NoaSky schreef:@ Annelinnie, ook een goede regel die eerste... Moet toegeven dat die gisteren aan het einde voort ver te zoeken was van mijn kant... Ben er daarom ook mee gestopt hoor.
Vind Monty Roberts wat aan de uuuuuhm (hoe zeg ik dit zonder bokt over me heen te krijgen haha) "agressieve kant". Niet letterlijk vertalen graag, ik bedoel meer dat de join up me niet echt aantrekt...
snap wat je bedoeld, heb ik in het begin ook gehad, maar nu ik mijn profielwerkstuk over MR doe verdiep ik me er echt in en snap ik wat een paard denkt en hoe die handeld.. de man die naar paarden luistert moet je echt een keer lenen van de biebliotheek ofzo, is echt de moeite waard! na dat boek heb ik ook zijn handboek gekregen.. ik ben echt groot voorstander van zijn manier.. en je moet absoluut niet denken dat mijn paard rondgejaagd wordt na elk ding dat ie fout doet.. je moet gewoon altijd zorgen dat je paard een keuze heeft, maar de keuze die jij niet wilt dat je paard maakt moet je zo onaantrekkelijk mogelijk maken..
vb) mijn paard heeft moeite met zijn achterhand eronder zetten, dus moet ik het hem leren.. ik houd hem van voren tegen, en rijd hem met m'n been naar mijn hand, hij kan het niet doen maar dan blijf ik druk zetten van voren.. maar zodra hij zijn achterhand er ook maar iets onder zet ontspan ik mijn hand, en wordt hij gestimuleert om het nóg meer te doen..
en aan je verhaal te horen zou een join-up zeker geen kwaad kunnen, mijn paard en ik zijn goeie vrienden, we beschermen elkaar maar ik sta wel een rangorde hoger dan hij, zodra hij dit niet respecteert zal hij, net als in een natuurlijke kudde, weggestuurd worden door de leidende merrie totdat hij zich terug op zijn plek in de rangorde begeeft..
en dit spreekt mij dus vooral aan