dapperedodo schreef:vandaag weer geweest en geprobeert maar ging weer erg moeizaam weet echt niet wat ze heeft dat ze zich zo gedraagt. heb uiteindelijk wel der hoef mogen uitkrabben door middel van omkopen met wortel dus maar meteen 5 keer herhaald morgen mischien wel in 1 keer?
Let op: altijd stoppen op het moment van succes! Niet te veel in 1 keer willen. Als het 1 of 2 keer goed gaat stoppen. De kans dat de derde of vierde keer bijv niet goed gaat wordt groter naar mate je het vaker doet. Zit de oefening/ het commando er eenmaal goed in dan kun je gerust 4 of 5 keer vragen. Maar als je net met welk commando dan ook bezig bent (of het nou om opvoeding gaat zoals voetje geven en uit laten krabben of om vrijheidsdressuur) is 1 of 2 keer goed gedaan een mooi resultaat. Vraag je het in het begin te vaak dan kan het paard gefrustreerd en moe raken van de oefening en vervolgens dus die vierde keer weigeren. En dan stop je met frustratie en dat nekt je dan de keer erop.
De drang is groot als een commando lukt om het nogmaals en nogmaals te vragen in het (valse) idee dat het er zo goed in slijt. Integendeel. Je kunt beter 10 oefenmomenten (zeg dagen) achter elkaar succes hebben met 1 of 2 keer voetje vragen dan 10 keer achter elkaar op 1 leermoment (wat zeker in een frustratie zal eindigen).
Dus volgende keer: voetje vragen, uitbundig belonen als het lukt en dan tweede voetje. En dan evt stoppen en de keer erop 4 voetjes proberen bijv.
Zelfs al kent het paard het comamndo eigenlijk wel 9weet neit hoe dat bij die van jou zit) dan nog ben je nu met je paard met de basis weer bezig en kun je het beste met veel rust en tijd het oppakken. Mijn paard kende het commando prima, maar was verwend dat hij het niet hoefde als hij niet wilde. Ben terug gegaan naar bovenstaande basis en het gaat nu goed. Moet zeggen dat de mijne momenteel ook wat gevoelig is en weer wat meer trekt, vooral voor. Maar ik heb het idee dat dat oa komt omdat het weer tijd voor de hoefsmid is. EN ik vond een steentje helemaal in een hoekje in de hoef die er wrs ook al 2 of 3 dagen zat.