Mindim schreef:Persoonlijk heb ik daar slechte ervaringen mee, paarden gaan je zien als lopende voedselautomaat. Een paard dat zich al asociaal gedraagt om voer moet je niet belonen met voer.
daar ben ik het 100% mee eens
Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73
Zoefff schreef:Rust is voor een paard al beloning een aai daarbij maakt het compleet.
Overigens ben ik het niet eens dat je met NH alsjeblieft gaat vragen die van mij krijgt gewoon duidelijk op zijn donder als hij iets doet wat hij niet mag, dat doet de leider in de kudde nou ook. Dus geen vooroordelen in die zin over NH want dat is niet lief doen, maar duidelijk communiceren met je paard op zijn manier zodat hij begrijpt waarom je ingrijpt/straft.
Zoefff schreef:Daarom is het goed om eerst in de bak te beginnen, een hand opsteken is genoeg om hem te laten stoppen, hij mag niet voorbij jouw schouder lijn. En als het goed gaat en hij jou als leider ziet dan is hij volledig op jou gefocust zodat niet dan hoe je maar met je hoofd te knikken en let hij weer op jou, zo heeft hij dat voer niet eens in de gaten en zal hij het niet durven er heen te reiken als jij dan een ophouding of iets maakt.
Ik heb er zelf niet genoeg verstand van om het goed uit te leggen/over te brengen aangezien ik ook maar een leerling ben maar de opmerkingen over lief vragen bij NH schieten in het verkeerde keelgat. Ik zal even iemand via PB vragen op dit topic te reageren die het beter uit kan leggen!
JoyCiej007 schreef:fiona2005 schreef:En ik ben ook geen voorstander van een tik op de neus geven(en het helpt ook niet)
Tsja, je moet het zelf weten, maar als ze dat bij mij doen dan kunnen ze toch op z'n minst een mep verwachten, ik laat me niet meesleuren naar hetgeen paardlief graag naar toe wil. Ik leer het ze vanaf veulen al, als ik aan het aftuigen ben kan ik ze rustig los laten staan met een gevulde voerbak naast hun neus, een enkel 'euh!' is voldoende.
Als je het nu even 'hard' aanpakt, heb je er straks profijt van en hoef je niet telkens een strijd te leveren.
Elvira24 schreef:wat nou als je zelf snoepjes bij je hebt..en zijn aandacht daar op focussen.
Loop je de gang door en hem constant snoepjes geven, bij binnenkomst al zodat hij weet dat hij te eten krijgt en op jou moet letten..
JoyCiej007 schreef:Dan zorg je gewoon dat er niets te halen valt.![]()
Ik kan snappen dat het niet leuk is je paard fysiek af te straffen. Persoonlijk ben ik niet zo van de NH methode's e.d.
Maargoed, zoals gezegd, je moet het zelf weten. Ik laat mijn paard liever 1x duidelijk (en dan maar wat harder) merken 'ik ben de baas, ik geef je voer maar sleur me niet alle kanten op want daar ben ik niet van gediend'. Als je middels NH je paard gaat smeken 'alsjeblieft, ik vind het niet leuk en niet fijn, wil je dat alsjeblieft niet meer doen' kan natuurlijk ook werken, al vraag ik mij het effect hier van af....
fiona2005 schreef:Hoe moet ik haar dan wel belonen als ze zich een keer gedraagt?
Gewoon een aai over haar hoofd en braaaaaaf zeggen?
)
)
). Als jonkie trok hij je zo omver of sleurde je gezellig mee.
, dat ik hem niet eens hoef aan te kijken om al te weten, wat hij gaat doen. Het is allereerst een kwestie van dit 'negatieve' gedrag al voor te zijn. Ik weet alleen effe niet hoe ik dat het beste kan uitleggen. Ik WEET gewoon wanneer hij gaat drammen en laat dan met mijn lichaamstaal al merken, dat ik hem die vrijheid niet ga geven. Zonder hem strakker vast te houden (hengstenkettingen, nou nee, dat vind ik zo'n bullshit). Gaat dat hoofd toch richting bak/emmer/gras dan reageer ik meteen door zijn hoofd weer wat hoger te brengen). Een paard gaat vaak met zijn hoofd en nek de andere kant op als je niet snel genoeg reageert en kun je 'm dan niet houden, zet dan de achterhand opzij (leer je paard dus wijken voor druk, vooral die achterhand). Dan moet hij wel omdraaien namelijk.
fiona2005 schreef:Hoe moet ik haar dan wel belonen als ze zich een keer gedraagt?
Gewoon een aai over haar hoofd en braaaaaaf zeggen?
Daar heb je geen snoepjes voor nodig. Moest ik eens bij m'n shettenkudde proberen. 't zijn goed opgevoede beestjes vanaf veulen af aan, maar snoepjes kun je veel paarden mee verpesten. Vaak voor ik weg ga krijgen ze nog wel iets lekkers, maar snoepjes om het paard z'n aandacht op jou te laten vestigen of af te leiden werkt echt alleen maar averechts.
[***] schreef:Slaan, is altijd een teken van onmacht. En die onmacht bereik je soms wel op een gegeven moment (ik deel ook wel eens een tik uit) maar dit is echt het uiterste redmiddel. Als een paard zich zo verliest in zijn/haar emotie dat het op het gevaarlijke af dreigt te worden, dan schud ik een paard ook even wakker, maar om uit voorhand al te gaan slaan omdat je zelf niet de know how hebt/kent......

Citaat:Onze jongste merrie wilde nog wel eens naar je uitslaan als je haar uit de wei wilde nemen. 1 welgemikte schop onder haar kont en 't hele probleem was verholpen. Kom nou, ik laat mij niet schoppen door zo'n snotneus.
En als je dit soort problemen wil verhelpen moet je dus eerst al je geld, tijd en energie steken in lessen NH, dan komt een héel proces en ben je weken verder voordat je kan ingrijpen. En dan nog maar afwachten of het werkt.
JoyCiej007 schreef:[***] schreef:Slaan, is altijd een teken van onmacht. En die onmacht bereik je soms wel op een gegeven moment maar dit is echt het uiterste redmiddel. Als een paard zich zo verliest in zijn/haar emotie dat het op het gevaarlijke af dreigt te worden, dan schud ik een paard ook even wakker, maar om uit voorhand al te gaan slaan omdat je zelf niet de know how hebt/kent......
Dat is jou mening, maar presenteer dat dan niet als een feit, en accepteer dat er ook veel mensen zijn die anders denken
Als ik alleen er maar op rot sloeg uit onmacht had ik m'n pony's allang verkl**t, die pikken dat ook niet.
Twiggy2008 schreef:Ik deel ook wel eens een tik uit (fase 4), maar dat komt eigenlijk zeer weinig voor.
Maar het is wel zo fijn dat je door lichaamstaal/positie al misschien wel wat tikken kan voorkomen.![]()
Verder blijf ik vinden dat je een mens/paard niet kan vergelijken met paard/paard, wat een schop tussen paarden in de kudde betreft. Daarbij geeft een paard al zoveel signalen voor hij daadwerkelijk trapt en dat doen mensen meestal niet (in lichaamstaal) als ze een paard een lel geven. Ik vind het geen vergelijking dus.