Hoe ga ik hiermee nu verder?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Nickas

Re: Hoe ga ik hiermee nu verder?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-09 12:20

Behalve instructie en boeken lezen, denk ik dat het parelli pakket van level 1 heel duidelijk is.

Toen ik begon met NH had ik daar zelf geen gevoel voor, om het zo maar te zeggen. Om zomaar wat te lezen en dan uit te proberen, daar zou ik het niet mee gered hebben. Van andere methodes kon ik wel demonstraties vinden, maar geen duidelijke uitleg.
De levels van parelli (bij de patterns heb ik dit nauwelijks teruggezien) is er een hele duidelijke stapsgewijze uitleg van alle oefeningen, de daarbij behorende houdingen en de 'wat als mijn paard zo en zo reageert (of niet reageert).
Ik heb er erg veel aan gehad en ik kan het iedereen aanraden, alvorens een 'eigen' weg te gaan.
Uiteindelijk komen alle methodes op hetzelfde neer in mijn ogen. De uitwerking is anders, de manier van werken verschilt soms, maar de basis is eigenlijk altijd gelijk.

De rest is eigenlijk al gezegd, zoek ook instructie en dergelijke...

Veel succes, en vooral, veel plezier!

NoaSky

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-09-09 14:05

Dank je!

En even voor de informatie aanvullend te houden, instructrice is inmiddels gevonden en heb morgen al onze eerste les!!

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-09 00:04

Neem een goede paardentrainer die wekelijks even langskomt, en dan kan jij de ganse week er alles verder intrainen, en zo bouw je dan verder op.

En ik ook, uit heel je uitleg blijkt dat je niet echt weet , wat en hoe een goede basis is.
Als je er niet in lukt een goede basis te instaleren, dan wordt het verdere opleiden van je paardje eigenlijk een puinhoop.
Wat moet een jong paardje leren:
1e: respect voor de mens
2e: het leiden van je paard, zowel jij aan de linkerzijde als aan de rechterzijde.
3e: voorwaarts, stap, draf, galop, stop( echt een aktieve stop, dus je paard moet onmiddelijk stoppen, een halve stap verder is een hele stap te veel )
4e: wijken voor druk (zowel de voorhand als de achterhand) en dit afzonderlijk, moet niet perfect zijn uiteraard, maar hij moet wijken.
5e: achterwaarts, vlot en vanuit verschillende posities.
6e: blijven stilstaan op jouw vraag, gewoon los in het midden van de piste, zelfs als jij ervan weggaat, of er rond loopt
7e: vaststaan, zowel aan een enkele lijn als aan dubbele lijnen
8e: voeten geven, zowel vooraan als achteraan.
9e: hoofd geven zonder weerstand, zowel lateraal (links-rechts) als vertikaal
10e: longeren aan de longe, maar ook aan de dubbele lijnen
11e: desensibiliseren voor bijna alles wat er in de buurt, of aan of tegen je paard zou kunnen komen
(parasols, doeken, plastic zakken, papier, vlaggen, de zweep, ............)

Dan pas is je paard klaar om onder de man ingereden te worden.
En dan is er weer zo'n hele lijst die stukje bij beetje moet afgewerkt worden, heel consequent en met respect naar je paardje toe, hou het simpel, overvraag je paard nooit, en volg een plan in de opleiding, alleen zo kan je er in slagen je paard goed op te leiden.
Doe je het verkeerd , of sla je dingen over, ok later kan er nog aan gewerkt worden, maar is het veel lastiger, en krijg je het soms nooit meer op het niveau dat je zou bereikt hebben als je het van de eerste keer goed zou gedaan hebben.

Dus eindconclusie, jij hebt echt niet de ervaring en kennis om dit alles een jong paardje te gaan aanleren, doe het samen met een paardentrainer, ook al komt die 1x per week langs dan kan jij zelf de rest van de week het gelleerde er verder in trainen, en zo bouw je dan week na week alles op.

MarcR

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-09 13:23

Je paard heeft nood aan opvoeding : hij moet leren dat jij de leider van de kudde bent. Alle methodes kunnen je daarbij helpen maar er zijn enkele factoren die veel belangrijker zijn.
1. Opvoeden doen je elke seconde dat je bij je paard bent, niet alleen tijdens oefeningen. vb als je haar leid aan de hand en jullie gaan een poort door ga jij altijd als eerste, en zij volgt.
2. Beslis voor jezelf wat goed gedrag (wit) en wat slecht gedrag (zwart) is van je paard en blijf consequent bij dit wit - zwart op alle momenten, onder alle omstandigheden, een paard kent geen grijs. Corrigeer consequent "zwart" gedrag en beloon "wit" gedrag, even consequent.
3. Blijf dit doen zolang je je paard hebt, ook als er geen problemen zijn.
Wij hebben een 4 jarige paint merrie met een erg cool karakter maar moeten toch heel consequent zijn want ze weet goed dat mijn dochter de leider is en ik de tweede in rang maar toch test ze af en toe of de rangorde niet verander kan worden. Volgens onze trainster is dit puberaal gedrag, net zoals met opgroeiende kinderen.

kamille

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-09 01:26

Wat IK zou doen, maar goed dat hoeft jouw keuze niet te zijn, is dat je begint met je paard de normale omgangsvormen te leren. Dus netjes meelopen aan de hand zonder trekken of stilstaan, "om" gaan, voetjes geven, zich overal laten poetsen en aanraken, vastgebonden staan, allemaal dat soort dingen. Ik denk dat je dan voor jezelf al genoeg dingen tegenkomt die je kan oefenen en waar je tijd aan kunt besteden. Wat iemand al zei: over jou heen lopen kan echt niet, meteen een hoop misbaar maken zodat ie goed schrikt. Hij moet voor jou opzij, en niet andersom. Als je graag grondwerk wilt doen dan zou ik daar les in nemen. Paardrijden leer je ook niet uit een boek dus waarom dit wel. En laat hem door iemand waar jij veel vertrouwen in hebt inrijden, niet zelf gaan doen als je er zo onzeker over bent over hoe je het wil. Ik bedoel, als jij weet hoe het gedaan werd op de handelsstal, en je wil het zelf anders, dan weet je toch ook vast wel hoe dan anders? Toch? Of je doet het samen met iemand. Maar met twijfels aan jezelf een paard gaan inrijden, lijkt mij geen succes. Uiteindelijk zijn er verschillende manieren om hetzelfde doel te bereiken.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-09 01:53

Ik zou kiezen voor optie 3, dus met hem bezig gaan zoals je gewend bent met paarden om te gaan. Ik neem aan dat die 'boeren' manier wss recht door zee is maar niet oneerlijk, lijkt me precies waar een paard behoefte aan heeft.
En ookal ben je niet gewend grondwerk te doen, dat kun je jezelf gewoon aanleren. Je hebt vroeger vast ook weleens een paard gehad wat weinig respect had voor jou en liefst over je heen liep, zoals je ze toen aanpakte kun je dat nu ook doen.

Ik ben persoonlijk niet voor Monty, vind het erg paard onvriendelijk, Parelli lijkt me niets mis mee maar daar baseer ik mijn advies niet op.
Wel op wat je zelf zegt; namelijk dat je je niet kunt vinden in de methode's die je tot nu toe geprobeerd hebt. Als je er niet achter staat kun je het beter niet doen en een manier nemen waarbij je je wel prettig voelt.

En zoals gezegd; leer je paard manieren, daar heb je echt geen Monty boeken of Parelli sticks voor nodig, dat kan ook met 'boerenverstand' ;)

annelinnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-09 18:24

NoaSky schreef:
@ Annelinnie, ook een goede regel die eerste... Moet toegeven dat die gisteren aan het einde voort ver te zoeken was van mijn kant... Ben er daarom ook mee gestopt hoor.
Vind Monty Roberts wat aan de uuuuuhm (hoe zeg ik dit zonder bokt over me heen te krijgen haha) "agressieve kant". Niet letterlijk vertalen graag, ik bedoel meer dat de join up me niet echt aantrekt...

snap wat je bedoeld, heb ik in het begin ook gehad, maar nu ik mijn profielwerkstuk over MR doe verdiep ik me er echt in en snap ik wat een paard denkt en hoe die handeld.. de man die naar paarden luistert moet je echt een keer lenen van de biebliotheek ofzo, is echt de moeite waard! na dat boek heb ik ook zijn handboek gekregen.. ik ben echt groot voorstander van zijn manier.. en je moet absoluut niet denken dat mijn paard rondgejaagd wordt na elk ding dat ie fout doet.. je moet gewoon altijd zorgen dat je paard een keuze heeft, maar de keuze die jij niet wilt dat je paard maakt moet je zo onaantrekkelijk mogelijk maken..
vb) mijn paard heeft moeite met zijn achterhand eronder zetten, dus moet ik het hem leren.. ik houd hem van voren tegen, en rijd hem met m'n been naar mijn hand, hij kan het niet doen maar dan blijf ik druk zetten van voren.. maar zodra hij zijn achterhand er ook maar iets onder zet ontspan ik mijn hand, en wordt hij gestimuleert om het nóg meer te doen..
en aan je verhaal te horen zou een join-up zeker geen kwaad kunnen, mijn paard en ik zijn goeie vrienden, we beschermen elkaar maar ik sta wel een rangorde hoger dan hij, zodra hij dit niet respecteert zal hij, net als in een natuurlijke kudde, weggestuurd worden door de leidende merrie totdat hij zich terug op zijn plek in de rangorde begeeft..

en dit spreekt mij dus vooral aan :D