"Anti sociaal" Paard, en wat nu?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

LecyTinker

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-10-09 13:59

hinta schreef:
als je nu al niet voldoende tijd en energie voor je paard hebt, vindt ik het niet eerlijk van jou ten opzichte van haar dat je haar wilt laten dekken.
een paard in goede conditie heeft minder moeite met een bevalling. ook daarna zul je met haar aan de slag moeten om haar lichaam weer krachtig te maken.
jammer voor het paard.

Laat ik het anders zeggen... Ik ben niet zo een rijd kees. Ik houd meer van naast mijn paard bezig zijn. Besteed gemiddels 3 uur per dag aan haar, denk dat dit genoeg moet zijn. Buiten dat werk ik 7 nachten in de week, dus dat ik niet elke dag zijn heb om op mijn paard te rijden, nou sorry dan.
Ik ga twee keer per dag naar mijn paard toe, twee keer per dag voer ik, mest ik en bekijk ik mijn paard en probeer zeker 1keer per dagte poetsen.
Kijk, dat sommige van jullie al jullie mening vast hebben staan, daar kan ik helaas niets aan doen.
Ik ben dit topic begonnen om hopelijk tips te krijgen waarom ze dit eventueel zou kunnen doen.
Maar helaas krijg ik allen opmerkingen dat ik niet eerlijk ben en dat ik niet goed voor haar zorg.
helaas moet ik af en toe een week weg en dan neem ik haar mee, op deze manier krijgt ze toch haar portie aandacht elke dag ipv iemand die ongeintereseerd eten in haar bak komt smijten.

Dus tja, dat ik helaas niet altijd de energie voel, na maar 3 uur slapen, om op haar te klimmen en haar aan het werk te zetten en dan de voorkeur geef om haar te poetsen en gewoon wat tijd met haar door te brengen. Zet haar elke dag op gras en zorg dat haar in en uitloopstal elke dag schoon is.
Kan natuurlijk ook mijn paard op een manege zetten en gewoon alleen maar komen om te rijden. Hmmm...
Ach tja, dan doe ik het maar "fout" in jullie ogen.
Ik denk dat ik genoeg "tips" heb gekregen, alleen jammer dat er maar een paar in dit topic zijn die meedenken om een oplossing te vinden en dat het overgrote deel gewoon maar star voor zichzelf uit zit te kijken om zijn gelijk te halen.

Misschien dat jullie eens na zouden kunnen denken over de mogelijkheid dat deze dingen niet een karakter ding zijn, maar een gebrek bij haar opvoeding! En dat er genoeg paarden in de fokkerij rondlopen die beter met mensen dan met paarden overweg kunnen. En dan te weten dat ik het niet heb over elk jaar een veulen fokken, maar over 1 keer een veulen voor mezelf omdat ik dat niet wil doen als ze over de 18 is. Dat ik zelf het een erg fijn paard vind en er graag een opvolger van zou willen hebben. Denk dat mensen om veel minder redenen, met een veel minder goed en vriendelijk paard gefokt hebben.

Ze staat in perfecte conditie. Heb haar gekocht met wormen en nu staat ze met appeltjes. Volgens mijn DA in perfecte conditie om te laten dekken, maar wil haar graag in het voorjaar laten dekken omdat ze dan niet een hele warme zomer met een dikke buik door moet...

hintaJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-09 16:00

dit is niet bedoeld om je af te zeiken, maar om je wakker te maken.
jammer dat je alleen de tips die in jouw straatje passen als waardevol beschouwt.

Wachtff

Re: "Anti sociaal" Paard, en wat nu?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-09 16:13

Ik vindt eigenlijk dat TS het wel goed doet, ze werkt hard maar maakt wel zoveel mogelijk vrije tijd over voor haar paarden. En rijden is ook niet altijd alles, dat doen (in mijn ogen) alleen dressuurtypes. Maar dat is ieder voor zich, ik kán nog niet eens grondwerk doen want mijn merrie is nog te jong. Zolang je zorgt voor een paardwaardig bestaan, wat TS dus doet, is er niets om hierover op bokt te gaan mekkeren. Vind ik.

july81

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-09 16:26

Mijn merrie is ook niet bepaald sociaal, ik heb haar vijf jaar geleden laten dekken, omdat ik niet wil dat ze alleen staat. Moeder en zoon staan nog steeds samen. Dit gaat prima. Een niet sociaal paard wil absoluut niet zeggen een slechte moeder.

else80

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-09 16:35

Het lijkt mij dat je prima voor je paard zorgt hoor TS.
Misschien is je paard wel té goede vrienden met jou? Ze heeft zich helemaal op jou gericht en jullie band is dus blijkbaar erg goed. Daarbij ziet ze de nieuwe veulens misschien wel als een bedreiging, ze moet dan concurreren om jouw aandacht. Je zou kunnen proberen zelf wat meer afstand te nemen tot je paard. Ze moet als het ware door krijgen dat het niet vanzelfsprekend is dat je altijd als eerste haar aandacht geeft, maar dat ze ook niks tekort komt als je bij de veulens bent. Je zou bijvoorbeeld langzamerhand haar eens aan de hand mee kunnen nemen om te wandelen met één veulen? ga dan wel van het vertrouwde terrein af, dan heeft ze waarschijnlijk minder de neigig om in de aanval te gaan.

LecyTinker

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-10-09 19:16

eerst wil ik mijn excusses aanbieden. Heb waarschijnlijk een beetje kinderachtig gereageerd. Ik snap dat iedereen hier zijn eigen beeld heeft van hoe en wat en dat iedereen daar zijn mening op baseerd en inplaats van me aangevallen te voelen zou ik het ook recht kunnen zetten. Ik hoef het niet met iedereen eens te zijn en niet iedereen hoeft het met mij eens te zijn... Ik wil niemand zijn advies in de wind gooien, maar het houd ook niet in dat ik het verplicht ben om op te volgen. Daar heet het advies voor...
Dus hier ga ik.

Tot nu toe is er maar 1 paard geweest waar mijn merrie mee overweg kon en dat was een paard dat van een vriendin was. Dus een paard waar ik totaal niet aankwam en geen tijd aan gaf.
Ik realiseer me dat het een aandachts probleem is. Dit doordat ze nu naast de veulens in een in en uitloop stal staat ( zal morgen een foto maken en proberen hier te plaatsen) en er totaal geen problemen zijn totdat ik in de buurt kom. Ze stond zelfs met ze te smoezen, maar toen er eten in de buurt kwam ( appel) toen deed ze ook weer lelijk, maar lang niet zo ergals in het begin. Dit ook toen er brokken aankwamen en vooral toen ik de stallen aan het mesten was.
Maar zodra ik weg loop dan staat ze weer te smoezen met ze.
Ik heb altijd het idee gehad dat ze niet genoeg knuffel aandacht heeft gehad vroeger. Ze kon in het begin ook helemaal niet genieten van iemand zijn aanwezigheid. Tegenwoordig staat ze een hele dag voor het hek te wachten totdat ik kom.
Ik vind het nu dus moeilijk, omdat ik eigenlijk veel tijd in mijn veulens zou willen steken omdat ze nu nog jong zijn. Wil ze gewoon de nette basis dingen leren zoals voetjes geven, aan een halstertouw staan. Meelopen zonder te trekken. achteruit te gaan etc. Maar dat houd in dat ik dus meer tijd met hun door zou moeten brengen dan met haar. Ze mocht altijd met me meelopen wanneer ik de weide ging uitmesten. Dan gaf ik haar altijd een kroel. Maar dat doe ik nu niet meer omdat ze nu niet meer de enigste is die op de weide staat. (Dit is echter niet de aanleiding voor haar gedrag, ze deed dit al lang voorheen)
Ik heb oprecht het idee dat ze voor 90% is bijgedraaid, maar vind het nog steeds lastig dat ze dus nog zo een voernijd heeft.
Wanneer ik langs loop geven de veulens een hinnek naar me omdat ze ook wat aandacht willen en dan om de vrede te bewaren geef ik ze maar snel een aai. Ik kroel met ze wanneer ik hun uitloop uitmest en de dus niet dicht bij mijn merrie staan en dan is er geen probleem.
Ik ben geboren en getogen met paarden en mijn ouders hebben dik 10 jaar gefokt. Dus mijn passie ligt bij het bijbrengen van de basis bij een paard. Mijn merrie heeft al heel erg veel opgepikt. Kon in eerste instantie niet aan een touw staan, kon helemaal niet stil staan. Ze is nu al een heel stuk rustiger geworden.
Ze krijgen ook elke dag lekkers ( wortels of appels).
Heb haar waarschijnlijk een beetje teveel verwend in het begin en hoewel dit normaal voordelig uitvalt denk ik dat het bij haar een beetje obsessief gedrag heeft veroorzaakt.
Het is echt een super paard, maar er zijn wat dingen waarvan ik denk dat ze in haar opvoeding tekort zijn geschoten, maar dat is puur omdat ik dus zo een paardenmeid ben die van haar paard geniet vanaf de grond. En daardoor denk ik dat ik andere eisen stel aan een paard. Nou wil ik niemand aanvallen die de voorkeur geeft aan het rijd gedeelte, maar ik vind dat dat een bonus is en niet een vereiste van een paard hebben. En dan heb je van die meiden die niet eens de moeite nemen om een borstel over hun paard te halen en die dan wel comentaar geven op mensen die dat uitvoerig doen.
Poetsen zorgt voor een goede bloedsdoorstroming bij een paard. Dit even als voorbeeld dat er dus echt meer dingen zijn dan paardrijden die nodig zijn om een paard te houden.
Een paard kan prima zonder rijden, zolang hij of zij maar de gelegenheid krijgt om genoeg te bewegen. Een paard kan echter niet zonder goede verzorging. En dat ik de verzorging verkies boven het rijden maakt mij geen slechte paardeneigenaar.

Mijn merrie heeft geen papieren, ik heb haar gekocht met een leeftijd van 12 jaar. Maar voor hetzelfde geld is ze 15 jaar. En dus nog 3 jaar wachten is niet in haar voordeel als het op een dracht aankomt. Ik zou graag 1 veulen met haar willen fokken voor mezelf. Om haar te ontzien zou ik dus graag haar volgend jaar willen dekken nu dat ze dus echt nog erg goed in het leven staat. Van mij mag ze daarna met pensioen.
Ze blijft gewoon haar luxe leven houden, maar mag de rest van haar leven slijten als mascotte.
Omdat een paard bereden KAN worden, wil nog niet zeggen dat ze bereden MOET worden. Maar dat is mijn mening en om niet weer in kinderachtig gedrag te vervallen... iedereen heeft recht op zijn eigen mening.

LecyTinker

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-10-09 19:24

else80 schreef:
Het lijkt mij dat je prima voor je paard zorgt hoor TS.
Misschien is je paard wel té goede vrienden met jou? Ze heeft zich helemaal op jou gericht en jullie band is dus blijkbaar erg goed. Daarbij ziet ze de nieuwe veulens misschien wel als een bedreiging, ze moet dan concurreren om jouw aandacht. Je zou kunnen proberen zelf wat meer afstand te nemen tot je paard. Ze moet als het ware door krijgen dat het niet vanzelfsprekend is dat je altijd als eerste haar aandacht geeft, maar dat ze ook niks tekort komt als je bij de veulens bent. Je zou bijvoorbeeld langzamerhand haar eens aan de hand mee kunnen nemen om te wandelen met één veulen? ga dan wel van het vertrouwde terrein af, dan heeft ze waarschijnlijk minder de neigig om in de aanval te gaan.

bij honden zou je dus juist de nieuwelingen moeten negeren en de eerste meer aandacht moeten geven zodat ze hun positie bevestigd krijgen in de roedel. Naar mijn mening zijn er heel erg veel overeenkomsten met honden en paarden. Ik heb anderhalf jaar dagelijks training gehad met een techniek die erg veel overeenkomsten heeft met de monty roberts stijl. Dit allemaal op basis van lichaamshouding. Dit toen ik in zwitserland stallen runde. Ik heb daar een flinke passie aan overgehouden en doe alles heel erg graag op basis van lichaamssignalen. Ik kan die van haar prima lezen en dat was in het begin heel moeilijk. Ze kon totaal niet communiceren en heb het idee dat ze dat ook niet kan met andere paarden. Met dat 1e paard waar ze wel mee overweg kon, die vond haar niet leuk, ze was steeds in zijn persoonlijke ruimte en dus kwam ze TE opdringerig over. Ik heb geen idee hoe ik haar moet leren om beter te communiceren met andere paarden. Ik heb dit nog nooit moeten doen. Kan wel een paard leren met mensen te communiceren. Doe dit al jaren met al mijn jonge paarden, maar zij is dus ook mijn eerste paard boven de anderhalf die ik ooit zelf heb aangeschaft. En heeft dus een heel leven achter de rug en ik heb geen flauw idee hoe ze kan inzien dat als ze een beetje afstand houd dat ze van zelf naar haar toekomen?

Marion71

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-09 20:12

TS, ik ben het met je eens dat je een ouder paard dat niet zo maar meer leert en ik wil best geloven dat je dat dus ook niet meer lukt. Jonge paarden zijn veel onbevangener dan oudere paarden, net mensen eigenlijk. Is het geen optie dat ze alleen loopt maar wel contact kan maken als ze dat wil, bijv. over een draadje?
Wat betreft het dekken cq. fokken is het natuurlijk je eigen keuze dat je een veulentje wilt van een papierloze merrie. Daarover vel ik geen waardeoordeel, er zijn ook zat merries met papieren waarbij fokken vermeerderen is. Wel vind ik het belangrijk dat je merrie ouder is dan 10. Weet je of ze al eerder veulens heeft gebracht. Als dat niet zo is (of je weet het niet en kunt het ook niet aan haar uier of vulva zien), dan raadt elke da je dat af. Puur vanwege gezondheidsredenen voor je merrie. Het risico is dan simpelweg te groot.

else80

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-09 22:23

[/quote]
..... Ik heb geen idee hoe ik haar moet leren om beter te communiceren met andere paarden. Ik heb dit nog nooit moeten doen. Kan wel een paard leren met mensen te communiceren. Doe dit al jaren met al mijn jonge paarden, maar zij is dus ook mijn eerste paard boven de anderhalf die ik ooit zelf heb aangeschaft. En heeft dus een heel leven achter de rug en ik heb geen flauw idee hoe ze kan inzien dat als ze een beetje afstand houd dat ze van zelf naar haar toekomen?[/quote]

ik snap je probleem! Lastig inderdaad hoor. Ik hecht er ook altijd heel veel waarde aan om met jonge paarden op een vanzelfsprekende manier om te gaan. Ik gebruik dan niet een specifieke methode, maar ga inderdaad uit van lichaamstaal, heldere signalen en vooral heel consequent zijn. Maar als ik je goed begrijp doe je dat allemaal al en ligt het probleem dus bij jouw paard haar gedrag naar andere paarden....Maar dit gedrag vertoont ze dus niet/ minder als jij er bij bent! Dus ergens zou je er dan ook invloed op uit moeten kunnen oefenen zit ik te bedenken....
Wat gebeurt er als jij de veulens aandacht geeft en haar volledig negeert? Gaat ze dan ahw 'over de rooie'? Je zou kunnen proberen of ze uiteindelijk uit zichzelf kalmeert en dan haar haar portie aandacht geven? Misschien dat ze dan op den duur doorkrijgt dat haar boze gedrag (eigenlijk aandacht trekken, maar wat ongelukkig gericht op de veulens) geen zin heeft. Maar of je daarmee ook bereikt dat ze uiteindelijk vriendjes worden durf ik niet te zeggen. Maar ze zou toch jouw omgang met andere paarden in elk geval moeten kunnen accepteren.

LecyTinker

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-10-09 11:50

[quote="Marion71"]TS, ik ben het met je eens dat je een ouder paard dat niet zo maar meer leert en ik wil best geloven dat je dat dus ook niet meer lukt. Jonge paarden zijn veel onbevangener dan oudere paarden, net mensen eigenlijk. Is het geen optie dat ze alleen loopt maar wel contact kan maken als ze dat wil, bijv. over een draadje?
Wat betreft het dekken cq. fokken is het natuurlijk je eigen keuze dat je een veulentje wilt van een papierloze merrie. Daarover vel ik geen waardeoordeel, er zijn ook zat merries met papieren waarbij fokken vermeerderen is. Wel vind ik het belangrijk dat je merrie ouder is dan 10. Weet je of ze al eerder veulens heeft gebracht. Als dat niet zo is (of je weet het niet en kunt het ook niet aan haar uier of vulva zien), dan raadt elke da je dat af. Puur vanwege gezondheidsredenen voor je merrie. Het risico is dan simpelweg te groot.[/quot]

Haar uiers zien er al gebruikt uit. Ze zitten niet meer netjes omhoof, maar hangen al. Heb het er met mijn dierenarts over gehad en die denkt ook dat er dus al eens mee gefokt is.
Ik zou haar namelijk graag door een tinkerhengst willen laten dekken. Dit zal dan een crossbreedje worden en daar is nog steeds goede markt voor. Maar nogmaals, het zal niet voor de markt zijn en dat veulen zal mocht het een merrie zijn hooguit zich ook maar 1x voorplanten ( weer voor eigen gebruik).
Mocht het een hengst zijn dan kan ik m ook houden omdat het gewoon een rustiger karakter is dan wanneer ik er een warmbloed op zou zetten. Ze is een echte tuiger, koppig en kijkerig, dus een rustige hengst is een must.
Heb dit allemaal al uitvoerig met mijn dierenarts besproken en die vind het geen slecht idee.
Mar idd, mocht ze nog nooit geveulend hebben dan zal het een erg groot risio zijn omdat alles neit zo makkelijk meer oprekt enzo. Maar we gaan er allemaal sterk van uit dat dat wel al eens gebeurd s. En de hengst mag een slagje kleiner dan de 165 die zij is.

LecyTinker

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-10-09 11:54

else80 schreef:

..... Ik heb geen idee hoe ik haar moet leren om beter te communiceren met andere paarden. Ik heb dit nog nooit moeten doen. Kan wel een paard leren met mensen te communiceren. Doe dit al jaren met al mijn jonge paarden, maar zij is dus ook mijn eerste paard boven de anderhalf die ik ooit zelf heb aangeschaft. En heeft dus een heel leven achter de rug en ik heb geen flauw idee hoe ze kan inzien dat als ze een beetje afstand houd dat ze van zelf naar haar toekomen?[/quote]

ik snap je probleem! Lastig inderdaad hoor. Ik hecht er ook altijd heel veel waarde aan om met jonge paarden op een vanzelfsprekende manier om te gaan. Ik gebruik dan niet een specifieke methode, maar ga inderdaad uit van lichaamstaal, heldere signalen en vooral heel consequent zijn. Maar als ik je goed begrijp doe je dat allemaal al en ligt het probleem dus bij jouw paard haar gedrag naar andere paarden....Maar dit gedrag vertoont ze dus niet/ minder als jij er bij bent! Dus ergens zou je er dan ook invloed op uit moeten kunnen oefenen zit ik te bedenken....
Wat gebeurt er als jij de veulens aandacht geeft en haar volledig negeert? Gaat ze dan ahw 'over de rooie'? Je zou kunnen proberen of ze uiteindelijk uit zichzelf kalmeert en dan haar haar portie aandacht geven? Misschien dat ze dan op den duur doorkrijgt dat haar boze gedrag (eigenlijk aandacht trekken, maar wat ongelukkig gericht op de veulens) geen zin heeft. Maar of je daarmee ook bereikt dat ze uiteindelijk vriendjes worden durf ik niet te zeggen. Maar ze zou toch jouw omgang met andere paarden in elk geval moeten kunnen accepteren.[/quote]

Ik denk dus dat het allemaal een stuk beter gaat. ik heb nog geen forto kunnen nemen van de stalling, maar die komt snel. Ze staat nu naast ze, kan ze aanraken, maar kan er niet bij. Ik houd het nog een weekje of twee op deze manier en dan laat ik ze s samen in de grote weide. Dan kunnen ze veulens zelf weggaan bij haar mocht ze lastig doen. Ik heb het idee dat het nu alleen nog voernijd is en om de aandacht. Hoe ik het nu doe is dat zij de eerste aandacht krijgt en de laatste aandacht. Ze krijgt ook als eerste eten en zorg dat ik ook altijd afsluit met een appeltje aan haar als laatst.
Ik zie nu serieuze vooruitgang, maar ook in de veulens, die zijn nu ook een stuk rustiger en negeren haar agressie uitbarstingen gewoon... Dus er is hoop, ik denk alleen niet dat ze weet hoe ze bepaalde gevoelens moet uiten en dat dan op deze manier doet.