ik dit hoorde kon ik het echt niet geloven, dat doet mijn paard nooit!

Ik heb hem 1 keer straf gegeven toen hij tegenover mij steigerde en 1 keer een pets gegeven toen hij probeerde te bijten (In de eerste maand dat hij bij mij was). Verder ben ik nooit boos op hem en hoef alleen maar NEE te zeggen als er een miscommunicatie tussen ons is... Wij hebben toch een bepaalde lichaamstaal met elkaar.
Met een jong dier ben je toch bezig met de opvoeding, ik geef hele precieze en duidelijke signalen af waarvan ik weet dat hij ze begrijpt. Een tijdje geleden ging iemand zijn benen scheren, maar hij tilde steeds zijn voetjes op, diegene werd geirriteerd en gaf hem een tik -:(- !!! Terwijl ik liep te roepen je vraagt hem om zijn been op te tillen (in onze taal), dan doet hij het en geeft zij hem een tik!!! Ik heb het scheerapparaat overgenomen (met rugpijn) en hij bleef prima staan!...

Hierdoor begin ik ook niet aan een verzorgster, de gedachte dat een ander me beest slaat en boos wordt, terwijl hij gewoon doet wat je van hem vraagt. Ik ben super streng en consequent in de opvoeding, maar wel duidelijk en eerlijk tegenover het paard! Als ik op vakantie ga gaat mijn paard naar mijn opa of naar zijn vorige eigenaresse. Als ik ooit iemand vind waarmee ik op 1 lijn zit en die mijn paard goed benaderd wil ik erover nadenken...

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-09 17:33

Hengstenketting eraan en zweepje in de hand

IERTJE7

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-09 18:06

Mooi dat de methode zweep werkt. Voorbenen slaan moet aan de ene kant gelijk afgestraft worden, kan natuurlijk heel gevaarlijk zijn. Maar Ellepel had ook gelijk en dat moet je vooral bij paarden en honden meenemen: Negatieve aandacht is ook aandacht. Wat ze bedoelde is dat ze zich niet laat kennen tegenover het paard. Ze reageerd niet op zijn slechte gedrag en beloond het paard wanneer het goed doet. (niet als hij neerkomt, maar als hij wél braaf meeloopt.) Tja, ben van mening dat het van paard verschilt, maar bij mijn paard heeft het gedrag negeren toch wel heel erg goed geholpen. Wat ik dus hiermee wilde zeggen is dat in mijn ervaring het beter werkt als je met goed gedrag gaat belonen ipv geweld. Als je dit niet goed aanpakt wordt het geweld steeds harder. Maar gelukkig is het nu goed opgelost en daar gaat het om!

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-09 18:10

IERTJE7 schreef:
Mooi dat de methode zweep werkt. Voorbenen slaan moet aan de ene kant gelijk afgestraft worden, kan natuurlijk heel gevaarlijk zijn. Maar Ellepel had ook gelijk en dat moet je vooral bij paarden en honden meenemen: Negatieve aandacht is ook aandacht. Wat ze bedoelde is dat ze zich niet laat kennen tegenover het paard. Ze reageerd niet op zijn slechte gedrag en beloond het paard wanneer het goed doet. (niet als hij neerkomt, maar als hij wél braaf meeloopt.) Tja, ben van mening dat het van paard verschilt, maar bij mijn paard heeft het gedrag negeren toch wel heel erg goed geholpen. Wat ik dus hiermee wilde zeggen is dat in mijn ervaring het beter werkt als je met goed gedrag gaat belonen ipv geweld. Als je dit niet goed aanpakt wordt het geweld steeds harder. Maar gelukkig is het nu goed opgelost en daar gaat het om!

Dat is echt een prachtige theorie, maar dit is met hengsten gewoon niet uit te voeren. Waarom niet? Een hengst die dit gedrag vertoont is zijn grenzen aan het opzoeken. Het negeren staat in dat geval gelijk met toestaan.

cissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-09 19:35

In deze situatie ben ik van mening dat zachte heelmeesters stinkende wonden maken.
In de 21 jr dat ik paarden heb kan ik de keren dat ik echt goed uitgehaald heb op 1 hand tellen.
Als een paard geweld gebruikt om zijn zin te krijgen ben ik echt zo ontzettend klaar mee........dan is mijn antwoord ook geweld, 1 keer en dan is het ook klaar... afgelopen.

ik ben absoluut de beroerste niet om met geduld en belonen een paard iets aan te leren om ergens aan te laten wennen, wat dat betreft heb ik engelengeduld, maar een paard die mij wel eens even een trap zal geven omdat hij vind dat dat even moet of loopt te drammen....tja daar ga ik geen uren training in stoppen in zulk gedrag dat maak ik binnen 1 minuut wel even duidelijk hoe de kaarten geschud worden.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-09 19:48

IERTJE7 :
wat cool dat iemand het met mij eens is :D

trappen negeer ik trouwens niet hoor,staat ook niet in mijn bericht.
steigeren wel,maar er zijn verschillende situaties,verschillende paarden en wat bij de een werkt dat werkt bij de ander niet.
en ja ik heb wel ervaring met hengsten :D }>

Tanja

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-09 21:21

Moderatoropmerking:
Er zijn een aantal offtopic berichten verwijderd, graag serieus en ontopic blijven reageren

hanny_jelke

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-09 21:32

op zijn donder geven en goed ook.
een hengst probeert toch een keer boven de leider(in dit geval jij) te komen je moet terug vechten
en hard ook een knal met een zweepje is daar niet erg voor hoor gewoon doen.
jij bent de baas en die moet je ook blijven.

vind wel zonde dat je een 2,5 jarige friese hengst al laat castereren na 4 jaar hebben ze de mooiste bouw en die blijft dan ook mooi bij 2'5 kan hij uit bloeien tot een lelijke nerd zeg maar *D

veel succes meid en tja penny meisjes houd je altijd op een site als bokt.

IERTJE7

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-09 23:49

Zo is het ieder voor zich. Voor ieder werkt wat anders & voor mijn paard (toen die nog hengst was en nog steeds zo zíjn hengstengedrag wel eens kan tonen) werkte alleen het goede gedrag belonen.
Uiteindelijk ga je vaak toch wel een situatie creeeren waarin het mogelijk is dat het om de sterkste gaat. Naar mijn idee is dan het goede om slimmer te zijn dan het paard. Maar dat is uiteraard makkelijker gezegt dan gedaan.
Maar nogmaals dat is allemaal afhankelijk van de situatie en voor iedereen werkt het anders en in mijn ervaring was het dat een tik bij mij niet werkte.

Trouwens; hanny_jelke; wie vind je zo penny dan? Ik heb alleen nog maar nuttige opmerkingen gelezen in dit topic.

DianPh

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-09 12:49

Misschien iemand vragen om mee te lopen die erachter blijft. zodra hij stil gaat staan en slaan, kan degene die achter hem loopt hem een tikje geven. Zodra hij het braaf doet ook goed belonen! Dit vind ik meestal ook erg belangrijk. 8-)

Sieppus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-11-09 13:21

hanny_jelke schreef:
op zijn donder geven en goed ook.
een hengst probeert toch een keer boven de leider(in dit geval jij) te komen je moet terug vechten
en hard ook een knal met een zweepje is daar niet erg voor hoor gewoon doen.
jij bent de baas en die moet je ook blijven.

vind wel zonde dat je een 2,5 jarige friese hengst al laat castereren na 4 jaar hebben ze de mooiste bouw en die blijft dan ook mooi bij 2'5 kan hij uit bloeien tot een lelijke nerd zeg maar *D

veel succes meid en tja penny meisjes houd je altijd op een site als bokt.

Ik ben ook voor het hengst blijven, maar op een stal waar iedereen bijna merries heeft en de meeste mensen de paarden voor de leuk hebben. Geen zwaar wedstrijdniveau, tja dan moet je af en toe eens mee denken.
En dan is het voor hem ook beter aangezien hij nu alleen staat en dan heerlijk met de dames de weide op kan!

Diane65

Re: Slaan met de voorbenen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-09 13:28

Ik waarschuw een hengst nooit. De hengstveulens die ik heb gefokt probeerden het ook als ze een maand of vier, vijf oud waren, maar die kregen dan gelijk een hoek. Ik zei niets, keek niet eens, maar wel gelijk reactie. Gevolg: nooit meer gedaan. Een hengst van een vriendin van mij wilde de trailer niet in en stond ernaast. Keek mij aan en kwam met de voorbenen omhoog. Ik heb het halstertouw laten vieren, hij schoot door omhoog met zijn kop tegen een balk (excusez le mot) en kwam enigszins verbouwereerd weer met zijn voeten op de aarde. Heeft ook nooit meer gesteigerd ;-).

Sieppus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-11-09 13:32

Het euvel is dat meneer keurig braaf was totdat hij afgelopen week van de weide af kwam! En nu denkt ie dat ie de bink is!!!
(Ik ben een stoerdere bink!!)

Diane65

Re: Slaan met de voorbenen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-09 13:36

Hahahahaha, hij heeft zeker energie teveel??? Volgens mij pak je hem prima aan hoor. Stevig jezelf als alpha positioneren!

Sieppus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-11-09 14:15

Ik heb hem op een sobere basisbrok, pulp en goed hooi staan. Niks geen hete havers ed.
Hij moet gewoon langzaam aan het werk gezet worden, maar eerst manieren leren. :Y)