Paard verveelt zich heel erg in de stal

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-09 20:05

Als je geen plek hebt voor je nieuwe paard, dan zou ik hem gewoon verkopen en een beter plekje ervoor zoeken. Dit is niet eerlijk voor het paard, of wel? Hij kan er niets aan doen dat jouw pony hem trapt. En dan moet ie 'als straf' binnen blijven?!
Als er een paard apart zou moeten staan, dan zou dat bij mij de pony zijn die trapt. Nu trapt hij je nieuwe paard, maar je zegt dat ie ook naar je fries trapt.. Wil je er echt op wachten totdat de fries een keertje niet weg kan rennen en een rake trap krijgt?
Als je het veilig en eerlijk wil regelen voor de paarden, dan zet je het nieuwe paard en de fries samen de hele dag op een stukje wei. Je hoeft daar echt geen hoge hekken voor te kopen, gewoon een paar prikpaaltjes met twee stroomdraadjes, en klaar is je weitje. Iedereen happy

Geak_Nena

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-09-09 20:06

Mijn paard loopt in de sport,
Ik ga de discussie inderdaad aan omdat ik benieuwd ben wat jullie er dan zo verschrikkelijk aan vinden. Maar het betekent niet dat ik hem nu maar buiten ga zetten.

Nou komt er ook nog iemand over geen plek?
Hij weet niet beter dan dat hij zij hele leven binne staat dus ben maar niet bang :+

__Naomii__

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-09 20:09

Je moet denkenn een paard is een dier,ze hebben ruimte en voldoende beweging nodig.
Sport paarden kan je moeilijk altijd op de weide zetten,maar zij hebben ook hun afleiding en beweging nodig.
Je kan je paard ook in een paddok los laten.

Als je je paard op stal zet kan je bv. een liksteen of zoals je zelf zegt een bal of een kegel in de stal leggen...

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-09 20:09

dorieeen schreef:
wie heeft er gezegd dan dat hij 22 uur per dag op stal staat?

Geak_Nena schreef:
Hallo bokt,

Nu gaat hij elke dag 2/3 uurtjes toch naar buiten appart met onze fries waarmee hij heel goed samen kan. Maar daarna gaat die weer naar binnen.Jill

duidelijk toch? ;)

dorieeen

Re: Paard verveelt zich heel erg in de stal

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-09 20:10

Nou vind ik niet echt duidelijk?
mischien staat hij nog wel in de bak?
mischien rijd ze hem wel elke dag?
mischien staat hij wel elke dag in de stapmolen?

Geak_Nena

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-09-09 20:12

@ Naomi ik wou dat er meer mensen zoals jij zijn, hij wordt elke dag een uur gereden, na dat ik gereden heb kan die lekker rollen in de bak en even los. Daarna wordt die afgespoten en gaat die op stal.
Hij stapt 3x per week in de stapmolen.

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-09 20:13

dorieeen schreef:
Nou vind ik niet echt duidelijk?
mischien staat hij nog wel in de bak?
mischien rijd ze hem wel elke dag?
mischien staat hij wel elke dag in de stapmolen?

daarna gaat ie naar binnen.
Stal dus :)
heb ook al gepb't :) Paard staat weldegelijk op stal, en wordt in de sport gereden :)
een stapmolen... wauw dat is leuk voor een paard... nee dat is niét met land te vergelijken

maar ik verlaat deze discussie
MIJN mening is dat een dier gewoon buiten moet kunnen lopen.. en niet 22 uur op stall of in de molen, of in de bak, of onder het zadel.

dorieeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-09 20:14

ja en dan per dag 3 uurtjes naar buiten? lijkt me prima, maar nu idd nog iets dat hij zich niet verveeld op stal,, ;)

Geak_Nena

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-09-09 20:16

Ter verduidelijking: Hij gaat 3x in de week in de stapmolen, en na het rijden kan hij nog eve een kwartiertje in de bak, dan wordt die afgespoelt en dan gaat die op stal

Maar wat kan ik doen voor op stal,

Ik heb nu al als tips:

* een kegel
* Een bal
* een liksteen

dorieeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-09 20:16

nou en mijn pony vind het soms leuker om binnen te staan als buiten hoor, dus sommige paarden vinden het buiten lang niet altijd leuk, & ze rent ook nooit in het land, ze eet alleen maar. niet alle paarden hoefen dat leuk of fijn te vinden...

justdiesel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-09 20:16

dit vond ik op google

Goedkope tips tegen verveling in de stal.

De komende tijd gaan veel paarden de binnenkant van hun stal weer wat langer te zien krijgen. Het gevaar van verveling en hierdoor stalondeugden steekt dan de kop weer op.
Je kunt in de handel allerlei producten vinden die je paard bezighouden en hierdoor de verveling tegengaan. Leuke producten. Afhankelijk van het paard werkt het ene product beter dan het andere. Maar waarom meteen beginnen met geld uitgeven als het ook anders kan?

Zo kregen we van iemand de tip een tonnetje te vullen met wat paardenvoer, wat gaten in de ton en je paard heeft al vlug 'in de gaten' dat er bij het wegrollen wat eten achterblijft. Het moet wel een stevige ton zijn. Maak de gaten niet te groot!

Zo ging ik eens op bezoek bij een stalhouderij en daar hadden ze plastic flessen aan een touw opgehangen. In de zomer wreven de paarden ertegen om de vliegen van het gezicht te krijgen en in de winter konden ze ermee spelen. Eventueel kun je er een beetje water indoen om ze wat beter te laten hangen. Hang ze niet te laag; je paard zou erin verstrikt kunnen raken.

Ook een soepele verkeerskegel, je weet wel zo'n fel oranje ding dat ze gebruiken bij wegwerkzaamheden, blijkt bij verschillende paarden heel goed te helpen tegen verveling. Een soepele versie is het veiligst omdat harde kunststof kan versplinteren en het paard verwonden. Het paard kan het door de stal heen schoppen of lekker pletten. Zo kun je je paard op een morgen tegenkomen met een toeter in de mond, leuk gezicht...

Toen onze paarden nog vaak op stal stonden, vonden ze het geweldig om met een kunststof speciebak te voetballen die we gebruikten om ze van drinkwater te voorzien. Ze kunnen die dingen helemaal in elkaar trappen, daarna kun je de bak gewoon weer uitdeuken en gebruiken.

Verdwaalde voetballen van buurkinderen waren ook ideaal maar die bleven spijtig genoeg voor die jongens niet lang heel. Jorrit was op een gegeven ogenblik kampioen ballen mollen. Hij keek me dan aan, zo van “wat ga je nu doen?” Zette zijn voorbeen op de bal en daarna deed zijn gewicht het werk, nog voor ik erbij kon ging het plof... Als hij kon lachen had hij op zo'n moment een grijns op zijn gezicht gehad.

Soms is muziek in de stal ook al doeltreffend. Hoewel ik laatst weer iemand hoorde zeggen dat zijn paarden er juist zenuwachtig van worden. Misschien is hun muziekkeuze niet dezelfde geweest? Een soortgenoot die ze kunnen bekijken vanuit de stal helpt ook al een heel stuk.

Geen soortgenoot? Dan een stalkat, -hond of ander dier...

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-09 20:18

Geak_Nena schreef:
Hij weet niet beter dan dat hij zij hele leven binne staat dus ben maar niet bang :+

Als jouw moeder je je hele leven op je kamer had opgesloten, zou je dan ook zeggen 'laat me maar lekker binnen zitten, ik ben het gewend'?? En dan zou je het nog ruim hebben, een paard kan amper zijn kont draaien in een hokje van 3 bij 3 meter..
Het paard verveelt zich niet voor niks. Hij kan het wel gewend zijn, dat betekent niet dat hij het leuk vind. Een paard dat zich verveelt voelt zich ongelukkig.
Paarden hebben behoefte aan sociaal contact, ze moeten elkaars schoft kunnen krabbelen, kunnen spelen en rennen samen.

Geak_Nena

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-09-09 20:24

Jullie hebbe het standaart over stallen van 3 bij 3, maar hij staat in een stal van 5 bij 5 dus valt wel eme hoor met de ruimte

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-09 20:25

Oh ja..
daar kan ie lekker bewegen!
_-:(

Geak_Nena

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-09-09 20:27

wat voor stalle hebbe jullie dan? 200 bij 200,
5 bij 5 is groter dan de gemiddelde stal hoor!

4EverHobbes

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-09 20:28

Ik heb wel een tip voor op stal.
Haal de deur eruit, dan kan hij zelf beslissen of ie naar buiten gaat of niet.
Als TS niets wil horen over dierenwelzijn, heeft het weinig zin om tips te gaan geven; blijkbaar gaat ze er niets mee doen.

justdiesel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-09 20:30

ik heb toch best leuke tips neergezet dacht ik....

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-09 20:30

Waarom zou een sportpaard in godesnaam niet 24/7 op de weide kunnen? Ik heb al zoveel paarden bij elkaar geintroduceerd en als je dit goed kunt is het echt goed te doen. Ik durf te stellen dat een sportpaard hier zo op de weide kan.

dorieeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-09 20:31

jullie geven niet de tips waar ze om vraagt ze vraagt om tips voor dat het paard zich niet op stal verveeld. het is toch zeker haar beslissing om haar paard 3 uurtjes buiten te zetten?

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-09 20:32

Ja we geven zat tips, je paard gewoon niet op stal zetten is daarvan de beste! Of misschien moet je zelfs eens 22 uur in je eigen wc doorbrengen. contact kan door het wc raampje! enne niet doortrekken he, kan je paard ook niet....

flicka

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-09 20:33

Jaaaa, in een box van 5x5 kan hij lekker galopperen :D

dorieeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-09 20:34

omdat hij dan al z'n energie kwijt is mischien? en omdat hij zich dan helemaal vol vreet? maarja op bokt moeten we allemaal natural zijn ofzo, pas dan doe je het goed dus ik ga nu weg uit dit topic want het is mijn mening dat het helemaal niet erg is om een paard op stal te zetten.

4EverHobbes

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-09 20:34

De beste tip is meerdere malen gegeven hoor dorieeen. Jammer genoeg is het inderdaad zo dat ieder zelf kan beslissen hoe lang en of een paard voldoende tijd per dag buiten komt. 3 Uur is gewoon veel te weinig, dus dat het dier zich op stal verveelt terwijl de soortgenoten buiten staan is een logisch gevolg. Je kunt dan wel ballen en andere rommel in de stal gaan hangen, maar het meest doeltreffend is toch echt om het dier paard te laten zijn. Buiten dus, met soortgenootjes.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-09 20:35

Quote van de dierenbescherming:
Citaat:
Paarden horen iedere dag minstens vier uur in de wei te komen en minstens één ander paard als gezelschap te hebben. Een paard is immers een kuddedier. In 2008 kreeg de Landelijke Inspectiedienst Dierenbescherming 2210 meldingen van verwaarlozing binnen, ongeveer de helft bleek terecht.

De Dierenbescherming denkt dat paardenleed meestal niet ontstaat door bewuste verwaarlozing, maar veelal door gebrek aan kennis bij de eigenaar over de verzorging.

Jij bent dus ook volgens de dierenbescherming verkeerd bezig. En ik hoop dat er ook snel duidelijke wetten komen hiertegen.

http://paarden.dierenbescherming.nl/

dorieeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-09 20:35

flicka schreef:
Jaaaa, in een box van 5x5 kan hij lekker galopperen :D

er zijn ook paarden die niet eens galloperen in het land hoor.. heb het die van mij nog nooit zien doen, aleen maar eten :P