Hoeven krabben een probleem

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

cissie

Re: Hoeven krabben een probleem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-09 21:35

Als je paard geen medische reden heeft om zn been niet langer omhoog te houden, lijkt het mij een kwestie van oefenen.
Misschien heeft het paard een negatieve ervaring gehad met het uikrabbben (wellicht specifiek aan dit been?) of merkt hij jou ongeduld op?

Om een paard iets goed aan te leren is geduld het eerste van je op moet brengen, anders kun je wel ophouden en blijft het zoals het is.
Mijn haflinger was in het begin niet de makkelijkste met hoeven uitkrabben, zelfs poetsen ging moeilijk omdat ze niet wou blijven staan.
Ze had niks negatiefs meegemaakt maar simpelweg nooit geleerd om netjes stil te staan en hoeven uitkrabben gebeurde bij haar al bijna nooit.
Gevolg een draaiend trappend paard wat bijna gevaarlijk was, had ik eindelijk dr been omhoog dan gooide ze haar volledige gewicht erop zodat ik wel los moest laten.
Oefenen oefenen en nog eens oefenen en op de juiste momenten belonen.......vooral dat laatste is erg belangrijk.
Nu hoef ik alleen maar voet te zeggen en dr hoefje gaat omhoog zodat ik deze gemakkelijk uit kan krabben, vaak hoef ik niks te zggen dan gaat hoef numer 2.3 en 4 van zelf al omhoog, ik krab ze overgens altijd in dezelfde volgorde uit zodat ze weet wat er gaat gebeuren dat geeft haar meer vertrouwen en is ze veel rustiger.

libertad

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-09 23:32

heb een keer een paard dat ging draaien en wild been op en neerbewegen als je een voetje vroeg normaal voetje leren geven. misschien hebben jullie er iets aan. allereerst moet ik zeggen dat ik denk dat ze zenuwachtig was. omdat ik dat dacht leek me de houtgreep niet zo'n goed plan(was ze ook veel te sterk voor). dus ik ben begonnen met gewoon elke keer vragen of ze hem op wilde tillen, hoefde haar been daarvoor nauwelijks aan te raken, en dan niet proberen te pakken maar gewoon belonen totdat ze dat rustig deed. toen steeds iets meer haar hoef gepakt bij het voetje vragen(niet alleen been aanraken). toen dit goed ging probeerde ik haar hoef echt vast te houden. hier kregen we een probleem. ze was inmiddels niet meer erg zenuwachtig, maar zette nog wel haar hoef meteen op de grond. en ik was niet sterk genoeg om hem hoog te houden. uiteindelijk heb ik een vriendin gevraagd haar een snoepje te geven op het moment dat ze haar hoef in de lucht had. dit werkte verrassend goed, en na een paar keer kon ik haar hoeven uitkrabben!
ik moet hierbij zeggen dat het lang geduurt heeft en ik me vaak afgevraagd heb of het enig nut had. maar dan ging het toch elke keer net een beetje beter. bijkomend probleem was dat ik het maar een keer in de week kon doen en ik het niet te vaak wilde herhalen, omdat ze er zeker in het begin nog wel zenuwachtig van werd.
nog even dit, bij andere paarden die soms niet willen maar het niet eng vinden en snappen wat de bedoeling is denk ik/ probeer ik; zelfverzekerd en blijven vragen(als ze stilstaan) en meelopen als ze gaan lopen, totdat ze stilstaan, als dat lukt.
hopelijk hebben jullie iets aan dit verhaal.

MarloesKV

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-09 00:39

Ook ik heb 'n paard gehad wat lastig was met d'r hoeven. Vooral achter.
Wanneer ik aan het poetsen was ging ze vaak met één achterbeen op rust staan. Langzaam gleed ik dan van boven naar beneden met m'n hand en tilde dan heel rustig haar hoef op. Eerst een klein stukje, steeds iets hoger. Wanneer ik de hoef omhoog bracht wiebelde ik zachtjes (links,rechts) met haar hele been en hoef wanneer ze er spanning op ging zetten. Al wiebelend ontspande ze dan weer en kon ik m'n werk doen (ik bekap ook zelf).
Ofwel, als beloning voor het optillen gaf ik haar ontspanning en zo kreeg ook ik wat ik wilde ! +:)+ succes !

dapperedodo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-09 01:14

vandaag weer geweest en geprobeert maar ging weer erg moeizaam weet echt niet wat ze heeft dat ze zich zo gedraagt. heb uiteindelijk wel der hoef mogen uitkrabben door middel van omkopen met wortel dus maar meteen 5 keer herhaald morgen mischien wel in 1 keer?

doei

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-09 03:17

Geduld houden!
Vraag je hoefsmid is om je te helpen en advies te geven!

Zilfstar

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-09 18:35

dapperedodo schreef:
vandaag weer geweest en geprobeert maar ging weer erg moeizaam weet echt niet wat ze heeft dat ze zich zo gedraagt. heb uiteindelijk wel der hoef mogen uitkrabben door middel van omkopen met wortel dus maar meteen 5 keer herhaald morgen mischien wel in 1 keer?

Let op: altijd stoppen op het moment van succes! Niet te veel in 1 keer willen. Als het 1 of 2 keer goed gaat stoppen. De kans dat de derde of vierde keer bijv niet goed gaat wordt groter naar mate je het vaker doet. Zit de oefening/ het commando er eenmaal goed in dan kun je gerust 4 of 5 keer vragen. Maar als je net met welk commando dan ook bezig bent (of het nou om opvoeding gaat zoals voetje geven en uit laten krabben of om vrijheidsdressuur) is 1 of 2 keer goed gedaan een mooi resultaat. Vraag je het in het begin te vaak dan kan het paard gefrustreerd en moe raken van de oefening en vervolgens dus die vierde keer weigeren. En dan stop je met frustratie en dat nekt je dan de keer erop.

De drang is groot als een commando lukt om het nogmaals en nogmaals te vragen in het (valse) idee dat het er zo goed in slijt. Integendeel. Je kunt beter 10 oefenmomenten (zeg dagen) achter elkaar succes hebben met 1 of 2 keer voetje vragen dan 10 keer achter elkaar op 1 leermoment (wat zeker in een frustratie zal eindigen).
Dus volgende keer: voetje vragen, uitbundig belonen als het lukt en dan tweede voetje. En dan evt stoppen en de keer erop 4 voetjes proberen bijv.

Zelfs al kent het paard het comamndo eigenlijk wel 9weet neit hoe dat bij die van jou zit) dan nog ben je nu met je paard met de basis weer bezig en kun je het beste met veel rust en tijd het oppakken. Mijn paard kende het commando prima, maar was verwend dat hij het niet hoefde als hij niet wilde. Ben terug gegaan naar bovenstaande basis en het gaat nu goed. Moet zeggen dat de mijne momenteel ook wat gevoelig is en weer wat meer trekt, vooral voor. Maar ik heb het idee dat dat oa komt omdat het weer tijd voor de hoefsmid is. EN ik vond een steentje helemaal in een hoekje in de hoef die er wrs ook al 2 of 3 dagen zat.

dapperedodo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-09 18:25

nou het ging gisteren en vandaag super 1 keer vragen en kreeg der been gelijk zonder wegtrekken enzo. dus de omkoping werkt:P dus nu weer afbouwen met de snoepjes en hopen dat het zo goed blijft gaan.

Zilfstar

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-09 18:27

+:)+

MarloesKV

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-09 00:47

ik vind dat 'omkopen' maar niks. Een goeie (bege-) leider heeft ie nodig, doorpakken !
Je kan beter wat kleine oefeningen doen zodat goed duidelijk is wie de baas is. Gewoon rustig maar duidelijk. Voor een wortel doet ie wel wat je wil...! dus hij weet wat je van hem vraagt.
Nogmaal mijn advies; kalm, rustig maar beetje grof en duidelijk even doorpakken. succes !

Zilfstar

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-09 00:51

Ik zie niets fouts in even een commando herbevestigen met een voerbeloning. Moet ik nu met mijn 6 jarige ook doen ivm stil blijven staan als je opstapt. En ik ben toch echt een prima leider voor mijn paard. Daarna voerbeloning afbouwen moet kunnen.

dapperedodo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-09 10:46

ik ook niet ze wordt beloont voor iets dat ze moeilijk vindt en het gaat nu eindelijk beter gelukkig nu ze het weer door heeft krijgt ze alleen nog een stukje wortel een paar keer bij der moeilijke been en dan weer zonder en dan hoop ik dat het goed blijft gaan

Dani_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-09 11:02

Mijn twentertje heeft ook nog wat moeite met balans af en toe, en gaat dus ook soms nog 'trappen' met haar achterbeen.

Zo heb ik het van mijn bekapper geleerd: eerst 'vragen' om een hoefje, geen reactie = hand wat steviger om het been en ong. 4 seconden dezelfde druk aanhouden en 'wachten op antwoord'. En wanneer je geen reactie krijgt doe je gewoon hetzelfde, maar dan met weer iets meer druk. Het been niet loslaten tussendoor. Altijd je hand laten liggen, en gewoon meegaan in de beweging van eventueel trappen (vaak trappen ze niet om het trappen, maar gewoon om je hand daar weg te krijgen, zeg maar). Zodra het been omhoog komt én niet meer heen en weer beweegt (voel de ontspanning van het been), laat je los en beloon. En de volgende keer hou je het been 1 sec. langer vast nadat het been ontspant, en dat bouw je zo langzaam op.

Als je loslaat wanneer hij trapt, beloon je hem eigenlijk voor het trappen, dus je timing is heel erg belangrijk.

Bij ons heeft dit heel goed gewerkt, ik kan nu moeiteloos de hoefjes uitkrabben, maar af en toe begint mijn paard toch nog uit een reflex met haar been te zwaaien, ze staat er dan heel ontspannen bij verder, dus 'doorpakken' is dan echt het allerlaatste dat ik moet doen. Voordat je aan zoiets begint als 'doorpakken' moet je wel echt zeker weten dat het paard een beetje loopt te klooien en geen balansprobleem o.i.d. heeft.

En verder vind ik dat hoeven uitkrabben helemaal niets te maken heeft met wie is de baas over wie... Het paard moet gewoon leren dat het oke is als hij even zijn voetje geeft. Dus voordat je bovenstaande gaat uitproberen is het een vereiste dat het paard je vertrouwd en dat je het overal aan kan raker zonder dat hij dat spannend vindt.

Miss_DJS

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-09 12:09

Ik heb dit ook met mijn merrie. Zodra ik haar been wilde optillen, trapte ze en echt gericht. Heb de techniek met het halstertouw om de koot geprobeerd om haar iig te laten wennen aan het idee. Werkte goed :j . Ze kon gisteren zelfs naar de smid.

dapperedodo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-09 13:41

het einige wat ik kan zeggen is gedult hebben alsje denkt dat het geen problemen meer geeft heb je het fout en doet ze weer lastig. waneer zal het ooit goed komen

idylle

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-09 14:42

Bij mijn merrie kon ik het RA niet pakken want dan trapte ze gericht! Heb eerst voor geoefend.
Ik legde mn hand op haar schouder en liet deze naar beneden glijden bij dr knie aangekomen zei ik 'voet' na een paar weekjes, snapte ze dat en hoefde ik alleen nog maar voet te zeggen en dan kreeg ik hem al.
In die tussen tijd ben ik voorzichting begonnen met het RAbeen te gaan poetsen (LA geen problemen mee gehad, ook niet het krabben) vervolgens ben ik LA ook gaan krabben en toen alles goed ging (ze het commando van de voorbenen en LA kende en ik haar RA been gewoon kon poetsen) ben ik voorzichtig met RA begonnen eerst ff oppakken en na 2 a 3 sec. meteen weer neerzetten zonder te krabben, dit uitgebreid naar 5 sec. toen eens de krabber erbij gehaald en ff snel (maar rustig) aan beide kanten vd straat de krabber er 1x langsop. Dit vervolgens ook weer uitgebreid. Nu kan ik alle benen zonder worsteling uitkrabben.
Het kost veel tijd en gedult, maar het zal op ten duur beloond worden!