wormenkuur drama

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

diessel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-09 13:20

Die van ons hebben de pasta al in de mond voordat ze doorhebben dat we ze gaan ontwormen ;)
Paarden kunnen lastig worden als ze merken dat je onzeker bent, of er een hele happening van maakt.
Voel je niet aangevallen, ik zeg niet dat het bij jou ook zo is maar het is misschien wel iets waar je even bij stil kunt staan.

Maaike83

Re: wormenkuur drama

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-09 14:26

Als ontwormen na alle tips nog steeds moeilijk blijft gaan zou ik toch over gaan op mestonderzoeken. Deze zijn helemaal niet duur en dan hoef je alleen een wormenkuur te geven als ze ook wormen hebben.
Verder voorkom je ook dat ze immuun worden.

Zirano

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-09 17:29

dat doen wij standaard van te voren een mestonderzoek. Bij welkoopm kun je een setje kopen en opsturen kost geloof ik 8 euro en je weet meteen waar je aan toe bent en kunt dan wel of niet gaan ontwormen en meteen gericht ontwormen

Lonneke1985

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-09 17:11

Die van mij heeft al iets tegen wormenkuren zolang ik haar heb (15 jaar).. Ik loop altijd gewoon haar stal in en doe haar halster aan net als normaal, dan komt een vriendin of wie dan ook ff de stal in gelopen en voor ze het weet heeft ze dat ding al achter d'r kiezen zitten.. Bij mij ruikt ze het gewoon al als ik dat ding in mijn zak heb zitten..

Essie73
Hoofdmoderator

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-10-09 19:45

ja haha klopt, die van mij ruikt het dus ook. Ik doe ook aan mestonderzoek, maar als er uit komt dat ze wormen heeft zal ze toch ontwormd moeten worden (dit keer was ze schoon)

Essie73
Hoofdmoderator

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-10-09 19:46

JaneJansen schreef:
Die vitaminespuit kan je ook in een flesje als vloeistof kopen. Kost veel minder en doseert makkelijk, gewoon 10ml over het voer doen.
Ik koop het bij de Welkoop, t kost 5 euro, bevat 125ml.
Het staat bij de schapen/koeien producten!

Weet je ook hoe het heet? Staat er ook op hoe je het moet doseren?

hafjelinger

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-09 19:54

Essie73 schreef:
hey zirano, kan ik jouw niet gewoon inhuren als personal adviseur ofzo haha, je hebt alweer een goede tip. Ga meteen oefenen met de lege spuit en appelmoes ofzo.

De tabletjes heb ik ook al aan zitten denken, mar ik vindt ze erg duur. De vit. kuur kan ik idd wel door de slobber doen (gaat maar om 2x per jaar) Maar met een wormenkuur helpt dat niet. Gelukkig had ze geen wormen, dus voorlopig even geen strijd meer.

de tabletjes zijn tegenwoordig helemaal niet duurder als een wormenkuur.
http://www.ontwormingstabletten.nl/
Ik heb op horse event proeftabletten gekregen van Virbac en de paardje namen het aan. Ze zeiden dat de tabletjes net zo duur gaan kosten als een gewone wormenkuur.

SaBiNa_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-09 19:55

Tussen een broodje, of het klokhuis van een appel er uit snijden maar de appel heel houden zodat ej daar een gaatje hebt.. en dan daar in:P Als ze dat spuitje eng vindt, doe je het toch anders?

lovemeintje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-09 19:58

zou het lukken om het tussen 2 boterhammen te doen? of ruikt ze dat?

flettie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-09 20:09

Mijn oude verzorgpaard was vroeger ook zo vreselijk moeilijk met wormenkuren.
Stel je voor: ikke (1.57 m.) en mijn verzorgpaard Pepper met stokmaat ca. 1.68 m. Pepper denkt "Ikke geen wormenkuur!!!" en gooit dat hoofd hoooooooog de lucht in..... daar kwam ik dan dus echt niet meer bij he :n :')
Ik heb de strijd op een gegeven moment opgegeven en ben toen broodje wormenkuur gaan maken: sneetjes roggebrood insmeren met wormenkuur, op elkaar plakken en dan bij hem in de voerbak doen. Pepper smikkelde het heerlijk op en als 'beloning' kreeg hij dan nog wat muesli erachteraan zodat hij ook nog de restanten wormenkuur die in zijn voerbak achterbleven opsmikkelde.

Gelukkig zijn mijn eigen paarden vrij gemakkelijk met wormenkuur geven. Alleen mijn oudste merrie moet ik even goed bij d'r neus vasthouden maar verder is het kinderwerk.

Zirano

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-09 21:59

Wij hadden in de kliniek in Woudersberg toen geinformeerd. gewone wormenkuur was dus 18 euro en pillen kwam dus even op 36 euro dat is dus ff het dubbele

Essie73
Hoofdmoderator

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-10-09 23:49

klopt het wordt een stuk duurder dan een gewone wormenkuur. Heb ze ook gesproken op horse event, maar na even doorvragen bleek het idd een stuk duurder te zijn.

miss_kippie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-09 23:52

ik heb me paard nu 13 jaar en elke keer is het een ramp heb alles al geprobeerd

SaBiNa_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-09 09:40

lovemeintje schreef:
zou het lukken om het tussen 2 boterhammen te doen? of ruikt ze dat?

Ja hoor, dat hebben wij ook wel eens gedaan, moet je wel uitkijken dat ze het niet weer uitspugen, daar heeft mijn knollie een hand van hihi :P

Misty12

Woonplaats: omgeving enschede, op de fiets, bij de paarden en soms gewoon in huis.

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-09 20:24

Als bij ons op stal alle paarden ontwormd moeten worden, beginnen we met de oude paarden die al ervaren zijn. Die weten precies wat je komt doen en laten zich dus niet meer pakken. Dus die krijgen eerst een spuit achter hun kiezen geduwd en dan krijgt de rest. Of 1 iemand (zonder spuiten) doet ze een halster om en houdt even vast. Dan kan een ander er een spuit in duwen. Ja je moet toch wat bedenken met al die slimme paardjes! Maar over het algemeen is er niet eentje die je geen wormspuit kan geven. De een is wat lastiger als een ander, maar uiteindelijk lukt het wel.

AbelHaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-09 10:37

Mijn merrie een wormenkuur geven is ook echt een drama, stijgeren touw losrukken en dan hard wegrennen.. ik hol nu gewoon een appel uit daar spuit ik het in en dan eet ze het zo op:D

Belmera

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-09 12:46

Ik heb ook een merrie die al flipt als ze de wormenkuur ziet! Ik had nog gedacht om het door voer te doen, of tussen boterhammen ofzo, maar ik weet eigenlijk al dat zodra ze merkt dat er iets raars tussen zit, ze t uitspuugd. Ik heb het een paar dagen rustig geprobeert met gewoon de spuit, maar zodra ik dan maar een beetje in de buurt kom van dr mond, flipt ze helemaal. En als ze eenmaal in die 'flipstand' is, kan ik niets beginnen.
Als laatste redmiddel heb ik dr geblindeerd met een sjaal. En dit werkte! Ze is een paard dat heel rustig wordt als ze niets ziet en had ze binnen 2 sec. de spuit binnen! Maar als je paard en niet tegen kan om geblinddoekt te worden, werkt t niet natuurlijk. Ik wist dat ze ertegen kon. Een keer op weg naar de rijbak waaide haar zweetdeken over dr hoofd en zag ze dus niets meer, ging ze rustig stilstaan en wachten tot ik dr zou bevrijden :D

brenda13

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-09 08:33

bij ons was de wormenkuur ook af en toe een drama, de oplossing bij ons was 2 sneetjes bruin brood en met daar tussen de inhoud van de wormenspuit, als ze dat nog niet willen gewoon 2 dubbele sneetjes klaarmaken, dan proeven ze het middel niet meer, paarden zijn namelijk gek op brood..........

annaaube

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-09 21:20

je vitamines op een broodjedoen! en dan dubbelklappen zodat ze het niet ziet. of wat biks laten weken in water en dan erbij doen. of slobber inderdaad.

idylle

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-09 00:38

Wij hadden ook een pony op stal die omhoog kwam en beet en ronduit gevaarlijk werd als het op WormenKuur geven aankwam.
DA was die week ervoor bij een ander paard geweest waarvan het oog dagelijks gedruppeld moest worden en had gezegt tegen de eigenaren als je gaat druppelen moet je 1 oor recht naar achteren trekken (niet zachtjes ), werkte bij dat paard goed.
Andere mensen aan het mertelen om de wormen kuur te kunnen geven toen zei die andere eigenaar probeer zn oor eens naar achteren te trekken.
Ze hebben met het naar achteren trekken van het oor de merrie (zonder halster los in de stal) zonder problemen de wormenkuur erin kunnen spuiten.
Het oor naar achteren trekken (zoals ik het begrepen heb) is een zelfde soort iets als een praam gebruiken, alleen bij een praam bewegen ze het hoofd wel en bij het oor trekken niet zo erg en het doet het paard geen pijn.
Wie weet helpt het succes iig.

Springruit06

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-09 00:56

Je hebt ook wormenkuren met een smaakje..

maar die van mij staat bij de smaakloze al te smullen :9

colunder

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-09 20:09

wij hadden een shet die echt niet te ontwormen was,echt een drama!
Tot ik op het idee kwam om haar te blindoeken,ik had 2 beenbeschermers die ik aan elkaar klitte en die deed ik om haar hoofd.
Doordat ze niks zien durven ze niet gek te doen en kon ik de spuit er zo inspuiten.
Op deze manier had ik haar zonder problemen binnen no time ontwormd.

Zirano

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-09 22:20

Ha en dan nu de nieuwste tip. ! paard valt niet te ontwormen ook niet met oefenen met een spuit met appelmoes. Men neme dan een winterpeen, doe de wormenspuit eronder. Zodra paard winterpeen afhapt spuit je de spuit leeg en door het kouwen op de wortel huppa is de spuit binnen. Lukte dus vandaag prima bij 8 paarden.

Essie73
Hoofdmoderator

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-11-09 00:40

haha dat is een leuke. Mijn vriendin (die mijn veulen nu heeft) doet het ook grappig. Di=jada is dus net zo moeilijk met ontwormen als haar moeder. Nu heeft ze bedacht om een wortel deelks uit te hollen en daar spuit ze de ontworming in. Di-jada heeft het niet eens door, eet zo de "wortel" op!

Essie73
Hoofdmoderator

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-11-09 00:41

Ik heb inmiddels zoveel tips, goed voor een heel jaar ontwormen :+