hangen bij vast staan.

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Blondie4

Re: hangen bij vast staan.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-10-09 08:57

bedankt allemaal voor jullie adviezen. Ik zal er zeker een aantal proberen.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-09 09:12

sjonnie48 schreef:
1 van onze pony's had die neiging ook , maar direct als je het ziet
dat ie wil gaan hangen een schop onder zijn kont , dan is het zo over.

Dus jij werkt met dwang en leert je paarden dus onder angst dingen voor je te doen?
Tja, niet mijn manier. :n :n :n
Kan me herinneren dat de botte boeren bij ons, ook zoiets riepen tegen mij bij mijn destijds toen 2-jarige.
Ben blij dat ik me daar niets van aangetrokken heb.

TS (ik heb het topic niet doorgelezen, dus misschien is het allang genoemd); leer je paard wijken voor druk door met een lang halstertouw (leadrope desnoods) licht druk te vragen (je hoeft alleen maar wat weerstand te bieden) tot je paard een pasje voorwaarts doet. Op dat moment direct de druk weghalen. Als dat goed gaat, kun je het touw bv door een ringetje halen op de poetsplaats en het uiteinde vast houden bij het poetsen e.d. Elke keer dat je paard gaat bewegen, doe je de oefening nogmaals. Tot 'ie snapt dat ontstane druk door trekken, weg gaat door voorwaarts te stappen. Heb verder gewoon geduld, wees rustig en zet je paard elke keer weer rustig terug.

Ik kan je vertellen; ik had een enorme wiebelkont, nu staat hij gewoon los. Ik hoef 'm nooit vast te zetten. Het kan wel, hij trekt niet meer, maar waarom zou ik hem vast zetten als hij netjes blijft staan? Daarbij werk ik met touwhalster en dan mag je een paard niet aan vast zetten. Al die typjes die destijds riepen 'geef hem een schop', 'bindt hem aan een paal en laat hem die strijd strijden', bladiebla, ik vind dat echt geen oplossingen. Vast staan is voor een paard iets heel tegennatuurlijks en het is aan ons ze dat met paardvriendelijk beleid te leren. Tenzij je wil dat je paard doodsbang voor je is. Ik werk op basis van samenwerking en ik hou de natuur van het paard goed in de gaten. Ik vermeld er nog even bij dat de paarden van de 'botte boeren' echt niet los kunnen staan, hoor. :D
Dwang vind ik niet de manier.

Succes ermee!!!

laurentius

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-09 09:12

Ik heb mijn jonge merrie het hangen afgeleerd met een elastieken halstertouw. Wat mij betreft echt een aanrader.
Je had haar moeten zien kijken toen ze na de eerste harde ruk nog steeds vast stond, ze was echt verbaasd.
Na nog een paar keer proberen, zonder succes voor haar, kan ik haar nu met een gewoon touw vastzetten zonder veel problemen.
Dit heeft ons ook erg goed geholpen met fratsen en staken tijdens het meelopen. Ik kan het iedereen aanraden!
De pressure and release werking is zo direct dat het heel duidelijk is voor het paard.
En omdat de klap waarmee ze anders touwen en halsters breken wordt gedempt blijft alles heel (inclusief je paard!) :D

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-09 09:18

muc schreef:
Ik heb ook hetzelfde probleem maar wat ik mij af vraag, kunnen er nier erge ongelukken gebeuren (dat het paard zijn wervels beschadigd of iets dergelijks) als je ze aan een super sterk halster /koe band vast zet zodat ze zich niet los kunnen trekken?

Een hele goeie :j , want paarden kunnen inderdaad wervels goed beschadigen. Ik had dus zo'n hanger, die in de trailer, nadat ik hem ophaalde (had 'm net gekocht) enorm heeft gehangen (hij droeg een gewoon stalhalster). Ik heb vlak daarna toevallig de chiropractor langs gehad (doe ik elk jaar, preventief), die niets wist van dat ongeluk. Na haar eerste onderzoek bij hem, was haar eerste vraag 'heeft hij ooit heel erg gehangen?' Bingo!!!!
Gelukkig is dat allemaal goed gekomen, maar ik ben geen voorstander meer van vast zetten. De mijne staat 9,9 van de 10x los. Al hangt hij niet meer, ik neem geen risico meer. Bij ons op het erf is het vaak druk en hij zal maar een keer schrikken en toch even hangen.

flamingoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-09 10:51

Twiggy2008 schreef:
sjonnie48 schreef:
1 van onze pony's had die neiging ook , maar direct als je het ziet
dat ie wil gaan hangen een schop onder zijn kont , dan is het zo over.

Dus jij werkt met dwang en leert je paarden dus onder angst dingen voor je te doen?
Tja, niet mijn manier. :n :n :n
Kan me herinneren dat de botte boeren bij ons, ook zoiets riepen tegen mij bij mijn destijds toen 2-jarige.
Ben blij dat ik me daar niets van aangetrokken heb.

TS (ik heb het topic niet doorgelezen, dus misschien is het allang genoemd); leer je paard wijken voor druk door met een lang halstertouw (leadrope desnoods) licht druk te vragen (je hoeft alleen maar wat weerstand te bieden) tot je paard een pasje voorwaarts doet. Op dat moment direct de druk weghalen. Als dat goed gaat, kun je het touw bv door een ringetje halen op de poetsplaats en het uiteinde vast houden bij het poetsen e.d. Elke keer dat je paard gaat bewegen, doe je de oefening nogmaals. Tot 'ie snapt dat ontstane druk door trekken, weg gaat door voorwaarts te stappen. Heb verder gewoon geduld, wees rustig en zet je paard elke keer weer rustig terug.

Ik kan je vertellen; ik had een enorme wiebelkont, nu staat hij gewoon los. Ik hoef 'm nooit vast te zetten. Het kan wel, hij trekt niet meer, maar waarom zou ik hem vast zetten als hij netjes blijft staan? Daarbij werk ik met touwhalster en dan mag je een paard niet aan vast zetten. Al die typjes die destijds riepen 'geef hem een schop', 'bindt hem aan een paal en laat hem die strijd strijden', bladiebla, ik vind dat echt geen oplossingen. Vast staan is voor een paard iets heel tegennatuurlijks en het is aan ons ze dat met paardvriendelijk beleid te leren. Tenzij je wil dat je paard doodsbang voor je is. Ik werk op basis van samenwerking en ik hou de natuur van het paard goed in de gaten. Ik vermeld er nog even bij dat de paarden van de 'botte boeren' echt niet los kunnen staan, hoor. :D
Dwang vind ik niet de manier.

Succes ermee!!!

Hoi Twiggy

ik denk ook dat jij maar lekker moet aanklooien met de door jou weldoordachte ingewikkelde manieren
want je moet wel een beetje feeling hebben om de correctie op het juiste moment en manier te geven , anders moet je weer naar de chiropractor ,en mischien ook wel naar de paardenpsychiater hahaaha om het trauma te verwerken
mijn pony's hebben geen trauma's en kunnen ook los staan , maar mijn pony's kunnen wel schrikken [ die van jou zeker niet ] en dan vind ik het veiliger om ze vast te hebben staan .

Je mag natuurlijk een andere mening hebben , maar nu ben ik volgens jou een "botte boer" en dat gaat me iets te ver.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-09 10:59

sjonnie48 schreef:
Hoi Twiggy

ik denk ook dat jij maar lekker moet aanklooien met de door jou weldoordachte ingewikkelde manieren
want je moet wel een beetje feeling hebben om de correctie op het juiste moment en manier te geven , anders moet je weer naar de chiropractor ,en mischien ook wel naar de paardenpsychiater hahaaha om het trauma te verwerken
mijn pony's hebben geen trauma's en kunnen ook los staan , maar mijn pony's kunnen wel schrikken [ die van jou zeker niet ] en dan vind ik het veiliger om ze vast te hebben staan .

Je mag natuurlijk een andere mening hebben , maar nu ben ik volgens jou een "botte boer" en dat gaat me iets te ver.

Ik noem de mensen die mij jouw soortgelijke benadering destijds 'adviseerden' botte boeren. Jou ken ik persoonlijk helemaal niet, maar ik vind jouw advies niet geweldig. :+
Ik heb dus kritiek op jouw benadering, niet op jou als persoon, want ik ken je niet.
Daarbij is het effect van het geven van een dreun ook zeer belangrijk, als je al voor zo'n benadering kiest.
Anders heeft het ook totaal geen nut, he, dus timing is altijd belangrijk. ;)

En ik 'klooi' lekker aan, hoor, maak je geen zorgen :D . De mijne kan natuurlijk ook nog wel eens schrikken, maar nee, hij rent niet zomaar weg. Ik sta er ook altijd bij namelijk (en als hij loopt, komt hij altijd naar me toe).
Ik doe het al jaren zo, hij is prima opgevoed en weg vluchten, tja, ik heb het nog nooit meegemaakt, eerlijk gezegd. :)
Een paard met touwhalster (wat ik gebruik) vast zetten, dat is pas levensgevaarlijk, als hij schrikt. ;)
Maar aan een gewoon halstertje kan ik hem inmiddels prima vast zetten, hoor. Alleen gebruiken we die nooit eigenlijk.

flamingoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-09 11:12

als een touwhalster gevaarlijk is gebruik je toch gewoon een leren halster , of snap ik het niet ?
maar , ieder zijn eigen manier en de ts kan kijken wat het best bij haar past toch ?
En door mijn botte boeren aanpak zijn de pony's juist zelfzeker , en zeker niet anstig .
dus ik ga voor het BB plan , want ik zie vaak om mij heen dat als de baas mutserig is , het paard ook
een twijfelaar wordt .

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-09 11:17

sjonnie48 schreef:
als een touwhalster gevaarlijk is gebruik je toch gewoon een leren halster , of snap ik het niet ?
maar , ieder zijn eigen manier en de ts kan kijken wat het best bij haar past toch ?
En door mijn botte boeren aanpak zijn de pony's juist zelfzeker , en zeker niet anstig .
dus ik ga voor het BB plan , want ik zie vaak om mij heen dat als de baas mutserig is , het paard ook
een twijfelaar wordt .

Tja, ik geloof niet dat ik mutserig ben :D en mijn paard is allesbehalve een twijfelaar.
Leiderschap heb je of heb je niet. Dat geloof ik. Een paard trapt niet in fake leiderschap, daar prikken ze zo doorheen.
Maar ik ben met je eens dat je duidelijkheid moet verschaffen, alleen vind ik dat niet in 'schoppen bij hangen'.
Een paard moet zelf wat meer leren nadenken, dus bij druk een stapje naar voren doen. Is helemaal niet moeilijk, leren ze zo.

Een paard mag nooit aan een touwhalster vastgezet worden. Ik werk met touwhalster (grondwerk) en doe alles daarmee. Anders blijf ik optomingen verwisselen, heb ik geen zin in. ;)
We doen er alles mee, ik haal hem ermee uit het land, rij er rustig een stukkie mee, grondwerk, poetsen, alles. Mijn gewone halster hangt in de kast te vergaan. Die gebruik ik alleen als hij de trailer in moet ofzo. ;)

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-09 15:58

Ik hoor inderdaad vaker dat mensen denken dat wij (NH-ers e.d.) 'te lief' zijn en dat de paarden dan over ons heen zouden lopen of er misbruik van zouden gaan maken.
Dit is zeker niet het geval, juist als je veel grondwerk e.d. doet moet je superconsequent zijn omdat je op een niveau bezig bent waarin je oa dmv spelletjes het leiderschap vaststelt en je band verbeterd.

Ik sla en schop mijn paard niet, maar ben wel heel duidelijk en consequent. Ongevraagd een stapje = stapje terugzetten. Wij leren precies dezelfde basisdingen aan, alleen op een andere manier. Ik wil dat het paard wilt stilstaan, niet alleen omdat ik dat nodig vind en hij anders een schop krijgt.
Ik hoef mijn paard ook geen schop te verkopen omdat ik met kleine lichaamssignalen mijn boodschap al duidelijk maak.

Overigens zie je ook in de wei dat een goeie leider niet eens hoeft te trappen, omdat zoiets simpels als recht erop aflopen al genoeg is om het andere paard van zijn plek te verdrijven, als de leider zo vaak trappen uit zou moeten delen zou de kudde zo snel verzwakt zijn door eventuele wonden als gevolg dat de kudde snel uitsterft.

Inderdaad, paarden trappen ook wel eens naar elkaar en nee, ze zijn zeker niet van porselein. Maar bij zoiets als weglopen van druk of een gevangen gevoel zou een paard geen trap van de leider krijgen.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-09 16:33

Sassol, ik ben het helemaal met je eens. Zo is het precies. :j

En inderdaad, slaan en schoppen hebben wij ook helemaal niet nodig. Corrigeren door iets voor te zijn of door het juiste gebruik van je energie of lichaamstaal (wat paarden onderling ook doen) is meestal al genoeg. :)

Jagman

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-09 21:50

Sassol: Ik ben het hier wel mee eens :j. Met schoppen en slaan los je niks op, alleen maar angst in de meeste gevallen.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-09 21:56

Ik vind slaan en schoppen ook niet eerlijk, als een paard hangt. Ik bedoel, een paard moet de kans krijgen te leren dat vast staan niet eng is. Waarom dan meteen geweld gebruiken? Ik kan dat niet bevatten, dat mensen dat doen. :n
Je hebt te maken met een PAARD, een dier wat overgeleverd is aan ons. Neem dan de verantwoording voor je dier om het zonder angst aan te leren. Zo moeilijk is dat niet.

bibo317

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-09 22:14

Een merrie bij ons hebben we ook een koeienband omgedaan met een touw dat ze gebruiken op zeilboten. Wij hebben ze laten staan en ik ben net zo lang gaan borstelen tot ze ging zitten. En ik ben verder gegaan zonder iets te zeggen of te doen en zij kreeg na 3 x in de gaten dat het touw nu sterker was en heeft het bij mij nooit meer gedaan. Terwijl ze bij de eigenaresse nog constant alles kapot hangt. Zij is zelf ontzettend bang dat ze misschien gaat hangen.
En een paard los laten staan op een stal waar veel mensen/kinderen/andere beesten lopen vind ik niet erg verantwoord. Het is en blijft een vluchtdier en als hij gaat kan je nog zo'n goede leider zijn , maar lopen gaat ie.

maar goed ieder zijn ding en opvoeding.
Heel veel succes ermee.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-09 22:28

Hmmm, ik sta al jaren op een stalling met andere dieren, veel kinderen, veel mensen, tot aan tractoren en een vorkheftruck aan toe en mijn paard staat gewoon los, hoor. Kwestie van laten wennen en vertrouwen geven. Dus die gaat echt niet op, bibo. :D

Mag jij onverantwoord vinden, hoor. ;)

flamingoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-09 22:53

Twiggy2008 schreef:
Ik vind slaan en schoppen ook niet eerlijk, als een paard hangt. Ik bedoel, een paard moet de kans krijgen te leren dat vast staan niet eng is. Waarom dan meteen geweld gebruiken? Ik kan dat niet bevatten, dat mensen dat doen. :n
Je hebt te maken met een PAARD, een dier wat overgeleverd is aan ons. Neem dan de verantwoording voor je dier om het zonder angst aan te leren. Zo moeilijk is dat niet.

Het is ook zonder angst !!!!!!! , maar van jou moeten ze angstig zijn als je niet met wazige onzinnige trucs , heel omslachtig
een doodsimpel kunstje leert .
De meeste mensen hebben hun paard om mee te rijden , en niet om een half jaar , bezig te zijn met een paard te leren aan een touwtje te staan , in het volgende half jaar leer je ze zeker aan het bit wennen , als het paard dan 25 is kan hij al een B proefje lopen , duurt ff maar wel zonder angst hahahaaa

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-09 22:57

sjonnie48 schreef:
Het is ook zonder angst !!!!!!! , maar van jou moeten ze angstig zijn als je niet met wazige onzinnige trucs , heel omslachtig
een doodsimpel kunstje leert .
De meeste mensen hebben hun paard om mee te rijden , en niet om een half jaar , bezig te zijn met een paard te leren aan een touwtje te staan , in het volgende half jaar leer je ze zeker aan het bit wennen , als het paard dan 25 is kan hij al een B proefje lopen , duurt ff maar wel zonder angst hahahaaa

Ik weet niet waar je bovenstaande onzin eigenlijk vandaan haalt, maar joh, als jij dat wil geloven, ga vooral lekker je gang. :P
Blijkbaar heb jij dus voor alles een half jaar nodig, als je je paard niet schopt. :+
Tja, jij zegt het, dus je zult het over jezelf hebben. :D

flamingoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-09 23:10

Die onzin vertel jij nu juist steeds dat een paard bang wordt van een shop onder zijn kont , schrikreactie is iets anders dan bang .
Ik hou er mee op want je moet gelijk hebben , dus gefeliciteerd met je paard dat nooit bang is omdat hij jou heeft O:)

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-09 23:31

Een paard wat gaat hangen, dat gedrag is een vorm van een vluchtreactie, een vorm van angst dus!!! Een prooidier/vluchtdier vast zetten kan angstaanjagend zijn, als ze niet geleerd hebben dat het niet eng hoeft te zijn. En juist dan ga jij schoppen, want het beessie moet maar leren stil te staan? :?

Joh, doe wat je vindt dat je moet doen, ik doe het bewust anders en kan inderdaad in alle oprechtheid zeggen dat ik een paard heb wat niet snel schrikt en zeker niet op het erf bij ons, waar toch diverse factoren zijn waar paarden van kunnen schrikken (veel mensen/kinderen/tractoren/een vorkheftruck/auto's/vrachtwagens/honden etc.). En tussen een keertje schrikken of daadwerkelijk wegvluchten zit ook nogal een wezenlijk verschil. ;)

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-09 23:41

Je zou moeten kijken of een paard echt in paniek raakt, of gaat hangen omdat hij los wil komen.

Voor beide gevallen zijn er verschillende methodes.

Methode 1:

Ik zou niet met koeienband om de hals gaan werken, maar met een lasso om de buik.
Zoek een plek uit waar het paard een zachte ondergrond heeft, dat als hij zich echt laat vallen omdat hij niet los komt, hij zich niet kan bezeren.
Zoek een solide paal op waar hij aan vast kan staan, zonder dat de plek meegeeft of er haken of ogen uit de wand kunnen worden getrokken.
Doe het paard een halster om.
Doe het paard een lasso om de buik dat je door het halster heenhaalt, en via het halster aan de plek vastbindt. Een halve ingegraven biels bijv.
Als het paard gaat hangen, komt er druk op de buik te staan, en niet op het hoofd, of wervels in de nek. Het lasso om de buik trekt samen, is een onaangenaam gevoel maar niet potentieel dodelijk. Het paard leert uiteindelijk vanzelf dat, als hij stopt met knokken en hangen, de druk ook wegvalt.

Halsters en banden om de nek kunnen de oorzaak zijn dat een paard stikt als hij gaat hangen en in paniek raakt. Een lasso om de buik doet dat niet.

Methode 2:

Er zijn ringen te krijgen die voorkomen dat een paard zo hard kan hangen dat hij het halster of het touw kan breken, puur omdat ze meegeven. Kijk even op het volgende artikel over de Blocker Tie Ring. Door verschillende manieren van vastmaken kun je invloed nemen op de release van het touw bij verschillende hoeveelheden van druk of kracht van het paard.

http://www.horsetackreview.com/article- ... /1365.html

Afbeelding

bibo317

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-09 08:15

Cassidy schreef:
Je zou moeten kijken of een paard echt in paniek raakt, of gaat hangen omdat hij los wil komen.

Methode 2:

Er zijn ringen te krijgen die voorkomen dat een paard zo hard kan hangen dat hij het halster of het touw kan breken, puur omdat ze meegeven. Kijk even op het volgende artikel over de Blocker Tie Ring. Door verschillende manieren van vastmaken kun je invloed nemen op de release van het touw bij verschillende hoeveelheden van druk of kracht van het paard.

http://www.horsetackreview.com/article- ... /1365.html

Afbeelding

Maar als ik goed begrijp dan geeft het mee maar dan komt toch op een gegeven moment het touw er doorheen. Mijn eigen trekpaard merrie trekt het touwtje voor de fun los O:)
Ze gaat telkens een stukje naar achter en met een beweging is het los. En dat doet ze zo af en toe.

En Twiggy als het bij jou zo goed gaat vind ik het hartstikke goed. Wij hebben een meisje op de pensionstal die haar paard fluistert en doet volgens monty roberts en noem maar op.
Alleen bij haar gaat het steeds meer achteruit, hij holt ook met jou aan het touwtje de wei in. Het maakt hem niet uit, daarom vind ik het heel belangrijk dat een paard leert aan een touwtje staan en meelopen.
Want als jij hem door omstandigheden weg doet of er gebeurt iets met jou dat het paard weg moet, moet hij het wel treffen om weer bij iemand te komen die op dezelfde manier handelt.
En dan niet meteen komen met het verhaal komen dat dat niet gebeurt want als je diep in de oliebol zit moet je wel eens iets doen waar je nooit over gedacht hebt. Of je familie....... :(:)

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-09 08:59

Bibo, mijn paard kan inmiddels prima vast staan, hoor. Maar aan een touwhalster is het levensgevaarlijk, dat moet je gewoon nooit doen, dat weet iedereen die met touwhalsters werkt (althans, ze zouden het moeten weten!). Maar aan een gewoon halster kan hij prima vast staan, hoor. Dat heeft 'ie allang geleerd. ;)

En weg doen? Meid, als je weet wat ik de afgelopen tijd heb meegemaakt, dan was dit jaar wel de ultieme test, denk ik zomaar. Tenzij ik overlijd ofzo, maar ik heb vriendinnen die mijn paard dan een fijne plek gaan geven. Of eventueel, als het over jaren gebeurt, mijn dochter die hem overneemt. Allemaal al geregeld en afgesproken, hoor. En daarbij denk ik dat een ieder die gewoon respectvol met paarden omgaat en wat paardengevoel heeft, met mijn Sam kan omgaan, hoor. :)
Hij is prima opgevoed en het is een lief, sociaal en eerlijk paard. Dus ik zie niet in wat er zo apart is, aan mijn manier van opvoeden, eerlijk gezegd. Ik hoop niet dat je me vergelijkt met die dame op jouw stal, want zo'n verhaal, nee, dat herken ik niet helemaal, ook al doe ik wel aan NH. Het is wel de bedoeling dat je het goed doet namelijk en dat het geen kunstjes worden. :)

_Bitje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-09 09:07

jou brobleem is herkenbaar, het heeft mij ook een halster gekost :(
Ik heb zo'n vastzet touw die losknikt als er te veel druk op komt,
dat voorkomt in elk geval een stuk halster /halstertouw.
Verder als ie gaat hangen hem straffen, hij mag dat niet doen :)
verder zou ik geen andere oplossingen weten veel succes ermee!

maybe2

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-09 09:07

mijn paard heeft ook een hekel aan vast staan en gaat ook hangen.
maar met slaan en schoppen kom je er niet,en dan kunnen ze wel zeggen dat doen ze ook in een kudde,maar ze staan niet in een kudde,ze staan bij jou op stal.
ik heb mijn paard gewoon geleert dat hij gewoon netjes blijft staan als ik aan het borstelen ben,ik heb mijn touw wel 1 keer door de ring maar hij staat niet vast,dit werkt mijn paard heel goed hoor.

Wildflower

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-09 09:09

Ik ben nog wel benieuwd naar die Blocker Tie Ring. Hoe werkt dat nou precies. Het paard kan bij flink hangen zichzelf toch ook los krijgen?

_Bitje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-09 09:13

Wildflower schreef:
Ik ben nog wel benieuwd naar die Blocker Tie Ring. Hoe werkt dat nou precies. Het paard kan bij flink hangen zichzelf toch ook los krijgen?

ja dat denk ik wel, en dan het resultaat dat het halster waarschijnlijk ook gewoon door de druk kapot
gaat, wil ik wel eens meer weten :Y)