?Overdreven doe ik ook niet
gewoon rustig Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73
?
gewoon rustig Irismagic schreef:Ik zou met hem gaan wandelen en dan soms afspoelen enzo en af en toe voetjes optillen enzo ik heb zelf nu ook al 6 weken mijn veulen en hij is nu zo mak als een lammetje en gaat zelfs graag mee met honden op wandeling bij een meertje en hij rent er ook met plezier door het water ook al moest ie er natuurlijk eerst aan wennen.
En misschien schrik training is heel handig voor later namelijk.

)

brenda13 schreef:... de zweep heeft bij haar dus ook geen enkel effect als je haar even bij je weg wil jagen, ze negeert hem gewoon als je haar een tikje geeft ( we slaan de paarden trouwen nooit alleen in uiterste nood een tik of met de stem)
Cassidy schreef:brenda13 schreef:... de zweep heeft bij haar dus ook geen enkel effect als je haar even bij je weg wil jagen, ze negeert hem gewoon als je haar een tikje geeft ( we slaan de paarden trouwen nooit alleen in uiterste nood een tik of met de stem)
En dat is een voorbeeld hoe je je paard/veulen teveel kunt desensibiliseren voor een prikkel. Als ze nu al niet onder de indruk is van een tikje met de zweep, hoe wil je dat straks gaan doen als je dressuurmatig wilt gaan werken en de zweep wilt gebruiken als verlengde van je arm?
Waak ervoor om je veulen sterk en lomp te maken. Ga niet met kracht werken, gebruik technieken. Leer je paard wijken voor druk, eerst met je complete hand en heel veel druk, stop acuut als je paard wijkt voor die druk. Dan kun je hem uiteindelijk opzij zetten door alleen met de toppen van je vingers de haren van zijn vacht aan te raken, ipv je hele gewicht in de strijd te moeten gooien.
Het is goed om je veulen aan alles te laten wennen, een bomproof paardje is heerlijk. Maar hij mag ook niet over jouw heenwalsen, moet je persoonlijk ruimte respecteren en moet prikkels van jouw kant als zodanig kunnen herkennen, en dan niet alleen in de vorm van je stem.

ook misschien een optie voor TS .,.dit is mijn eerste veulen .. maar je kan het beter meteen goed doen .. als je wilt voorkomen om later alles opnieuw te leren maar dan op een goede manier.. en dat is ook een stuk moeilijker
Cassidy schreef:Respect of niet, als een paard niet op een tikje met een zweep reageert, en dan hoeft hij echt niet in paniek te raken, is er toch wat fout gegaan tijdens de opvoeding. Hoe hard had je die zweep later willen gebruiken zodat het paard wel reageert? Of behoor jij ook tot die personen die vinden dat een zweep niet nodig is?