ben ik gek, of zijn die 40 andere mensen gek??

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Le_Chat_Noir

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-09 11:27

Ik ben het met je eens dat het belachelijk is dat die paarden niet lekker zelf de benen kunnen strekken en met soortgenoten in een wei kunnen staan. Ik denk dat een paard in ieder geval een paar uur per dag die mogelijkheid moet hebben. Toch snap ik de reactie van dat meisje ook wel, jij bent er net een weekje en als je dan zoiets zegt, kunnen mensen die daar al langer zijn best pissig om worden. Misschien omdat ze denken waar bemoei je je mee, als het je niet bevalt, ga dan weg. Of omdat ze weten dat het beter kan qua huisvesting maar sommige mensen daar hebben misschien gewoon geen andere mogelijkheid dan deze stal. Maar heb je je vriendin ook al gezegd dat ze geen paard waard is?

CoonArt

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-09 11:30

Paarden horen niet 24/7 op stal te staan, die horen te dollen en te spelen (en lekker grazen) met hun vriendjes/vriendinnetjes in de wei, en dan minstens 9 uur per dag, of liefst nog meer! Over die mensen daar: horen zien en zwijgen en hún gewoon negeren. JIj bent de wijste (? Ned. woord?? :D) en zij zijn gewoon een beetje... maf... :D Gewoon negeren dus en lekker door blijven paardrijden...

Laat ze toch lekker kletsen, jij weet het nog altijd beter!

white_flower

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-09-09 11:31

omdat ze het makkelijk vind dat het zo dichtbij is..
ik heb haar leren kennen op school in haarlem ben wel eens meegeweest naar haar vorrige stal en heb daar ook gereden op dat paard. de bedoeling was dat iemand anders haar paard zou verzorgen in de tijd dat zei op vakantie zou zijn, dat meisje heeft op het laatste moment afgezegd en kon niemand snel meer vinden (dat dag voor ze ging vliegen) en heeft mij opgebeld of ik het wou doen voor 1 week, heb het adres gekregen en een korte uitleg wat de regels waren en waar haar kast stond.
wat had ik dan moeten zeggen: stik maar??!
vanavond bellen we met elkaar want ze is gisternacht terug gekomen en dan zal ik ook zeker zeggen wat ik er van vind..

eversdijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-09 11:36

tita schreef:
Citaat:
vind zulke mensen echt geen paard waard, en dan nog boos op mij dat ik zeg dat ze hun paard niet goed verzorgen.. ze zullen vast goed verzorgd worden maar beter 3 setjes minder kopen en je paard wél buiten hebben staan..

Hier geef je weer eens je mening neer waarvan het nergens op gebasseerd is, er zijn mensen zat waarbij het niet anders kan en dan zijn ze heus niet allemaal setjes verslaafd hoor

Ee paard is geen eerste levensbehoefte voor een mens dus heeft de mens altijd een keuze in deze, en in dit soort gevallen kiest de mens ervoor het paard te houden ondanks het feit dat het paard, op deze manier gehouden, geen paardwaardig leven leidt.

Miranda06

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-09 11:37

Mijn paard staat ook elke dag op stal ze staat gestald op een manege
en ik moet plaatsmaken voor de wedstrijdruiters die niet willen dat hun paard
buiten komt te staan omdat ze bang zijn dat ze een grasbuik krijgen.
Ik ben het er ook absoluut niet mee eens dat ze op stal staat want ik vind ook dat een paard
lekker naar buiten moet kunnen (vooral omdat mijn paard 3 jaar is en net beetje bezig ben haar te beleren)
Ik kan haar wel elke dag in de paddock zetten maar zijn ook meestal bezet of te nat.
ik betaal veel geld voor stalling (215 euro) voor waar ze dus bijna elke dag op stal staat.
Ik ben nu ook al bezig om een andere stal te vinden maar kan nog niks vinden
(dus als iemand wat weet richting Een-West of America drenthe dan hoor ik het graag) :D

Glitter_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-09 11:38

Trouwens, Ik heb een paard gereden die toen een maand op een stal stond waar ze alleen naar buiten ging als ik dat deed. Dan even in de paddock waar je ook bij moest blijven. Ze is daarna verhuisd en naar stal met weiland en ze keek echt zo van is dit voor mij? Mag ik hier lopen! Gras!!
joeppieee!!
Ook de topruiters hebben hun paarden buiten, dus waarom zullen deze paarden dan 24 uur op stal moeten staan?

kaatje77

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-09 11:41

tita schreef:
Normaal wat is Normaal is het Zielig ik kan er niet over oordelen maar het bast van die stallen waar geen weidegang is, dit is een eindeloze discussie

Helaas is dit waar..............

Symphonic

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-09 11:46

O_FUN_ schreef:
Trouwens, Ik heb een paard gereden die toen een maand op een stal stond waar ze alleen naar buiten ging als ik dat deed. Dan even in de paddock waar je ook bij moest blijven. Ze is daarna verhuisd en naar stal met weiland en ze keek echt zo van is dit voor mij? Mag ik hier lopen! Gras!!
joeppieee!!
Ook de topruiters hebben hun paarden buiten, dus waarom zullen deze paarden dan 24 uur op stal moeten staan?

Bij ons is een paard komen staan dat een aantal jaar in een manege heeft gestaan (24/7 in een box helaas) en echt een paar maanden van slag is geweest van de vrijheid buiten, en echt opnieuw heeft meoten leren hoe ze zich in een kudde moest gedragen. Inmiddels is het paard heerlijk bijgekomen en echt een leuk en sociaal paard geworden.

Glitter_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-09 11:47

kaatje77 schreef:
tita schreef:
Normaal wat is Normaal is het Zielig ik kan er niet over oordelen maar het bast van die stallen waar geen weidegang is, dit is een eindeloze discussie

Helaas is dit waar..............

Helaas, Is dit echt waar. Het zou niet zo moeten zijn maar helaas.

Laatst had ik een advertentie gezet voor privestal met Weidegang.
Toen kwam er een meisje kijken en die zei: :"Ja, heel leuk dat je wei hebt, Maar je hebt geen binnenbak en geen stapmolen, Dus dan kan ik eigenlijk niks."
Toen viel me mond echt open, Paarden kunnen hier zomers en winter altijd naar buiten. Is een goede buitenbak die eigenlijk echt het hele jaar te rijden is. Totaal 6hectare land. Kantine,( gratis koffie en choco :P doet er niet toe maar wel lekker) Door ons wordt er gevoerd en incl stro/vlas, Biks, hooi en wortels voor dde wintermaanden. 180 euro en dat eigenlijk bijna midden in Utrecht stad.
Blijkbaar is pracht en praal dan belangrijker..

dravergekkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-09 11:53

tita schreef:
Jij doet alsof je neus bloedt, niet iedereen kan en wil zijn paard buiten hebben dat is een keuze die moet je respecteren.

Ik vind dat je nu dus ook laagdunkend doet over je vriendin, waarom heeft zij haar paard daar staan?

Maar waarom zou je je paard niet buiten willen hebben , al is het maar een paar uurtjes ?
Bang datie vies word :?

En dan heb het wel gewoon over een gezond paard he.
Laatst bijgewerkt door dravergekkie op 03-09-09 11:53, in het totaal 1 keer bewerkt

Daan_O

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-09 11:53

Zou het meisje niet zo heftig gereageerd hebben omdat ze stiekem zelf ook wel weet dat het eigenlijk niet eerlijk is t.o.v. het paard om het 24/7 op stal te laten staan?

Ik ben ook erg benieuwd naar de motivatie van mensen om hun paard 24/7 op stal te zetten! :j

Miranda06

Re: ben ik gek, of zijn die 40 andere mensen gek??

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-09 11:55

Bij mij op manege hoor ik vaak dat ze paarden niet buiten willen hebben staan omdat ze bang zijn voor een grasbuik.

Maar ja ze hebben wel vaak wedstrijd dus dan heb je dat er toch zo wel weer af lijkt me

Daan_O

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-09 11:58

Grasbuik zal na een paar uurtjes land toch wel meevallen? Als je dat dan echt niet wilt kun je toch je paard in een paddock zetten?

Miranda06

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-09 12:00

ja dat vind ik dus ook maar ze komen dan maar paar min in paddock of helemaal niet meteen na rijden gaan ze vaak meteen weer op stal

fanci_mike

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-09 12:07

Alleen met die grasbuik is het vaak voor het paard ook niet zo lekker om te werken. Begrijp me niet verkeerd, ik ben niet pro 24/7 op stal, maar ik kan wel begrijpen dat sommige mensen daarvoor kiezen. Ik sta nu uit nood op een stal waar mijn paardje 24/7 op stal staat tenzij ik hem eruit haal. Hij komt van 24/7 weidegang, waardoor hij zo'n 100 kg te zwaar was, geen stap meer kon galopperen en compleet high was van het gras. Daar kon ik dus ook niet mee werken. Dan zie ik hem liever zoals hij nu is, nog steeds ietsje mollig, maar wel weer conditie en looplust. Zo vaak als het kan gaat hij ook even naar buiten etc, en veredr werk ik gewoon met hem, en hij is er echt niet zuurder van geworden. Straks gaat hij ergens naartoe waar hij overdag buiten staat en 's avonds binnen, wat erg fijn is omdat ik dan beter kan bepalen wat hij eet. En tsja, ik ken ook genoeg mensen die hun paard van de wei halen, hem 15 minuutjes opjagen en weer terug flikkeren. Vind ik ook niet netjes.

Evanescence8

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-09 12:07

Nou, ik vind het ook zielig als een paard altijd op stal moet staan. Dan is Bioindustrie nog minder erg. Vind je het gek dat die paarden dan gek worden %) ? Daar zijn ze echt niet voor gemaakt, het zijn geen fietsen. Als ze geen land hebben, oké, dan kunnen hun er ook niet veel aan doen. (hoewel ik toch noooooit een paard zou kopen als ik geen wei(tje) had voor hem) Maar je kunt de paarden dan op zijn minst verplicht minimaal een uurtje los in de paddock laten lopen.

Sunrise_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-09 12:14

Nou weetje, ik vind het ook echt niet ideaal wanneer paarden niet naar buiten kunnen. Maar niet iedereen heeft die mogelijkheid daar toe. En dat zijn ook mensen die goed voor hun paard zorgen. Bij ons op stal hebben we bijvoorbeeld geen weiland. Wél staan de paarden iedere dag een x aantal uur lekker met z'n allen los in de bak, met genoeg hooi om te eten. Kijk, het is dan wel geen weiland maar er wordt geroeid met de riemen die we hebben. En om dan meteen te zeggen dat dat zielig is, vind ik niet kunnen :) .

Evanescence8

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-09 12:20

Citaat:
en wat me ook opviel dat op mijn pensionstal de paarden er een stuk beter uitzien, de paarden daar zien er dof uit, zien er levensloos en boos uit, ieder paard heeft wel wat lijkt het, 2 van de 3 paarden heeft een stalgebrek , ze bijten, hebben voernijd, en weven luchtzuigen enz.

Ja, klinkt bekend. Ik heb veel wedstrijden gereden, op verschillende stallen en manege's, en het verschil is ENORM! :oo Op een manege stonden de paarden ook 24/7 op stal, er was ook geen wei te zien, amper wat groen, want alles was volgebouwd. Ja en uiteraard ook geen paddock, niks, niks, niks, alleen een stapmolen dan (overdekt uiteraard) en alle paarden op stal. Nergens kwam een glimpje daglicht binnen. Echt serieus overal werd door de paarden geschopt tegen de stallen, gebeten, elk paard keek je dreigend aan, bijna allemaal luchtzuigers, kribbenbijters en wevers... En er stonden daarom dus ook heel veel paarden met muilkorven, weefrekken en luchtzuigbanden enzovoorts... en alle paarden zagen er ontzettend ongezond uit, doffe vacht, weinig glans in hun ogen, maar ze kregen toch wel genoeg voer.

Oké altijd in de wei is ook weer niet goed, maar vergleken met manege's waar de paarden wel gewoon even buiten mochten. Die zagen er allemaal prachtig uit, en je zag ook dat ze echt gelukkig waren.

Daan_O

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-09 12:21

Dat het niet lekker sporten is met een grasbuik is zeker waar, dat is voor mij oa ook reden om mijn paarden niet 24/7 op het gras te laten lopen. Maar een paar uur per dag kan imo echt geen kwaad, en anders zou ik voor een paddock kiezen.
Mijn paarden lopen nu ongeveer van 8.00 - 21.00 buiten, snachts staan ze op stal (paard heeft stal van 3x5m), met allebei een eigen uitloop van 4x4m. Daar staan ze in de winter ook. Helaas heb ik dan niet de mogelijkheid om ze op het land of in een paddock te zetten, anders zou ik dat zeker doen!

fanci_mike

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-09 12:29

Maar dan moeten die paddocks wel beschikbaar zijn. Is helaas niet altijd het geval, of soms betegeld, waarbij ze zich dus nog niet lekker kunnen uitleven. Mijn paardje krijgt van een uurtje wei al een grasbuikje, waarna ik hem vervolgens een uur bij z'n positieven moet blijven "schoppen". Dan liever geen gras. Wel vind ik de frisse lucht en bewegingsvrijheid erg belangrijk. En contact met anderen. En dat heeft hij hier wel. Soms kost mij dat een half uur extra. Ja, dat neem ik dan voor lief. De paarden hier zien er stuk voor stuk goed uit. Maar mensen op de manier veroordelen die hier gebeurd, omdat ze in hun ogen ook goed voor hun paard wilen zijn? Beetje overtrokken misschien. Iedereen, op welke stal dan ook draagt zelf de verantwoording voor zijn paard. Gezondheid, welzijn, beweging, voeding, allemaal aspecten die op elkaar afgestemd zouden moeten zijn, Altijd.

Daan_O

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-09 12:35

Fanci_Mike zoals je zegt draagt iedereen inderdaad de verantwoordelijkheid voor zijn eigen paard. Daarom zou ik dus niet kiezen voor een stalling waar ze het hele jaar door 24/7 op stal staan. Ik vind dat niet eerlijk ten opzichte van het paard. Volgens mij is er altijd wel mogelijkheid om je paard ergens te stallen waar hij minimaal een paar uurtjes buiten komt, in ieder geval in de zomer. Desnoods bijvoorbeeld wat verder van huis zou ik zeggen...

Angeliekje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-09 12:39

Ik zou mijn paard niet eens op zo'n stal willen zetten... Ik heb ook wel makkelijk praten, ik woon op de Veluwe, dus weilanden en ruimte genoeg. Lijkt me in Amsterdam lastiger om aan een stalling te komen waar de paarden volop buitenlopen. Mijn paard loopt 24/7 buiten, zelfs in de winter. Momenteel krijgen ze overdag weidegang, en s'avonds lopen ze in een (ruime) paddock met hooi. In de winter zullen ze alleen in de paddock komen te lopen met een inloopstal erbij. Fijne is ook dat ze nu met zn drieen lopen (straks met vier), dus ze lopen ook nog eens in een gezellige kleine kudde. Een paard 24/7 opsluiten in stal vind ik echt vreselijk.... vooral ook omdat ze gewoon beweging nodig hebben en soortgenoten.

fanci_mike

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-09 12:40

Ik zou er zelf ook niet voor kiezen als het anders kan. Daarom gaat hij binnenkort ook verhuizen. Maar toen ik van stal getrapt werd omdat ik geen 24/7 weidegang wilde ivm gezondheid paard, was deze stal de enige die plaats had. En ik heb nu dus (eigenlijk ongewild) wel gezien wat deze situatie voor invloed heeft op mijn paard. En ik moet gewoon zeggen dat het me heel erg meevalt. Alleen moet je zelf er wat tijd in willen steken op deze manier. En btw, ik ben nu 45 minuten snelweg onderweg om er te komen, tegen 5 min op oude (en ook toekomstige want in zelfde dorp) stalling. Dus begin alsjeblieft nieit over verder van huis ;)

Daan_O

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-09 12:47

Fanci_Mike natuurlijk staat de gezondheid van je paard voorop, als hij te dik wordt van 24/7 weidegang zou ik dat ook dat ook niet doen. Zoals ik al zei heb ik mijn paarden daarom ook niet 24/7 op het gras staan. Dat heeft wel als gevolg dat ik voor mijn werk, en iedere avond 110 tot 15 min enkele reis onderweg ben om ze snachts op stal te hebben.

Ik kan me bijna niet voorstellen dat je nergens binnen die straal van 45 min snelweg een stalling kan vinden waar je je paardje wel een paar uurtjes per dag in een paddock of iets dergelijks kan zetten? Maar goed je bent bezig met een andere stalling dus dat is dan toch super?!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-09 12:49

Verhuizen is makkelijk gezegd, maar feit is dat er rond Amsterdam wel degelijk stallen zijn met paddocks en weidegang. Aan de kant van Haarlem niet zoveel, maar er zijn wel kleinere stallen met weidegang in de dorpen tussen Amsterdam en Haarlem.

Daan Ordeal, 45 minuten snelweg is heel erg veel vind ik en daar komt dan nog bij dat je van deur tot deur dus nog meer tijd kwijt bent. Het lijkt me wat overdreven om elke dag 2 uur reistijd aan je paard te spenderen.