liljebo schreef:Toch wel griezelig dat een aantal mensen hier niet schijnen te beseffen dat een van de grootste oorzaken van beschadiging van nekwervels veroorzaakt wordt door hangen in het halster en dat die beschadiging veelal uiteindelijk tot het inslapen van het paard leidt.
Krijg dan toch de kriebels als ik adviezen lees in de trant van lekker laten hangen, daar leert ie van
Paarden die in het halster hangen zijn niet dominant maar doodsbang. Een natuurlijke reactie van een paard op adrenaline. Een prooidier wat vast zit, kan nl niet weg en wordt dus opgevreten.
Paarden doen dit niet als ze rustig en kalm hebben geleerd dat er niets gevaarlijks aan is.
Er zijn ook paarden die het niet meer doen die het op de harde manier hebben geleerd, maar hier is meer sprake van learned helplessness en ik weet dat ik dat niet met mijn paarden wil bereiken.
Gelukkig staan er ook een paar goede tips. Het is een kwestie van je paard bewijzen dat het niet gevaarlijk is (slaan en porren staan daar dus haaks op) en vertrouwen kweken.
Maar volgens mij heeft ts dat al begrepen.
Nog even wat het overeind komen tijdens het rijden betreft... dat ligt in hetzelfde straatje. paard is gewoon bang om ingesloten/vast te zijn. Ook hier dus angst.
Als ik het goed heb begrepen is het paard nog niet lang geleden ingereden?
Als dat klopt lijkt aan de teugel lopen nog echt geen optie.
Gewoon rustig en ontspannen leren lopen en zichzelf leren dragen en ook hier weer eerst vertrouwen kweken.
dit is niet het geval, hij is al een aantal jaar beleerd maar er was geloof ik voor mij niet veel meer mee gedaan. Hij kwam dus omhoog toen omdat hij onder het werk uit wilde komen, maar schrok er volgens mij van dat die nog aan de longe zat waardoor die omhoog kwam. Als ik niet aan de longe had gezeten had die het niet gedaan.
Maar daar gaat het hier niet om, het gaat me om het vastzetten.