paard trekt om maar bij eten te kunnen

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-09 14:32

Mindim schreef:
Persoonlijk heb ik daar slechte ervaringen mee, paarden gaan je zien als lopende voedselautomaat. Een paard dat zich al asociaal gedraagt om voer moet je niet belonen met voer.

daar ben ik het 100% mee eens

fiona2005

Re: paard trekt om maar bij eten te kunnen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-11-09 14:38

Hoe moet ik haar dan wel belonen als ze zich een keer gedraagt?
Gewoon een aai over haar hoofd en braaaaaaf zeggen?

Zoefff

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-09 14:45

Rust is voor een paard al beloning een aai daarbij maakt het compleet.
Overigens ben ik het niet eens dat je met NH alsjeblieft gaat vragen die van mij krijgt gewoon duidelijk op zijn donder als hij iets doet wat hij niet mag, dat doet de leider in de kudde nou ook. Dus geen vooroordelen in die zin over NH want dat is niet lief doen, maar duidelijk communiceren met je paard op zijn manier zodat hij begrijpt waarom je ingrijpt/straft.

fiona2005

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-11-09 14:48

Zoefff schreef:
Rust is voor een paard al beloning een aai daarbij maakt het compleet.
Overigens ben ik het niet eens dat je met NH alsjeblieft gaat vragen die van mij krijgt gewoon duidelijk op zijn donder als hij iets doet wat hij niet mag, dat doet de leider in de kudde nou ook. Dus geen vooroordelen in die zin over NH want dat is niet lief doen, maar duidelijk communiceren met je paard op zijn manier zodat hij begrijpt waarom je ingrijpt/straft.

maar hoe moet ik haar dan straffen volgens jou?
Wel op een manier dat mijn paard wel begrijpt waarom ik haar straf.

Zoefff

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-09 14:53

Daarom is het goed om eerst in de bak te beginnen, een hand opsteken is genoeg om hem te laten stoppen, hij mag niet voorbij jouw schouder lijn. En als het goed gaat en hij jou als leider ziet dan is hij volledig op jou gefocust zodat niet dan hoe je maar met je hoofd te knikken en let hij weer op jou, zo heeft hij dat voer niet eens in de gaten en zal hij het niet durven er heen te reiken als jij dan een ophouding of iets maakt.
Ik heb er zelf niet genoeg verstand van om het goed uit te leggen/over te brengen aangezien ik ook maar een leerling ben maar de opmerkingen over lief vragen bij NH schieten in het verkeerde keelgat. Ik zal even iemand via PB vragen op dit topic te reageren die het beter uit kan leggen!

fiona2005

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-11-09 14:55

Zoefff schreef:
Daarom is het goed om eerst in de bak te beginnen, een hand opsteken is genoeg om hem te laten stoppen, hij mag niet voorbij jouw schouder lijn. En als het goed gaat en hij jou als leider ziet dan is hij volledig op jou gefocust zodat niet dan hoe je maar met je hoofd te knikken en let hij weer op jou, zo heeft hij dat voer niet eens in de gaten en zal hij het niet durven er heen te reiken als jij dan een ophouding of iets maakt.
Ik heb er zelf niet genoeg verstand van om het goed uit te leggen/over te brengen aangezien ik ook maar een leerling ben maar de opmerkingen over lief vragen bij NH schieten in het verkeerde keelgat. Ik zal even iemand via PB vragen op dit topic te reageren die het beter uit kan leggen!

Ja ik snap wat je bedoelt.
Ik heb hierover een filmpje van emiel voest gezien:
http://www.youtube.com/watch?v=cDobse0O1Oc
Ik heb het geprobeerd, maar ze schrikt niet en gaat daarna alleen maar rondjes om mij heen draaien.

Zoefff

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-09 14:57

dat is het probleem als je het zelf vanuit een video/boek gaat doen. Ik heb dat ook geprobeerd en naast dat de stal eigenaar me uit stond te lachen deed mijn paard dat ook. Het is bij NH van groot belang dat je duidelijk communiceerd en dus ook weet wat je precies moet communiceren en bewust ben van alle handelingen die jezelf onbewust doet ook iets betekenen!

fiona2005

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-11-09 15:00

een les nemen dus?

Zoefff

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-09 15:04

Ja bij mij heeft het de dominantie van mijn paardje echt goed gedaan, hij accepteerd mij nu, schuurt niet meer enorm als ik eraf stap, dat doet hij nu aan zijn eigen been, van die kleine dingen.
Dus ik zeg als je NH wil doen moet je er les in nemen en niet zelf aan gaan klooien.

fiona2005

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-11-09 15:05

okee dankje.
moet ik wel iemand vinden die op locatie les kan geven..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-09 15:30

JoyCiej007 schreef:
fiona2005 schreef:
En ik ben ook geen voorstander van een tik op de neus geven(en het helpt ook niet)

Tsja, je moet het zelf weten, maar als ze dat bij mij doen dan kunnen ze toch op z'n minst een mep verwachten, ik laat me niet meesleuren naar hetgeen paardlief graag naar toe wil. Ik leer het ze vanaf veulen al, als ik aan het aftuigen ben kan ik ze rustig los laten staan met een gevulde voerbak naast hun neus, een enkel 'euh!' is voldoende.
Als je het nu even 'hard' aanpakt, heb je er straks profijt van en hoef je niet telkens een strijd te leveren.

Wat bereik je hier nu mee dan? Dat het paard het niet meer gaat doen, omdat hij een mep kan verwachten van je.
Maar als jij al de leider positie hebt tegenover je paard, dan is het heel duidelijk met een klein gebaar dat dit soort gedrag niet gewenst is, en dan zal het paard gehoorzamen, niet omdat hij bang is een lel te krijgen, maar omdat JIJ het van hem vraagt.

Elvira24 schreef:
wat nou als je zelf snoepjes bij je hebt..en zijn aandacht daar op focussen.
Loop je de gang door en hem constant snoepjes geven, bij binnenkomst al zodat hij weet dat hij te eten krijgt en op jou moet letten..

Dit is een perfect voorbeeld van symptoonbestrijding. Hiermee haal je niet de oorzaak, maar alleen het gevolg weg. Dit gaat zich uiteindelijk vormen in andere uitingen.

JoyCiej007 schreef:
Dan zorg je gewoon dat er niets te halen valt. :Y)
Ik kan snappen dat het niet leuk is je paard fysiek af te straffen. Persoonlijk ben ik niet zo van de NH methode's e.d.
Maargoed, zoals gezegd, je moet het zelf weten. Ik laat mijn paard liever 1x duidelijk (en dan maar wat harder) merken 'ik ben de baas, ik geef je voer maar sleur me niet alle kanten op want daar ben ik niet van gediend'. Als je middels NH je paard gaat smeken 'alsjeblieft, ik vind het niet leuk en niet fijn, wil je dat alsjeblieft niet meer doen' kan natuurlijk ook werken, al vraag ik mij het effect hier van af....

Als dit jouw redenatie is van NH, dan heb je het niet helemaal begrepen denk ik. NH is absoluut niet alleen poeslief en aardig. Het gaat JUIST om het scheppen van duidelijkheid qua positie in de 'rangorde' En op welke manier je dan respect krijgt van het paard IPV het afdwingt (want dan krijg je alleen maar duidelijkheid in machtspositie en niet de respect die je wilt en zou moeten krijgen.

fiona2005 schreef:

Een simpele aanraking zou moeten volstaan, maar dit volstaat alleen als je alle aandacht op jou hebt gevestigd.

NH is dus puur voor een betere band met jouw paard en mijn motto daarin is ook altijd (dat staat hoog in de vaandel bij mij) het paard moet zelf willen om te doen wat jij van hem verlangt, puur en alleen omdat JIJ degene bent die het van hem VRAAGT en dus NIET dat je het oplegt en het 1 richtingsverkeer wordt/blijft.
NH is je eigen open stellen voor jouw paard. It's all about communication....

Slaan, is altijd een teken van onmacht. En die onmacht bereik je soms wel op een gegeven moment (ik deel ook wel eens een tik uit) maar dit is echt het uiterste redmiddel. Als een paard zich zo verliest in zijn/haar emotie dat het op het gevaarlijke af dreigt te worden, dan schud ik een paard ook even wakker, maar om uit voorhand al te gaan slaan omdat je zelf niet de know how hebt/kent......

Succubi

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-09 15:35

Mijn paard is extreem geobsedeerd door eten.
Ook met het naar stal brengen langs andere voeremmers.
Naast dat het heel vervelend is vind ik het ook gevaarlijk (ze trekt zo je arm uit de kom).
Als ik met eten "beloon" dan word het nóg erger! Dus dat raad ik niet aan.
Bij sommige werkt dat maar bij veel paarden werkt het avrechts (dan gaat het om het snoepje, niet om jou en degene LAGER in rang geeft zijn eten af aan iemand die hoger in rang is ;))

Wat ik doe is gewoon simpel weg een scherp venijnig rukje geven (aan het halster/touwhalster).
Niet trekken, niet sleuren, dat win je toch niet, ook niet slaan.
Als zij een duik naar beneden neemt geef ik een rukje en zeg ik "NEE!".
Loopt ze netjes langs alle voerbakken zeg ik simpel weg met enthousiasme "braaf! Goed gedaan!"
Als er al eten in de stal ligt moet ze rustig naar binnen lopen WACHTEN tot ik het halster af en en dán pas mag zij eten.
Ik geef verder ook geen eten naast de vaste voerbeurten en geef ook absoluut geen snoepjes als beloning (zij schakelt namelijk haar hersens uit en ziet alleen nog maar het snoepje :'))
Als je consequent "nee" gebruikt en "braaf" dan zal ze vanzelf ook leren dan alleen "nee" voldoende is en je geen rukje meer hoeft te geven en dat "braaf" de beloning is.
(en lessen nemen kan nooit kwaad! :))

Zoefff

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-09 15:40

thanx sab voor je uitleg en het mij bijstaan in deze topic om het misverstand over NH uit de wereld te krijgen :*

fiona2005

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-11-09 15:44

dankjewel [***]
ik ga kijken of ik van iemand een NH/freestyle les kan krijgen.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-09 15:47

Ik heb er ook eentje die zich heel, heeeeeeel erg op eten richt (als hij de kans krijgt ;) ). Als jonkie trok hij je zo omver of sleurde je gezellig mee. :D
Hahaha, als er nu een onzeker typje met hem rond wandelt, dan zie ik dat oude gedrag dan ook meteen weer terug. Afgelopen week werd er weer eentje over het erf getrokken. :D

Ik heb grondwerk gedaan (niet alleen om dit af te leren trouwens, ik vond het sowieso al een verrijking in de training), ik heb me verdiept in diverse posities en lichaamstaal en daarnaast ken ik mijn paard nu zo door en door :+: , dat ik hem niet eens hoef aan te kijken om al te weten, wat hij gaat doen. Het is allereerst een kwestie van dit 'negatieve' gedrag al voor te zijn. Ik weet alleen effe niet hoe ik dat het beste kan uitleggen. Ik WEET gewoon wanneer hij gaat drammen en laat dan met mijn lichaamstaal al merken, dat ik hem die vrijheid niet ga geven. Zonder hem strakker vast te houden (hengstenkettingen, nou nee, dat vind ik zo'n bullshit). Gaat dat hoofd toch richting bak/emmer/gras dan reageer ik meteen door zijn hoofd weer wat hoger te brengen). Een paard gaat vaak met zijn hoofd en nek de andere kant op als je niet snel genoeg reageert en kun je 'm dan niet houden, zet dan de achterhand opzij (leer je paard dus wijken voor druk, vooral die achterhand). Dan moet hij wel omdraaien namelijk. :D
Is veel handiger dan trekken aan het hoofd, want een sterk paard sleurt je dan toch gewoon mee.
Als je dat kunt zonder geweld (de achterhand omzetten), heb je echt geen problemen meer. Al hoewel je altijd consequent moet blijven en probeer het gedrag vooral voor te blijven.

En verder, geef geen snoepjes, geen tussendoortjes, niet laten grazen als je met je paard bezig bent. Werken is werken (ook als je je paard alleen maar van A naar B leidt), geen snoepjes etc. tijdens de verzorging en de dagelijkse omgang en alleen laten eten als je voert.

Ik heb het nu prima onder controle, ook al is mijn paard nog steeds met voer bezig (dat gaat het nooit meer uit bij hem). :D
Maar er mentaal mee bezig zijn, als iemand in de buurt met voer rondloopt, is toch wat anders dan dat hij er fysiek lekker vandoor gaat met jou er achter aan. ;)

Succes, hoor!!!

@[***]; ik sluit me verder helemaal bij jouw woorden aan. Mijn paard is heel tevreden met een aai en een knuffel ter beloning. Snoep heeft hij nog nooit gekregen. Het is onzin dat een paard snoepjes/voedsel beloningen nodig heeft om te weten dat hij iets goed gedaan heeft. De druk wegnemen of een aai doet veel meer.

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-09 16:02

fiona2005 schreef:

Precies :) Daar heb je geen snoepjes voor nodig. Moest ik eens bij m'n shettenkudde proberen. 't zijn goed opgevoede beestjes vanaf veulen af aan, maar snoepjes kun je veel paarden mee verpesten. Vaak voor ik weg ga krijgen ze nog wel iets lekkers, maar snoepjes om het paard z'n aandacht op jou te laten vestigen of af te leiden werkt echt alleen maar averechts.

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-09 16:07

Dus eigenlijk is NH volgens jou de enige manier om goed met je paard om te gaan en respect te krijgen? Sorry, dat gaat er bij mij dan weer niet in.

Mijn pony's zijn zéker niet bang van me, ik dwing ze ook niets af. En ja, ze zien mij als leider en hebben respect voor mij. Zijn ze allemaal ook zo bang van elkaar als er in de kudde eens een welgemikte trap wordt gegeven?
Als mijn pony's over de schreef gaan kunnen ze een tik of een schop onder de kont verwachten. En nee, ik ben niet de hele dag bezig met slaan en schoppen, sterker nog, 1x is vaak voldoende.

Onze jongste merrie wilde nog wel eens naar je uitslaan als je haar uit de wei wilde nemen. 1 welgemikte schop onder haar kont en 't hele probleem was verholpen. Kom nou, ik laat mij niet schoppen door zo'n snotneus.
En als je dit soort problemen wil verhelpen moet je dus eerst al je geld, tijd en energie steken in lessen NH, dan komt een héel proces en ben je weken verder voordat je kan ingrijpen. En dan nog maar afwachten of het werkt.

Ik vind het helemaal prima dat mensen het op die manier doen, dat moeten ze zelf weten. Maar het is ook nogal 'van de NH-mensen' om eerst te roepen dat niet-NH'ers NH zwart maken, en vervolgens roepen ze zelf net zo hard dat alle andere manieren niet goed zijn, nee, hun manier is de allerbeste en daar is geen discussie over mogelijk.
Kijk, dát schiet bij mij dan weleens in het verkeerde keelgat :)

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-09 16:12

[***] schreef:
Slaan, is altijd een teken van onmacht. En die onmacht bereik je soms wel op een gegeven moment (ik deel ook wel eens een tik uit) maar dit is echt het uiterste redmiddel. Als een paard zich zo verliest in zijn/haar emotie dat het op het gevaarlijke af dreigt te worden, dan schud ik een paard ook even wakker, maar om uit voorhand al te gaan slaan omdat je zelf niet de know how hebt/kent......

Dat is jou mening, maar presenteer dat dan niet als een feit, en accepteer dat er ook veel mensen zijn die anders denken ;)
Als ik alleen er maar op rot sloeg uit onmacht had ik m'n pony's allang verkl**t, die pikken dat ook niet.

Anne.

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-09 16:30

Ik had het met mijn verzorgtinker ook. De aanhouder wint, dacht ik altijd. Aan het halster liep ze altijd naar het hooi toe. Meestal na wat streng toespreken, bleef ze staan, maar wilde ze niet weg bij het hooi. Iedere keer als ze haar hoofd nar beneden wilde halen, trok ik haar omhoog en zei nee. Na een poosje had ze vaak door dat ze dr zin echt niet kreeg.

Edit: veel geduld dus!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-09 16:44

@ joyciej007,

Ik zal de laatste zijn die NH boven de 'reguliere' manier van omgang zou stellen.
Toevallig ben ik zelf meer van de middenweg tussen beiden :)

Maar WAAROM slaan als het ook op een andere meer vriendelijke wijze afgedaan kan worden?
Kom dan niet aanzetten met dan ben ik het duidelijkst..
Paarden slaan in de natuur ook op los, maar meestal gaat hier een waarschuwing aan vooraf.
Hoevaak gebeurd het volgende scenario wel niet:
paard trekt ruiter mee omdat deze besluit te gaan grazen, ruiter gooit gewicht in de strijd en zegt.. nee niet doen.
paard blijft gras eten, ruiter "trekt" nogmaals en zeg doe eeeens niehiet.
En vervolgs krijgt het paard een lel, omdat hij niet geluisterd heeft naar wat er gevraagd wordt.

En nee.. het eerste 2 keer trekken volstaat niet als een waarschuwing, omdat een waarschuwing ook reactie teweeg brengt. En je dus niet duidelijk genoeg bent geweest negeert het paard dit ook volkomen. Jij bent in dit geval zijn ondergeschikte. vervolgens krijgt dit paard een lel..
En wat hebben we hier nu van geleerd? Dat er dus ineens reactie van een lel kan ontstaan door de eigenaar.
Nu zal je paard wellicht iets beter op je letten, maar WAAROM?
Nou niet omdat JIJ zo duidelijk bent geweest, nee omdat het paard heeft geleerd meer op zijn hoedde te zijn omdat er ineens reactie kan komen. Wat voor de ruiter heel logisch zou zijn qua gedachte, maar de communicatie is nooit bij het paard aangekomen.

Wij zitten wel een beetje op dezelfde lijn (zeker qua doelstelling) maar de weg ernaar toe kan ook heel anders.

Citaat:
Onze jongste merrie wilde nog wel eens naar je uitslaan als je haar uit de wei wilde nemen. 1 welgemikte schop onder haar kont en 't hele probleem was verholpen. Kom nou, ik laat mij niet schoppen door zo'n snotneus.
En als je dit soort problemen wil verhelpen moet je dus eerst al je geld, tijd en energie steken in lessen NH, dan komt een héel proces en ben je weken verder voordat je kan ingrijpen. En dan nog maar afwachten of het werkt.

Ik had zeker niet anders gereageerd! Dat is ook mijn hele punt. Als er gevaarlijke situaties ontstaan, MOET je wel ingrijpen. En soms is het niet anders.
Maar om zoiets 'simpels" als trekken naar voer op te lossen met geweld, omdat dat de makkelijke weg zou zijn..
Nee dat kan er bij mij niet in.
Begeleid zelf al jaren diverse combinaties en heb ook veel gewerkt met probleempaarden (dan heb ik het over ECHTE probleempaarden) en omdat ik het niet wil afdwingen, ben ik keuzes gaan stellen.
Een paard heeft altijd de keuze uit 2 opties. Maar dit zijn ook de 2 opties die IK dan vervolgens zelf heb gesteld.

Dus conclusie: ik zeg absoluut niet dat de reguliere aanpak slecht is en mensen daar gelijk mee op moeten houden en over moeten stappen naar NH, maar ik zeg juist dat als je begrijpt waar NH voor staat en zelf hebt ervaren hoe het is om zulk contact te kunnen maken met zo weinig middelen en grootendeels zonder geweld (fysiek en mentaal) snap je pas wat daarmee bedoeld wordt.
NH is dus NIET koetiewoetie cultuur waarbij de de paarden altijd geaaid worden en gehoopt wordt dat het probleem vanzelf weggaat.
NH biedt juist de ruimte om die communicatie met je paard aan te gaan.
En wat ik hiervoor ook al zei: Soms is een schop onder de kont nodig. Hoe denk je dat ze in de natuur met elkaar omgaan...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-09 16:45

JoyCiej007 schreef:
[***] schreef:
Slaan, is altijd een teken van onmacht. En die onmacht bereik je soms wel op een gegeven moment maar dit is echt het uiterste redmiddel. Als een paard zich zo verliest in zijn/haar emotie dat het op het gevaarlijke af dreigt te worden, dan schud ik een paard ook even wakker, maar om uit voorhand al te gaan slaan omdat je zelf niet de know how hebt/kent......

Dat is jou mening, maar presenteer dat dan niet als een feit, en accepteer dat er ook veel mensen zijn die anders denken ;)
Als ik alleen er maar op rot sloeg uit onmacht had ik m'n pony's allang verkl**t, die pikken dat ook niet.

Moet je dit stuk ook even vet drukken: (ik deel ook wel eens een tik uit)

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-09 16:51

Ik deel ook wel eens een tik uit (fase 4), maar dat komt eigenlijk zeer weinig voor.
Maar het is wel zo fijn dat je door lichaamstaal/positie al misschien wel wat tikken kan voorkomen. :)

Verder blijf ik vinden dat je een mens/paard niet kan vergelijken met paard/paard, wat een schop tussen paarden in de kudde betreft. Daarbij geeft een paard al zoveel signalen voor hij daadwerkelijk trapt en dat doen mensen meestal niet (in lichaamstaal) als ze een paard een lel geven. Ik vind het geen vergelijking dus. :n

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-09 16:59

Twiggy2008 schreef:
Ik deel ook wel eens een tik uit (fase 4), maar dat komt eigenlijk zeer weinig voor.
Maar het is wel zo fijn dat je door lichaamstaal/positie al misschien wel wat tikken kan voorkomen. :)

Verder blijf ik vinden dat je een mens/paard niet kan vergelijken met paard/paard, wat een schop tussen paarden in de kudde betreft. Daarbij geeft een paard al zoveel signalen voor hij daadwerkelijk trapt en dat doen mensen meestal niet (in lichaamstaal) als ze een paard een lel geven. Ik vind het geen vergelijking dus. :n

precies mijn punt :)

mindful

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-09 17:05

Mijn Haf deed dit ook als we onderweg zijn naar de weide enz...
Ik zet haar altijd buiten met een lange lijn
Als ze gaat grazen of mij voorbij loopt maak ik een zwaaibeweging (arm op-en neer) met het doorhangend touw, deze komt dan haar richting uit en dan doet ze haar hoofd meteen omhoog.
Dit heb ik hooguit 5 x moeten doen en nu loopt ze netjes mee zonder dat ik heb moeten trekken of sleuren

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-09 18:09

Oké, dan hebben we meer met elkaar gemeen dan ik dacht. Zo uitgelegd kan ik me wel vinden in je reactie. 9 v/d 10 keer volgt er bij mij eerst ook een waarschuwing; van veulens af aan kennen ze bij ons het woord 'Euh!! NEE!!' al. Vaak is dat al voldoende. Ik heb wel eens mensen gehad die dus ook NH volgen, al is het misschien op de 'verkeerde' manier, maar mijn allerbraafste pony konden zij niet de baas. Waar ze bij mij en bij ieder ander die een beetje 'overwicht' heeft rustig en netjes in het gras blijft staan, begon die pony juist ineens gras te happen of was er niet normaal meer mee te wandelen. Dat zal vast uitproberen zijn, maar als je die mensen dan vertelt 'heej komop pak haar eens een beetje aan, dat weet ze heus wel' dan volgde er geen of weinig reactie.
Dit niet om alle NH'ers over 1 kam te scheren, maar daar is mijn beeld wel een beetje door gevormd. Als je dat soort dingen bij mijn pony's doet, heb je binnen enkele dagen strontvervelende échte eigenwijze shetten waar geen land meer mee te bezeilen valt. Want ja, die zijn ook niet op hun achterhoofd gevallen :Y)

En tuurlijk hoeft dat niet altijd zo te zijn, maar op het moment dat een pony mij echt probeert te domineren (en dat kan natuurlijk op vele manieren) of iets onacceptabels uitvreet, dan kunnen ze van mij wel een kordate en strenge correctie verwachten.