Paard altijd alleen samen zetten bij andere paarden (Help?)

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

dodyg

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-09 15:01

ja mijn pony's hebben een soort van groepsstal maar wel met een muurtje van 1 meter hoog ertussen
heb ik ze nu in staan dat ze aan mekaar kunnen wennen zonder mekaar half op te vreten zo datze over een tijdje teurg met zen allen in de weide kunnen mijn en pony is ondertussen 25 jaar en een echte rotzak en overgens een echt merrie in de weide hoe klein ze ook is eet de manen en de staarten van de paarden en pony's en blijft achter de andere aan jagen zadat deze niks kunnen eten

SecretLIN

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-10-09 15:01

BrittKitt schreef:
Bij ons op stal hebben we twee aaneengesloten paddocks, maar mijn pony gedraagt zich compleet anders wanneer ze met zn tweeen in een paddock staat dan wanneer zij in de ene en haar maatje in de andere staat. Dan heb je gewoon een andere pony, veel meer timide, minder blij en vrolijk. Op mn vorige stal stonden ze ook altijd apart, vreselijk :n
Pony ging daar duidelijk van achteruit.

Staat ze vanaf april 2010 weer alleen trouwens?

Nee, als het goed gaat gaan ze vanaf april 2010 samen op het weiland waar ze nu ook staat :) dat is voor mijn huis maar daar mag ze tot november staan en daarna kon ze dus bij de overburen en vriendin van me zoekt een plekje voor haar ruin we wouden ze dan vant winter alvast samen daar zetten

Wachtff

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-09 15:01

Edit* dubbel post
Laatst bijgewerkt door Wachtff op 09-10-09 15:02, in het totaal 1 keer bewerkt

Wachtff

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-09 15:02

SecretLIN schreef:
Dat ze niet meer naar me zou hinikken of dat ze zich niet meer als een hondje gedraagt vind ik ook totaal niet erg maar wil me wel een beetje voorbereiden op hoe mijn merrie uiteindelijk zou kunnen gaan veranderen. Als ze het leuk vind met andere paard dan ben ik helemaal Happy snap ook wel dat met zn 2en leuker is als alleen of als een buurman/vrouw waar je alleen met je neus bij kan :P

Als je het snapt, waarom heb je haar Uberhaupt dan gekocht?!

SecretLIN

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-10-09 15:02

Silence schreef:
Je merrie zal waarschijnlijk veranderen en inderdaad...bereid je daar maar op voor en wees blij voor haar. Eindelijk kan ze paard zijn en daardoor veel minder op jou gericht zijn. Zal jammer zijn in het begin, maar ik vind niet dat je jouw eigen plezier voor het geluk van een paard kunt laten gaan.

ik weet niet of ik het echt jammer ga vinden hoor :) vind haar geluk uiteraard veel belangrijker bovendien kan ik geen 24 uur per dag bij haar op het weiland zijn en haar maatje dan wel :)

SecretLIN

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-10-09 15:03

Royen schreef:
SecretLIN schreef:
Dat ze niet meer naar me zou hinikken of dat ze zich niet meer als een hondje gedraagt vind ik ook totaal niet erg maar wil me wel een beetje voorbereiden op hoe mijn merrie uiteindelijk zou kunnen gaan veranderen. Als ze het leuk vind met andere paard dan ben ik helemaal Happy snap ook wel dat met zn 2en leuker is als alleen of als een buurman/vrouw waar je alleen met je neus bij kan :P

Als je het snapt, waarom heb je haar Uberhaupt dan gekocht?!

Pardon :o

Waarom zou ik haar niet mogen of kunnen kopen?

Britt

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-09 15:03

Oké, want als ze daarna weer alleen zou staan zou ik het denk ik niet doen :o
Dan heb je je pony even laten ruiken (wennen aan een nieuwe omgeving duurt al ongeveer 6 maanden voordat het écht thuis is) en dan pak je het weer af. Snap je wat ik bedoel?
Maar als ze daarna ook samen blijven staan, zo snel mogelijk regelen :j Eerst met draadje er tussen en regelmatig samen zetten in de bak oid en als alles na een week goed gaat draadje weg en laat het ze maar uitzoeken (als alles mét draadje goed ging dan). Het paard van mijn stalgenootje is ook al 17 jaar oud en al die tijd alleen gestaan voor de vergelijking.

Silence

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-09 15:04

Als je haar dat geluk gunt....waarom is ze dan niet meteen samen gezet toen je haar kocht?

SecretLIN

Re: Paard altijd alleen samen zetten bij andere paarden (Help?)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-10-09 15:06

Brittkitt beide paardjes zijn ongeveer even oud dus dat scheelt

Silence waarom? als zoiets niet meteen kan dan houd het op.
bovendien vind ik jullie berichten uiterst onvriendelijk maar goed zal wel komen omdat je gelijk wilt hebben :)

dodyg

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-09 15:08

Silence schreef:
Als je haar dat geluk gunt....waarom is ze dan niet meteen samen gezet toen je haar kocht?

er zijn ook mensen die begonnen zijn met 1 paard of pony die zich er geen 2 kunnen of willen verzorgen en dan heb je enk ik ook nietveel keuze

ik ben ook begonnen met 1 paard

Wachtff

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-09 15:09

Wij onvriendelijk? Ik denk eerder aan dat paard! Als je het niet kan betalen, neem je geen paard. Als je liever je eigen geluk voor zet....tja

Britt

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-09 15:09

Nee, niet omdat we gelijk willen hebben, omdat het ook écht onder dierenmishandeling valt. Mensen denken hier te makkelijk over, een konijn voelt zich ook prima alleen; hij weet niet beter; hij valt andere konijnen aan. Zelfde met paarden, schapen, geiten etc etc. Het is gewoon fout, simple as that.

Mijn punt ging niet om hoe oud beide paardjes zijn, maar dat je paard zó lang alleen heeft gestaan waardoor het nu nog maar de vraag is of het goed komt ;) Bij het paard van mn stalgenootje heeft het hele duidelijke sporen nagelaten en die heeft geluk dat mijn merrie zo'n geduldig ding is wat veel van hem tolereert. Af en toe is het net een autist die zn grenzen steeds weer op zoekt en niet snapt waarom hij op zn donder krijgt.

kimmetje01

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-09 15:10

Ik heb niet heel de topic doorgelezen, maar wat een onbenullige topic is dit zeg !
Zet je paard gewoon bij een soortgenoot neer en je ziet wel of het kan of niet... En qua gedragverandering, daar zou ik me niet zoveel van aantrekken.. Uiteindelijk is het béter voor je paard om met een soortgenoot te staan !

SecretLIN

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-10-09 15:12

Royen schreef:
Wij onvriendelijk? Ik denk eerder aan dat paard! Als je het niet kan betalen, neem je geen paard. Als je liever je eigen geluk voor zet....tja

Ik kan mijn paard prima betalen hoor heb dr lekker aan huis staan dus maak je daar maar geen zorgen om, een 2e paard tja daar begin ik dus gewoon niet aan omdat ik die misschien niet kan betalen ;)
Ach als jij het mijn eigen geluk wil noemen prima toch :)

Mijn merrie heeft dr hele leven al zonder echt bij andere paarden gestaan (alleen met draad ertussen) dus denk niet dat ze een zwaar trauma heeft hoor :)

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-09 15:12

Typisch bokt weer, iedereen lekker schijnheilig over paarden die niet alleen mogen staan. Terwijl het gros van de paarden in Nederland alleen staat of 'gezellig' naast elkaar in een stal waar ze niet bij elkaar kunnen komen.

En nee, ik heb er wel 3 die bij elkaar 24/7 in de weide staan. Dat maakt mij geen betere paardenhoudster dan de TS, dat maakt mij iemand die geluk heeft in de situatie waarin ze zit.

TS: fijn dat je het gaat proberen.
Denk wel dat ze wat minder afhandelijk richting jou zal zijn als ze echt maatjes wordt met het andere paard.

Ik zou ze eerst even onder toezicht bij elkaar zetten in bv een bak waar ze wel de ruimte hebben. Weidegang, ach als je veel ruimte hebt lekker bij elkaar in, dan kan ieders een kant uit als het bonje wordt.
Heb je wat minder ruimte dan zou ik toch eerst even een draadje zetten zodat ze beide kunnen wennen.

Silence

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-09 15:13

Ja en, ik heb ook maar 1 paard, maar ik heb wel gezocht naar een stal waar hij nooit alleen zou staan. En waarom...omdat ik dat één van de vereiste vind voor je uberhaupt een paard koopt.

SecretLIN

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-10-09 15:15

Silence schreef:
Ja en, ik heb ook maar 1 paard, maar ik heb wel gezocht naar een stal waar hij nooit alleen zou staan. En waarom...omdat ik dat één van de vereiste vind voor je uberhaupt een paard koopt.

nou hardstikke mooi toch dat JIJ die keuze hebt gemaakt :)

Zoals je hebt kunnen lezen heb IK een andere keuze gemaakt :)

SecretLIN

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-10-09 15:16

Miepie1980 schreef:
Typisch bokt weer, iedereen lekker schijnheilig over paarden die niet alleen mogen staan. Terwijl het gros van de paarden in Nederland alleen staat of 'gezellig' naast elkaar in een stal waar ze niet bij elkaar kunnen komen.

En nee, ik heb er wel 3 die bij elkaar 24/7 in de weide staan. Dat maakt mij geen betere paardenhoudster dan de TS, dat maakt mij iemand die geluk heeft in de situatie waarin ze zit.

Denk wel dat ze wat minder afhandelijk richting jou zal zijn als ze echt maatjes wordt met het andere paard.

Ik zou ze eerst even onder toezicht bij elkaar zetten in bv een bak waar ze wel de ruimte hebben. Weidegang, ach als je veel ruimte hebt lekker bij elkaar in, dan kan ieders een kant uit als het bonje wordt.
Heb je wat minder ruimte dan zou ik toch eerst even een draadje zetten zodat ze beide kunnen wennen.

Bedankt hier kan ik tenminste wat mee met je informatie. :D

Wachtff

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-09 15:17

Miepie1980: Dit is niet typisch bokt, TS legt het misschien op de verkeerde manier uit. Want er komen steeds meer dingen bij: eerst stond ie helemaal alleen, en nu komt er naar boven dat ie 'vroeger' met een draadje er tussen heeft gestaan.... :? Ik reageer normaal gesproken niet zo op dit soort topic's maar ik vindt het vooral een fout van degene die toestemming heeft gegeven tot de aankoop van het paard en degene die niet in willen zien wat het beste voor een dier is (elk dier).

@TS: vat het niet persoonlijk op, jij weet niet beter dan dat dit goed is. Wij proberen je alleen in te laten zien dat wat je nu van plan bent GEWELDIG is! En dat wat 'vroeger' gebeurt is erg jammer is...dat je niet inziet dat dat verkeerd was is gewoon jammer ;)

dodyg

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-09 15:17

Silence schreef:

en wat als je zoals ik in het begin ik heb alles thuis stalling, weide , buitenbak maar ik had ook maar 1 paard
dan heb ik maar 1 paard in de weide en op stal

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-09 15:18

rustig proberen zou ik zeggen, maar de reactie aan de hand of onder het zadel op andere paarden in de buurt is absoluut niet te vergelijken. De meeste paarden hebben geleerd dat van zodra ze aan het halster zijn of onder het zadel dat ze zich netjes moeten gedragen. Ze kunnen hetzelfde paard dat ze in de bak netjes rakelings passeren, super hard aanvallen in de weide.

Bij mijn merrie staat normaal gezien bij 2 andere merries op de weide en soms staat er een 8-jarige ruin bij. Deze was hengst tot op 6 jaar en kende alleen z'n stal. Bij zijn nieuwe baasje kwam hij bij 2 andere ruinen, maar daar werd hij niet aanvaard. na weken stond hij nog onder de schaaf- en bijtwonden. Nu merk je heel goed dat hij nooit geleerd heeft hoe zich te gedragen in groep. De ene moment laat hij zich doen en de volgende valt hij de alfamerrie zonder reden aan en jaagt haar de hele weide rond. een half uur later kan het even goed zijn dat hij weer niet in de buurt van de andere merries mag komen en dat de alfamerrie hem buitensluit.
Dit is lostaand van het feit dat hij heel afhankelijk is, hij wordt hysterisch als er een paard van de wei wordt gehaald en roept als de anderen al buiten zijn en loopt je los onderuit om achterna te gaan. Leuk is iets anders.

Elk paard is verschillend. Mijn merrie bv is de alfamerrie, zij bepaald of een nieuw paard ok is of niet, wie waar mag staan, eten, drinken,... ja kan haar perfect alleen uit de weide halen, rijden, in de longeerbak zetten,... je kan haar alleen niet op haar eentje in de weide zetten, dan loopt ze zich te pletter.
Terwijl we vroeger eentje hadden die op 1uur tijd zo gehecht was aan andere paarden dat alleen rijden haast onmogelijk was, die brak z'n stal af en schreeuwde de hele dag. 's nacht op stal een ramp, als onze merries hooi stonden te eten dan kon hij hen niet zien, verschillende keren dachten we dat hij door de deur zou gaan.

Dus hoe je paard gaat reageren en hoe hard ze zal veranderen, hangt allemaal van haar karakter en ingesteldheid af.

Abeltje77

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-09 15:20

Miepie1980 schreef:

Gelukkig heb ik Abel, en niet 'het gros van de paarden in NL' en staat Abel fijn met 5 paarden in een kudde in een grote weide.

Mijn reaktie was ook niet eens zozeer op de openingspost van TS, maar op de reaktie van TS waarin ze aangeeft geen énkel bezwaar te zien in een paard alleen, en waarin ze zelfs laat blijken dat ze mensen raar vindt die het niet eens zijn met alleen staan. Als je dat raar vindt heb je het nog niet echt begrepen imo.
Laatst bijgewerkt door Abeltje77 op 09-10-09 15:21, in het totaal 1 keer bewerkt

Silence

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-09 15:20

dodyg: Dan vind ik het nog een verplichting naar je paard om er een maatje bij te zetten.

Wachtff

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-09 15:22

Dat gaat ze nu doen, jammer dat ze dat niet meteen na aankoop heeft gedaan... Hopelijk ziet ze in dat het verkeerd was wat ze gedaan heeft en dat ze er nu anders tegenover staat. Hopelijk openen we haar oogjes ;)

Somebitch

Re: Paard altijd alleen samen zetten bij andere paarden (Help?)

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-09 15:23

Tja, de enige manier om daarachter te komen is door het te doen.
Ieder paard is anders dus wij kunnen niet zeggen hoe het gaat veranderen.

Hopelijk zie je in dat je hiervoor 'slecht' bezig bent geweest. :\