Help> Achteruit lopen met bit indoen.

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Kelly_ann

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-09 21:45

Of gewoon ontdekt hebben dat achteruit lopen betekent dat ze geen bit tegen d'r tanden gerammeld krijgt?

Laat eerst eens een ervaren persoon meekijken, die kan een beter oordeel geven dan wij vanaf onze computer. Scheelt je misschien een hoop voorrijkosten van een tandarts, of de jaarlijkse controle moet binnenkort al zijn.

Jenkins

Re: Help> Achteruit lopen met bit indoen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-09 00:14

hm mijn pony heeft dit ook, maar als hij het bit in heeft is er niks meer aan de hand. Ik probeer het nu met lekkers op het bit zelf zodat hij het misschien fijn gaat vinden. En anders proberen door middel van click training hem leren zelf het bit aan te pakken.

blue_kim

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-09 13:00

gezein dr leeftijd is het goed mogelijk dat ze last heeft van het tanden wissellen.
maar zou zoiezo even nagaan bij de iegnaar wanneer de tandarts voor het laatst is geweest. misschien dat een behandeling ook al een hoop kan helpen.
als het gebit nou verder helemaal ok is, dan zou ik vragen of er iemand met ervaring even bij wilt kijken als jij het hoofdstel in doet, misschien is er net iets wat jij doet wat het paard niet fijn vind, dit kan iemand van een afstandje beter zien als jij zelf. en als dit nou ook niet is en het dus geklier blijkt te zijn, dan zou ik pas beginnen met de dingen die hier geneomd zijn zoals dr met dr kon in de hoek zetten, longeerlijn erachter e.d. eerst medisch en verkeerd handelen door jezelf uitsluiten dan pas maatregelen gaan nemen.

zipfu

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-09 14:02

misschien inderdaad haar tanden na laten kijken, en anders iemand mee laten helpen en de kans die ze heeft om naar achteren te lopen heeel klein te maken.
Haar belonen als ze ht bit sneller oppakt??

xxruiterxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-09 16:40

Ik heb eens een paard gereden en die deed dat altijd met het opstijgen, toen heb ik 'm een paar keer zelf achteruit geduwd net zo lang tot ie er niks meer aan vond en daarna nooit meer problemen..en anders misschien wat honing/stroop op het bit smeren, als dat zijn probleem is..

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-09 17:18

llindaaa schreef:
Haar tanden zal ik morgen even bekijken. Daar zou het inderdaad aan kunnen liggen. Maar ze wil best eten als ze een bit in heeft dus dan zou het aan de voortanden moeten liggen. Iets lekkers is geen oplossing voor het achteruitlopen, maar het komt er wel op neer dat ze het bit niet graag in heeft...

Zelf tanden nakijken gaat niet werken... Paard is wrs aan het wisselen en kan wolfstandjes hebben of andere problemen, die jij onmogelijk kunt herkennen. Zelfs een tandarts heeft een tandklem nodig om de tanden goed te controleren en die weet dan ook nog precies waarop hij moet letten. Dat het paard eet met een bit in, wil niet zeggen dat hij daarom geen last van de achterste tanden/wisseling kan hebben

In de regel is er een reden waarom een paard een bit niet aanneemt...
- wisseling van tanden (ligt erg voor de hand op deze leeftijd)
-laag gehemelte
-bit past niet zo goed
-paard vindt dat bit niet prettig (individuele voorkeuren zijn nogal groot bij paarden)
-pijn in de mond
-koud vies bit

Kortom, reden te over om het niet te willen... dan helpen extra maatregels om het achteruit lopen niet. Dat is puur symptoom bestrijding

wessjuhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-09 21:39

Hoi ik neem aan dat je je paard wel gewoon aan een halster ergens vast kan zetten. Als dat zo is zijn er halsbanden op de markt(http://www.agradi.nl/product?sssc=Halsr ... sc=Halster) waarmee je je paard vast kan zetten als je je hoofdstel in wil doen. Als de tanden in orde zijn zou ik dat gaan proberen. Wil ze dan achteruit, laat haar maar gaan, uit ervaring kan ik zeggen dat deze banden heel erg sterk zijn. Ze geeft het vanzelf op. Zo heb ik het mijn paard ook geleerd, en natuurlijk belonen als ze stilstaat, ik kan nu ondertussen zonder hulpmiddelen of iets dergelijks rustig mijn hoofdstel omdoen bij een paard dat helemaal stil staat.

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-09 22:02

ik heb een pony die achteruit kruipt tot het touwtje strak staat, niet hangen maar toch vind ze wat we doen niet fijn en dan is het opzadelen. Bit indoen gaat bij mij goed, ik ben handig en snel en druk het bit niet tegen de tanden van het paard maar bij andere doet ze het wel. Zij doen dan het halster om de hals en dan gaat het wel maar ik vraag me af waar het vandaan komt dus als ik gespaart heb eerst de tandarts en de osteopaat haar laten nakijken.