Beloon jij je paard wel voldoende?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Beloon jij je paard voldoende?

Nee, ik zou het eigenlijk meer moeten doen
6 (2%)
Ik doe mijn best, maar het kan beter
65 (29%)
Ja, ik beloon mijn paard voldoende
148 (67%)

Totaal aantal stemmen: 219

Banani

Re: Beloon jij je paard wel voldoende?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-09 18:19

Ik doe mijn best, maar ik kan het nog meer doen..
ze doet ook haar best, maar dat vergeet ik soms als ze weer eens ontzettend druk is..
ik ga er maar wat beter op letten!

PercyLeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-09 18:24

Ik heb mijn jonge merrie nu voor de 4e keer onder het zadel en zij is heel gevoelig voor beloning! Ik beloon haar met mijn stem en daar reageerd ze heel erg op..uiteraard krijgt ze na het 'werk' een snoepje en een knuffel!

Tallout

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-09 18:28

Ik beloon wel genoeg denk ik :). Tijdens het rijden, poetsen etc. Tijdens het rijden praat ik vooral als ze braaf is.

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-09 18:31

Ik beloon wel veel denk ik, met zowel snoep als kriebels, klopjes, gewoon veel gebabbel ala 'flinke jongen' en soms ga ik gewoon rond zijn hals hangen voor een dikke knuffel (al denk ik niet dat hij daar het voordeel van inziet :P )

nickyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-09 18:33

dat is braaf , goed zo , etc
komt zeer regelmatig uit mijn mond
een kriebel ook tijdens rijden etc

de mijne is erug gevoelig voor belonen
toch als je mijn paarden zou vragen

die zijn alle 3 van mening dat ze te weinig aandacht en te weinig beloning krijgen

_00_0

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-09 18:38

ik deed het bij mijn paard wel vaak. Hij ging dan trots lopen en deed dan meer zijn best. Hij waardeerde het echt dus dan deed ik het vaker

E_Nalanta

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-09 18:40

Ik beloon eigenlijk érg veel! := Met alles wat hij goed doet krijgt 'ie een aai over de hals of een kriebeltje. Ik doe ook aan VD en vooral de grotere oefeningen (denk bijv. aan steigeren of liggen) beloon uit uitbundig met mijn stem, aanrakingen en uiteraard iets lekkers :+ Vooral de timing moet goed geplaatst zijn! Als m'n Haffie maarzo een voetje geeft zonder dat ik het vraag, maar hem wel super uit-
voert, hoeft hij niet te verwachten dat ik d'r iets lekkers instop :) Wanneer ík het vraag en hij het correct uitvoert kan 'ie wat verwachten! :D Met rijden aai ik vaak gewoon over de hals, kan me nl. niet indenken dat een paard dat geklop op de hals nu zo lekker vind := Hij reageert érg fel op mijn stem en wanneer ik hem positief prijs verheft hij zich echt tijdens het draven! :D

nickyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-09 18:42

Pelryo schreef:
ik deed het bij mijn paard wel vaak. Hij ging dan trots lopen en deed dan meer zijn best. Hij waardeerde het echt dus dan deed ik het vaker

yep die van mij groeien ook centimeters als ze iets
goeds gedaan hebben en worden beloond

mairead

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-09 19:03

Ik beloon volgens mij ook wel heel veel. Mijn paardje is nogal eigenwijs, dus ik moet vaak steng zijn voor haar. Maar als ze dan braaf luistert en het goed doet, krijgt ze dat van mij ook uitgebreid te horen. Ik gebruik daarbij veel mijn stem, maar tijdens het rijden krijgt ze ook wel eens een kriebel of een klopje. Als ze bij het poetsen of knippen braaf stil staat, beloon ik haar ook altijd en bij het hoeven krabben trouwens ook meestal.
Mevrouw zou het volgens mij overigens meer waarderen als ze elke keer iets lekkers zou krijgen als beloning in plaats van lovende woorden of een aai, want de liefde gaat bij haar vooral de maag. :9

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-09 19:34

NHevaVD schreef:
Ik beloon eigenlijk érg veel! := Met alles wat hij goed doet krijgt 'ie een aai over de hals of een kriebeltje. Ik doe ook aan VD en vooral de grotere oefeningen (denk bijv. aan steigeren of liggen) beloon uit uitbundig met mijn stem, aanrakingen en uiteraard iets lekkers :+ Vooral de timing moet goed geplaatst zijn! Als m'n Haffie maarzo een voetje geeft zonder dat ik het vraag, maar hem wel super uit-
voert, hoeft hij niet te verwachten dat ik d'r iets lekkers instop :) Wanneer ík het vraag en hij het correct uitvoert kan 'ie wat verwachten! :D Met rijden aai ik vaak gewoon over de hals, kan me nl. niet indenken dat een paard dat geklop op de hals nu zo lekker vind := Hij reageert érg fel op mijn stem en wanneer ik hem positief prijs verheft hij zich echt tijdens het draven! :D

Verschilt per paard! :) Nyk vind 't ook niet fijn, die kun je beter een lekkere aai geven maar Menno's oren schieten naar voren en hij doet zijn ogen dicht en draait zich echt naar je toe! :D Duidelijk toch? :P

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-09 19:37

Veel belonen? Op de juiste momenten belonen vind ik belangrijker.

suusje26

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-09 19:43

Ik ben ook wel 1 die veel beloont...

Hij krijgt zijn beloning d.m.v een "aai" met de zweep of stem, en als ik stil sta een kriebel over zijn billen..
Hij reageert ook zo goed op mijn stem, dan zie je die oortjes bewegen en dan gaan ze allebei vrolijk naar voren.. Echt heel leuk om te zien...

En natuurlijk na het werken een schep meusli :Y) al krijgt hij die ook als hij niet zo braaf was...

Tallout

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-09 20:02

LDRD schreef:

Mijn paard is veel braaf, dus het is altijd goed :+.

Nell_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-09 22:54

Ik beloon mijn paard voldoende (denk ik)
Onder het rijden beloon ik met mijn stem op de momenten dat ze het goed doet. Als het echt goed gaat beloon ik ook met een aaitje op de binnenhals.

Verder krijgt ze in de omgang vaak een lief woordje, een klopje op de hals en snoepjes!
Ze komt niks te kort als het om beloning gaat :+

KarinvdM

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-09 22:58

LDRD schreef:

Ik denk (weet zeker) dat er te weinig op het goede moment beloond wordt...

mick75

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-09 23:07

Ik benadruk het belonen in mijn lessen altijd heel sterk. Zodra iets goed gaat waar paard of combi veel moeite mee heeft moeten de lesklanten uitgebreid belonen (hals strekken, klopje op de hals, kriebeltje over de schoft, stembeloning) en als ze zelf iets goed doen waar ze veel moeite mee hebben "beloon" ik ze ook met een compliment. Ik geloof heel erg in de positieve insteek, dus niet zozeer afstraffen bij fout gedrag (hoewel je dat niet altijd voorkomt) maar flink belonen bij goed gedrag.

Met mijn eigen rijden merk ik dat ik soms zo geconcentreerd ben (of gedissocieerd, gebeurt me ook wel) dat ik vergeet een klopje op de hals te geven of iets van "braaf meiske" te zeggen. Kan dus stukken beter. Vind het op dat punt wel jammer dat mijn instructrice weinig aandacht voor het belonen heeft en meer traditioneel volgens het strafsysteem werkt.

Mjay

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-09 23:10

mijn paard wil zn ego gestreeld hebben anders doet ie niets voor je... dus onder het rijden beloon ik hem met mn stem vrij veel tijdens het poetsen zowel stem als een aai ofzo snoepjes doe ik alleen na het rijden anders gaat ie vreselijk lopen bedelen

Simone_Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-09 23:13

Ik beloon mijn paarden wel voldoende.
Zalika reageerd hier heel goed op. Belonen als ze het goed doet werkt beter als straffen wanneer het verkeerd is.
Gedrag dat ik niet wil zien negeer ik meestal.
Bij ons krijgen ze geen snoepjes, daar gaan ze van schooien.
Ze krijgen wel eens wat lekkers, maar alles in hun voerbak. Niks uit de hand.
Bij onze paarden kunnen we onze handen gewoon uitsteken zonder dat ze hierheen gaan met hun hoofden. Echt heerlijk.

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-09 07:22

KarinvdM schreef:
LDRD schreef:

Ik denk (weet zeker) dat er te weinig op het goede moment beloond wordt...

Dat is ook de reden dat ik het even aanhaal.
Belonen op het juiste moment heeft zin, maar belonen op een verkeerd moment kan desastreus zijn.
En vooral dat laatste zie ik ontzettend veel om mij heen helaas.

Tootz

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-09 16:00

Ik doe haast niet anders. Als ik wat doe met mijn jaarling en ze doet het goed dan zal ze het weten ook (en ook als ze het niet braaf doet natuurlijk :P ) Dus meestal sta ik constant: Goed zo meisje, Super, Braaaaf en dan meestal een aaitje erbij. Merk dat ze er een stuk zekerder van wordt :D

dorientjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-09 13:33

Ik heb voor de optie dat ik mijn paard voldoende beloon.
Het is dan wel een vzpony, maar dat telt even niet. :P Ik was altijd al vrij snel met belonen maar sinds ik met Natural Horsemanship bezig ben nog veeeel meer. Elke poging tot proberen wordt beloond. Belonen kan een stembeloning, even rust of lekker kriebelen zijn. :)

Lanfir

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-09 13:45

Ik beloon altijd. Als ze iets goed doet roep ik met braaf, top ben zo trots op je en ze krijgt een kriebel. Sommige mensen zeggen dat ik ook wel een beetje kredit mag nemen als ze het doet hahaha maar ja ik beloon denk ik wel genoeg.

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-09 13:52

Teveel en altijd......maar goed hij is ook never nooit stout :D

stem, aaitjes, frunniken, kriebelen, knuffelen, snoepjes, mix, extra kuil en ik ben continu tegen hem aan het l*ullen :+ .

Hij is zowiezo gewoon verwend :Y)

Linea

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-09 23:37

Ik denk dat ik mijn shetten genoeg beloon. Ze weten precies hoe ver ze mogen gaan en ik stel duidelijke grenzen. Doen ze iets goed en laten ze zien dat ze willen meewerken mogen ze daar zeker wel een beloning voor krijgen :9

Sanniej_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-09 23:39

Ik denk dat ik wel genoeg beloon, ik doe ook super veel met mijn stem en zo nu en dan een aanraking. Maar voor de kar zowieso alles met mijn stem ook dingen die ze niet goed doet weet ze dan ook meteen. Als ik tegen mijn pony zeg dat ze iets goed gedaan heeft of braaf is, dan snapt ze het donders goed. Ik hoef mijn pony dus ook niet daar voor aan te raken of eten te geven.
Ik doe het op de momenten dat zij iets moeilijk vind of super braaf is, vind dit meer dan voldoende. We zijn een best goed teamvind ik zelf.