Kluisterriemen toepassen bij paarden die tegen de wand slaan

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-09 16:55

Ik vind het ook symptoombestrijding en een methode die de eigenaar dient, en niet het paard.
Tinky12 kan wel zeggen dat "het nu eenmaal niet mogelijk is een paard altijd buiten te hebben", maar de wetenschap is het er inmiddels wel over eens dat dit soort gedragingen voortkomen uit de frustratie rond het niet kunnen uitten van natuurlijk gedrag.
Als de mogelijkheid er niet is voor jouw paard om interactie te hebben met andere paarden, en het grootste deel vd dag buiten te lopen en te fourageren, rennen en spelen... neem dan geen paard....

Dus @ ts: in jouw geval was ik op zoek gegaan naar de oorzaak, en was ik niet mijn heil gaan zoeken in dergelijke middeleeuwse rommel... want dat is het.
Hopelijk ga je kijken hoe je het leven van je paard aangenamer kunt maken en steek je die kluisterriemen in de fik.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-09 16:58

twinkelchw

Re: Kluisterriemen toepassen bij paarden die tegen de wand slaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-09 17:01

maak je een grapje?

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-09 17:06

twinkelchw schreef:
maak je een grapje?

Was het maar waar...
Mensen zoeken de kortste weg om iets op te lossen: een paard kluisteren dat lastig is en ze dus iets duidelijk probeert te maken, een anti-blaf band bij een hond die niet onder appel staat, medicijnen voor kinderen die te druk zijn.... mijn hemel.
Dat het in de middeleeuwen wellicht een beproefd middel was (whehehe) geloof ik direct, maar dat was mensen met hete pek overgieten ook... dus inmiddels is men wel wat wijzer en zoekt naar oorzaken, en bestrijd hopelijk steeds minder de symptomen.
Ontwikkeling vind helaas echter niet in gelijke mate aan alle zijden van de globe plaats...

Moontje1991

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-09 17:13

Ninx ik denk dat twinkel iets anders bedoelde.
Ik denkd at ze het raar vindt dat jij de divoza hierover een mail wil sturen omdat ze het mischien gewoon/normaal vindt om een paard te kluisteren?

Of het is bedoelt voor TS de opmerking

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-09 17:18

Moontje1991 schreef:
Ninx ik denk dat twinkel iets anders bedoelde.
Ik denkd at ze het raar vindt dat jij de divoza hierover een mail wil sturen omdat ze het mischien gewoon/normaal vindt om een paard te kluisteren?

Of het is bedoelt voor TS de opmerking

Ik had het bovenste ook begrepen, daarom zei ik ook 'was het maar waar' dat ik een grapje maak... ik bedoel het bloedserieus en doe dan inderdaad dit soort dingen... mailen naar zo'n shop bijvoorbeeld.

Pollewoppy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-09 17:21

Ik vind het kluisteren van een paard in een situatie waarin de TS doet ook niet kunnen. Ik zou er zelf nooit voor kiezen. Het is symptoombestrijding en de oorzaak wordt niet weggenomen. Hoe kun je nou zeggen dat het de ideale oplossing is? Ik kan daar echt met mijn verstand niet bij. Zeker niet omdat het toch een groot deel van de dag is. Ookal kan het paard en nog wel mee lopen, hij wordt duidelijk door de kluisters belemmerd...

Wij hebben een paard gehad dat op de wagen niet alleen kon staan. Wanneer een ander paard uit de wagen was, brak het betreffende paard de boel af. We hebben een haar een tijdje gekluisterd, zodat ze zichzelf niet verwondde. Uiteindelijk een shetje aangeschaft die mee kon op concours, zodat ze niet meer alleen stond. Probleem opgelost op een diervriendelijke manier...

Pollewoppy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-09 17:22

@ Ninx: Ben wel benieuwd of je een reactie op je mail gaat krijgen.

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-09 17:28

oh vorige week zag ik het nog op wedstrijd, een vrachtwagen met 6 paarden allemaal gekluisterd, ik kan me wel niet meer herinneren dat de achterbenen ook gekluisterd waren. Ik zag alleen de voorkant.
En nu ik eraan terugdenk lijkt het mij gevaarlijk. Zolang je stilstaat belet je de paarden van ongeduldig te schrapen, maar ocharm zij kiezen er niet voor om een hele dag op wedstrijd te gaan en kort naast andere paarden te staan die ze eigenlijk niet zo tof vinden. Maar wat als ze het aanlaten tijdens het rijden en een paard heeft moeite met het behouden van z'n evenwicht? bestaat er dan geen kans dat die onderuit gaat met alle gevolgen van dien (andere paarden kwetsen, verstikking,...)

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-09 17:30

Kluisters zijn in enkele gevallen een werkende oplossing,om nu een bedrijf een boze mail te sturen gaat wel erg ver.Er is blijkbaar vraag naar,dus zit het in het assortiment.

Vergeet niet dat er ook paarden zijn die tijdens transport de gehele boel kort- en klein rammen,die krijgen ze ook om.Niet handig op de weg ivm balans zoeken zou je zeggen...een gat in je wagen is ook niet fijn en een aan gort geslagen been ook niet.
Je kunt het er mee eens zijn of niet...het bestaat,wordt gebruikt en functioneerd.Net als met elk ander hulpmiddel moet je wel weten waar je mee bezig bent.
Hoe het paard aan deze ondeugt komt laat ik in het midden,als hij hem heeft moet je een manier zoeken om zijn benen heel te laten.

Petitparis...6 paarden op een rij kluisteren is ook zowat,dat lijkt mij meer op gemakszucht.Ik heb het echt over uitzonderlijke gevallen.

Asmaryl

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-09 17:32

ik ben het best wel met tinky12 eens, moet ik zeggen + met de TS...als ik haar verhaal goed heb begrepen doet ze die kluisters niet de hele nacht om, smiddags gaan ze om en savonds weer af, dat noem ik geen dierenmishandeling. Zeker niet als het paard zijn eigen benen helemaal kapot trapt. En de TS zegt zelf dat ze de oorzaak nooit heeft gevonden, en dat het paard ook gewoon er mee kan lopen en er dus weinig hinder meer van heeft. Dus dierenmishandeling vind ik een groot woord.

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-09 17:36

@tinky12: ik dacht eerst aan een gat in de bodem omwille van geschraap met het voorbeen. Maar ik volg je wel als het gaat over "geflipte" paarden op transport. maar alle 6 is idd vreemd

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-09 17:41

Tinky12 schreef:
Kluisters zijn in enkele gevallen een werkende oplossing,om nu een bedrijf een boze mail te sturen gaat wel erg ver.Er is blijkbaar vraag naar,dus zit het in het assortiment.
.

Er is ook vraag naar heroine.... :+
Ik bedoel, als de vraag naar iets de 'juistheid' van het gebruik ervan zou moeten aangeven... nee....

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-09 17:46

Ninx schreef:
Ik bedoel, als de vraag naar iets de 'juistheid' van het gebruik ervan zou moeten aangeven... nee....

Ik vind niet dat je kluisters kunt vergelijken met een wettelijk streng verboden opiaat... geen appels met peren vergelijken.

Moontje1991

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-09 17:49

Kluiters voor mensen dan?

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-09 17:53

handboeien worden ook voor mensen gebruikt :P

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-09 17:54

Tinky12 schreef:
Ninx schreef:

Ik vind niet dat je kluisters kunt vergelijken met een wettelijk streng verboden opiaat... geen appels met peren vergelijken.

Het gaat erom dat DE VRAAG niet de juistheid van het gebruik kan verantwoorden... zoals dat voor veel dingen geldt, zoals heroine... Niet direct de meest voor de hand liggende vergelijking, maar die kwam als eerste in mij op...

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-09 17:55

petitparis schreef:

Jep, wanneer ze willen 'shaggen' of irritant zijn... in het eerste geval vrijwillig, in het tweede geval hun verdiende loon.
Ik zie dat bij paarden anders, die zijn niet moedwillig kwaadaardig zoals mensen dat kunnen zijn. daarom geloof ik niet in dit soort 'middelen'.

Moontje1991

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-09 17:57

petitparis schreef:

Ja maar voor meerdere doeleinde ik doelde niet op politie gebruik of als spannings verhoger tijdens de sex. (die zijn ook voorzien van een palletje waarmee je jezelf kan losmaken)
Ik doelde op de niet beveiligde die niet voor sex of politie doeleinde zijn

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-09 17:58

Ik zie het punt eigelijk niet zo, het lijkt me erg moeilijk om in het geval van TS te achterhalen waarom het paard het is gaan doen.
Bovendien staat het paard er niet heel lang mee ('s middags naar binnen tot voedertijd, lijkt me max een uur of 3?) en is het probleem volledig opgelost nu.

Maar aangezien TS het vóór etenstijd doet lijkt me dat het paard dan dus slaat. Stel nu dat in die vakantie het paard een half uur later gevoerd werd dan normaal, waarop hij begon te slaan en meteen voer kreeg zodat hij maar stopte.
Hoe denken jullie zoiets op te lossen?

Xjosee

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-09 17:59

Je hebt tegenwoordig toch ook van die rubber matten, die kan je toch ook aan de muren plaatsen? Lijkt me niet dat ze dan nog hun benen kapot kunnen slaan, en lijkt me een stuk dier vriendelijker. Dan kun je rustig naar de oorzaak opzoek gaan.

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-09 18:00

Moontje1991 schreef:
Kluiters voor mensen dan?

Dwangbuis is er ook nog :P

Ninx schreef:
Het gaat erom dat DE VRAAG niet de juistheid van het gebruik kan verantwoorden... zoals dat voor veel dingen geldt, zoals heroine... Niet direct de meest voor de hand liggende vergelijking, maar die kwam als eerste in mij op...

Ik denk dat je met het verkeerd gebruik van een hengsteketting meer kwaad doet dan met een paar kluisters...
Kluister knoop je om en klaar.

Xjosee...rubber matten dempen,maar bij een fanatiek paard is dat niet afdoende...die ramt gewoon zijn benen stuk.
Laatst bijgewerkt door Tinky12 op 20-10-09 18:01, in het totaal 1 keer bewerkt

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-09 18:00

Moontje1991 schreef:
petitparis schreef:

Ja maar voor meerdere doeleinde ik doelde niet op politie gebruik of als spannings verhoger tijdens de sex. (die zijn ook voorzien van een palletje waarmee je jezelf kan losmaken)
Ik doelde op de niet beveiligde die niet voor sex of politie doeleinde zijn

Je bedoelt mensen met een verstandelijke handicap of een psychiatrische aandoening?
Daarvan is onlangs ook zeeeeerrrrrr uitgebreidt in het nieuws geweest dat deze middelen te vaak ingezet worden terwijl het niet nodig is en het de boel zelfs verergert...

StalNollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-09 18:05

ik vind dat er soms wel wat overdreven word gereageerd,
ook met rubberen matten kun je heel wat blessures oplopen,

het is of het probleem oplossen door te kluisteren en dit rustig af te bouwen,
of de benen van je paard aan gort helpen,
dan doe mijn het kluisteren maar,

( er word hier wel hele rare en domme dingen met elkaar vergeleken !!! )

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-09 18:07

anneliesdj schreef:
Maar aangezien TS het vóór etenstijd doet lijkt me dat het paard dan dus slaat. Stel nu dat in die vakantie het paard een half uur later gevoerd werd dan normaal, waarop hij begon te slaan en meteen voer kreeg zodat hij maar stopte.
Hoe denken jullie zoiets op te lossen?

Dit was toch serieus bedoel en oa richting Ninx, aangezien zij aangeeft dat dit 'middeleeuws' is en dat je het probleem moet oplossen.