Ons nieuwe paard is zeer agressief!

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-09 17:43

Juliette86 schreef:
Wat dacht je van de werkdruk verlagen? Beestje is pas 3. Zou mij niets verbazen als ze wat rust en tijd nodig heeft om alle indrukken van de afgelopen maanden te verwerken. De eerste tijd na aankoop is ze waarschijnlijk nog overbluft geweest maar nu komt de stress eruit.

Het kan goed zijn dat ze een sterk karakter heeft maar je mag blij zijn dat ze zo laat merken dat er iets mis is. Een paard heeft niet de mentale capaciteit om bewust uit te proberen.

Maak van dingen zoals uit de wei halen dus een opdracht en stel nieuwe doelen. Niet dat ze leert wijken onder het zadel maar dat ze zich netjes gaat gedragen als jij ernaast staat. De basisopvoeding oefenen. Desnoods 5x achter elkaar uit de wei halen en terug zetten. Tig keer opzadelen zonder te gaan rijden. Grondwerk zoals netjes een pasje achterwaarts zetten, jou overal volgen, stoppen als jij stopt enz.

Dit paard probeert jou iets duidelijk te maken en wordt steeds grover in haar taalgebruik. Ze heeft mentale rust en stabiliteit nodig, ik denk dat ze nu overvraagd is. Met geweld los je nu niets op.

_/-\o_ +:)+ _/-\o_ +:)+ _/-\o_ +:)+

Mens naar mijn hart!!!!!!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-09 17:55

aerdenhout1 schreef:
Juliette86 schreef:
Wat dacht je van de werkdruk verlagen? Beestje is pas 3. Zou mij niets verbazen als ze wat rust en tijd nodig heeft om alle indrukken van de afgelopen maanden te verwerken. De eerste tijd na aankoop is ze waarschijnlijk nog overbluft geweest maar nu komt de stress eruit.

Het kan goed zijn dat ze een sterk karakter heeft maar je mag blij zijn dat ze zo laat merken dat er iets mis is. Een paard heeft niet de mentale capaciteit om bewust uit te proberen.

Maak van dingen zoals uit de wei halen dus een opdracht en stel nieuwe doelen. Niet dat ze leert wijken onder het zadel maar dat ze zich netjes gaat gedragen als jij ernaast staat. De basisopvoeding oefenen. Desnoods 5x achter elkaar uit de wei halen en terug zetten. Tig keer opzadelen zonder te gaan rijden. Grondwerk zoals netjes een pasje achterwaarts zetten, jou overal volgen, stoppen als jij stopt enz.

Dit paard probeert jou iets duidelijk te maken en wordt steeds grover in haar taalgebruik. Ze heeft mentale rust en stabiliteit nodig, ik denk dat ze nu overvraagd is. Met geweld los je nu niets op.

_/-\o_ +:)+ _/-\o_ +:)+ _/-\o_ +:)+

Mens naar mijn hart!!!!!!

Kan niet anders dan me hier bij aansluiten.

Het beestje is 3 jaar oud en pas 9 weken onder het zadel, heeft dus moeten wennen aan een ruiter, heeft te koop gestaan, dus ik neem aan dat er wel meerdere mensen haar hebben uitgeprobeerd. In die tijd is ze verhuisd naar een nieuwe weide/stal en omgeving, trailerrit tussendoor en veranderd van eigenaar. Je stapt er zelf vervolgens zelf ook op, waarschijnlijk een les, omdat je lesgeefster aanwezig is.
Je kunt misschien zelf ook wel verzinnen, dat dit voor een jonkie mentaal allemaal wat veel is om in het koppie te verwerken. Zo'n dier gaat in protest, logisch.
Laat haar rustig aan alles wennen, stap er niet dadelijk weer op. Ga wat leuke dingen met haar doen, ter ontspanning. En wees niet bang en geef grenzen aan. Wees consequent, doe je dat niet, is dit paard voor de rest van d'r leven zuur.
En haal er hulp bij, iemand die je dit had kunnen vertellen en weet hoe je het verder moet aanpakken.
Stop met haver voeren, wat kreeg ze op haar vorige stal, voer dat eerst gewoon, er veranderd in haar leven al genoeg op het moment. En koop in het vervolg een kalmer paard, waarvan je weet dat je het aan kunt.
Waarom koop je eigenlijk een moeilijk 3 jarig paard, als ik mag vragen?

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-09 18:00

Wat moeten mensen toch altijd gelijk veel van hun paarden, les met een driejarige, bandages om bij een driejarige, verkopen, verhuizen, wei in wei uit. Gek joh dat dat dier dat niet aan kan. Stop met zelf klooien, geef je paard eerst eens lekker een halfjaartje rust op het land en begin dan overnieuw met een professional, ik kan je http://www.balingehof.nl aanraden. Vreselijk geduldige en verstandige mensen die je absoluut kunnen helpen.

En voor al die mensen die met heftige oplossingen komen, schaam je om zulke dingen te brullen terwijl je dat paard nog niet eens irl hebt gezien!

Def

Re: Ons nieuwe paard is zeer agressief!

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-09 18:04

Ben het helemaal met mindim en aerdenhout eens!

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-09 18:20

gewoon een goede instructeur zoeken die jou kan heplen dit dier te begrijpen...........

Enjoy_s

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-09 18:24

Ja goede begeleiding, en misschien is grondwerk ook een idee!

cleyto

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-09-09 18:36

Patser schreef:
Ja goede begeleiding, en misschien is grondwerk ook een idee!

ja ben ik zeker van plan hoor, heb bij men vorige paardjes altijd veel grondwerk gedaan maar bij haar heb ik wel hulp nodig , ze moet gewoon leren aan de hand lopen, ze valt mensen met longeerzwepen aan dus longeren kan ik niet...
Waarschijnlijk veel gestraft geweest met dit instrument dat anders zo nuttig kan zijn

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-09 18:37

juist dan zou ik goede les nemen in grondwerk en loswerken.

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-09 18:39

KiWiKo schreef:
gewoon een goede instructeur zoeken die jou kan heplen dit dier te begrijpen...........

Goed idee, maar waar ga je die vandaan halen die ook het paard begrijpt en dus ook weet dat een pas 3 jarige niet altijd aankan wat er door de eigenaar al word verwacht??
Die zijn n.l op een hand te tellen!!!1

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-09 18:41

dat is........... dat is.......... zucht!

tuintje70

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-09 19:10

laat het paard eens medisch nakijken,
osteopaat, of door eric laarakker, kans is ook erg groot dat het paard hormonale problemen heeft dat geeft vaak het agressieve gedrag
het paard slaan zonder dat je weet waar je mee bezig bent heeft weinig zin werkt alleen maar averechts.
je moet eerst weten of ze verder gezond is

Albert

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-09 19:16

Het is een merrie hè?
Last van periodieke hormoon schommelingen?
Begin maar eens met een echo van de eierstokken en baarmoeder te maken.

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-09 19:26

KiWiKo schreef:
dat is........... dat is.......... zucht!

Kijk..dat bedoel ik!!
Jij en ik denken hetzelfde!!

Liisanneee

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-09 19:41

:o Ooit gehoord van join-up?. Mischien goed idee om een band op te bouwen?

Casarell

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-09 19:56

TS, waar kom je vandaan?? Of waar staat je paardje ergens??

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-09 19:57

Pardon??? Join up??? Mijn hemel, bij een 3 jarige???
Weet je wel wat een join up is Lisaneeee???
Daar bouw je geen band bij op hoor!!!! Daar leer je een onhandelbaar paard respect opbrengen voor de mens,in dit geval denk ik dat het paard gewoon niet toe is aan de dingen die hij moet doen. Daar mag je dat arme dier dus niet voor gaan afstraffen lijkt mij!

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-09 20:02

Liisanneee schreef:

Door dit soort reacties vind ik echt dat ze horseland of heartland moeten verbieden.

Koffiefilter

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-09 20:03

MarcoBorsato schreef:
Liisanneee schreef:

Door dit soort reacties vind ik echt dat ze horseland of heartland moeten verbieden.

Inderdaad, je kunt hier zoveel mee aanrichten. Heartland, daardoor denken mensen zo makkelijk. :+

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-09 20:17

Een goede join-up is niets mis mee, met iemand die niet weet hoe en wat wel!!!!!!!!!!!!! en er zijn er niet zoveel die precies weten wat ze moeten doen, als ze het gedrag van het paard al niet snappen moet je dus helemaal geen join-up aanraden, inderdaad,leuke boeken, Heartland, om te lezen niet om na te doen.

cleyto

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-09-09 21:47

Bedankt allemaal al voor de snelle reacties!
Ik heb ondertussen les gehad, en ze heeft haar weer van haar boze kant laten zien. Na even braaf instappen en daarna netjes voorwaarts-neerwaarts, ging ze protesteren. Ze ging al heel snel op haar achterste poten staan. Ik dreef, ze ging terug op vier poten staan maar zette meteen terug af en verloor haar evenwicht. Ze viel links naar achter, in de brandnetels, en ja mijn voet lag er nog onder.
Maar mijn lesgeefster heeft dit zeer deftig opgelost, is gaan longeren, heeft me 't een en ander uitgelegd over grondwerk enz ... Zodra ze haar oren plat legt verhef ik mijn stem nu, ik jaag haar weg zo snel dat ik zie dat ze wilt aanvallen of stampen. En ik maak me kleiner als ze naar me toe mag komen.
En raar maar waar, maar op enkele uurtjes tijd snap ik dit helemaal, en ze krijgt van mij gewoon de kans niet meer om me bang te maken. Ik zie al een heel verschil, ze krijgt al meer respect. Binnen een week is het misschien al een pak beter. Op hoop van zegen!

chivaldi

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-09 21:49

super zeg. niet van je voet natuurlijk
ik hoop over een paar weken een leuk topic van jullie te zien

cleyto

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-09-09 21:54

randie schreef:
Nee dat is het niet justdiesel, want zon pasta werkt maar een paar uur ;). En ze beschrijft duidelijk dat het stap voor stap verder ging. Bij de eerste keer bijten of dreigen had je haar al een ontzettend pak rammel moeten geven..! Je bent nu te laat daar mee en het zal steeds moeilijker worden dit gedrag in te dammen. En de haver veroorzaakt inderdaad niet het gehele gedrag maar kan het
wel versterken :)

Is het paard gekeurd?

Paard is helemaal goedgekeurd ja. Alles was in orde en daar hebben we ook op gelet. Ik ga toch dierenarts en tandarts laten komen, voor eens helemaal te laten checken.

Enjoy_s

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-09 22:18

Als ik jou was ging ik nu heel erg veel grondwerk doen. Misschien is het wel slim om daarin ondersteuning te krijgen van iemand die heel veel ervaring hierin heeft!
En ik zou haar inderdaad nogmaals na laten kijken, misschien ook door een ostheopaat?! Is ze ook röntgenologisch gekeurd?

aslo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-09 09:04

Wij hebben ruim 2 jaar terug een half jaar lang een 4jarige Florencio merrie op stal gehad. Ogenschijnlijk een heel lief en knuffelbaar paard. Maar donders, wat een arrogante, luie en dominante merrie was dat. Heb al jaren dezelfde smid en deze heeft hier nog nooit uit hoeven halen naar 1 van de paarden, echt een fijne man met veel geduld, maar zij heeft toch echt op een gegeven moment een schop onder haar kont gehad van hem. Hij was me net een slag voor, anders had ze van mij maat 40 gehad. Mijn ervaring is dus zeer consequent en duidelijk handelen, nee is nee, kort houden zo'n paard.

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-09 09:07

Ik zou me dan toch af vragen waar die boosheid vandaan komt,ik denk dat er te veel gevraagd wordt en er is ook veel gebeurd.