Een JONG PAARD beleren en inrijden. [boekje]

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Women

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-09 19:47

Het is mss niet helemaal goed geformuleerd... Inderdaad je hebt gelijk. Mocht je er alleen over willen lezen, lees zo veel als je kunt. Mocht je zelf een paard op willen voeden etc. Nu of over een paar maanden of over een paar jaar. Zoek goede begeleiding.

Eens moet de eerste keer zijn en dat is je kans om het goed te leren. Tot die tijd, lekker veel blijven lezen.

Kwanyin

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-09 20:02

Pollewoppy schreef:
Ik ben het met de reacties eens dat je het niet leert uit een boekje, maar zegt de TS dan dat dat haar bedoeling is? Misschien wil ze het gewoon lezen uit interesse?

Ze heeft haar gehele bericht nu aangepast, maar toen ik die reactie schreef stond er wel degelijk dat ze van plan was een 'veulen in te rijden' ;) .

Pollewoppy

Re: Een JONG PAARD beleren en inrijden. [boekje]

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-09 20:25

Dat weet ik. Dat heb ik ook gezien.
Maar wat ik wil aangeven is dat er op zich niks mis mee is als mensen willen lezen over een bepaald onderwerp. Het is dan jammer dat er meteen geroepen wordt over het zoeken van begeleiding (waar ik het op zich helemaal mee eens ben hoor), terwijl een goede boekentip bijvoorbeeld veel meer aansluit bij de vraag van de TS.

Tanja

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-09 20:42

Moderatoropmerking:
TS heeft een foutje gemaakt in haar openings post en heeft dit hersteld, graag tips aangaande de vraag van de TS, heb je geen tip is reageren overbodig

Kwanyin

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-09 21:00

Ja, maar dat had ze dus helemaal niet gevraagd toen ze de eerste berichten kreeg. Ik heb er ook niets op tegen als iemand zou vragen "Hoi, ik zoek wat leuke informatieve boeken over paarden inrijden zodat ik mij er een beetje in kan verdiepen." Maar als de vraagstelling is "Ik ga een jong paard inrijden en ik zoek boekjes waarin staat hoe het moet", dan is mijn antwoord wel degelijk "lees geen boek (of ja eigenlijk wel, altijd leuk achtergrondinfo), maar zoek hulp".

daffie1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-09 12:07

"Van veulen tot rijpaard" is inderdaad een zeer interessant boek. En wat zeker ook een goed boek is voor de training van rijpaard tot topsportpaard is "Das gymnasium des pferdes" Duits boek in het nederlands vertaald leer je alles over het correct uitvoeren van bepaalde oefeningen en de veel voorkomende problemen op te lossen.

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-09 12:19

Er is ook een boek van emiel voest over opvoeding van jonkie tot 3-4jarige. Ik heb hem nog niet gelezen (maar al wel besteld) maar er erg veel goeds over gehoord (weet titel zo niet maar daar is google voor).

Jenny_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-09 14:52

"Basisafrichting van het jonge paard". Staat heel veel nuttige informatie in (ook voor de ruiter)

juul23

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-09 20:46

Pollewoppy schreef:
Ik ben het met de reacties eens dat je het niet leert uit een boekje, maar zegt de TS dan dat dat haar bedoeling is? Misschien wil ze het gewoon lezen uit interesse?

Mee eens ;)
Sommigen reageren meteen heel aanvallend dat ze niet mag gaan prutsen, dat ze niks zal leren uit een boek e.d.
Vind het een slim idee dat deze meid wat lectuur hiervoor wilt raadplegen.
Ik lees zelf ook nog regelmatig informatieve paardenboeken, dit zegt echter niet dat ik verder geen les heb of maar wat aan pruts ;)

Glitter_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-09 20:55

"Das gymnasium des pferdes" Is een erg goed boek en heb je ook zeker veel aan!
Veel informatie inwinnen kan echt geen kwaad ;)

Tanja

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-09 21:16

Moderatoropmerking:
En tóch heb ik weer een berg offtopic berichten moeten verwijderen. Vanaf hier alleen nog reacties met tips voor de TS, heb je geen tips dan reageer je best niet. Het negeren van een moderatoropmerking is niet toegestaan en kan een sanctie opleveren, ik ga er dan ook van uit dat er niet nóg een keer een moderatoropmerking genegeerd zal worden.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-09 22:29

Als het je echt gaat om het zelf inrijden van een jong paard, kan ik je alleen het advies geven om dit vooral niet zelf te doen. Ook niet onder begeleiding, want de begeleiding is niet altijd aanwezig om je, op het moment dat er een probleem opduikt, met raad en eventueel daad terzijde te staan. Verkeerde dingen zijn net zo makkelijk aangeleerd als de goede dingen, alleen heel moeilijk weer af te leren. Als je bij het inrijden van een jong paard een probleem tegenkomt moet je door, kun je niet zomaar afstappen, achter de computer kruipen of desnoods je instructeur bellen om om hulp te vragen. Dat moet ter plekke worden opgelost.

Misschien is dat de reden ook waarom er zo weinig boeken zijn over het inrijden van paarden. Omdat je altijd met een individu te maken hebt, en het zelden uit een boekje gaat.

Ik heb thuis een boek staan van C. Green, met de titel "Africhting". Is helaas al ouder, en niet meer verkrijgbaar.

Een zoektocht via Google heeft het volgende boek opgeleverd:

http://www.paardentips.com/Dressuur/Tra ... paard/i22/

Ik ken het zelf niet, maar op grond van de inhoudsopgave lijkt het me wel interessant om eens door te nemen.

Maar mag ik je vervolgens ook even op de volgende discussie wijzen die eerder hier op bokt is gevoerd? Paarden inrijden vraagt lef, en een dosis ervaring.

[RT-D] Een paard kan alleen ingereden worden door een professional?

Giolli
Zeg maar Ber!

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-09 10:50