paard alleen?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

mick75

Re: paard alleen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-09 03:05

Ik vind dat een maatje voor een paard onontbeerlijk is.

Wat betreft de creativiteit van hengstige merries: Heb er eentje gekend die onder een afrastering van 60cm hoog met flink prik erop doorkroop, pony was zelf rond de 1.40. Plat op de buik en gaan met die banaan was het, letterlijk. Niemand geloofde het totdat we het een keer gezien hadden. (we vroegen ons wel steeds af hoe ze het voor elkaar kreeg bij haar buurman in de wei te komen, laagste draadje stond op ongeveer 60cm, de hoogste op 1.40. Waren 3 draadjes). Ga ervanuit dat Shetjes bijzonder creatief zijn in uitbreken. Kan daar ook hele verhalen over vertellen. En een Shet kost ook gewoon geld, het is geen inferieur wezen of zo maar een volwaardige pony die ook volwaardige aandacht verdient.

In jouw geval zou ik toch voor een pensionmaatje gaan. Dus een plaats verhuren, dan levert het ook nog wat op in plaats van dat het alleen maar kost. En heb je zelf geen omkijken naar de hoeven, entingen, wormkuren en dat soort dingen. Je kan dan ook altijd kijken of het klikt of niet met jouw paard.

Lady__M

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-09 13:41

CCindy schreef:
Ezels brengen ook ziektes over hoorde ik van iemand, door wormen ook geloof ik.
Vond dit wel een heel raar verhaal! Ze stammen toch behoorlijk van elkaar af, ezels en paarden, en nu zouden ze ineens niet meer bij elkaar mogen staan?

Ezels kunnen paarden inderdaad besmetten met wormen, maar paarden kunnen ook elkaar besmetten met hun wormen.
Als je goed en op tijd ontwormt is er in principe niet zoveel kans op een ernstige worminfectie.
Mijn Haflingermerrie (intss overleden) heeft ooit een zeer gevaarlijke worminfectie opgelopen gewoon door op een wei te staan die enkel door andere paarden werd gebruikt..

nathalieke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-11-09 20:40

alle pony's zijn hier zeer duur. (boven 250 euro). Er stond 1 oudere pony te koop, ruin, geen shet maar toch maar stokmaat 1m voor 80 euro. Ik heb er enkele dagen over gedacht. Nu bel ik ervoor en hij wordt morgen opgehaald :(

Marion71

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-09 01:05

Een paard is net als een mens een sociaal dier. Stel je eens voor dat jij alleen met allerlei andere diersoorten zou moeten leven en nooit met mensen contact hebt. Tuurlijk, sommige paarden accepteren een leven alleen, maar ze zijn echt gelukkiger met een soortgenoot. Ik heb een voorbeeld daarvan op stal staan. Een vriendin van me heeft een 18 jarige merrie. Ze had koeien, kalfjes, geiten en konijnen om zich heen. De merrie stond al zeker 8 jaar alleen. Omdat ze er niet veel meer mee deed, heb ik aangeboden dat ze bij mij mocht komen staan, omdat ik vind dat een paard niet alleen hoort. De eerste paar dagen deed ze niks dan piepen en slaan met haar voorbeen. Ze moest aanvankelijk niks van andere paarden weten. En nu, ze is oppasmoeder van een paar jonge paarden. Helemaal opgefleurd; rent, speelt, super mooi in haar vacht en glimmende oogjes.
Wellicht een beetje een harde stelling maar wel eentje die een paard ten goede komt; als je ruimte en geld voor 1 paard hebt en niet voor een paardenmaatje kan zorgen, moet je niet aan een paard beginnen. Dan moet je wachten totdat je daar wel de financiele middelen voor hebt. De optie van een pensionpaard is ook nog niet zo'n gekke gedachte; wel de lusten maar geen lasten.

Marion71

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-09 01:07

Oeps, ik zie dat je de verstandige keuze hebt gemaakt er een pony bij te kopen. Hopelijk wordt goedkoop geen duurkoop, maar een maatje is een goede beslissing! Top, dat je het belang van je paard voorop stelt.

Sientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-09 02:58

nathalieke schreef:
alle pony's zijn hier zeer duur. (boven 250 euro). Er stond 1 oudere pony te koop, ruin, geen shet maar toch maar stokmaat 1m voor 80 euro. Ik heb er enkele dagen over gedacht. Nu bel ik ervoor en hij wordt morgen opgehaald :(

Heb je er al aan gedacht hier een oproepje te plaatsen voor een gezelschapspony? In een ander topic liep een vergelijkbare oproep storm...

Esprit4

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-09 15:33

wij hebben 9 shetjes
en ze zijn eigenlijk nooit ziek 1 x per jaar is voldoende
bekappen moet je alleen bij ze doen als de hoeven er niet goed meer uitzien
mijn ervaring is dat shetjes erg zuinig zijn op hun hoeven en leiver hebben dat je er zo min mogelijk mee doet
shetjes zijn in onderhoud ook niet duur enzo duss kan er meestal makkelijk bij
ik zou een merrie doen met merries klikt het sneller!

naja ik hoop dat je zo genoeg weet ;)