merrie steigert en maakt een raar hinnek geluid

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

suzannelos

Re: merrie steigert en maakt een raar hinnek geluid

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-09-09 20:35

ze heeft van mij nog geen tik gekregen

al denk ik nu zeker te weten dat het dominantie is
en de hengstigheid dat laaste vraag ik eerst aan de da

liljebo

Re: merrie steigert en maakt een raar hinnek geluid

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-09 13:02

Lijkt op een paard wat gilt ter waarschuwing, om dan te steigeren/met de voorbenen te slaan als je bent blijven staan.

Paarden doen dat onderling idd. Zeker merries Een gil (hoog schel hinnik) als waarschuwing (maak dat je wegkomt) en dan daadwerkelijk aan de kant meppen.
Dit zie je vaker erger worden rond hengstigheid.
Tenminste, de merries hier doen het meer en heftiger als ze hengstig zijn. Maar nooit met mensen.
(accepteer ik dus ook niet)

Natuurlijk kan ik hier niet zien wat er aan de hand is. Maar even puur uitgaand van je verhaal..
Het begon een beetje toen je d'r had en wordt erger...
Dan denk ik idd dat het paard jou op je plaats zet.'
Omdat je het in het begin hebt toegestaan, neemt ze meer en meer de leiding over en vertelt jou luid en duidelijk dat je moet opsodemieteren.
Geen gezonde ontwikkeling dus en levensgevaarlijk.

Persoonlijk denk ik dat je dringend hulp nodig hebt met dit paard door een verstandig en zeer ervaren paardemens. Anders ´komen hier ongelukken van. Niet omdat de merrie gemeen is, maar omdat jij in haar ogen geen geschikte leider bent en ze zich genoodzaakt voelt het over te nemen.

Wat je tot die tijd iig moet doen, is haar weghouden uit je ruimte. Als ze niet dichtbij je komt, kan ze je niet raken. Simpel zat.
Dat kun je doen door te zwaaien met het uiteinde van de leadrope (lang, heel lang, leidtouw) Leidt haar dus niet aan een kort touw, maar aan een heel lang en zorg ervoor dat er een afstand is tussen jou en haar, die jouw veiligheid garandeert. Komt ze in jouw ruimte (denkbeeldige bubbel om je heen) dan zwiep je met het touw om je heen. Komt ze daar met de neus in, jammer dan, deed ze zelf. Niet achterna gaan met het touw. Dan heb je kans dat ze helemaal kwaad wordt en je in een gevecht komt en dat wil je niet, gezien je verdraaid goed in je schoenen moet staan en moet weten wat je doet, wil je dat winnen.
Je wilt haar dus alleen uit je ruimte houden en dat doe je door helicopter te spelen met je touw, binnen je eigen ruimte.

Alleen jij bepaald wanneer ze binnen die ruimte mag komen. Niet jij. En als je haar in je ruimte laat komen en ze gilt, stuur je haar weer achteruit. Weg uit je ruimte.

En dan neem je begeleiding en leert alles wat je kunt leren over paardengedrag en lichaamstaal, voordat je verder gaat.