lostrekken bij vast staan

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Merlijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-09 14:27

Sayda schreef:
waarom moet het perse vaststaan? je kunt ze makkelijk leren te laten staan zonder vast te zetten.

en waarom een veulen vast zetten? een kind leer je toch ook niet met geweld leren lopen.
probeer het eerst lekker te aaien en poetsen als het los staan, pas als dat goed gaat kun je proberen het eerst met een los omgeslagen touw vast te zetten. controle over je pony/paard/veulen doe je met geduld en samenwerking, niet met macht.

Heb je de berichten voor je eigen reactie echt goed gelezen? Er propageert daar niemand gebruik van geweld bij een veulen.
En natuurlijk kun je een paard goed leren zonder vastgezet te zijn stil te laten staan, maar zo kun je ze ook net zo goed leren om vast te staan (dat was ook de vraag van TS), dat heet: opvoeden.

Junia

Re: lostrekken bij vast staan

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-09 22:15

Toevallig dat ik dit nu lees, ik heb vanmorgen mijn duim gekneusd omdat ik een paard dat in blinde paniek aan d'r halstertouw hing en de halve stal uit elkaar trok wilde helpen. Ik wilde net de haak losklikken toen die knapte en dus keihard tegen m'n hand knalde.
Maargoed, dat paardje ging waarschijnlijk hangen omdat ze afgelopen week op dezelfde plaats stond en zich lelijk heeft verwond. Ik denk dat ze in paniek raakte door de herinnering aan dat moment. Misschien is er bij het paardje van de TS ook een keer iets gebeurd waardoor deze niet meer vast wil staan.
Ik kan me in ieder geval heel goed vinden in de tip van Cassidy, dat je inderdaad met je paardje moet oefenen dat hij naar voren loopt als hij druk achter zijn oortjes voelt.
Verder (is ook al gezegd) kun je een paard soms makkelijk voor de gek houden door bijv. het touw door een ring/ om een paal (waar je hem normaal gesproken ook vastzet) te halen en los te laten hangen.
Loopt je paardje naar achteren, zet je hem weer naar voren. Daar hoef je niet lelijk voor te doen met zwepen en bezems, gewoon consequent zijn en weer naar voren zetten. Na een paar keer snapt 'ie dat het niet de bedoeling is dat ie in de achteruit loopt en dan kun je beginnen met losjes vastzetten. Loopt hij dan weer achteruit (al is het maar een pasje) weer naar voren zetten en dat volhouden.

marieke1983

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-09 22:57

Precies, Junia...niet met zwepen en bezems in de weer gaan. Ik ben er ook voor om in alle rust een paard iets aan te leren. Dit zorgt voor fijne herinneringen bij het paard.

susasan

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-09 20:08

Hai

Uuuhm ik heb een verzorg-pony
En die gaat helemaal naar achteren en dan zit ie gevaarlijk vast wat moet ik doen?

chanouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-09 20:12

Ik doe altijd van jongs af gewoon het halstertouw om een paal en ga het paard dan wat borstelen en hou het halstertouw zelf vast en laat het dan wat meevieren als ze er aan trekt zo ga ik steeds een stapje verder werkt altijd prima ze kunnen prima vaststaan, en wat ik ook las los laten staan en ze aanleren om te blijven staan werkt ook heel erg goed.

DaimyTeun

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-11-09 08:02

Mn paardje blijft al redelijk stil staan en gaat niet meeer echt hangen..
Maar ik hoef dr al niet meer vats te maken, ze is nu al zo erg aan mij gewend dat ze gewoon bij me blijft staan.
Ze loopt alleen maar achter me aan.
Dus ik kan dr verouwen.
en zij vertrowt mij!

Allemaal bedankt jullie!(L)

MarloesKV

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-09 23:36

Mijn trekpaard hengstveulen is nu 5 maanden oud, en pas sinds een maand regelmatig in contact met een aantal mensen.
Hij heeft een haflinger als maatje en wanneer ik die borstel e.d en hooi staat te eten komt m'n veulen er uit zichzelf bijstaan.
Aan het halster is hij nu redelijk gewend (en aan en uit doen). Wanneer hij staat te eten ga ik op m'n hurken ernaast (als ik mij kleiner maak is hij minder bang en minder heftig in z'n reactie) en pak ik hem vanonder even bij z'n halster vast en geef wat druk. De eerste keer schoot hij met z'n hoofd omhoog.., de 2de keer was het al minder heftig. Rustig aaien tussendoor.
De derde keer bewoog ik mee met m'n hand en aaide hem even na z'n schrikreactie om rustig te maken en ging toen rustig
kleine trekjes geven tot hij zijn hoofd weer liet zakken en verder ging eten... zo bouw ik het op hem te leren druk verdragen en weer te ontspannen.
Wellicht kan je hier wat mee. Succes hoor.

beantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-09 23:38

Longe door de muurring halen en zo aan halster vastmaken en uiteinde vasthouden; zo heb je controle, kan je ook achter bij je paard komen maar kan je meegeven als hij gaat hangen. Uitstekende methode voor wat angstige of jonge paarden.

Of een halsband kopen. Veel paarden die de druk achter de oren vreselijk vinden, doen het opvallend goed aan een halsband.

Emski

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-09 03:19

DaimyTeun schreef:
Als ik mijn pny vast zet dan trakt ie zich zelf elke keer los.
Ze heeft in 1 maand nu 3 halstertouwen kapot getrokken.
Waar ligt dit aan?

Er is één remedie die op elke behoorlijke stal wordt gebruikt: zweep erbij en niet te zuinig tegen haar kont slaan. Niet zielig, het beest toont gewoon verzet en moet gecorrigeerd worden. Dit helpt! Succes

Esgaroth

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-09 10:41

Irma_Maandag schreef:
Bezem op d'r kont zodat ze naar voren schiet als ze gaat hangen. (Enkel wanneer er geen angst in het spel is)

Jeetje, wat een geweldadige oplossing! Mijn penny antwoord is dat ik dit echt heel zielig vindt, zou dit echt nooit doen! Al dat slaan en geweld... bah.
Mijn pony durft ook niet vast te staan, hij heeft een keer meegemaakt dat door harde wind een emmer tegen zijn achterbenen rolde terwijl ie vast stond en heeft zijn halter kapot getrokken en is als een stormram er vandoor gegaan. Wat zou het effect zijn als ik hem dan met een bezem op zijn kont zou rammen als ie weer ging trekken?
Ik zet hem nu gewoon niet meer vast, alleen maar 'nep'. Dit houdt dus in dat ik heb wel het touwtje door de ring haal aan de muur, maar dit gewoon laat hangen. Of een longeertouw pak, en zelf het uiteindelijk vasthoud. Soms kan ie zelfs gewoon blijven staan, niks aan de hand. Maar slaan? Nee... Elk paard heeft er een reden voor, de mens begrijpt dit vaak niet, praat niet met het paard en begint te rammen. Heeft allemaal met onbegrip te maken.

Irma_Maandag

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-09 19:25

Hoho, ik geef duidelijk aan dit niet te doen als er angst in het spel is! Daarnaast is het soms ook omdat ze het truukje doorhebben; trekken is loskomen. Dan kàn de truuc met de bezem prima werken.
Bij angst is een andere oplossing beter.... die (onder ander) ik ook genoemd heb ;0

Yunomi

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-09 19:27

x
Laatst bijgewerkt door Yunomi op 10-02-22 11:44, in het totaal 1 keer bewerkt

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-09 20:15

Yunomi schreef:
Veiligheidsknoop, heb je die ook al geprobeerd?

Dat zal niet echt helpen als halster of touw kapot wordt getrokken :(:)

streetgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-09 18:19

ik zou het vast staan rustig en opnieuw opbouwen..

dus eerst los laten staan zonder halstertouw (zorg er dan wel voor dat ze niet wegkan, mocht ze ontsnappen :o)
dan loslaten staan met halstertouw hangend, niet vastmaken. (geen los in het halstertouw doen. ;) )
en zo steeds verder opbouwen..

zo is het bij mij ook ooit gelukt :)
ik hoop bij jou ook. ;)

Emski

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-09 22:30

Ik had een merrie zonder trauma. Ze wilde gewoon koste wat kost niet vaststaan. Superlief beestje verder, niets aan de hand. We hebben werkelijk ALLES geprobeerd, maar ze trok bouten van 12 cm uit de muur en lederen halsters met extra nagels erin waren ook in één keer weg. Toen kreeg ik een relatie met een profruiter. Hij zag wat er gebeurde en zonder dat ik het in de gaten had, pakte hij een longeerzweep en sloeg een paar keer flink hard tegen haar achterwerk. Ze schrok zó, doordat ik -haar baasje- naast haar stond en ze niet in de gaten had dat iemand anders even aanhaalde. Mijn merrie schoot naar voren, het touw hing los, halster was heel en de muur stond er nog. Met dank aan mijn -inmiddels- ex. Ze is nóóit meer gaan hangen! Emski

Merlijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-09 12:59

Inderdaad Emski, soms is dat echt het enige wat werkt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-09 15:29

Die van mij gaat altijd met zijn hoofd naar beneden en wanneer hij dan omhoog komt, zit het halstertouw achter zijn oren en dan raakt ie in paniek. Je moet hem echt met zijn neus zowat op de muur zetten.
Ik ga ook eens de longe proberen of het elastieken halstertouw.

Prissey

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-09 17:54

Cassidy schreef:
Je paard trekt zich los omdat hij zich aan het halstertouw opgesloten voelt. Hij kan geen kant uit en wil dat graag wel. Een elastieken halstertouw, zoals hierboven wordt gesuggereerd, kan uitkomst bieden, maar kan ook breken als het paard echt blijft hangen. En als het niet breekt kan het paard zelfs stikken.

Je paard moet leren wijken voor druk aan het hoofd. Zoals hierboven al is opgenoemd: hij moet zelf zorgen dat de druk op dat hoofd minder word, door een stapje naar voren te doen. Daarmee kun je via grondwerk al beginnen, het moet een gewoonte voor hem worden ipv te blijven hangen.

Ga dus met je paard lopen, en als hij stilstaat, hou je druk op het touw. De druk niet minder laten worden als hij gaat hangen, maar de druk laten varen alsof je je verbrand hebt op het moment dat hij wel een stapje op je afzet. Gaandeweg uitbouwen, tot zelf het paard op de spuitplaats zetten, en het touw door de ring halen maar zelf vast blijven houden...

Volledig mee eens.. Ik zelf zou geef elastiek gebruiken stel dat het paard zodanig hangt dat het plots breekt dan is het leed misschien niet te overzien als je paard verkeerd terecht komt. Ik zou gewoon klein beginnen en rustig aan opbouwen. Leer het paard vertrouwen geven in het vast staan en wees geduldig..

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-09 09:25

@Emski
Maar het kan ook zeer verkeerd aflopen.
Mijn merrie was daardoor zo bang van geworden dat ze met geen mogelijk meer op de poetsplaats te krijgen was. Zodra ze maar wat druk achter haar oren voelde (al met lopen ed) rende ze in paniek achteruit.
Ik heb haar gelukkig nu zover dat ze aan een touwtje stil kan staan, maar dat heeft veel geduld gekost.

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-09 11:02

hangt helemaal af van het paard en de reden waarom ze gaan hangen. Angst los je anders op dan een paard (zoals die van Emski) die precies weet wat hij doet. Ik heb er ook zo een gereden, die gaf een korte scherpe ruk zodat de haak van het touw brak, en dan was hij weer los. Daar heb ik een elastieken touw voor gekocht en probleem was uit de wereld. Je had alleen wel die verbijsterde blik moeten zien toen zijn trucje niet lukte :))

Emski

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-09 02:51

Het handigste is eigenlijk het tweezijdig vastzetten en evt. aan de achterkant ook nog opsluiten. Hiervoor moet je echter wel de mogelijkheid hebben en die is er niet op elke stal. Ik ben het absoluut niet eens met het oplossen van het probleem door "druk weg te nemen door het paard los te laten staan en dan telkens een stapje verder te gaan." Per slot van rekening voelt een paard ook druk achter zijn oren wanneer hij een hoofdstel draagt. Het is gewoon uitproberen. Iets anders is het, wanneer een paard wérkelijk een trauma heeft. Dan moet je idd erg voorzichtig te werk gaan. Maar het is een feit dat geen enkel paard er plezier in heeft om vastgebonden te staan. Sommigen kunnen niet anders dan met een praam geschoren te worden, om de doodeenvoudige reden dat het niet plezierig aanvoelt. Maar als je al toegeeft bij enkel het vastzetten, zal je paard direct weten dat hij wel een potje kan breken en dat is nu juist wat je moet zien te voorkomen! En nee, er doen zich geen barbaarse praktijken voor op een profstal. We kijken en denken alleen oplossingsgericht en dat probeer ik de mensen hier bij te brengen. Emski

Emski

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-09 02:54

Lielle schreef:
hangt helemaal af van het paard en de reden waarom ze gaan hangen. Angst los je anders op dan een paard (zoals die van Emski) die precies weet wat hij doet. Ik heb er ook zo een gereden, die gaf een korte scherpe ruk zodat de haak van het touw brak, en dan was hij weer los. Daar heb ik een elastieken touw voor gekocht en probleem was uit de wereld. Je had alleen wel die verbijsterde blik moeten zien toen zijn trucje niet lukte :))

Niet voor het één of het ander hoor Lielle, maar met een korte scherpe ruk denk ik dat de kans groter is dat een paard zijn nek breekt, dan wanneer hij echt met zijn volle gewicht gaat hangen. Een paard uit zijn lijden verlossen doe je immers bijna op dezelfde manier.....!?
Emski

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-09 18:18

ik weet niet wat voor ruk jj voor ogen hebt, maar wat dit paard deed was bepaald niet iets waarmee hij zijn nek kon breken. En ik weet niet hoe jij een paard uit zijn lijden verlost maar zo ken ik het toch echt niet :n Hoofd 30 cm omhoog gooien met een heel snelle beweging, ik zie werkelijk niet hoe dat gevaarlijk kan zijn dan met 500 kg aan een een touw gaan hangen :?

CrossHorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-09 07:36

probeer haar te leren dat ze gewoon los staat met een touwtje om haar hals...

doe ik ook bij mijn pony.