[SR] Paard knalt constant gigantisch over zijn eigen grenzen

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

nickyu

Re: [SR] Paard knalt constant gigantisch over zijn eigen grenzen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-09 01:44

knollentuin .. de mijne stond uiteindelijk alleen op oud hooi
en nog wilde die meer dan die kon

alleen geen glimmend vachtje meer , conditie loos
maar zo gek als een deur

kan m natuurlijk domweg op de wei flikkeren en het daarbij laten
word die niet beter van .. blijft niet beetje in conditie ..blijft niet recht ..blijft niet happy

of ik kan proberen , net als wat je doet bij je kind
proberen het enthousiasme een beetje tegemoed te komen
en een beetje te temperen omdat volle bak
geen goede optie is

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-09 11:54

Ik ben het niet altijd met kiwiko eens, maar in deze 100%. Paard is wat hij is en gedwongen rust maakt hem niet gelukkiger.

Ik denk dat je het goed doet zo, met het geven van veel bewegingen en zou hem idd daar waar mogelijk buiten zetten zodat hij zijn energie kwijt kan.

Risico's? Ja. Maar die loopt je altijd en overal en van betutteling gaat het paard zich ook niet beter voelen.
Idd beter een wat minder lang leven, maar gewoon kunnen zijn wie hij is dan dat hij altijd kort wordt gehouden.

nickyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-09 12:19

24/7 buiten staan ze zoiezo
en net als vandaag is die minder vrolijk door het weer
maar gisteren in het zonnetje waren ze aan het spelen
tegenelkaar opsteigeren rennen vliegen uitdagen pesten
en toen de rust weer even was wedergekeerd groomen ..
zitten steeds minder manen op mijn paarden :')

maar we zijn er uit hoor
oudje krijgt loopstal hoog en droog

op de mooie dagen staan ze bij elkaar
en op dit soort dagen mag oudje appart
daar puber blijft zieken en lijkt te weten dat oudje dan niet zo rap meer is

(komt langs draven bijt in poot oudje tijdens langslopen en galoppeerd weg.. bv
oudje gaat er op dit soort dagen niet achteraan maar als jonkie niet snel genoeg is
word die gegrepen aan zijn staart en doet dan net als in een teken film galop op de plaats
echt daar gaat nog eens een staart wond of gebroken staart uit komen
nu ik dit paar keer gezien heb begrijp ik ook waarom de staart van jonkie maar niet dik wil worden
plukken worden er zo wel eens uitgertrokken :+ )

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-09 14:23

liljebo schreef:
Ik ben het niet altijd met kiwiko eens, maar in deze 100%. Paard is wat hij is en gedwongen rust maakt hem niet gelukkiger.

Ik denk dat je het goed doet zo, met het geven van veel bewegingen en zou hem idd daar waar mogelijk buiten zetten zodat hij zijn energie kwijt kan.

Risico's? Ja. Maar die loopt je altijd en overal en van betutteling gaat het paard zich ook niet beter voelen.
Idd beter een wat minder lang leven, maar gewoon kunnen zijn wie hij is dan dat hij altijd kort wordt gehouden.

Wie heeft het dan over betutteling en gedwongen rust? Das nooit goed.

larrylurex

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-09 14:30

Waarom bouw je het niet rustig af, stappen kan geen kwaad voor een pees dus maak lange buitenritjes die gewoon stapt en een beetje draaft (voor zover het veilig is natuurlijk)
Je kan ook een rustgevend suplement voeren, ik heb muesli voor heftige en nerveuze paarden, dat helpt ook.

Mirkim

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-11-09 22:23

@ Nickyu, hoe weet jij dat jouw paard over z'n grens gaat?

@ Larrylurex, volgens mij heb ik wel duidelijke verhalen neergezet hier, toch hoe mijn paard is en wat ik aan het doen ben. Mijn paard is allang afgebouwd, doordat hij plots stil kwam te staan ivm zijn pees. Dit is inmiddels twee jaar geleden en zijn pees is een zwakke plek (zit snel weer vol), maar hij is helemaal okay in draf. Dus ja, ik stap veel op die ritten, ik draaf wat en ik galoppeer wat (wat dus echt keihard gaat := )... Dus het afbouwen heeft geen enkele zin... :)

Naar het eten kijken helpt niet veel. Hij krijgt een handje brok (zodat hij niet als enige niets krijgt) en van mij muesli. Toen hij nog fanatiek moest lopen kreeg hij meer krachtvoer natuurlijk.
Daarnaast krijgt hij zoveel kuilgras als hij maar op kan, maar hij heeft ook aan het hooi gezeten en daar reageert hij net zo (heftig) op.

nickyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-09 22:32

doordat die de dagen erna stijf is
+ dat als die aangeeft aan het wrk te willen
energie voldoende te hebben en bepaalde dngen niet lukken
pasard chago word

uit ervaring dus

paard heeft lichte artrose en kwam zeer zwaar verwaarloosd retour bij ons
na 14 maanden weggeweest te zijn (denk je je paard een plezier te doen
echt been there thin that .. nooit nooiiiiit meeer )
bespiering is dus nihil + lichte artrose met een paard
wat graag zijwaartse gangen loopt
lekker changeerd etc
en nu met normale galop al problemen heeft door disbalance en nihil bespiering

paard is te enthousiast en bij normaal stappen reageerd die , excuses voor de
vermenselijkte termen , geirriteerd na x tijd
doet het er niet voor
de 1e vogende keer als die zadel ziet draait die om
na week heeft die zoiets , zodra die zadel ziet komt die bij de zadelkamer staan
en pakt direct hoofdstel aan

probeer je weer rustig aan te doen
en weer word die boos na x tijd pogingen rustig stappen

Morgalyen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-09 22:54

Mijn oma had ook zo'n paard; een statige fries van 25, die ook met 'pensioen' was. Het idee was dat ik er alleen rustige buitenritten mee zou maken, maar daar was hij het niet mee eens. Hij had altijd goed gepresteerd in de sport en daar was hij ook 'trots' op. Hij wilde niet stappen en in een sukkeldrafje - hij wilde keihard draven met geweldige voorbeenactie en in uitgestrekte galop over een maisveld denderen. Hij rende de jonkies van 4 en 5 eruit! Toen ik hem weer aan het werk zette was hij volgens mij tevredener. Hij is 31 geworden. :D

unamie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-09 23:04

Het paard kan in de stapmolen en als het weer het toelaat in het land..
Als het weer het niet toelaat, hoeveel uur per dag staat het dier dan op stal?
Als je paard 4 uur per dag in de paddock staat blijft er toch nog altijd nog 20 uur over...
Dat vind ik persoonlijk veel te lang
Probeer eens stalling te zoeken waar hij 24 uur per dag zelf kan beslissen of hij binnen staat of buiten
moeilijk misschien maar ze zijn er wel :j
Een paard dat altijd bewegingsvrijheid heeft zal ook niet zo snel gek gaan doen
Ook (wilgen) takken in de paddock om aan te kluiven zal hieraan meehelpen

Mirkim

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-11-09 23:53

Unamie, ik wil hier geen wel op stal/ niet op stal houden discussie van maken... Die discussies zijn hier eindeloos al gevoerd en ik handel op dit moment naar wat ik het best vind voor mijn paard. En voor mij staat hij op dit moment in een omgeving die goed voor hem is en wat ik hem te bieden heb. en zoals in elk paardenleven: hij moet het er maar meedoen.. Hier in de omgeving is er amper (of ik ken ze iig niet) weidegang in de winter, daarnaast wil ik mijn paard 's nachts op stal hebben staan, omdat dit rustiger voor hem is en omdat hij dan op die manier wat kan bijvreten en kan bijkomen.
Ik had het liever ook anders gehad, maar het is nou eenmaal zo...

@ Morgalyen, leuk om je verhaal te lezen! :) Zo is mijn paard ook een beetje: of hard, of gewoon net zo lang doorzeuren dat hard kan en mag :) Ik denk dat Mirk ook wel de jongere garde zo zou kunnen uitrennen (hij kan het alleen niet zo lang meer volhouden!).

@Nickyu, grappig het karakter van jouw paard te lezen... Menselijke termen maakt het wel duidelijk... Kan me ook voorstellen dat het voor jou lastig is om de grens af te tasten!
Laatst bijgewerkt door Mirkim op 06-11-09 00:24, in het totaal 1 keer bewerkt

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-09 00:07

Lastig punt is het waarborgen van voldoende kwaliteit van leven bij een paard dat lichamelijk niet meer kan wat het zou willen. Ik heb ook zo'n overactieve taart, ze moet toch echt wel 22 zijn (6 volgens de keurende dierenarts en we zijn bijna 17 jaar samen) maar ze gedraagt zich zelden als een verstandige oude dame, meestal als een debiele 6-jarige. Laatst hebben we ook volstrekt onverantwoordelijk over een tankbaan gecrosst onder omstandigheden die ik met een "normaal" paard nooit zou overwegen, maar zij moest zo nodig...... Zij is nou eenmaal een dwangmatige beweger en moet dus fysiek uitgedaagd worden. Het enige wat ik daarbij kan doen is waarborgen dat ze netjes opwarmt, recht loopt en netjes uitstapt. Dus minimaal 2x per week bakwerk voor de gymnastiek en om haar ook geestelijk bezig te houden en ik heb een trucje gevonden om haar op buitenrit wat te temperen: ik neem een handpaard mee waar ze rekening mee moet houden. Het leuke is dat ze dat dus ook heel serieus doet, zij deelt mijn verantwoordelijkheid om het andere paard goed te begeleiden ;)
Wees creatief en hou je paard bezig. Pensioen is voor de luie paarden, niet voor de werkers.

MJ__

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-09 00:23

jaa,maar iedereen zegt hier nou wel dat zij hun oude paardje gewoon net zo hard laten werken en dat dat geen probleem is,
dat is ook zo,
maar haar paardje geneest van een peesblessure,
dan is het gewoon niet verstandig om hem net zo hard te laten werken als voorheen als je nog wat aan hem wilt blijven hebben, :)

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-09 01:02

Zie de laatste regel van mijn post: Wees creatief en hou het paard bezig. Dat hoeft niet te betekenen dat je elke dag een uur dressuurtraining moet doen, maar wel dat je het paard zo goed mogelijk gebruik laat maken van de mogelijkheden van zijn lijf. Met in de watten leggen en alles maar voorzichtig geef je zo'n paard geen leven maar een karikatuur ervan.
Ja, misschien ga je een keer te ver en is dat het einde van het paard, maar wat is erger voor een paard: langdurig niet kunnen en mogen wat je graag doet of wat korter wel lol beleven aan je leven en misschien wat eerder naar de paardenhemel gaan? Een paard leeft niet met angst voor de dood, maar een paard kan wel leven met verdriet over wat er niet meer kan.

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-09 01:07

En als je eens gaat vrijheidsdressuren? En grondwerken? tussen dingen door lopen, achteruit tussen dingen doorlopen, allerlei kunstjes leren?

Ik doe het met mijn (relatief jonge) paard die gewoont te slim is om alleen maar in de bak te werken. Ik geef haar dingen om te doen, om over te denken.

MJ__

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-09 01:10

Ja,maar ik had het niet specifiek over jou post hoor :)

nee maar ik bedoel maar,
ik snap heel goed waarom ze dat niet wilt,
mijn paardje is ook herstellende van een peesblessure,
en je hebt dan net een hele ellendige tijd achter de rug gehad,
en je wilt niet dat dat weer opnieuw begint,
dus dan doe je zo voorzichtig mogelijk,
mijn paardje is gelukkig gewoon blij met vaak op de wei,en af en toe rijden,
maar als haar paardje daar niet genoeg aan heeft moet je een andere oplossing zoeken,
in de wei los laten lopen is geen slecht idee,want daar zal hij uiteindelijk echt wel stoppen als hij vindt dat het genoeg is geweest,
maar ik kan heel goed snappen dat je met rijden zo voorzichtig mogelijk wilt zijn,en zeker niet weer even hard gaat rijden als voorheen,omdat je niet wilt dat heel de ellende opnieuw begint ,
wat je zelf kan voorkomen doe je liefst ook wel :)

Marion71

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-09 01:25

Je hebt een energiek oud paard en bent zuinig op hem. Dat snap ik heel goed. Maar je paard heeft karakter. Hij wil niet achter de geraniums zitten. Hij wil leven, spelen, rennen, ravotten. Wat je nog met hem doet, is prima. Dat houdt hem sterk en soepel én maakt het mogelijk dat hij nog zo ravotten kan. Gun hem dat, laat hem oud worden en doodgaan op de manier zoals hij altijd geleefd heeft. Met volle teugen!

Mirkim

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-11-09 01:32

Mijn paard is helemaal ok hoor wbt die peesblessure! maar een feit is dus dat die peesblessure er 'zit' een zwakke schakel zit in dat been, omdat er naast de jongste peesblessure nog een oudere peesblessure aan ten grondslag legt. Dus daar houd ik rekening mee... Gelukkig kunnen we gewoon rijden e.d.!

MJ__

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-09 01:34

oh gelukkig maar :)
maar ik snap wel waarom je niet meer even hard wil trainen als vroeger hoor,
zou ik ook niet doen met die peesblessures,
ben ik altijd voorzichtig mee,(mischien wel een beetje te :) )
maar ik zou bij het rijden gewoon nog goed oppassen,en voor derest je paardje zoveel mogelijk op de wei doen,
daar kan hij zelf gewoon rennen zoveel hij wil,en als hij er last van begint te krijgen stopt ie wel hoor :)

Mirkim

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-11-09 01:49

Ik denk als je mijn berichtjes leest in dit topic dat mijn vriendje niet zomaar stopt ;)

MJ__

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-09 02:02

nee ik heb de berichtjes wel gelezen hoor,
maar ik heb hetzelfde probleem,en ik zou ook niet weten wat ik ermee moet,
je houd teveel van ze ,daarom ben je zo voorzichtig,
maar dat is ook niet altijd goed voor hen :')

Mirkim

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-11-09 02:13

Ik doelde ook meer op het feit dat hij alsnog op drie benen door de bak weet heen te sprinten... Dus hij knalt dus gewoon over zijn pijngrens heen! :)
Maar idd... hem als porselein behandelen moet ook niet... En ik zie eigenlijk ook hier in terugkomen dat iedereen met z'n oude paard nog wel bezig is deze te dressuurmatig te gymnastiseren... Ik denk dat ik dat ook maar in zijn programma gooi, dat lijkt me nooit mis! Hoewel... hij nog heel soepel zijn benen in zijn nek kan leggen ;)

nickyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-09 08:55

Citaat:
Een paard dat altijd bewegingsvrijheid heeft zal ook niet zo snel gek gaan doen

in de weide , waar mijn paard 24/7 loopt
zie je duidelijk dat die de ene dag als een idiooooot loopt te doen de andere dag voorzichtig
daar kent hji duidelijk zijn grenzen en gedraagt zich daar ook naar

maar onder zadel wil die zo graag zijn best doen
dat je die grenzen pas voelt als die te ver is gegaan
met als gevolg een boos en kreupel paard

een rustig ritje kan die makkelijk nog aan maar het zwaardere werk niet
word dan boos en wil dan maar aan de kletter
de grens zoeken blijft moeilijk

sommige reacties hier ... een jong paard die te enthousiast is
die temperen we toch ook ?

Esprit4

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-09 15:07

wij hadden eerst een pony
die was al 47 en nog als hij met het verzorgetjte reed schoot hij ervandoor en deed allemaal idiote dingen
toen hebben we hem gewoon nog laten werken maar zijn voer minder gemaakt
hij is nu overleden 50!
maar had een leuk leven je moet hem een beetje zijn ganmg laten gaan en miss met andere oudjes in de wei zetten
en misschien als er wedstrijden op de manege zijn doe dan met hem mee dan hoef je niks te betalen en zo (onderling wedstrijdje)
of ga hem gewoon is helemaal klaar maken voor wedstrijd en dan lekker met vrienden een wedstrijd doen vinden ze meestal wel leuk

in ieder geval die van ons wel en werd er alleen maar rustiger van omdat hij dan toch zijn gang kan gaan en iets doet wat hij leuk vindt zonder dat hij zich pijn doet of breekt