Hoever mag een hoefsmid gaan?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

BiBiQ

Re: Hoever mag een hoefsmid gaan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-09 17:55

Nou, ligt eraan hoe hij schopte.
Met de wreef (zijkant) van zijn voet of de punt.

De punt is bij mij ech Not Done.
Met de vijl.. hmm.. ja als het met de vlakke kant is zal het wel meevallen.

Mijn paard moest zijn voorbeen op een standaard zetten en ging er vervolgens op staan. Dus eigenlijk met beide voorbenen van de vloer.
Het ding kon het wel aan, maar als die wegschuift ligt de smit eronder. Toen kreeg hij ook een klap van de HS, alle respect hoor.. Wel eigen veiligheid voor!

Forever_Jana

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-09 17:57

Ik zou gewoon gek worden als hij mijn pony een klap zou geven!!

Icecrystal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-08-09 18:00

spatter schreef:
met een veulen moet de smid wat geduld hebben, ook met een dier met slechte ervaringen

eerlijk gezegd weet ik wel dat veel shetjes een ramp zijn voor een smid, het kost hun echt hun rug
en eentje die bijt >;) , dan vraag ik me af wie dat krengetje vast had want die moet dat voorkomen

Dat was ik toevallig. En dat beestje is erg getraumatiseerd heel erg bang voor mensen en was verdoofd.
Hoorde dus eigenlijk niks te kunnen doen. Niet gelijk conclusies trekken ;)

Ik zeg ook niet dat ik het oneens met hem ben behalve dan van het geval hierboven. Ik vraag me alleen af hoe jullie er tegen aankijken. Ik vind zelf dat als de pony ongelovelijk loopt te etteren dat hij dan een brul of een klap kan geven. Daar zeg ik ook niks van. Maar pony's met een angst, Ookal heb je er dan al 19 gehad, nee dan vind ik dat je toch je geduld moet bewaren.
Laatst bijgewerkt door Icecrystal op 31-08-09 18:05, in het totaal 1 keer bewerkt

suuzepuus

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-09 18:03

Forever_Jana schreef:
Ik zou gewoon gek worden als hij mijn pony een klap zou geven!!

tja, en wat nou als jouw pony de hoefsmid gericht een klap geeft??

dobbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-09 18:05

dan zou ik zelf op dat moment mijn paard terecht wijzen,

Posh

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-09 18:06

Onze hoefsmid bekapt onze paarden/pony's al jaren en het is nog wel altijd goed (redelijk) goed gegaan.

Al onze pony's en mijn paard hebben er geen moeite mee om een voetje te geven.

Toen mijn Shetlandmerrie voor de eerste keer bekapt werd (vroeger verwaarloosd geweest) was ze doodsbang voor de hoefsmid en liet ze zich gewoon op de grond vallen als hij 1 van haar benen pakte. Terwijl ze dat niet deed als ik of iemand anders het van haar vroeg.

Daar is ze gelukkig overheen gekomen zonder meppen of schoppen van de smid. Mijn paard probeerde de eerste keer dat hij bij ons bekapt werd de smid wel even uit (hoeveel gewicht zijn rug kon hebben door elke keer zijn gewicht naar hem te verplaatsen) en toen kreeg hij wel een aardige dreun tegen zijn kont, het is een vrij stevig gebouwde kleine koudbloed en hij reageerde erop door even boos terug te kijken. Daarna probeerde hij het nog wel een paar keer en kreeg gewoon weer een klap/trap en sindsien gaat het prima.

Onze buren hebben echter een welshxengels volbloed en die heeft hij geloof ik 1 keer een flinke klap gegeven maar daar is hij gelijk van genezen. Die heeft teveel temperament om een dergelijke schop te krijgen en bovendien luistert ze ook naar een streng woord.

Binnenkort moet ons veulen voor het eerst en ik ben benieuwd of hij geduld heeft met de kleine anders mag hij van mij direct vertrekken, met een veulen moet je je als smid niet bemoeien in de zin van klappen of schoppen geven als hij gewoon gewend is voetjes te geven maar het gefriemel aan zn voetjes nog wat eng vind.

Ook het slaan met materiaal vind ik een 'tikkeltje' overdreven :+ Als je geen geduld hebt met dieren ga dan postzegels verzamelen.

Myour

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-09 18:17

Mijn hoefsmid heeft engelen geduld, vorige keer anderhalf uur gedaan over paard beslaan (flinke Fries) en die verdomde het normaal voet te blijven geven. Pas na aandringen van de eigenaresse gaf ie dan uiteindelijk een tik (vlakke hand), maar hij gebruikt bijna vooral alleen z'n stem. Ik ben er niet tegen een corrigerende tik met de hand te geven. Schoppen tegen de buik vind ik echt not-done, in geen enkele situatie. De buik bij een paard lijkt mij gevoeliger dan bij een mens (tenminste, mijn paard houd bv al niet van flink poetsen op de buik), kan me echt nauwelijks voorstellen wat een gevoel dat moet geven bij zo'n dier.
Laatst heb ik wel duidelijk gezegd tegen m'n hoefsmid dat ie 'm gewoon een mep moet verkopen als ie irritant doet, aangezien mijn paard nogal gewiekst is en niet gewoon z'n been wegtrekt maar bijna al z'n gewicht op z'n achterbenen zet (je ziet 'm ook voetje voor voetje z'n achterbenen onder z'n lichaam zetten) en dan kun je als hoefsmid niet veel doen :') beetje irritant ideetje dus van mijn paard, maar van mij mag ie 'm daar best voor straffen, vooral als ie het blíjft volhouden.

MaaikeMo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-09 00:29

Mijn smid mag mijn paard op zijn plaats zetten als hij loopt te vervelen.
Ik weet dat hij niet onnodig een paard zal straffen :)

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-09 00:39

Een klap verkopen is volkomen nutteloos en werkt contra. Het paard geeft voetje, doet iets wat niet mag en krijgt een lel.

Het paard ziet dit als 'oh als ik mijn voet geef gaan mensen me slaan, dus ik geef geen voet meer'

In 99 van de 100 gevallen schiet je er helemaal níets mee op om een lel te verkopen. Paarden zijn 'lastig' omdat ze angstig zijn of onrustig, er is vaak een hele simpele reden voor een paard gaat nooit expres staan 'zieken'. Een paard straffen voor z'n angst is het slechtste dat je kan doen en is een absolute garantie voor nóg meer problemen bij een volgende keer.

Neemt niet weg dat ik ook weleens tot 20 moet tellen als een paard loopt te emmeren hoor.

rina

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-09 00:57

@Arabesk dan heb jij mijn draak nog niet aan het werk gezien bij de smid. Als er 1 kan zieken is die het wel. En echt je ziet het aan dr smoelwerk. Volkomen flauwekul dat bekappen vind zij. Die krijgt dus ook met regelmaat een draai om dr oren, zowel van mij als van de smid. Ik heb zelfs de smid een keer z'n werk onderbroken omdat ik dr effe heel erg op dr nummer heb gezet met dr gedraak. Madam zat me ronduit te bijten omdat het haar niet paste.

Maar dat is dan dus de 100 van die 99 gevallen ;) Over het algemeen ben ik het met je eens dat een paard niet zomaar lastig zal doen bij de smid. Mijn 2 jarige moest hij ook heel voorzichtig bewerken. Wat die heeft meegemaakt weet ik niet, ze komt uit de usa, maar die mocht absoluut geen tik hebben al stond ze te maaien ed. Een paard wat bijt (zoals mijn draak) die kan van mij of de smid een beste ram voor z'n kanus krijgen. Dat zijn geen manieren, maar steigeren of wegtrekken is onbalans of angst en zal je anders moeten oplossen. Veelvuldig oefenen met voetjes geven en evt zelf met een rasp licht eroverheen gaan. Kwa balans is het ook maar net hoe hoog ze een been halen, te hoog is met name voor het jonge spul te veel van het goede. Ik ga dan ook altijd aan de andere kant staan en ondersteun het paardje of ik zet ze tegen een muur ed waartegen ze dan kunnen leunen. En in het geval van algemeen angst voor de smid zet ik altijd mijn oudje erbij als rustgever. Zo hebben we ook de eerste paar keer die 2 jarige bekapt. Tegen die ouwe merrie aan gezet en voorzichtig bezig gaan.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-09 01:03

Dan nog is bij mij de ervaring dat boos worden niet helpt, je kan beter nog even ademhalen een bonsaiboompje knippen en weer verder gaan. Paarden die je expres uitdagen om een confrontatie aan te gaan, zullen bij het boosworden van hun mens alleen maar reageren met 'ha zie je wel nu heb ik jou te pakken, je bent boos en dat was mijn bedoeling ook'. Je kunt beter laten zien dat het gezeur je niet deert en het volkomen negeren. }:)

Paarden zijn uitstekende mensen-trainers }>

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-09 01:05

Ik vrees dat als die dergelijke kunsten uit stak met eentje van mij dat die aan de andere kant van de gang zou eindigen... En ik zou die vierbener nog gelijk geven ook... Je hebt ze niet te slaan met een vijl. Onder de buik schoppen is voor mij laatste redmiddel... Een bang veulen op die manier aanpakken... Mwah... Nee ik zou niet zo beleefd geweest zijnd an denk ik := Potverdorie, een beetje geduld is wel op zijn plek..... Als ik dit soort dingen lees kus ik mijn twee handjes met onze smid en ben ik tegelijkertijd bang omdat ie er mee gaat stoppen binnenkort... Zo'n smeden hoef ik niet bij mijn paarden :\ Eentje is doodsbang en die wil wel eens steigeren... Als je die op zo'n moment slaat bevestig je zijn angst alleen maar. :\ Ga je gewoon rustig met hem om en houd je rekening met een paar dingen (oa het been niet op zij trekken en tussen de benen steken) dan is die doodbraaf... Maar hij kan er niet tegen als zijn been "geblokkeerd" word... Dan trekt hij los.

Een bang paard slaan is not done en getuigd van weinig kennis van paarden....

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-09 01:08

Elk paard kan fatsoenlijk voetje leren geven als de eigenaar er maar genoeg tijd en energie in wil steken.

Ik had zelf twee draken van paarden, die toen ik ze net kreeg, mepten met hun voorbenen :+. Nu zetten ze zelf op commando hun voet op het bokje en zijn ze lief en meewerkend.

Met een simpele clickertraining is van elke hoef-ongeduld een engeltje te maken }>
Laatst bijgewerkt door Arabesk op 01-09-09 01:08, in het totaal 1 keer bewerkt

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-09 01:08

Is die reactie op mij Arabesk?

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-09 01:10

meer een aanvulling op je laatste zin, dat ik het met je eens ben en dat ik eigenlijk vind dat de eigenaar de belangrijkste taak heeft om er voor te zorgen dat een paard manieren kent en zich gedraagt. :-)

rina

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-09 01:12

O nee dat "ha zie je wel nu heb ik jou te pakken" zover durft ze niet te gaan. Ze weet dat dat oorlog heet en die win ik hoe dan ook. Madam is beledigd als ik dr een knal geef en gedraagt zich dan. Ze weet precies wat ze aan me heeft ;) Het is gewoon even uiting geven aan "dit wil ik niet" dat is ook zo met aan het werk, dan zie je gewoon hoe de pet staat en of ik dr moet laten uitrazen. Die staat dan dus ook gewoon op dr achterbenen voor me (niet dat ik daar nou van onder de indruk ben).

Maar Phara idd een goede rustige smid is lastig te vinden. En een bang paard, veulen of volwassen maakt niet uit, slaan omdat het niet mee wil werken is uit den boze en sta ik ook zeker niet toe.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-09 01:13

Hij gedraagt zich. Maar niet als je dit doet:
http://www.hoefgezondheid.nl/hoefverzor ... appen3.jpg
Dan voelt hij zich opgesloten. Pony heeft een verleden. ;) Houd je hem gewoon vast zoals bij het uitkrabben van de hoeven dan is het een engeltje... Maar je mag hem niet opzij trekken en tussen de benen blokkeren... Misschien ook omdat het een a pony is... Dat het niet fijn voelt oid voor hem?

Zeg je "voet" heft ie netjes zijn hoefje op en ook naar voren op dat blok zetten om te vijlen is geen probleem... Alleen opzij trekken "mag" niet.

rina: een paard dat lastig is en niet wíl meewerken krijgt van mij een klap nog voor dat de smid wat kan doen :+

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-09 01:21

Oohw die van mij kan echt super lief zijn..
alleen niet de hele tijd. :D

Alles gaat goed, ijzers zitten er al onder.. nog ff wat afwerken met de vijl...

Duurs allemaal net wat te lang volgens mijn paard en dan zet hij het ineens op een lopen...

Dan grijpt mijn smid ook wel in hoor.
(Hij gooit zijn kop in de lucht en gaat overal door heen.)

Hij schopt niet, slaat niet met gereedschap maar geeft m wel ff een tik en een boze stem.

En dan is het ook klaar.
Dan is hij weer braaf tot het helemaal klaar is.

Dat vind ik ook geen probleem.
Hij is echt niet zo slim dat hij denkt oow voetje geven dan krijg ik problemen.

Hij probeert gewoon altijd bijna aan het eind als hij het zat is om er onder uit te komen.

Nou dan krijgt hij ff een tik (kan ook van mij zijn inplaats van de smid, ligt er net aan wie er sneller is)

AlexandraM

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-09 01:43

als het echt erg is en gericht naar hem mag hij wat dan al dan niet met een vijl!!!!
verder hoort hij gedult te hebben en niks met mn paardjes te doen dan dat waar ik hem voor betaal! Mijn paard ...

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-09 01:49

Ik heb compleet begrip voor een smid die probeert zijn eigen lijf heel te houden. Mijn smid heeft clementie met de jonge veulens, maar moet daar toch vaak lichamelijk en met kracht tegenin gaan. Een ouder paard dat niet helemaal meewerkt: ik heb compleet begrip voor het feit dat hij daar zijn eigen gezondheid niet voor op het spel zet. Het is aan de eigenaar, en niet aan de smid om de paarden op te voeden.

daffie1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-09 14:13

mootjah schreef:
Nou was gister de hoefsmid bij ons en een aantal pony's waren vervelend en kregen dus een klap met de vijl van de hoefsmid.
Ook stijgerde er eentje en die kreeg een trap in zijn buik.
Nu snap ik wel dat het zwaar is als hoefsmid om zoveel pony's te doen en dan bij elk paard je geduld te bewaren.
Maar wat vinden jullie? Hoever kan een hoefsmid gaan? Tolereren jullie het als een hoefsmid je paard een klap geeft als hij of zij zich niet gedraagd?
Brand los :Y)

Nee, ik tolereer dit niet van een smid. Mijn paard is hartstikke braaf bij de smid en ben er altijd bij, 1 keerjte niet omdat de smid ongeduldig was. Gevolg de volgende keer deed mijn paard heel anders en liep de smidt alleen maar te floeken en te schelden. Mijn paard heeft een verleden met mannen en als hij onterecht op zijn kop krijgt wordt hij boos en/of bang dit dus allebij hij sloeg gericht naar de smid en zodra hij schreeuwde stond ie zowat aan de andere kant van de stal. Dus sindsdien geef ik hem op zijn kop en niet de smid en deze smidt is ook meteen einde oefening.

Princesspres

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-09 14:16

de smid mag mijn paard natuurlijk corrigeren als hij iets doet wat anbsoluut niet de bedoeling is. een klap met de vijl of een shop in zijn buik lijken mij wat overdreven.
ik denk dat je bij de meeste paarden met een wat mildere reactie een beter resultaat krijgt....
mijn smid mag zich verantwoorden als hij mijn paard slaat.....

yarrah

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-09 14:16

Bij mij mag hij niet eens kijken :-)

MiSz_SaNdY

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-09 14:20

als het mijn hoefsmid was mag hij gelijk vertrekken en als t niet snel genoeg is help ik m een handje

heb in t verleden zo'n eikel gehad bij een vriendin dr pony had hij zelfs met een vijl of derg. een tand uit dr pony zn mond geslagen...
vandaar dat mijn pony daarna ook bang was voor die vent daarna heb ik gelijk een andere smid genomen supervent!!!

Merel_93

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-09 14:22

Nou ik vind het echt belachelijk wat die man doet.
Oké, ik vind het ook vreemd dat jouw paarden zo heftig reageren op de hoefsmid, dan vraag ik mij af in hoeverre ze opgevoed zijn :+ maar dan nóg vind ik het echt niet kunnen.
Ik zou zoiets hebben van: ik bepaal zelf wel of ik mijn paard daarvoor straf of niet (ik neem tenminste aan dat je erbij stond toen het gebeurde) en dat hoeft die hoefsmid niet te doen.
Bovendien lost het vaak niks op, waarschijnlijk vertrouwen je paarden die man gewoon niet met zn rare vijltjes en tangetjes en als hij ze daarna ook nog gaat slaan is dat vertrouwen helemaal weg. Los je dus niks mee op.