Paard belonen,

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

orsini

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-09 23:34

Mossel schreef:
wat een echte beloning voor het paard is, is na een oefening die goed gegaan is m een paar seconden/minuten rust te geven.. met snoepjes enz kom je er niet meer werkt alleen averechts, je biedt namelijk voedsel aan en zo kom je alleen maar lager in rnag te staan, en dat is iets wat we juist niet willen

Sorry maar dit vind ik echt onzin wat betreft het voedsel aanbieden. Ben het wel eens met de rust geven na een oefening. Echter dit is ook weer paard verschillend, want als je een paard hebt die nog niet rustig is geworden na de oefening, dan is stilstaan niet effectief. Dan kan je beter doorgaan tot ze een teken van ontspanning geven.
Belonen met iets lekkers is niet slecht. Mits je het doet op jouw voorwaarden en bij het juiste type paard.

Mossel

Re: Paard belonen,

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-09 23:39

ik heb het niet over stilstaan :) ik heb t over rust, ontspanning, even niks even geen oefening. klopt ieder paard is anders, maar ik zie bij mijn driejarig dat als ik met een snoepje aan kom ze de grootste bitch is die je je kan bedenken

orsini

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-09 23:59

hiya

dat zou kunnen, maar dan is het nog niet zo dat het hele idee van iets lekkers geven verkeerd is natuurlijk. Ik vind trouwens dat je paard niet zomaar dominant mag worden als het om voer of iets lekkers gaat. Mijn paard mag iets lekkers als beloning aannemen, maar op een zachte vriendelijke manier.

Van die ontspanning is natuurlijk super! Ontspanning is een grote beloning voor een paard, of dat nu stilstaand of lopend, dravend etc is.

Mossel

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-09 00:25

daarom zeg ik ook nu dat ieder paard anders, bij mij 3 jarige hoef ik neit met iets lekkers aan te komen, bij mijn 7jarige kan ik het gerust doen

pyter

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-09 10:09

Tijdens het rijden af en toe lange teugel geven of even in de teugel knijpen zodat het paard weet dat hij/zij het goed heeft gedaan...

Verder idd snoepje geven of even lekker laten grazen, tijdens een lekkere wandeling bijvoorbeeld...

Poiuytrewq

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-09 11:01

Uhh in de teugel knijpen :+?

Ik geef haar een aai met een lief woordje. Maar ze merkt meer aan mn toonhoogte of ik haar braaf of stout vind.

Iets lekkers geven doe ik niet als ik met haar bezig ben, maar wel achteraf of in de wei oid... Want ze associeert het voer niet met het gene wat ze goed gedaan heeft. Dus ze blijft opdringen naar wat lekkers, in de wei doet ze dat niet...

Yvettee_4

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-09 20:04

vaak doe ik een klopje op de hals of een beetje kriebelen door de manen,
snoepjes tijdens het rijden gebruik ik niet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-09 20:06

Mossel schreef:
wat een echte beloning voor het paard is, is na een oefening die goed gegaan is m een paar seconden/minuten rust te geven.. met snoepjes enz kom je er niet meer werkt alleen averechts, je biedt namelijk voedsel aan en zo kom je alleen maar lager in rnag te staan, en dat is iets wat we juist niet willen

inderdaad:) ben het hier mee eens, ook even over de hals kriebelen en lange teugel helpen bij mij :P

Askim

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-09 20:10

Voordat ik ga rijden krijgt hij altijd een koekje! nee hij hapt niet en doet ook niet bedelen!

Als het rijden goed gaat zeg ik gewoon wat ik op dat moment voel bijvoorbeeld; goed zo jongen braaaaf ;)
na het rijden geef ik altijd een klopje en een lange teugel en meestal zeg ik dan ook nog wat!

Ik stond hiervoor op een stal en die man had er een hekel aan dat mensen hun paarden een klopje op de hals gaven, omdat je een mens ook niet op zijn gezicht of nek ging slaan...
Ten eerste vond ik het onzin en ten tweede geef ik het paard ook geen klap in zijn gezicht :+

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-09 20:11

de man heeft daar wel gelijk in :)

een aai is vriendelijker

Askim

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-09 20:21

KiWiKo schreef:
de man heeft daar wel gelijk in :)

een aai is vriendelijker

Ligt eraan hoe hard je het doet!
Ik geef altijd een lief klopje dat doe ik ook wel eens bij iemand op zijn rug gewoon heel lief :D

cissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-09 21:18

Mijn haflinger vind een beloning het duidelijkst door binnen de training een kort rustmoment te krijgen.
Als we samen iets gedaan hebben wat goed ging dan stappen we even een stuk, gewoon even een minuutje niks doen.
Dan is het voor haar duidelijk dat het goed ging en vaak ook weer klaar om verder te gaan.
Soms sta ik even stil en kriebel dr achter dr oortje :+ , verder beloon ik ook met mn stem, 'braaf' en 'goed zo', dit meer om haar extra te ondersteunen tijdens een moeilijke oefening zodat ze merkt dat het goed gaat.

Mijn andere paard die al enkele jaren met pensioen is, werd niet zo warm van stembeloningen of even rust tussendoor, die wist niet van ophouden en werd bijna sjaggie >;) van korte onderbrekingen tijdens de traingen.
Hij mocht dan vaak een rondje (of 2) lekker ontspannen in galop door de bak, gewoon zonder nadenken of hulpen even gaan.
Dan was hij nog meer opgeladen om verder te gaan :):) .
2 Totaal verschillende paarden met ieder hun karakters en maniertjes.

Beide ook mega schooiers, snoepbeloningen zijn niet echt mijn ding en doe daar ook niet aan mee.....mijn oudere paard kreeg bij zn vorige eigenaar 2 jaar lang beloningen dmv van voer...hij is er echt ontzettend vervelend van geworden, misschien deed zij het niet op de juiste manier dat kan natuurlijk maar als ik zie hoe hij reageert op dit soort beloningen denk ik...nee laat maar.
Daarnaast merk ik dat andere manieren van belonen net zo goed werken en verder geen negatieve bijwerkingen heeft, ook al zou iemand mijn paarden willen trainen dmv snoepjes een persoon die er veel verstand van heeft....dan nog heb ik het liever niet, vind het een beetje onzin.
Ik vind het veel waardevollers als mijn paard aan mijn houding of stem merkt dat hij het goed gedaan heeft en daar genoegen mee neemt en tevreden mee is....eten doe hij maar in eigen tijd niet als we samen aan het trainen zijn.

Sylvana94

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-09 23:28

Ik praat altijd extra lief tegen hem als ie iets goed doet en geef hem een klopje, en aan het eind van het rijden een vitaminekoek.

brenda_daisy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-09 17:39

Met je stem belonen, en als ze onder rijden iets goed heeft gedaan even aan de lange teugel zodat ze even kan strekken :)

lilydj

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-09 21:02

ik geef bijna nooit snoepjes ik aai hem altijd tijd.
:D

Anomien

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-09 12:48

vorige week zag ik een vrouw haar paard belonen met klopjes.. maar dan zo hard...dat ik het belonen er niet van in zag.

zelf geef ik geen snoepjes.. eerder wel her en der gedaan. Maar toen werd hij zo happerig en op momenten dat hij geen beloning verdiende...stond hij klaar om een snoepje te krijgen.. Wie is hier nu slim? :P

streetgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-09 19:37

klopje op de schouder,
lieve woordjes of een knuffel,

ikzelf persoonlijk ben niet zo van de snoepjes,
ja tuurlijk, af en toe is wel oké,
maar pas op voor voernijd :P
voor je het weet bijt ze je vingers eraf omdat ze denkt dat dat ook wat snoep is :o

Prissey

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-09 19:04

ik ben uiteraard wel van mening dat als je bezig bent met een oefening en je paard doet de oefening braaf om het dan aftesluiten dit omdat het een beloning is voor je paard. Hij doet iets wat jij van hem ziet en is daarom klaar dit heeft een zeer vlotte werking en wordt ook snel begrepen. Belonen met een snoepje kan helemaal geen kwaad zodra je maar consequent bent en alleen geeft wanneer jij het aanbied niet wanneer jou paard het opeist. Dit is erg belangrijk en ook wat veel mensen vergeten of misschien wel willen maar moeilijk lukt. Clicker is ook een goede optie klik is snoepje geen klik is ook geen snoepje. Je paard zal snel doorhebben als er een klikje en snoepje volgt of geen klikje en dus ook geen snoepje!

Dorien__

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-09 21:33

Ik beloon mijn paard of met mijn stem, of met een aaitje of een klopje op zijn hals. of soms met wat lekkers.

Jeskim

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-09 00:23

Prijzen met je stem, een aai een klopje, geen mep dus, hihi, even kreibelen aan de staartwortel of op de schoft of andere favoriete plekjes. Lange teugel, zowel bij mennen als rijden. Soms even lekker crossen, kan mijn ene paardje erg van genieten, maar net wat ze leuk vinden en wat op dat moment kan..

J92

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-09 12:49

Ik gebruik mijn stem veel, geef een aai of klopje. En hij krijgt af en toe ok gewoon wat lekkers als beloning hoor.

Miss_Ice

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-09 12:52

Mijn paard is heel gevoelig en als je boos op dr wordt vindt ze dat verschrikkelijk...
Daarom als ze iets goed doet beloon ik haar met mn stem, als ze het goed doet kan je bv. met een iets hogere stem "braaf" of "goed zo" zeggen, als ze iets niet doet of even niet op zit te letten kan je ze ook met een iets zwaardere stem tot de orde roepen. Werkt bij mijn paard erg goed!

jolin

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-09 13:00

Even kriebelen op/naast de schoft, daar waar paarden elkaar ook poetsen. Tijdens het rijden geef je zo ook wat ruimte aan de teugels.
Ik krijg zelf echt een rolberoerte als mensen bijna door de hals heen kloppen, dan denk ik dat ze zich nog nooit echt verdiept hebben in paarden gedrag.

blensink

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-09 13:19

Kriebel op de schoft of kont.
Lieve woordjes.
Een aai op de hals.
Lekker laten grazen.