Dank voor alle tips en vriendelijke woorden van iedereen!
Ik heb zo'n anatomisch gevormde singel met aan beide kanten elastiek en bij een gaatje minder zou ze het ook kunnen hebben. Als ik een dek op doe wordt ze ook niet vrolijk van die kruissingels en die zitten echt los. Daarvoor doe ik speciaal van die invlechtelastiekjes aan de gesp zodat ze losjes aangehaakt kunnen en toch niet helemaal los gaan.
Ze had die singelnijd al toen ik haar kreeg. Misschien is er een nare ervaring in het verleden, ik weet het niet. Ze heeft wel één keer een veulen gehad, misschien dat in die tijd het zadel niet meer goed pastte. Maar dat was voor mijn tijd, dus daar kan ik alleen maar naar gissen.
StillAngel
Geplaatst: 03-10-09 20:14
Aii! Ik zou proberen de beugelriemen snel los te maken
Myca
Geplaatst door de TopicStarter: 03-10-09 20:21
Beugelriemen los maken red je niet als je paard vastgehaakt zit. Dat is het eerste wat ik wilde proberen toen ze even stil stond maar er is dan echt geen milimeter ruimte meer om de gesp los te maken en de druk staat de verkeerde kant op voor het veiligheidspalletje van de beugelriemhaak.
De singel losgooien was echt het enige wat kon, ook als ik er aan terug denk heb ik geen beter idee. Je staat daar natuurlijk niet met gereedschap klaar en ik durfde mijn paard ook niet alleen te laten om hulp(middelen) te halen.
Het duurde uiteindelijk echt niet lang, ik was bang dat haar onderkaak het niet zou volhouden. Als ze was gevallen had ze ook wel nekletsel op kunnen lopen.
Aukelizzy
Geplaatst: 04-10-09 10:15
Gelukkig dat het goed afgelopen is. Wat kunnen die paarden zichzelf soms toch in de penarie werken .En idd. de singel los maken is de beste oplossing.
whitneyvdw
Geplaatst: 04-10-09 12:03
jeetje gelukkig dat het goed is afgelopen.ik had er ook nog nooit van gehoord,vind het wel heel goed,dat je andere mensen het mededeeld,gelukkig is er verder niks met je paard gebeurd.het is altijd moeilijk de oorzaak te achterhalen waarom ze zo doen.ik hoop dat ze gauw de schrik kwijt raakt.heel veel succes met je paard.
whitneyvdw
Geplaatst: 04-10-09 12:06
ik keek nog even in je profiel,maar wat heb je een prachtig paardje.met een heel lief koppie erop.nou ben ik helemaal blij voor je dat het goed is afgelopen.ik hoop dat ze gauw weer vertrouwen erin heeft veel succes.
Myca
Geplaatst door de TopicStarter: 04-10-09 13:22
Ik heb net een Emiel Voest variant van het Dr. Cook bitloze hoofdstel opgehaald. Ik heb geen ervaring met bitloos, maar zo op het oog leek het me wel een vriendelijke oplossing. Een bit durf ik nog even niet in te leggen, ik wil haar kaak even helemaal met rust laten.
Gister kwam ze nog blij aangedraafd uit de wei toen ik haar op kwam halen, ik hoop maar dat ze dat nog steeds doet..
echt erg dat het gebeurd is. het idee alleen al daar krijg ik de rillingen van brrr. wat het bitloos rijden betreft dat moet je wel effe oefenen dat gaat soms niet meteen makkelijk. Wel goed dat je zo meeleeft met je dier,ik had het ook zo gedaan.Poehee een geluk bij een ongeluk.
hinta
Geplaatst: 04-10-09 16:01
zo te horen heeft die onderkaak een flinke oplawapper gekregen. heb je er enig idee van of er geen verrekking is? goed dat je haar mond rust geeft.
Ik heb het jaren geleden een keer gezien maar dit paard kwam zelf los en zelf een aantal maanden geleden ondervonden. Ik deed precies hetzelfde als TS alleen dit is een paard zonder singeldwang, paard hapt zit vast in stijbeugel en klapt direct achteraf, geen letsel opgelopen maar jeeeeh ik had me toch een schrik, heb het paardje rustig op zijn gemak gesteld, voorzichtig zadel eraf gehaald, ondertussen stond paardje al lang weer op de been en hem even met rust gelaten, fff lekker wezen wandelen, dag erna gelongeerd en de dag daarna heel voorzichtig het zadel er weer eens opgelegd.....
Myca
Geplaatst door de TopicStarter: 04-10-09 17:12
Ik ben bij mijn paard geweest. Ze was gelukkig blij dat ik kwam. Het viel me wel op in de wei dat ze vooral met rechts eet dus het doet inderdaad gewoon pijn. Ik heb geprobeerd een foto te maken, maar dat valt niet mee met één hand mond open houden (wat ze niet wil) en met de andere hand een foto maken:
Het doet pijn en het is wat ontvelt. Voorlopig dus geen bit meer, eerst maar rustig herstellen.
En daarna het crosslink systeem, voor ons allebei helemaal nieuw:
Nuance wist ook nog niet helemaal wat ze er van moest vinden, uiteindelijk denk ik dat het wel gaat werken. Maar die druk is anders dan ze gewend is en dat is duidelijk even vreemd:
Dit topic past vanwege het verhaal beter op Verslag van de Dag dan op Medisch, omdat het geen medische vraag betreft. Ik verplaats het daarom van MD naar VVDD.
Aaah arme Nuance!! Ze was net op het land gewoon erg blij hoor! Maar dat zal wel even schrikken zijn geweest!
Myca
Geplaatst door de TopicStarter: 07-10-09 12:38
Ik weet nog niet zeker of het van het in paniek rondjes draaien komt. Maar Nuance is stokkreupel aan beide voorbenen. Zondag viel het nog mee, maar toen hebben we ook niet veel gedaan, alleen een beetje stappen halthouden links rechts met dat bitloze hoofdstel. Maandag was ze kreupel, zowel links- al rechtsvoor. Terwijl ik vooral aan haar kaak dacht is het in haar hoeven niet goed gegaan. Vandaag is de hoefsmid er bij geweest, hij dacht eerst aan een ontsteking, maar kon niets vinden. Waarschijnlijk is er toch een bloeding gekomen in de hoeven, en staan ze nu onder druk. Eerst maar een paar dagen rust en afwachten....
Pasterza
Geplaatst: 07-10-09 12:58
.
Laatst bijgewerkt door Pasterza op 09-01-26 21:42, in het totaal 1 keer bewerkt
Myca
Geplaatst door de TopicStarter: 07-10-09 13:43
Pasterza, dat is misschien wel een goed idee. Weet jij een goede in mijn buurt (Kop van Noord-Holland)?
Pasterza
Geplaatst: 07-10-09 13:49
.
Laatst bijgewerkt door Pasterza op 09-01-26 21:42, in het totaal 1 keer bewerkt
Na overleg binnen het modteam is besloten wegens de informatieve waarde van dit topic het te verplaatsen naar OPG. Ik verplaats het daarom van VVDD naar OPG.
peetro
Geplaatst: 11-10-09 13:28
Jeetje wat een verhaal. Ostheopaat vind ik inderdaad een goede optie, je weet nooit wat ze verrekt of verdraaid heeft. Paarden kunnen ook zo'n gekke dingen doen, dat ik denk dat je nooit dingen kan voorkomen, maar een gewaarschuwd mens telt voor 2 ! Sterkte ermee.
Wat heftig! Snap dat je geschrokken bent! Zo'n situatie lijkt me echt vreselijk. Gelukkig heeft die van mij er geen hekel aan, en doet ze niks meer dan een stapje naar voren zetten.
Myca
Geplaatst door de TopicStarter: 11-10-09 14:59
Nuance is nog steeds kreupel, links nu meer dan rechts. De hoefsmid dacht overigens wel dat het uit haar hoeven komt, vooral de voorkant is gevoelig. In stap zie je niets, maar in draf is het vreselijk.
Ik wacht het even een paar dagen af, als er dan geen progressie in zit voel ik inderdaad wel wat voor een ostheopaat.
Ze staat nu in de box en een paar uur per dag met een ander paard in de paddoc. We hebben het daar op stal nog over gehad, zou een paddoc met mul zand niet te zwaar zijn? Maar ik denk dat het beter is dat ze ook nu elke dag buiten komt zodat ze geen stalmoed krijgt. Verder stap ik zo'n 10 min. per dag met haar op harde ondergrond.
ellepel
Geplaatst: 11-10-09 19:20
he jee,wat naar nou allemaal dan? lijkt trouwens wel op foto van haar kaak dat het flink blauw is( of zie ik het nou niet goed) net waar je vinger zit.
zou inderdaad heel goed kunnen dat ze door het draaien haar hoeven gekneusd heeft. maar waren de hoeven ook een stuk afgesleten dan? ik zou denken dat ze haar kogels verdraaid heeft? hoe voelen die aan dan? niet warm,geen zwelling?
Myca
Geplaatst door de TopicStarter: 11-10-09 20:10
Klopt, haar kaak heeft een flinke blauwe plek. Gelukkig niets ontwricht dus dat komt wel goed.
Aan haar benen zie je niets, geen zwellingen, niet warm...
Ze heeft wel behoorlijk platte hoeven voor (zie je vaker bij paarden met veel Engels volbloed). Ze heeft dus altijd hoefijzers. Nuance is er wel eens eentje kwijt geraakt en dan is ze meteen kreupel, echt heel gevoelig als ze op haar zooltjes loopt. Als er dan een nieuw ijzer onder gaat is dat meteen weer over.
Dat gedraai door de stijgbeugel was in de box, daar lag een flinke laag stro. Ik denk niet dat ze iets met haar benen zelf heeft, maar die hoeven hebben wel flink rond gestampt. Vooral de linkerkant, om niet om te vallen. Als een paard uit zichzelf rond zou tollen zou het zwaartepunt naar binnen liggen, maar dat ging nu niet omdat ze zich van die beugel wilde bevrijden. Het zwaartepunt lag dus naar buiten, vandaar dat die linkerkant het zo te verduren heeft gehad.
ellepel
Geplaatst: 11-10-09 20:47
oke,nou hopelijk valt het allemaal dan nog een beetje mee en is het zo weer over
Dit zelfde kan gebeuren bij leningheidsoefeningen. Zo heb ik het een paar jaar geleden gezien. De oefening (opdracht fysio) was om met een wortel/snoepje paard te laten inbuigen richting stijgbeugel links en rechts. Ging maanden goed tot die ene dag dat paard probeerde te happen naar wortel en stijgbeugel pakte. Dit was in de box van het paard en ik was er een paar meter vandaan. Het is een van de vreselijkste beelden die ik in mijn geheugen heb. Paard van ruim 1.85 die door zijn stal tolde. Sterke man met lef en snel beslissingsvermogen is er tussen gesprongen en heeft stijgbeugel en hoofd naar elkaar toe getrokken waardoor het los kwam. Dit was ook geluk want ws bij TS had paard de beugel minder fijn vast. Mijn les was om bij deze oefening voortaan ALTIJD mijn hand om de stijgbeugel te houden. Heb verder ook nooit mensen gehoord met zo'n ervaring, gebeurt denk ik toch erg weinig.