paard op stal met oud en nieuw?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Plaisir

Re: paard op stal met oud en nieuw?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-09 18:25

Mijn paarden staan ook op stal, 5 minuten voor 12 krijgen ze nog een plakje hooi. De bovenluiken blijven wel open, vaak staan ze naar het vuurwerk te kijken :).

LecyTinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-09 18:26

voorheen altijd op stal met de luiken dicht, licht aan en radio aan. bracht elk nieuwjaar in de stallen door. Niet zo gezellig voor de familie, maar goed voor de paarden. Stallen waren achter het huis, dus dan als ze rustig zijn tijdens het vuurwerk weer terug naar binnen. zorgde dat ze lekker te eten hadden en een volle laag met houtsnippers in hun stal.
Heb nooit problemen gehad. Dit jaar gaat het hele gezin ( honden, drie paarden en 9 kippen en twee vogels) naar mijn ouders in belgie. hebben daar een buitenstal, dus gaat wat anders zijn dit jaar, maar er is niet zo veel vuurwerk daar, dus denk dat het wel goed gaat. stallen zijn daar ook aan de achterdeur, dus zal daar weer vanaf kwart voor tot kwart na twaalf staan...

Elinee

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-09 18:41

op stal, lekker hooi & radio aan.

gaat prima!

megahaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-09 19:47

De mijne gaan ook op stal en om 12u gaan we even kijken of ze rustig zijn (en naar het vuurwerk van alle buren kijken ;) ). Heb ooit al restanten van vuurpijlen in de weide gevonden, vrijwel gans de buurt heeft hier vuurwerk, dus hou ik ze lekker binnen.

Suusje1972

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-09 19:54

Ik heb me vorig jaar met oud en nieuw ook zoveel zorgen gemaakt. Eerste jaar met een paard en ook twijfel om binnen te zetten (terwijl hij 24/7 buiten loopt.

Nou om 12 uur stonden we mooi met z'n allen in de wei lichtjes te kijken, niets aan de hand. Ben benieuwd hoe het dit jaar gaat met de jaarling erbij maar maak me geen zorgen meer. Scheelt ook dat er al gejaagd wordt, wennen ze vast aan knallen.

__Nienke

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-09 19:55

Ik laat ze gewoon buiten. Ze staan het hele jaar door s'nachts buiten dus ze dan op stal zetten zorgt alleen maar voor extra paniek. Bovendien zitten we in het buitengebied en een stuk van de weg af. Het begint hier ook al om 10 uur s'ochtends met knallen dus ze hebben alle tijd om er een beetje aan te wennen. ;)
Ik ga altijd rond kwart over 12 even kijken, ze zijn dan wel wat onrustiger als anders en blijven erg dicht bij elkaar in de buurt, maar niet heel extreem.

EllekeV

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-09 19:55

Ik hou mijn paard zeker binnen!!

bromfiets

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-09 19:56

Bij ons blijven ze gewoon buiten, de jongere paarden zoeken dan vanzelf steun bij de ouderen.

_CS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-09 19:58

OEI, ik heb een vuurwerkproef paard :D
Ging jaren terug op nieuwjaarsdag mijn laatste vuurwerk wegknallen, en peerdlief ging gewoon mee en stond gewoon naast me :D
Is veel gewend, tot aan kabiet schieten toe.

Dit jaar voor het eerst op stal (andere stalling als voorheen), maar denk dat ze zich wel rustig houdt.

marrianne

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-09 19:59

pony's gaan lekker binnen! magic krijgt wel poeders anders eet hij door de stress 3 dagen niet

boooo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-09 20:00

Ja ook binnen!
Bij ons mogen ze trouwens zowiezo niet s'nachts op het land.

En bij ons zijn er altijd van die grappemakers die overdag precies naast de manege gaan knallen... :(

mirror666

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-09 20:04

de mijne staat buiten
3e oud en nieuw op deze plek, 3e keer buiten :)
hun eigen paarden (2) gaan wel op stal, maar ik wil het niet, ze staan normaal 24/7 met schuilstal buiten namelijk..
buren van stal steken wel veel vuurwerk af (die grote klappers enzo..) maar ik denk dat het hem weinig deert, geen gestresst paard of iets dergelijks namelijk..
dit jaar wil ik iig rond de jaarwisseling op stal aanwezig zijn :)
oud en nieuw bij mijn trouwe knulletje zijn, en stiekem ben ik doodnieuwschierig wat hij doet :)

Inujojo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-09 20:07

Die van ons blijven gewoon buiten. Ik heb tot voor vorig jaar nooit gekeken bij de paarden en de volgende ochtend leefden ze altijd nog :+. Vorig jaar ben ik wel wezen kijken, twee stonden gefascineerd te kijken, de andere drie kon het weinig schelen. De paarden staan niet aan de weg, beschut en omringt door bomen en het dichtstbijzijnde afsteekpunt is 300 meter verderop, dus ze blijven lekker buiten hoor :j.

YankeeBoy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-09 20:10

Mijn paard blijft buiten, hij staat 24/7 buiten, dus binnen halen zal hij wel helemaal raar vinden.
Ze kunnen hooguit wat gaan rennen, maak me er niet zo heel druk om.

R.X.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-11-09 20:41

Nou 1 van de mijne is wel een keer ontsnapt uit de weide.

Kaartje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-09 20:50

Scheelt misschien ook waar ze staan? Op sommige plekken heb fanatiekere vuurwerkafstekers dan andere of meer rotjochies die dieren uitkiezen dan ergens anders.

sam98

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-09 20:55

Onze paardjes staan in een loopstal met 1/2 hectare land erachter en 2 grote koeien stallen waar ze met zijn 2e in staan.
Deze is gewoon elke dag open en kunnen ze zelf bepalen wat ze willen.
Ook met oud en nieuw, meestal gaan ze zelf dan naar buiten toe het is namelijk wel allemaal interessant al dat lawaai en al die kleuren.

Het zou je maar overkomen dat een vuurpijl in de stallen of wat dan ook terecht komt en de stallen vliegen in brand, waardoor de paarden niet weg kunnen ... Lijkt me dood eng...

De paarden zijn trouwens nog nooit ontsnapt of over het draad gesprongen omdat ze helemaal in paniek raakten.

R.X.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-11-09 21:14

Kaartje23 schreef:
Scheelt misschien ook waar ze staan? Op sommige plekken heb fanatiekere vuurwerkafstekers dan andere of meer rotjochies die dieren uitkiezen dan ergens anders.

Je dat kan tuurlijk ook.
Maar de angst zit er wel goed in nu bij me.

flamingoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-09 22:03

die van ons staan altijd buiten en dat is ook zo met oud en nieuw , ze hebben een vreselijke hekel aan opgesloten
staan , dus dan maken ze zich zowiezo druk, ik ga niet kijken , ze staan niet bij huis , maar de boerderijen rondom wordt natuurlijk niet afgestoken , en ze zijn aardig bomproof vorig jaar ook niks aan ze gemerkt toen ik nieuwjaar kwam wensen :D

Nell_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-09 23:03

Die van mij staat veilig op stal! Ze vind weinig eng. Voorheen stond ze wel eens buiten, maar haar weiland was best afgelegen. Nu staat ze op een pensionstal, en daar staan ook huizen. Heb geen idee of daar vuurwerk wordt afgestoken en of ze dat eng vind.

maaikj

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-09 23:05

de mijne staat met oud en nieuw elk jaar buiten.. op een stuk land waar zelfs die vervelende koters niet komen die vuurwerk op ze gaan afschieten..
ze staan met zijn 10en op een stuk van 200x50 meter.. dus ze kunnen overal heen

suuzepuus

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-09 23:08

bij mij blijven ze lekker buiten/ inloopstal met extra hooi en een lampje en de radio aan. het is fagelopen jaren ook goedgegaan duszal nu ook wel.
ovredag is hier trouwens veel carbit schieten dus hebben ze meer last van de kanllen dan s avonds.

korkman

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-09 23:43

Wij doen voor de zekerheid wel al onze paarden op stal.

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-09 23:46

's Nachts heb ik ze sowieso in de winter altijd op stal. Oudejaarsdag staan ze gewoon bij het hek naar het carbitschieten in het naastgelegen weiland te kijken. Volgens mij vinden ze het best vermakelijk :))

nomercy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-09 23:48

Onze paarden staan ook op stal, licht aan, lekker veel hooi en de radio aan! 8-)