Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73
Aria_zz schreef:Ik vind het super van je dat je zo met het beestje wil omgaan, en we zullen je dan ook nog wel in de NH forums zien
cocochanel schreef:Je leert daar heel veel over het gedrag van paarden en hoe je een goed leiderschap aan je paard kunt geven,heb wel een aantal leuke adressen met verschillende methodes mocht je intresse hebben,aangezien leiderschap aan een paard toch nog anders is als aan een hond.
maatje31 schreef:merrie veulen laten krijgen...dat advies heb ik ook wel gekregen...sommige merries (met name gevoelige merries) willen daar wel goed van opknappen (geestelijk)...wat meer rust krijgen in hun donder.

. (Edit: ehm, zie topic titel geloof ik? Hihi) Je bent goed bezig, het komt vast goed! Elpharo schreef:Ik wens je heel veel plezier met haar (alhoewel ik nu even niet meer weet of het echt zeker is dat je haar koopt, ja toch?. (Edit: ehm, zie topic titel geloof ik? Hihi) Je bent goed bezig, het komt vast goed!
Basbokito schreef:Ik las het stuk over Dominantie.
Als ik met haar wandel en ik sta stil met mijn gezicht naar haar toe. dan loopt ze langzaam naar me toe hoofd naar beneden. Ze drukt dan heel zachtjes haar hoofd tegen me aan en blijft zo staan.
ik aai haar dan kriebel haar achter de oren en blijft gewoon staan. met haar hoofd tegen me borst.
Haar hoofd en nek is op de zelfde hoogte als haar schoft zeg maar het is een lijn.
nu las ik dat een paard niet te veel in je eigen ruimte moet laten komen.
Ik zelf ervaar het niet als dominantie. Ook niet als bedreigend of zo absoluut niet.
Omdat i nog geen paarde taal spreek mijn vraag.
Hoe moet ik dit gedrag zien.
cissy schreef:Ken je inmiddels Parelli al bijvoorbeeld? Die heeft heel veel info en cursusmateriaal van NH en ook over paardenpersoonlijkheden en hoe daarmee om te gaan, erg leerzaam!
Echwel schreef:Paard heeft geen verdriet omdat eigenaar overlijdt, dat praten wij mensen de paarden aan.
het is een kudde dier, valt de leider weg accepteren ze gewoon een ander, zeker als die ander ze voert want dat is het belangrijkste voor een paard
Gewoon vaak gaan en de leider zijn dan accepteert ze het vanzelf..
Randie het paard mistte de routine die ze gewend was, niet de persoon..neem kudde, kuddegedrag en leider als voorbeeld
Echwel schreef:Paard heeft geen verdriet omdat eigenaar overlijdt, dat praten wij mensen de paarden aan.
het is een kudde dier, valt de leider weg accepteren ze gewoon een ander, zeker als die ander ze voert want dat is het belangrijkste voor een paard
Gewoon vaak gaan en de leider zijn dan accepteert ze het vanzelf..
Randie het paard mistte de routine die ze gewend was, niet de persoon..neem kudde, kuddegedrag en leider als voorbeeld