Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
Diane65 schreef:Hij dekt dus ook als de merries niet hengstig zijn. De merries wijzen hem niet af. Ik vind het wel makkelijk om te zetten dat het niets is om je zorgen over te maken. Zeker opmerkingen van ruinenbezitters?? Mijn merrie was vorige week dus helemaal stijf en beurs op haar hele lijf, want ze is nog lang niet volwassen en volgroeid en moet dus wel even het gewicht van een ruin van 1.70 dragen. Een peesirritatie was er ook gevolg van. Ik neem het Inimo en Sas niet kwalijk en mijn merrie zelf ook niet, maar om nu maar te concluderen dat er niets aan de hand is vind ik te ver gaan. Ik hoop niet dat degenen die dat beweren het ooit zelf meemaken mochten ze ooit nog eens aan een merrie gaan beginnen, want het is niet plezierig om te zien dat je merrie zo stijf als een plank en kreupel rondloopt. Gelukkig is ze helemaal hersteld en staan de twee gewoon blijvend apart van elkaar.
hrokur schreef:In april 2009 is mijn 18 jarige ruin op een andere stal gekomen in een koppel ruinen en 1 merrie. Al vanaf de eerste dag was het liefde op het eerste gezicht. Tijdens de eerstvolgende hengstige periode begon het feest. Meneer vertoonde een paar keer per dag op een zeer gewillige merrie zijn kunstjes. Gevolg: peesblessure bij mijn ruin. Na ruim 8 maanden revalidatie is de blessure hersteld. Hij staat nu samen met 1 of 2 op een kleiner stuk grond. De liefdesgevoelens zijn nog steeds aanwezig want als ik met hem door de koppel loop waar de merrie staat dan wordt er naar elkaar gehinnikt en willen ze heel graag kroelen.
Nu mijn vraag. Hoe groot is volgens jullie de kans dat als ik hem weer in de koppel met de merrie ga zetten hij dan weer zal gaan dekken?
ikke schreef:Niks mis, lekker laten gaan.
Als het werkelijk zo "gevaarlijk" zou zijn als iedereen hier wil suggereren, dan had moeder natuur allang iets anders verzonnen, maar ja, mensen weten altijd alles beter.........
ikke schreef:Diane65 schreef:Hij dekt dus ook als de merries niet hengstig zijn. De merries wijzen hem niet af. Ik vind het wel makkelijk om te zetten dat het niets is om je zorgen over te maken. Zeker opmerkingen van ruinenbezitters?? Mijn merrie was vorige week dus helemaal stijf en beurs op haar hele lijf, want ze is nog lang niet volwassen en volgroeid en moet dus wel even het gewicht van een ruin van 1.70 dragen. Een peesirritatie was er ook gevolg van. Ik neem het Inimo en Sas niet kwalijk en mijn merrie zelf ook niet, maar om nu maar te concluderen dat er niets aan de hand is vind ik te ver gaan. Ik hoop niet dat degenen die dat beweren het ooit zelf meemaken mochten ze ooit nog eens aan een merrie gaan beginnen, want het is niet plezierig om te zien dat je merrie zo stijf als een plank en kreupel rondloopt. Gelukkig is ze helemaal hersteld en staan de twee gewoon blijvend apart van elkaar.
Ruin en merrie moeten natuurlijk wel een beetje bij elkaar passen! Klinkt niet als dat hier het geval is.
En nee, verder is er niks mis met een beleeft dekkende ruin. En ja, IK ben de merrie-eigenaar. Mijn vorige merrie is jarenlang gedekt door dezelfde ruin, nooit problemen mee gehad. Twee paarden die bij elkaar passen qua afmeting en een ruin die netjes en voorzichtig dekt. Niks mis, lekker laten gaan.
Als het werkelijk zo "gevaarlijk" zou zijn als iedereen hier wil suggereren, dan had moeder natuur allang iets anders verzonnen, maar ja, mensen weten altijd alles beter.........
ayo schreef:ikke schreef:Ruin en merrie moeten natuurlijk wel een beetje bij elkaar passen! Klinkt niet als dat hier het geval is.
En nee, verder is er niks mis met een beleeft dekkende ruin. En ja, IK ben de merrie-eigenaar. Mijn vorige merrie is jarenlang gedekt door dezelfde ruin, nooit problemen mee gehad. Twee paarden die bij elkaar passen qua afmeting en een ruin die netjes en voorzichtig dekt. Niks mis, lekker laten gaan.
In de natuur worden merries een paar keer gedekt als ze hengstig zijn, daarna raken ze drachtig en moeten ze vaak niks meer van een hengst hebben. Dus worden ze 11 maand per jaar niet gedekt. Niet vergelijkbaar met deze situatie dus, in de wilde natuur zijn er geen ruinen.
. Dat was erg grappig, maar is het uiteindelijk dus HELEMAAL NIET.
grrr schreef:Hier op stal hebben we dit probleem ook, en ik zou graag wat meer willen weten over die hormonen die aan jouw ruin gegeven zijn topicstartster?
maar het werkte in ieder geval niet, want 2 dagen later zat hij er al weer boven op...
) Miss_Montana schreef:De merrie waar IJp het over heeft, dat is mijn merrieToen ik het zag schrok ik ook best wel, dus heb ik het gezegd tegen de staleigenaresse en zij zei dat het in principe niet zoveel kwaad kon. Hengstigheid die dusdanig sterk is dat de merrie een ruin daadwerkelijk toelaat om te dekken houd maar 2 a 3 dagen aan. Als de ruin het daarna nog in z'n hoofd haalt om alleen maar in de buurt te komen zal de merrie hem duidelijk maken dat zij daar niet van gediend is.
saskia_drost schreef:Eerlijk gezegd weet ik niet wat er toen precies is gegevenmaar het werkte in ieder geval niet, want 2 dagen later zat hij er al weer boven op...
Een vriendin van mij heeft een ruin van 18jr die nu plots ook een liefje heeft :pjoke_devos schreef:Ik ken dit!Een vriendin van mij heeft een ruin van 18jr die nu plots ook een liefje heeft :p
Hij zit samen met haar in de wei en dekt haar altijd maar opnieuw. Het is zelf zo erg dat de staleigenaar voor de veiligheid wil dat ze een controle doet of hij niet nog ergens een 3e bal in zijn buik zou hebben ofzo.