Help wat mag ik doen met mijn veulen?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

san1989

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-09 23:29

Ik heb zelf een veulen van nu 7 maanden.
Ik heb hem vanaf dag 1 en ben hem ook zelf aan het opvoeden. Je kunt met een veulen niet veel en ik ben het er mee eens dat niet iedereen in staat is een veulen op te voeden! Het vergt erg veel geduld en begrip voor het veulen.

Je moet ook zeker niet in discussie gaan met de eigenaar daardoor maak je het jezelf alleen maar moeilijk mee ;)

ik hoop dat je er wat aan hebt ;)
Laatst bijgewerkt door san1989 op 29-10-09 00:11, in het totaal 1 keer bewerkt

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Re: Help wat mag ik doen met mijn veulen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-09 23:34

Ik zou het veulen lekker met rust laten. Het opvoeden van een veulen is niet niks, hoe lief ze ook zijn, het moet perfect gaan anders verpruts je het paard en is er later niks mee te beginnen.
Je moet echt weten hoe je moet reageren, en stevig in je schoenen staan. Ik zou er persoonlijk helemaal niks mee doen, af en toe een aai geven en thats it.

Eigenaar doet dit waarschijnlijk ook om het veulen te beschermen... Als het dier verkeerd opgevoed word, of verkeerde dingen leert (mensen omverlopen, aanvallen, of als speelmaatjes zien) zou 'ie later zomaar in de salami kunnen belanden en dat zou nogal sneu zijn niet waar?

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-09 23:35

:) Ik vind dat je al best veel met dat veulen mag eigenlijk.

Casarell

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-09 23:46

Zelfs het omdoen van een halster vergt de nodige kennis en ervaring, anders krijg je em straks nooit meer om..
Net zoals het geven van voetjes.. dat moet je goed doen, anders gaat ie leren dat ie met slaan zijn been terug krijgt..

san1989

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-09 23:50

Miss_Malfoy schreef:
Eigenaar doet dit waarschijnlijk ook om het veulen te beschermen... Als het dier verkeerd opgevoed word, of verkeerde dingen leert (mensen omverlopen, aanvallen, of als speelmaatjes zien) zou 'ie later zomaar in de salami kunnen belanden en dat zou nogal sneu zijn niet waar?

Snap wat je bedoeld ;)

Onze paarden stonden aan de weg waardoor ze erg vaak door meisjes werden gevoerd.
M'n veulen werd erg happerig/bijterig, ik was er nog op tijd bij en heb hem geleerd dat hij moet wachten en zijn eten pas krijgt als ik daar toestemming voor geef. Maar er zijn genoeg paarden die bepaalde dingen niet meer afgeleerd krijgen vooral alles wat ze in het 1e levensjaar hebben geleerd ;)

Mischien kan je in overleg met de eigenaresse samen wat dingetjes met het veulen doen. dan leert ze ook niets aan wat de eigenaresse niet wil ;)

Equidea

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-09 23:53

Eigenlijk helemaal niks.
Afentoe een nieuw halster omdoen omdat het vorige halster te klein word.

Voetjes geven etc, dat leer je ze zo, daarna hoef je het 3 jaar niet meer te doen.

san1989

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-09 23:59

het herhalen vind ik persoonlijk wel goed ;)
Ik ben spelenderwijs m'n veulen bomproof aan het maken bijv over een zeiltje lopen,chabrakje op z'n rug, met een takje zachtjes over zijn lijf gaan zodat ie met wandelen niet over ieder takje moeilijk gaat lopen doen enz en dat gaat super heb er echt baat bij ;)

doordat je zachtjes en met geduld hem aanraakt met een vreemd voorwerp is hij minder snel schrikkerig als dat bijv tijdens het wandelen gebeurd. Maar dat is mijn ervaring ;)

Gypsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-09 00:02

san1989 schreef:
het herhalen vind ik persoonlijk wel goed ;)
Ik ben spelenderwijs m'n veulen bomproof aan het maken bijv over een zeiltje lopen,chabrakje op z'n rug, met een takje zachtjes over zijn lijf gaan zodat ie met wandelen niet over ieder takje moeilijk gaat lopen doen enz en dat gaat super heb er echt baat bij ;)

doordat je zachtjes en met geduld hem aanraakt met een vreemd voorwerp is hij minder snel schrikkerig als dat bijv tijdens het wandelen gebeurd. Maar dat is mijn ervaring ;)

Maar dit zou de TS dan absoluut onder begeleiding moeten doen...
Het zou echt een slechte zaak zijn als het veulen zich losrukt, in paniek raakt etc.

san1989

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-09 00:06

uiteraard!
Vandaar dat ik heb gezegd dat niet iedereen in staat is een veulen op te voeden of nieuwe dingen aan te leren ;)

Gypsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-09 00:07

san1989 schreef:
uiteraard!
Vandaar dat ik heb gezegd dat niet iedereen in staat is een veulen op te voeden of nieuwe dingen aan te leren ;)

Dat is zo maar het zou jammer zijn als de ts het opvat als o dit kan ik er mee doen.

san1989

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-09 00:08

dat is waar sorry mijn fout ;)

Equidea

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-09 00:09

um, ik denk persoonlijk niet dat het een goede zaak is om een 12 jarige die join-up's verricht (zie berichten ts), een veulen te laten opvoeden.

Begrijp me niet verkeerd, ik gun het je zeker, maar dit gaat zeker weten zonder begeleiding heel erg fout...

san1989

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-09 00:19

Het was niet mijn bedoeling je aan te sporen toch iets met het veulen te doen!dus daarom heb ik het lijstje weggehaald.

Ik heb zelf meegemaakt dat een meisje tegen mijn wil in dingen met mijn veulen ging doen en geloof me daar is geen enkele paardeigenaar blij mee ;)

Dus laat het veulen voor wat het is dat is beter zeker omdat je nog vrij jong bent (niet verkeerd bedoeld) maar doe eerst wat meer ervaring op en wie weet wat je over een paar jaar tegenkomt ;)

Aureliaa7

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-10-09 09:50

san1989 schreef:
Ik heb hem vanaf dag 1 en ben hem ook zelf aan het opvoeden. Je kunt met een veulen niet veel en ik ben het er mee eens dat niet iedereen in staat is een veulen op te voeden! Het vergt erg veel geduld en begrip voor het veulen.

Je moet ook zeker niet in discussie gaan met de eigenaar daardoor maak je het jezelf alleen maar moeilijk mee ;)

Bedankt hoor

laurentius

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-09 10:19

Je kan het veulen aaien als het bij je komt en dan ook eens op wat rare plaatsen. Kunnen jullie samen lekkere friemelplekjes ontdekken en went het veulen eraan dat mensen aan zijn hele lijf willen komen. Maar denk ook goed aan je eigen veiligheid want veulens hebben nogal eens wilde plannen!
Nog een tip uit eigen ervaring, leer hem niet dat bovenaan de staart zo'n lekker plekje is, een van mijn kleintjes kwam hier en draaide steeds haar kont naar me toe om gekriebeld te worden... Leuk als ze klein zijn maar later niet echt handig!
En net als eerdere posts, doe niets wat de eigenaresse niet wil, vertrouwen is heel belangrijk tussen jullie.
Ik zou vooral genieten van het kijken naar zo'n prachtig kleintje, de rest komt later.

EarthFocus

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-09 11:52

het veulen moet lekker veulen kunnen zijn, maar als het nieuwsgierig naar je toe komt, kan je het wel proberen te aaien, even kroelen en zo langzaamaan tot je er een borsteltje overheen kunt halen. maar niet te snel willen, baby's laten we ook eerst rusten en baby zijn totdat het moet gaan praten..

Gypsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-09 18:54

Aureliaa7 schreef:
san1989 schreef:

Bedankt hoor

We zijn blij dat jij ook blij bent met alle goede antwoorden die er hier op je vraag gegeven worden. >;)