Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73
Marion71 schreef:Ik lees hier veel in de omgang met jaarlingen waarvan de paardenmensen en PvdD zeggen dat dit paardenleed door onkunde is, maar zal met deze opmerking half Bokt wel over me heen krijgen.
Jaarlingen zijn peuters, behandel ze ook zo. Leer ze vertrouwen in mensen te hebben ipv met de zweep erover en grondwerk te doen. Als ze tijd van leven hebben, kun je nog vaak zat met ze aan de slag. Als ze nu vertrouwen hebben, leer je ze straks in een poep en een scheet alles waarmee je nu zo'n moeite hebt. Je krijgt hier afgestompte vervelende paarden van en vraagt een stuk concentratie dat gewoon onmogelijk is. Maar goed, piel allemaal lekker door.
Marion71 schreef:Ik lees hier veel in de omgang met jaarlingen waarvan de paardenmensen en PvdD zeggen dat dit paardenleed door onkunde is, maar zal met deze opmerking half Bokt wel over me heen krijgen.
Jaarlingen zijn peuters, behandel ze ook zo. Leer ze vertrouwen in mensen te hebben ipv met de zweep erover en grondwerk te doen. Als ze tijd van leven hebben, kun je nog vaak zat met ze aan de slag. Als ze nu vertrouwen hebben, leer je ze straks in een poep en een scheet alles waarmee je nu zo'n moeite hebt. Je krijgt hier afgestompte vervelende paarden van en vraagt een stuk concentratie dat gewoon onmogelijk is. Maar goed, piel allemaal lekker door.
weet niet of je dat hebt gedaan, maar zo aan je reactie te lezen niet of niet goed. Marion71 schreef:@Liljebo: fijn dat je het eens bent. En kruiwagens zijn idd heel leuk, voor jong en oud.
@Denisee: je hebt het erover dat een ouder paard ook gehoorzaamheid van de jonkies vraagt. Heb je ook goed gekeken hoe die dat doet, wanneer en waarom? Die vraagt geen gehoorzaamheid, die eist dat in fracties van momenten, soms door alleen te kijken, een oor naar achteren te doen, te negeren of een venijnige beet, etc. Dat jouw jaarling gras interessanter vindt dan jou zegt al voldoende. Jij vraagt in z'n algemeenheid te veel en vaak hetzelfde dat verveelt haar stierlijk, ze ziet je niet als leider en dat is de reden van haar gedrag. Jij vraagt meer van haar dan ze aankan en daarom is ze met het meest simpele al vervelend. Wees verstandig, laat dat oudere paard haar maar opvoeden en zorg jij dat ze mensen leuk vindt. Je zult zien als ze 3 of 4 is, heb jij het fijnste paardje dat er is.
Ik kan haar in de wei gaan voeren, maar zo voorkom ik het probleem alleen maar, ik los er niks mee op. Wat trouwens ook niet erg slim is met andere paarden in de wei. Ik wil gewoon weten hóé ik moet reageren als ze me weer eens naar beneden trekt om gras te eten, en hoe ik het kan voorkomen dat ze uit mijn persoonlijke ruimte blijft en dus niet door me heen loopt. En ik heb al zo veel geprobeert, maar het werkt gewoon niet. Denisee11 schreef:Marion71 schreef:Ik lees hier veel in de omgang met jaarlingen waarvan de paardenmensen en PvdD zeggen dat dit paardenleed door onkunde is, maar zal met deze opmerking half Bokt wel over me heen krijgen.
Ze móét gewoon haar plek kennen, in een kudde worden ze ook op hun plek gezet door de oudere paarden, zei moet gewoon weten dat ze niet alles kan maken. En natuurlijk vindt ik dat niet leuk, maar ik kan het nodig lief aan haar vragen als ze zich nergens wat van aan trekt.
Dus hier mag een slotje
Denisee11 schreef:Maar wie zegt dat ze niet in een groep staat? Bij paarden flikt ze het niet, bij mij wel. Maar het gaat al veel beter. Heb haar even goed aangepakt en ze luistert al beterDus hier mag een slotje
Vlinder32 schreef:ikke schreef:Men neme een zweep, een flinke en geven het beest daarmee op precies het juiste moment een lel waar de honden geen brood van lusten.
De truc is echter dat je hier emotieloos mee om MOET gaan. Doe gewoon je ding. gaat het goed, is het goed, luistert ze niet, LEL! en weer gewoon verder gaan alsof er niks aan de hand is.
Alle andere tips en trucs leuk en aardig, maar die stations zijn bij dit paardje duidelijk al gepasseerd.
(ik weet over welk paard het gaat)
erg jammer dan voor het paardje, dat volgens jou nu flink op zijn donder moet hebben, omdat het baasje geen verstand heeft van opvoeden van veulens :-(
Emotieloos...... brrrrr .... volgens mij heb je nog altijd te maken met een levend wezen met emoties. klinkt een beetje creepie..... wordt er een beetje bang van hoe jij met je dieren omgaat!
ikke schreef:Een paard heeft geen emoties, dus moet je als mens ook geen emoties naar het paard hebben/tonen.
Dat jij geen onderscheid kunt maken tussen gevoel en emotie geeft precies de kern weer van het probleem bij veel mensen in de omgang met paarden.
. Citaat:Dan is in de kudde laten en niets doen beter. Aangezien ik ook een jaarling heb, wil ik dat toch eens nader uitzoeken. Want je denkt jong geleerd is oud gedaan, maar je kunt er ook veel verkeerd mee doen.
Vlinder32 schreef:ikke schreef:Een paard heeft geen emoties, dus moet je als mens ook geen emoties naar het paard hebben/tonen.
Dat jij geen onderscheid kunt maken tussen gevoel en emotie geeft precies de kern weer van het probleem bij veel mensen in de omgang met paarden.
Een paard heeft geen emoties? lees dit topic dan maar eens door en de link .....
[PP] paard en emoties
http://nl.wikipedia.org/wiki/Emotie
Je beweert dingen zonder je er in verdiept te hebben, maar je geeft wel direct je mening.
Vlinder32 schreef:Ik vind overigens de stelling van aantal andere mensen ook interessant. Mensen die vinden dat je een jaarling gewoon een jaarling moet laten en pas dingen moet vragen als ze ouder zijn. Verveling en saaie herhalingen lokken bepaald (vervelend) gedrag uit. Ik ken wel veel situaties waar groene jonge paarden uit de kudde komen en dan fantastische rijpaarden worden. De mens kan veel verkeerd doen in de eerste jaren. Dan is in de kudde laten en niets doen beter. Aangezien ik ook een jaarling heb, wil ik dat toch eens nader uitzoeken. Want je denkt jong geleerd is oud gedaan, maar je kunt er ook veel verkeerd mee doen.
Vlinder32 schreef:Ik denk dat TS een hoop tips heeft gehad, hopelijk volgt ze de iets wat diervriendelijke tips op.
Daar bereik je toch altijd nog meer mee. Met geweld het tegenovergestelde.
Jammer hoor, dit maakt dat ik vermoed dat jij alleen ziet wat je wil zien.